Inkoop- en aanbestedingsbeleid, Algemene en bijzondere inkoopvoorwaarden, GGD IJsselland

 

1 Inleiding

In 2012 is het Beleidskader Inkoop en aanbesteden GGD/ Veiligheidsregio IJsselland vastgesteld. Op dat moment was de regionalisering van de Veiligheidsregio nog in de voorbereidende fase. Inmiddels is dit proces afgerond. De Veiligheidsregio IJsselland is nu één organisatie en daarmee ook één aanbestedende dienst. De Veiligheidsregio heeft nu een schaalgrootte waarbij herziening van het inkoop- en aanbestedingsbeleid nodig is. Zowel de juridische rechtmatigheid van handelen op het gebied van inkoop en aanbesteden als de professionalisering daarvan, vragen hierom.

Het inkoop- en aanbestedingsbeleid is nu voor beide organisaties GGD en Veiligheidsregio afzonderlijk uitgewerkt.

 

In deze beleidsnotitie is het inkoopbeleidvoor de GGD IJsselland uitgewerkt. In basis ligt het inkoopbeleid voor beide organisaties GGD IJsselland en Veiligheidsregio IJsselland op één lijn, ook omdat er voor de bedrijfsvoering één gezamenlijke organisatie gevormd is. Omdat er met name in de formele toepassing van mandaten e.d. en op andere onderdelen ook nuanceverschillen zijn, is er voor gekozen om voor de beide organisaties ieder een eigen inkoopbeleid vast te stellen.

 

Het inkoopbeleid is gebaseerd op het VNG Model Inkoop- en aanbestedingsbeleid.

Op het inkoopbeleid is de Europese en nationale aanbestedingswetgeving van toepassing.

 

Belangrijke speerpunten in hert regionale inkoopbeleid zijn:

  • -

    Het stimuleren van de regionale economie

  • -

    Het stimuleren van innovatie.

  • -

    Zoveel mogelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk helpen en houden

  • -

    Duurzaam inkopen

  • -

    Integer handelen

De eerste beide speerpunten zijn nieuw in het beleid opgenomen. De overige speerpunten maken reeds deel uit van het huidige beleid.

 

Met het inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt het inkoopproces inzichtelijk en transparant gemaakt door de doelstellingen, uitgangspunten en kaders te schetsen waarbinnen de inkoop en aanbesteding plaatsvindt. Inkoop en aanbesteding is een dynamisch proces waarin voortdurend veranderingen en verbeteringen kunnen plaatsvinden.

Deze speerpunten zijn afgestemd op en afgeleid van soortgelijke beleidskaders in de aangrenzende regio’s Veiligheidsregio Twente en Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG).

 

De speerpunten zijn richtinggevend in het afwegingsproces bij een eigen inkoop of aanbesteding. Bij grootschaliger inkoop- en aanbestedingsprocessen op interregionaal of op nationaal niveau worden de speerpunten onderdeel van de regionale inbreng. Bij deze inkoop- en aanbestedingsprocessen kunnen dus andere uitgangspunten gelden.

Daarnaast bleek er behoefte aan een set algemene en bijzondere inkoopvoorwaarden..

Het Beleidskader geeft aan hoe een besluit tot inkoop of aankoop tot stand komt. In de praktijk blijkt dat de verkopende partij vaak zijn eigen pakket aan voorwaarden bij de verkoop stelt. Dat leidt vaak tot nader overleg of zelfs onderhandeling onder welke voorwaarden de GGD IJsselland een bepaald product of een dienst wil accepteren. Dat is nu neergelegd in een pakket algemene en bijzondere inkoopvoorwaarden dat nu vooraf bekend gemaakt kan worden.

 

Voor wat betreft de aanbestedingen van diensten en werken is het van belang dat er een viertal gradaties in de aanbesteding zijn:

Aanbesteding

Drempelbedragen Werken

Drempelbedragen d iensten

Enkelvoudig onderhands

tot € 50,000,=

tot € 30.000,=

Meervoudig onderhands

50.000 – 1,5 milj.

€ 25.000,= - € 150.000,=

Nationaal openbaar

1,5 milj. – 5,1 milj.

€ 125.000,= - € 207.000,=

Europees

Vanaf 5,1 milj.

Vanaf 207.000,=

 

Binnen de (beperkte) ’overgangsgebieden’ bij de aanbesteding van diensten is er dus een keuze mogelijk in de aanbestedingsvorm. De overwegingen om dan voor een bepaalde vorm van aanbesteden te kiezen, komen bij de voorbereiding en besluitvorming over de aanbesteding aan de orde. De nadere uitwerking is in hoofdstuk 6 aangegeven.

 

In een afzonderlijke notitie wordt ingegaan op de organisatie van het inkoopproces voor zowel de Veiligheidsregio als de GGD IJsselland.

2 Strategie voor het inkoopbeleid

2.1 Een professionele en betrouwbare opdrachtgever

De hoofdlijn is : rechtmatig en doelmatig inkopen zodat gemeenschapsgelden op controleerbare en verantwoorde wijze worden aangewend en besteed. De GGD IJsselland leeft de bestaande wet- en regelgeving en de bepalingen van het inkoop- en aanbestedingsbeleid na en koopt efficiënt en effectief in. De inspanningen en uitgaven moeten daadwerkelijk bijdragen aan de realisatie van het beoogde doel. De kosten staan in redelijke verhouding tot de opbrengsten en het beheersen en verlagen van de middelen staan centraal.

 

In bijlage 1 zijn de vigerende aanbestedingsdrempels voor de verschillende aanbestedingsprocedures opgenomen. Deze drempels zijn afkomstig uit de Gids Proportionaliteit. De aanbestedingsdrempels zijn onderdeel van het inkoopbeleid. Zij veranderen om de paar jaren als gevolg van Europese wijzigingen. Binnen die aanbestedingsdrempels kent de Gids Proportionaliteit bepaalde bandbreedtes. De concrete aanbestedingsdrempels en bijbehorende –procedures worden steeds separaat (indien nodig) vastgesteld door het betreffende dagelijks bestuur met inachtneming van de aangegeven bandbreedtes.

 

Professionaliteit houdt in dat op bewuste en zakelijke wijze wordt omgegaan met inkoop. Het betekent ook dat continu wordt geïnvesteerd in inhoudelijke kennis over de in te kopen werken, leveringen en diensten, de marktomstandigheden en de relevante wet- en regelgeving. Professioneel opdrachtgeverschap komt tot uitdrukking in betrokkenheid bij de inkoopambitie, slagvaardige besluitvorming, adequaat risicomanagement, vertrouwen in de contractant en respect tussen de GGD en de contractant. De GGD spant zich in om alle inlichtingen en gegevens te verstrekken aan de ondernemer voor zover die nodig zijn in het inkoopproces.

 

Bij het inkoop- en aanbestedingsproces speelt ook de integriteit een belangrijke rol. Bestuurlijk en ambtelijk wordt grote waarde gehecht aan het integer handelen. Bestuurders en ambtenaren handelen zakelijk en objectief en zonder belangenverstrengeling (zie 4.1). Dat heeft ook als consequentie dat zij alleen met integere ondernemers zaken willen doen.

 

Inkoop vindt plaats met inachtneming van de vigerende mandaat- en volmachtregeling van de GGD. De organisatie is gebonden aan verbintenissen en verplichtingen op basis van rechtsgeldige besluitvorming en civielrechtelijke vertegenwoordiging. In de mandaatregeling is onder meer opgenomen wie bevoegd is besluiten te nemen over de van toepassing zijnde aanbestedingsrichtlijnen en – drempels.

2.2 Start met inkoopstrategie

Bij de start van alle inkopen gaan we uit van een inkoopstrategie. Het gaat over meer dan alleen de laagste prijs. In de inkoopstrategie staat bijvoorbeeld wat het doel is van de inkopen, hoe we leveranciers willen raadplegen bij het aanbieden van de beste oplossing, hoeveel leveranciers we uitnodigen om een offerte te maken, welke inkoopprocedure wordt gevolgd en of er daarbij sprake is van een grensoverschrijdend belang, op basis van welke criteria we een opdracht gunnen, enzovoort.

Bij het opstellen van de inkoopstrategie is een aantal aspecten belangrijk, zoals:

  • Reduceren van de Total Cost of Ownership (ofwel: beste integrale prijs-/ kwaliteit verhouding);

  • Zorgen voor uniformiteit;

  • Zekerstellen van de levering;

  • Zekerstellen van de kwaliteit;

  • Inbedden van het bestelproces in de organisatie;

  • Organiseren van het contractmanagement.

Op basis van de inkoopstrategie voeren we het inkoopproces uit.

2.3 Klachtenregeling aanbestedingsprocedures

De GGD stimuleert dat partijen geschillen in onderling overleg oplossen en niet onnodig aan de rechter voorleggen. Het is de bedoeling dat beide partijen van de klachtafhandeling leren en de opgedane kennis bij toekomstige aanbestedingen benutten.

 

De GGD voorziet in deze klachtenregeling door in de aanbestedingsdocumenten duidelijk te vermelden waar en hoe de belanghebbende een klacht kan aandienen aangaande de aanbesteding of onderdelen daarvan.

 

Daarnaast heeft de GGD een eigen klachtenregeling (en klachtencommissie) voor de behandeling van klachten.

2.4 Algemene en bijzondere inkoopvoorwaarden

De GGD stelt algemene voorwaarden bij de inkoop van goederen en bijzondere voorwaarden voor dienstverlening. De toepasselijkheid van leverings- en verkoopvoorwaarden van de leverancier wordt daarmee nadrukkelijk uitgesloten. Deze algemene en bijzondere voorwaarden zijn in bijlage 2 bij deze Beleidsnotitie opgenomen.

3 Juridische uitgangspunten

3.1 Wet- en regelgeving

De voor het inkoop-en aanbestedingsbeleid meest relevante wet- en regelgeving volgt uit:

  • Aanbestedingswet 2012: dit nieuwe wettelijke kader implementeert de Europese Richtlijnen 2004/18/EG en 2004/17/EG (‘Aanbestedingsrichtlijnen’) en Richtlijn 2007/66/EG (‘Rechtbeschermingsrichtlijn’). De Europese richtlijnen voor het aanbesteden van overheidsopdrachten komen voort uit de EG-beginselen van vrij verkeer van goederen, werknemers, dienstverlening en vestiging. Een belangrijk doel van deze reglementen is het stimuleren van vrije handel en eerlijke concurrentie tussen de Europese lidstaten.

  • Europese wet- en regelgeving: wet- en regelgeving op het gebied van aanbesteden is afkomstig van de Europese Unie. De ‘Aanbestedingsrichtlijnen’ vormen momenteel de belangrijkste basis. De interpretatie van deze Aanbestedingsrichtlijnen kan volgen uit Groenboeken, Interpretatieve Mededelingen etc. van de Europese Commissie.

  • Burgerlijk Wetboek: het wettelijke kader voor de totstandkoming en uitvoering van overeenkomsten. Ingevolge artikel 3:14 Burgerlijk Wetboek mag een bevoegdheid, die GGD IJsselland op grond van het burgerlijke recht heeft, niet worden uitgeoefend in strijd met geschreven of ongeschreven regels van publiekrecht.

  • Gemeentewet: de basis waarop de gemeentelijke administratie wordt gecontroleerd en waarin de bevoegdheid tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen is geregeld.

  • Wet Gemeenschappelijke regelingen (Wgr); het Openbaar Lichaam GGD IJsselland is via deze wet een gemeenschappelijke regeling van de 11 deelnemende gemeenten.

  • Wet Publieke Gezondheid; De wet bepaalt de taken van het bestuur van een GGD en stelt een aantal basiseisen aan de organisatie.

  • Agreement on Government Procurement, (GPA): Door de Wereld Handels Organisatie (WHO) zijn diverse verdragen gesloten met de deelnemers. Eén van die verdragen is de Agreement on Government Procurement, (GPA) waarbij 28 landen afspraken hebben gemaakt over vrije toegang tot elkaars overheidsopdrachten die betrekking hebben op werken, leveringen en specifieke diensten.

  • Wet openbaarheid van bestuur: De aanbestedingsrichtlijnen geven aan dat er richting inschrijvers objectief, transparant en non-discriminatoir moet worden gehandeld. GGD IJsselland houdt zich aan die uitgangspunten maar zal geen concurrentiegevoelige informatie, die zij in het kader van een aanbesteding heeft ontvangen, aan derden ontsluiten.

3.2 Uniforme documenten

GGD IJsselland streeft er naar om uniforme documenten te hanteren, tenzij een concreet geval dit niet toelaat. Uniformiteit in de uitvoering draagt eraan bij dat ondernemers weten waar ze aan toe zijn en landelijk gezien niet steeds met verschillende procedureregelingen worden geconfronteerd. GGD IJsselland past in ieder geval de volgende uniforme documenten toe:

  • Aanbestedingsreglement werken 2012 (ARW 2012);

  • Richtsnoeren Leveringen en Diensten van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie;

  • Uniforme klachtenregeling aanbesteden van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie;

  • Algemene Inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten op basis van VNG Algemene Model Inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten;

  • Algemene Rijksvoorwaarden bij IT-Overeenkomsten (ARBIT-2010);

  • Gids Proportionaliteit;

  • Gedragsverklaring aanbesteden;

  • Uniforme Administratieve Voorwaarden 2012 (UAV 2012) voor werken;

  • Uniforme Administratieve Voorwaarden geïntegreerde Contracten 2012 (UAV-GC 2005);

  • Criteria documenten aangaande duurzaam inkopen Agentschap.NL

3.3 Algemene beginselen bij inkoop

a. Algemene beginselen van het aanbestedingsrecht

 

GGD IJsselland neemt bij inkopen boven de (Europese) drempelwaarden en bij inkopen van overheidsopdrachten met een duidelijk grensoverschrijdend belang de volgende algemene beginselen van het aanbestedingsrecht in acht:

  • Gelijke behandeling: Gelijke omstandigheden mogen niet verschillend worden behandeld, tenzij dat verschil objectief gerechtvaardigd is. Ook verkapte of indirecte discriminatie is verboden.

  • Non-Discriminatie: Discriminatie op grond van nationaliteit mag niet.

  • Transparantie: De gevolgde procedure dient navolgbaar (en dus controleerbaar) te zijn. Dit is een logisch uitvloeisel van het beginsel van gelijke behandeling. Normaal zorgvuldige en oplettende inschrijvers moeten weten waar ze aan toe zijn.

  • Proportionaliteit (evenredigheid): De gestelde eisen, voorwaarden en criteria aan de inschrijvers mogen niet onevenredig zijn in verhouding tot het voorwerp van de opdracht. GGD IJsselland past het beginsel van proportionaliteit toe bij de aan inschrijvers en inschrijvingen te stellen eisen, voorwaarden en criteria en met betrekking tot de contractvoorwaarden.

    Het proportionaliteitsbeginsel uit de Aanbestedingswet is daarbij geconcretiseerd in de Gids Proportionaliteit, waarbij zowel de wet als de gids het proportionaliteitsbeginsel ruimer uitleggen dan alleen de eisen/voorwaarden.

  • Wederzijdse erkenning: Diensten en goederen van ondernemingen uit andere lidstaten van de Europese Unie moeten worden toegelaten voor zover die diensten en goederen op gelijkwaardige wijze kunnen voorzien in de legitieme behoeften van de aanbestedende dienst.

b. Algemene beginselen van behoorlijk bestuur

 

GGD IJsselland neemt bij haar inkopen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht, zoals het gelijkheidsbeginsel, motiveringsbeginsel, vertrouwensbeginsel, rechtszekerheidsbeginsel en het beginsel van ‘fair play’.

3.4 Grensoverschrijdend belang

Voorafgaand aan inkoop vindt een objectieve toets plaats of sprake is van een duidelijk grensoverschrijdend belang. Bij overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten met een duidelijk grensoverschrijdend belang past GGD IJsselland de algemene beginselen van het aanbestedingsrecht toe. Overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten met een duidelijk grensoverschrijdend belang zijn overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten waarbij buiten Nederland gevestigde ondernemers interesse hebben of kunnen hebben. Dit kan blijken uit de uitgevoerde marktanalyse.

 

Of een overheidsopdracht of een concessieovereenkomst een duidelijk grensoverschrijdend belang heeft, zal afhangen van verschillende omstandigheden, zoals de waarde van de opdracht, de aard van de opdracht en de plaats waar de opdracht moet worden uitgevoerd.

 

Voor overheidsopdrachten of concessieovereenkomsten met een duidelijk grensoverschrijdend belang, zal GGD IJsselland een passende mate van openbaarheid in acht nemen. Dit vloeit voort uit het transparantiebeginsel. Een aankondiging van de te verstrekken opdracht zal GGD IJsselland op haar website plaatsen en/of in andere gebruikelijke platforms, zoals dagbladen en de aanbestedingskalender.

3.5 Mandaat en volmacht

Inkoop vindt plaats met inachtneming van de geldende mandaatbesluiten van GGD IJsselland. GGD IJsselland wil slechts gebonden zijn aan verbintenissen en verplichtingen op basis van rechtsgeldige besluitvorming en privaatrechtelijke vertegenwoordiging.

3.6 Afwijkingsbevoegdheid

Afwijkingen van dit inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn slechts mogelijk en toegestaan op basis van een deugdelijk gemotiveerd besluit van het dagelijks bestuur van GGD IJsselland en voor zover het één en ander op basis van de geldende regelgeving mogelijk is.

Een uitzondering om af te wijken, en een enkelvoudige uitnodiging te doen, kan zijn als een bedrijf het alleenrecht heeft over een artikel, of alleen deze specifieke kennis of artistieke kwaliteit bezit. Bij opdrachten die het drempelbedrag voor een EU-aanbesteding overschrijden, dient in dat geval altijd de (Europese) procedure van gunning via onderhandelingen zonder voorafgaande bekendmaking te worden gehanteerd.

3.7 Overdracht aanbestedingsverantwoordelijkheid

Daar waar GGD IJsselland uitvoeringsverantwoordelijkheid aan derden verstrekt, kan voor die partij de verplichting ontstaan dat zij onder het zelfde inkoopregime gaan vallen als de GGD. Zij heeft dan dezelfde verplichtingen met betrekking tot aanbesteden als GGD IJsselland. In voorkomende gevallen zal deze verplichting in een overdrachtsdocument uitvoering worden opgenomen.

3.8 Inwerkingtreding

Dit inkoopbeleid treedt in werking na vaststelling door het dagelijks bestuur GGD IJsselland.

4 Ethische en ideële uitgangspunten

4.1 Integriteit

  • a.

    GGD IJsselland stelt bestuurlijke en ambtelijke integriteit voorop.

    De bestuurders en ambtenaren van GGD IJsselland handelen zakelijk en objectief, waardoor bijvoorbeeld belangenverstrengeling wordt voorkomen. In de beoordeling van aanbiedingen mogen dan ook geen politieke en/of ideologische aspecten worden betrokken.

  • b.

    GGD IJsselland contracteert enkel integere ondernemers.

    GGD IJsselland wil enkel zaken doen met integere ondernemers die zich niet bezighouden met criminele of illegale praktijken. Een toetsing van de integriteit van ondernemers is bij Inkoop (en aanbesteding) in beginsel mogelijk, bijvoorbeeld door de toepassing van uitsluitingsgronden zoals genoemd in artikel 2.86 van de Aanbestedingswet 2012 of het hanteren van de Gedragsverklaring Aanbesteden.

     

    Contractant en haar onderaannemers, dienen daarbij de naleving van de universele rechten van de mens waaronder vakbondsvrijheid en het verbod op kinderarbeid, gedwongen arbeid en discriminatie te respecteren. Contractant heeft daarbij een inspanningsverplichting om dit afhankelijk van een redelijke inschatting van de risico’s bij haar onderaannemers te controleren en te borgen.

     

    Ondernemers die niet aan voorgaande voldoen worden uitgesloten van deelname aan aanbestedingen door GGD IJsselland.

4.2 Duurzaam inkopen

  • a.

    Bij inkopen neemt GGD IJsselland milieuaspecten in acht. Duurzaam inkopen is het meenemen van sociale en milieuaspecten in het Inkoopproces. Dit komt onder andere tot uitdrukking in het volgende:

    • Bij de product- en marktanalyse gaat GGD IJsselland na of werken, leveringen of diensten op het gebied van duurzaamheid op de markt worden aangeboden.

    • In de aanbestedingsstukken (bijvoorbeeld in de selectie- en gunningscriteria) en in de te sluiten overeenkomst kunnen duurzaamheidscriteria worden opgenomen conform de criteria in de documenten opgesteld door Ministerie van Infrastructuur en Milieu

    • GGD IJsselland kan ervoor kiezen om digitaal in te kopen (E-procurement, gebruik van e-mail etc.).

    • GGD IJsselland zal de aangeboden duurzame oplossingen monitoren. Op deze wijze kan zij een duurzame oplossing inbedden in de eigen organisatie en haar werkwijze.

  • b.

    Inkoop vindt op maatschappelijk verantwoorde wijze plaats.

Hierbij spelen onderwerpen als arbeidsintegratie, arbeidsomstandigheden en – indien passend – Social Return on Investment (SROI). GGD IJsselland heeft oog voor de sociaal zwakkeren in de samenleving. Zij stimuleert daarom - waar mogelijk en doelmatig - de participatie van arbeidsgehandicapten en/of personen met een grote afstand tot het arbeidsproces. Daarnaast worden werken, leveringen en/of diensten geweerd die onder niet aanvaardbare arbeidsomstandigheden (zoals kinderarbeid, dwangarbeid, discriminatie van werknemers, niet-betaling van leefbaar loon) tot stand komen of zijn gekomen.

 

Waar mogelijk zal GGD IJsselland de positie als opdrachtgever aanwenden om arbeidsparticipatie van specifieke doelgroepen uit de samenleving te realiseren.

 

Voor een aantal productgroepen die door GGD IJsselland wordt ingekocht bestaan “eerlijke handel” varianten zoals van de Fair Trade Federation en onder het Max Havelaar Keurmerk . Bij aanbestedingen waar een “eerlijke handel” variant beschikbaar is, kan die in de gunningsvoorwaarden worden betrokken.

4.3 Innovatie

Als opdrachtgever heeft de GGD diverse mogelijkheden om gebruik te maken van de kennis van aanbieders. Zowel in de voorbereiding als in de uitvoering van onze opdrachten willen we hen stimuleren tot vernieuwing en verbetering van te leveren goederen en diensten. Dit kan leiden tot kwaliteitsverbeteringen of kostenverlagingen voor de GGD. Daarom wordt de bij de GGD beschikbare kennis bewust getoetst in de markt en worden aanbieders geconsulteerd bij uitvragen in het kader van aanbestedingen. Bij de uitvoering van opdrachten door opdrachtnemers wordt maximaal geprofiteerd van deze marktkennis van de leveranciers terwijl de GGD de regie kan houden. De GGD maakt de aanbieders verantwoordelijk voor de te leveren goederen en diensten, maar houdt zelf expliciet een vinger aan de pols bij de uitvoering.

5 Economische uitgangspunten

5.1 Product- en marktanalyse

Inkoop vindt plaats op basis van een voorafgaande product- en marktanalyse, tenzij dit gelet op de waarde of de aard van de opdracht niet wordt gerechtvaardigd.

 

GGD IJsselland acht het van belang om de markt te kennen door – indien mogelijk – een product en/of marktanalyse uit te voeren. Een productanalyse leidt tot inzicht in de aard van het ‘product’ en de relevante markt(vorm). Een marktanalyse leidt tot het inzicht in de relevante markt(vorm), de ondernemers die daarop opereren en hoe de markt- en mogelijke machtsverhoudingen zijn (bijvoorbeeld: kopers- of verkopersmarkt). Een marktconsultatie met ondernemers kan onderdeel uitmaken van de marktanalyse.

5.2 Onafhankelijkheid en keuze voor ondernemersrelatie

  • a.

    GGD IJsselland acht een te grote afhankelijkheid van ondernemers niet wenselijk.

    GGD IJsselland streeft naar onafhankelijkheid ten opzichte van ondernemers (contractanten) zowel tijdens als na de contractperiode. GGD IJsselland moet vrij zijn in het maken van keuzes bij haar Inkoop waaronder de keuze van ondernemer(s) en contractant(en) maar ook vanwege de naleving van de (Europese) wet- en regelgeving.

 

  • b.

    GGD IJsselland kiest voor de meest aangewezen ondernemersrelatie.

    Gedurende de contractperiode kan bij de contractant afhankelijkheid ontstaan van GGD IJsselland door bijvoorbeeld de te behalen doelstellingen, resultaten, productontwikkelingen (innovatie) of het creëren van prikkels. GGD IJsselland kiest in dat geval voor de meest aangewezen ondernemersrelatie. De mate van (on)afhankelijkheid in een ondernemersrelatie wordt onder andere bepaald door de financiële waarde van de opdracht, de mate van concurrentie in de sector (concentratiegraad) en beschikbaarheid van alternatieve ondernemers.

5.3 Regionale economie & MKB

  • a.

    In gevallen waar een enkelvoudige inkoop en/of een meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure volgens de aanbestedingsregels is toegestaan, wordt rekening gehouden met de regionale economie en regionale ondernemers.

     

    Discriminatie moet daarbij worden voorkomen en GGD IJsselland moet niet onnodig regionale, nationale, Europese of mondiale kansen laten liggen indien door de keuze van lokale ondernemers onvoldoende marktwerking ontstaat. Regionale inkoop kan bijdragen aan de doelmatigheid van de inkoop.

  • b.

    GGD IJsselland houdt rekening met het midden- en kleinbedrijf (MKB) en startende ondernemers.

     

    Uitgangspunt is dat alle ondernemers gelijke kansen moeten krijgen. GGD IJsselland houdt echter bij de inkoop de mogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf en startende ondernemers binnen haar grondgebied in het oog. Dit kan GGD IJsselland doen door gebruik te maken van percelen in aanbestedingen, het toestaan van het aangaan van combinaties en onderaanneming, het verminderen van de lasten en het voorkomen van het hanteren van onnodig zware selectie- en gunningscriteria en informeren van deze ondernemers van op handen zijnde inkoop- en aanbestedingstrajecten via de website(s).

5.4 Samenwerkingsverbanden

GGD IJsselland hanteert als uitgangspunt dat zij oog heeft voor samenwerking bij inkopen. Dit geldt zowel voor samenwerkingen binnen de eigen organisatie als voor samenwerkingen met andere gemeenten, GGD-en of aanbestedende diensten. Voorbeelden daarvan zijn inkoop op het gebied van de GHOR/ GGD en de bundeling van inkoop op het gebied van de forensische taken.

 

Bij de keuze van samenwerkingspartners geldt een pragmatische benadering. Er zijn samenwerkingsvormen op verschillende schaalniveaus: met gemeenten en/of provincie, met andere GGD-en of landelijke samenwerking in wisselende samenstelling van partners.

5.5 Raming en financiële budget

Inkoop vindt plaats op basis van een deugdelijke en objectieve voorafgaande schriftelijke raming van de overheidsopdracht of raamovereenkomst. De raming is ook van belang om de financiële haalbaarheid van de opdracht te bepalen. GGD IJsselland wil immers niet het risico lopen dat zij verplichtingen aangaat die zij niet kan nakomen.

5.6 Eerlijke mededinging en commerciële belangen

Door objectief, transparant en non-discriminerend te handelen, bevordert GGD IJsselland een eerlijke mededinging. Dit zal bijdragen aan het in stand houden van een gezonde marktwerking (ook op de lange termijn).

 

GGD IJsselland stelt uitsluitend eisen, voorwaarden en criteria aan inschrijvers en de inschrijving die in redelijke verhouding staan tot het voorwerp van de opdracht. Selectie-, gunningscriteria en wegingen worden in geval van openbare aanbestedingen altijd vooraf bekend gemaakt. In geval van onderhandse aanbestedingen wordt intern vastgelegd waarom de betreffende ondernemers zijn uitgenodigd.

De Algemene Inkoopvoorwaarden en de Bijzondere inkoopvoorwaarden voor dienstverlening (zie bijlage 2) zijn van toepassing.

 

GGD IJsselland wenst geen ondernemers te betrekken in haar Inkoopproces die de mededinging vervalsen en zal in geval van sterke vermoedens van belemmering van vrije marktwerking dit melden bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

5.7 Bijzondere situaties

5.7.1 Diensten van Algemeen Economisch Belang (DAEB) en staatssteun

De Europese richtlijnen zijn er op gericht om invulling te geven aan het Europees Verdrag ter bevordering van de uitwisseling van vrij verkeer van goederen, personen, diensten en kapitaal via een onvervalste en effectieve mededinging. Nu heeft de overheid ook te maken met diensten die zonder bemoeienis van de overheid niet of niet volgens haar wensen zouden worden uitgevoerd, tenzij zij daar een financiële bijdrage aan levert. Men noemt dit een: Dienst van Algemeen Economisch Belang.

 

Voor de DAEB geldt dat de overheid bepaalde steun aan deze entiteit mag geven zonder dat er sprake is van staatssteun. De dienst moet dan niet zonder de steun van de overheid aan de eisen m.b.t. de kwaliteit, toegankelijkheid, betaalbaarheid van de openbare diensten die de overheid wenst, kunnen voldoen. Voor deze diensten geldt een beperkte meldingsplicht. Om een DAEB te toetsen op staatssteunregels dient te worden onderzocht of er sprake is van marktfalen. In dat geval zijn de normale aanbestedingsregels niet van toepassing.

5.7.2 Opdrachten voor sociale werkvoorzieningen

GGD IJsselland kan te allen tijde bij een aanbesteding een voorbehoud maken ten aanzien van de mogelijke Inschrijvers, waarbij zij aangeeft dat voor die specifieke aanbesteding alleen sociale werkvoorzieningen kunnen inschrijven.

5.7.3 Aanwijzing

Een andere bijzondere situatie betreft het aanwijzen van een derde voor het uitvoeren van een overheidsopdracht. Dit kan als deze derde door de overheid is opgericht met als enkele doel een specifieke taak voor de overheid uit te voeren. GGD IJsselland kan in voorkomende situaties de overheidsopdracht bij aanwijzing verlenen, zonder een aanbesteding te houden.

5.7.4 Inbesteden

Een laatste bijzondere situatie in het kader van inkopen en aanbesteden is “inbesteden”. GGD IJsselland kan overheidsopdrachten zonder aanbesteding gunnen aan derden als deze derde als eigen organisatieonderdeel is aan te merken.

Organisatorische uitgangspunten

6.1 Inkoopproces

Het inkoopproces bestaat uit verschillende fasen, startend vanaf het voortraject.

S tap

fase

inkoopproces

T oelichting

1

Voortraject

•Bepalen van inkoopbehoefte

•Bepalen van het aanbod ( bijv. product- en marktanalyse/consultatie)

•Raming en bepalen van het financiële budget

•Keuze Offerteaanvraagprocedure door de wet gevraagde motivaties

2

Specificeren

•Opstellen van eisen en wensen

•Omschrijven van de opdracht

•Opstellen Offerteaanvraag

3

Selecteren

•Eventuele voorselectie geïnteresseerde Ondernemers

•Bekendmaking opdracht via verzenden van de Offerteaanvraag, de website en TenderNed

•Offertes evalueren

•Nader onderhandelen (indien mogelijk op grond van de geldende wet- en regelgeving)

•Gunning aan winnende Ondernemer

4

Contracteren

•Tekenen (raam) overeenkomst met (winnende) Contractant

•Registreren getekende overeenkomst

•Informeren afgewezen

5

Bestellen

•Uitvoeren van de opdracht

•Eventueel met het doen van bestellingen

6

Bewaken

•Bewaken termijnen

•Controleren nakoming afgesproken prestaties

•Tijdige betaling facturen

7

Nazorg

•Beheren van de overeenkomst, bijvoorbeeld prijsindexeringen of looptijd

•Evalueren overeenkomst met Contractant

6.2 Inkoop in de organisatie

De organisatorische aspecten van inkoop worden in een afzonderlijk voorstel uitgewerkt.

6.3 Het aanbestedingsproces

 

6.3.1 De aanbestedingsprocedures

Hieronder wordt een korte toelichting gegeven op de aanbestedingsprocedures.

Enkelvoudig onderhandse aanbesteding

Bij deze aanbestedingsprocedure wordt een gekozen onderneming rechtstreeks uitgenodigd tot het doen van een inschrijving of het voeren van overleg (onderhandeling). Ten behoeve van de onderhandse aanbestedingen kunnen door het dagelijks bestuur groslijsten worden opgesteld op basis waarvan een roulatiesysteem zal worden opgezet.

Meervoudig onderhands

Bij deze aanbestedingsprocedure worden minimaal drie ondernemingen uitgenodigd om een inschrijving te doen. Bij de meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure voor Werken past de opdrachtgever het ARW 2005 toe. In het ARW 2005 wordt de toe te passen aanbestedingsprocedure verder uitgeschreven.

Nationale aanbesteding

De opdracht wordt op een zodanige wijze bekend gemaakt dat nationale ondernemingen van de opdracht kennis kunnen nemen. Een nationale aanbesteding kan met en zonder selectie worden uitgevoerd.

Europese aanbestedingen

Wanneer de geschatte opdrachtwaarde de drempelbedragen opgenomen in de EU-aanbestedingsrichtlijn overschrijdt, wordt een aanbestedingsprocedure volgens de EU-aanbestedingsrichtlijn toegepast.

De Europese drempelbedragen worden iedere twee jaar in Europees verband vastgesteld aan de hand van de gemiddelde dagwaarde van de Euro en hiervan mag niet worden afgeweken. Indien de drempelbedragen voor Europese aanbesteding wijzigen gelden de gewijzigde bedragen voor het inkoop- en aanbestedingsproces. De drempelbedragen zijn exclusief omzetbelasting.

 

De EU-aanbestedingsregelgeving schrijft voor dat elke aanbesteding dient te worden aangekondigd. Deze aankondiging moet worden gestuurd naar het Bureau voor Officiële Publicaties van de Europese Gemeenschappen.

 

Door de aankondiging op www.aanbestedingskalender.nl te plaatsen wordt de melding, indien aangevinkt, tevens doorgestuurd naar het Bureau voor Officiële Publicaties. Daarnaast wordt een melding gedaan op de internetsite van de GGD. Aanvullend kan deze aankondiging worden gepubliceerd in vakbladen.

6.3.2 Het aanbestedingsproces bij de GGD IJsselland

Het aanbestedingsproces is een onderdeel van het inkoopproces en richt zich op het tactische deel; het specificeren, het selecteren en het contracteren. GGD IJsselland hanteert de volgende drempelbedragen bij de keuze voor het type aanbesteding. Het overzicht geeft ook de relatie aan met het delegatie- en mandaatbesluit GGD IJsselland.

Delegatie- en mandaatbesluit GGD

Mandaatbesluit managers GGD

 

Bevoegdheid/(onder)mandaat

Drempelbedragen (excl. btw) 2014 - 2015

Soort aanbesteding

 

Diensten

Leveringen

Werken

 

Afdelingsmanager

< € 50.000

< € 50.000

< € 75.000

Enkelvoudige of meervoudige onderhandse aanbesteding

Nationale aanbesteding bij werken van € 1.500.000 tot € 5.100.000

Directeur Publieke gezondheid

€ 50.000 tot € 207.000

(EU drempel)

€ 50.000 tot € 207.000

(EU drempel)

€ 75.000 tot € 1.000.000

 

Dagelijks c.q. Algemeen Bestuur

 

 

€ 1.000.000 tot € 5.100.000

(EU drempel)

 

Dagelijks c.q. Algemeen Bestuur

> € 207.000

(EU-drempel)

> € 207.000

(EU-drempel)

> € 5.1000.000

(EU drempel)

Europese openbare of niet-openbare aanbesteding

 

 

 

 

 

Tabel 2: Drempelbedragen GGD

GGD IJsselland hanteert voor haar eigen inkoopbeleid voor inkopen die boven en onder de Europese aanbestedingsdrempel plaatsvinden, de Gids Proportionaliteit als richtinggevende leidraad. De Gids is tot stand gekomen in het kader van het flankerend beleid bij de Aanbestedingswet 2012.

Voor wat betreft de aanbestedingen van diensten en werken is het van belang dat er een viertal gradaties in de aanbesteding zijn:

Aanbesteding

Drempelbedragen Werken

Drempelbedragen d iensten

Enkelvoudig onderhands

tot € 50,000,=

tot € 30.000,=

Meervoudig onderhands

50.000 – 1,5 milj.

€ 25.000,= - € 150.000,=

Nationaal openbaar

1,5 milj. – 5,1 milj.

€ 125.000,= - € 207.000,=

Europees

Vanaf 5,1 milj.

Vanaf 207.000,=

Binnen de (beperkte) ’overgangsgebieden’ bij de aanbesteding van diensten (tussen € 25.000,= en € 30.000,= resp. tussen € 125.000,= - € 150.000,= is er dus een keuze mogelijk in de aanbestedingsvorm. De overwegingen om dan voor een bepaalde vorm van aanbesteden te kiezen, komen bij de voorbereiding en besluitvorming over de aanbesteding aan de orde.

Factoren die een rol spelen bij de keuze van een inkoopprocedure zijn:

  • Wat is de omvang (waarde) en samenstelling (homogeniteit) van het in te kopen product of dienst;

  • Gaat het om een eenmalige inkoop of om voorzienbare herhalingsaankopen;

  • Hoeveel aanbieders zijn er op de markt aanwezig die een aanbieding kunnen doen (in sommige gevallen zelfs: in een bepaalde regio);

  • Hoe verhoudt de administratieve last die een inkoopprocedure oplevert (voor GGD IJsselland als aanbieder) zich ten opzichte van het in te kopen bedrag en de mogelijkheden voor bijvoorbeeld concurrentiestelling;

  • Wat is het gewenste eindresultaat;

  • Wat is de complexiteit van de opdracht.

6.3.2. Afwijkingen

Van bovenstaande aanbestedingsregels kan slechts om bijzondere redenen worden afgeweken (dit geldt niet voor Europese aanbestedingen). Bijzondere redenen kunnen zijn:

  • Dwingende spoed: hiervan kan in principe alleen sprake zijn in situaties die niet te voorzien waren en die bij niet tijdige oplossing tot ernstige gevolgen leiden (calamiteiten).

  • De werken, de leveringen en/of diensten zijn dermate specialistisch dat het opvragen van een offerte niet gerechtvaardigd is.

  • Een subsidieverstrekker schrijft een andere aanbestedingsvorm voor als voorwaarde voor subsidieverlening.

  • Bij een gemeenschappelijke aanbesteding met andere overheden kan worden gekozen voor het aanbestedingsbeleid van één van deze andere overheden.

     

In geval van een afwijking van de aanbestedingsregels om een bijzondere reden dient het DB van de GGD vooraf een besluit te nemen om transparantie en integriteit te waarborgen.

Afwijking bij onderhandse aanbestedingen

In principe geven alleen de volgende redenen aanleiding om in plaats van een enkelvoudige aanbesteding een opdracht te verlenen zonder voorafgaande prijsopgave dan wel bij een meervoudig onderhandse aanbesteding minder dan drie offertes op te vragen:

  • indien de te verwachten kosten van de procedure niet opwegen tegen de te verwachten baten;

  • indien de opleverdatum door het volgen van een aanbestedingsprocedure in de knel komt en er een aantoonbare kans bestaat op schade bij overschrijding van de opleverdatum;

  • indien het een vervolgopdracht betreft;

  • indien er geen concurrentie te verwachten is;

  • indien er slechts één onderneming is die de opdracht kan uitvoeren;

  • indien er andere dringende redenen zijn om van de aangegeven procedure af te zien, voor zover de dringende reden niet te wijten is aan of kon worden voorzien door opdrachtgever en voor zover de wet deze mogelijkheid biedt.

Dergelijke argumentatie dient bij het dossier gevoegd te worden.

Afwijking bij Europese openbare of niet-openbare procedure

Van de openbare en de niet-openbare procedure volgens de EU-aanbestedingsregelgeving kan alleen afgeweken worden in een beperkt aantal specifiek in de EU-aanbestedingsregelgeving aangegeven gevallen. Als aan deze uitzonderingssituaties wordt voldaan, kan een onderhandelingsprocedure gevolgd worden.

 

In geval van een bijzonder complexe opdracht kan opdrachtgever gebruikmaken van de concurrentiegerichte dialoog. Een bijzonder complexe opdracht is een opdracht waarbij een opdrachtgever objectief gezien niet in staat is om de technische middelen te bepalen of niet in staat is om de juridische of financiële voorwaarden voor een opdracht te specificeren.

7 Definities

In dit inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt verstaan onder:

Contractant De in de overeenkomst genoemde wederpartij van GGD IJsselland .

Diensten Diensten als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet 2012.

Inkoop (Rechts)handelingen van GGD IJsselland gericht op de verwerving van werken, leveringen of diensten en die één of meerdere facturen van een ondernemer met betrekking tot bedoelde werken, leveringen of diensten tot gevolg hebben.

Leveringen Leveringen als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet 2012.

Offerte Een aanbod in de zin van het Burgerlijk Wetboek.

Offerteaanvraag Een enkelvoudige of meervoudige aanvraag van GGD IJsselland voor te verrichten prestaties of een (Europese) aanbesteding conform de Aanbestedingswet 2012 en de Europese aanbestedingsrichtlijnen 2004/17/EG en 2004/18/EG.

Ondernemer Een ‘aannemer’, een ‘leverancier’ of een ‘dienstverlener’.

Lokale Ondernemer Een ‘aannemer’, een ‘leverancier’ of een ‘dienstverlener’ die een vestiging heeft (zijnde geen postbusadres) binnen een gemeente, binnen de geografische grenzen van de GGD IJsselland. Vanuit de regionale positie is er geen verschil tussen lokale en regionale ondernemers en wordt in dit beleid gesproken over regionale ondernemers.

Regionale Ondernemer Een ‘aannemer’, een ‘leverancier’ of een ‘dienstverlener’ die een vestiging heeft (zijnde geen postbus) binnen de geografische grenzen van de GGD IJsselland.

Werken Werken als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet 2012.

Bijlage 1 Algemene Inkoopvoorwaarden en Bijzondere inkoopvoorwaarden voor dienstverlening

ALGEMENE INKOOPVOORWAARDEN EN BIJZONDERE INKOOPVOORWAARDEN VOOR DIENSTVERLENING

ALGEMENE INKOOPVOORWAARDEN GGD IJSSELLAND 2015

Artikel 1 Definities

  • 1.

    Opdrachtgever: GGD IJsselland in Zwolle.

  • 2.

    Leverancier: de wederpartij van de opdrachtgever.

  • 3.

    Offerte: een aanbod in de zin van het Burgerlijk Wetboek.

  • 4.

    Goederen: alle zaken en alle vermogensrechten in de zin van artikel 3:1 Burgerlijk wetboek.

  • 5.

    Overeenkomst: al hetgeen tussen de opdrachtgever en de leverancier is overeengekomen, inclusief daarbij behorende bijlagen

  • 6.

    Levering: de door leverancier op basis van de overeenkomst ten behoeve van de opdrachtgever te leveren goederen.

  • 7.

    Partijen: opdrachtgever en leverancier.

Artikel 2 Toepasselijkheid

  • 1.

    Nederlands recht is van toepassing.

  • 2.

    De wettelijke bepalingen van aanvullend recht zijn van toepassing, tenzij deze Inkoopvoorwaarden daarvan afwijken. In dat geval hebben de Inkoopvoorwaarden GGD IJsselland voorrang.

  • 3.

    De inkoopvoorwaarden zijn van toepassing op alle offerte aanvragen, orders, aanbiedingen en overeenkomsten tot het leveren van goederen aan, het verrichten van diensten of het uitvoeren van werken voor de opdrachtgever, voor zover schriftelijk niet anders is overeengekomen.

  • 4.

    Van deze algemene inkoopvoorwaarden kan slechts worden afgeweken, indien partijen dit uitdrukkelijk schriftelijk met elkaar zijn overeengekomen.

  • 5.

    Indien een bepaling van deze algemene inkoopvoorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van kracht blijven en treden partijen in overleg teneinde een nieuwe bepaling (of bepalingen) ter vervanging van de nietige of vernietigde bepaling(en) overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige of vernietigde bepaling(en) in acht worden genomen.

  • 6.

    De toepasselijkheid van de leverings- en verkoopvoorwaarden van de leverancier wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

  • 7.

    De regeling van de ‘United Nations Convention on contracts for the International sale of goods’ (het 'Weens Koopverdrag') is uitgesloten.

Artikel 3 Geldigheid aanbod

Een aanbod van een leverancier is onherroepelijk gedurende een termijn van negentig dagen na ontvangst door de opdrachtgever, tenzij de uitnodiging van de opdrachtgever tot het doen van het aanbod een afwijkende termijn inhoudt. In geval van een inschrijving vangt de termijn aan op de dag waarop de inschrijving sluit.

Artikel 4 Totstandkoming van de overeenkomst

  • 1.

    Er komt slechts een overeenkomst tot stand indien:

    • a.

      het dagelijks bestuur tot het aangaan van een overeenkomst heeft besloten, dan wel

    • b.

      een lid van het dagelijks bestuur of een ambtenaar krachtens een schriftelijk mandaat van het dagelijks bestuur (opgenomen in het delegatie- en mandaatbesluit dan wel in een specifiek besluit) daartoe heeft besloten.

  • 2.

    De opdrachtgever wordt bij de ondertekening dan wel de schriftelijke bevestiging vertegenwoordigd door de voorzitter dan wel door een lid van het dagelijks bestuur of een ambtenaar, daartoe bevoegd krachtens een volmacht van de voorzitter.

  • 3.

    De overeenkomst komt tot stand doordat de opdrachtgever een aanbod van de leverancier schriftelijk heeft bevestigd, dan wel door ondertekening van een daartoe opgestelde overeenkomst.

  • 4.

    In geval een overeenkomst mondeling wordt aangegaan zal deze alsnog door de opdrachtgever schriftelijk worden bevestigd.

  • 5.

    Wijziging van of aanvulling op de overeenkomst kan alleen schriftelijk plaatsvinden.

  • 6.

    Orders en wijzigingsorders dienen binnen 14 dagen schriftelijk bevestigd te worden door retournering van een door de wederpartij getekende kopie van order of wijzigingsorder, tenzij in de opdracht een andere termijn is vermeld. De opdrachtgever kan een order annuleren zolang er nog geen orderbevestiging is ontvangen.

  • 7.

    Een voornemen tot gunning houdt geen aanvaarding in de zin van artikel 6:217 lid 1 Burgerlijk Wetboek.

  • 8.

    Alle handelingen die de leverancier verricht voorafgaand aan de totstandkoming van de overeenkomst zijn voor rekening en risico van de leverancier.

UITVOERING OVEREENKOMST

 

Artikel 5 Algemene verplichtingen leverancier

  • 1.

    De leverancier zal zijn verplichtingen voortvloeiend uit de overeenkomst in nauwe samenwerking met de opdrachtgever nakomen, onverminderd de eigen verantwoordelijkheid van de leverancier.

  • 2.

    De leverancier zal de opdrachtgever op de hoogte houden van de uitvoering van de overeenkomst en desgevraagd inlichtingen geven. De leverancier is onder meer, doch niet uitsluitend, verplicht om de opdrachtgever direct schriftelijk in te lichten over feiten en omstandigheden die kunnen leiden tot vertraging in de nakoming of waarmee in de overeenkomst geen rekening is gehouden.

  • 3.

    Slechts met voorafgaande schriftelijke goedkeuring van de opdrachtgever, kan de leverancier de uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk laten uitvoeren door derden of uit de overeenkomst voortvloeiende rechten of plichten overdragen aan derden.

  • 4.

    De leverancier garandeert ter zake van de overeenkomst dat de leverancier of personeel van leverancier of een met de leverancier verbonden rechtspersoon en de onder hen werkzame personen niet betrokken zijn of zijn geweest bij overleg of afspraken met andere ondernemingen op een wijze die strijdig zou kunnen zijn met bepalingen van de Mededingingswet of artikelen 101 en 102 Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, waaronder: prijsvorming, het afstemmen van offerten, en/of verdeling van werkzaamheden.

  • 5.

    De leverancier vrijwaart de opdrachtgever voor strafrechtelijke boetes en bestuurlijke sancties als bedoeld in artikel 5:2, eerste lid aanhef en onder a van de Algemene wet bestuursrecht, het eventuele kostenverhaal daaronder begrepen die verband houden met de overeenkomst en die de leverancier of de opdrachtgever krijgt opgelegd.

  • 6.

    De leverancier zal bij de uitvoering van de overeenkomst alle van toepassing zijnde voorschriften bij of krachtens de wet gesteld naleven en de overeenkomsten die de opdrachtgever met derden heeft gesloten, voor zover deze overeenkomsten bekend zijn bij de leverancier, in acht nemen. Indien de leverancier genoodzaakt is om contact op te nemen met derden, zal de leverancier dit eerst voorleggen aan de opdrachtgever.

  • 7.

    De leverancier draagt zelf de verantwoordelijkheid om de door hem ingeschakelde derden te informeren over de afspraken die gelden tussen de leverancier en de opdrachtgever bij de uitvoering van de overeenkomst.

  • 8.

    Slechts voor zover de leverancier expliciet en schriftelijk is gemachtigd door de opdrachtgever zal de leverancier optreden als gemachtigde van de opdrachtgever. Eventuele gevolgen die door het in strijd handelen met het bepaalde in de voorgaande zin zijn ontstaan, komen voor rekening en risico van de leverancier.

Artikel 6 Geheimhouding

  • 1.

    Partijen verplichten zich om al wat bij de uitvoering van de overeenkomst ter kennis komt en waarvan het vertrouwelijke karakter bekend is of redelijkerwijs kan worden vermoed, op generlei wijze bekend te maken – inclusief via kanalen van sociale media - of voor eigen doeleinden te gebruiken, behalve voor zover enig wettelijk voorschrift of rechterlijke uitspraak tot bekendmaking verplicht.

  • 2.

    Partijen zullen de onder hen werkzame personen of door hen ingeschakelde derden verplichten deze geheimhoudingsplicht na te leven.

  • 3.

    Partijen hebben het recht om in geval van overtreding van de voorgaande leden door de andere partij en/of de voor die partij werkzame personen of door die partij ingeschakelde derden de overeenkomst per direct op te schorten dan wel zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling te ontbinden. Elke opschorting dan wel ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.

  • 4.

    De leverancier is verplicht om op eerste verzoek van de opdrachtgever personeel van leverancier een geheimhoudingsverklaring te laten ondertekenen.

Artikel 7 Intellectueel eigendom

  • 1.

    Alle (aanspraken op) intellectuele eigendomsrechten (IE-rechten) met betrekking tot enig resultaat voortvloeiende uit de overeenkomst, berusten bij de opdrachtgever, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. De leverancier draagt deze (aanspraken op) IE-rechten – voor zover nodig – om niet over aan de opdrachtgever. De leverancier zal op eerste verzoek kosteloos meewerken aan het bewerkstelligen van de overdracht.

  • 2.

    Onder resultaat als bedoeld in lid 1 van dit artikel, wordt verstaan al hetgeen in het kader van de overeenkomst tot stand wordt gebracht ongeacht of de leverancier daarbij gebruik maakt van enige bijdrage van de opdrachtgever of derden.

  • 3.

    De leverancier doet voor zover mogelijk afstand van alle eventuele persoonlijkheidsrechten op in het kader van de overeenkomst tot stand gebrachte auteursrechtelijke werken.

  • 4.

    Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, behoudt of verkrijgt de leverancier geen gebruiksrecht met betrekking tot enig resultaat van de overeenkomst.

  • 5.

    De opdrachtgever behoudt zich uitdrukkelijk het auteursrecht voor met betrekking tot ieder in het kader van de overeenkomst aan leverancier openbaar gemaakt werk. De leverancier erkent dit voorbehoud.

  • 6.

    De leverancier garandeert dat de gekochte goederen en toebehoren alsmede de geleverde diensten en al hetgeen daarmee gepaard gaat of daaruit resulteert vrij zijn van alle bijzondere lasten en beperkingen die aan het vrije gebruik daarvan door de opdrachtgever in de weg zouden kunnen staan, zoals octrooirechten, merkrechten, modelrechten of auteursrechten en vrijwaart de opdrachtgever tegen alle aanspraken van derden dienaangaande.

  • 7.

    In het geval van aanspraken van derden zal de leverancier alles in het werk stellen om in overleg met de opdrachtgever te bewerkstelligen dat de opdrachtgever het ongestoorde gebruik van het geleverde zal kunnen voortzetten.

  • 8.

    In het geval van aanspraken van derden waarvoor de vrijwaringverplichting van lid 6 geldt, zal de leverancier alle schade van de opdrachtgever vergoeden inclusief proceskosten, waaronder tevens begrepen redelijke advocaatkosten voor het voeren van gerechtelijke procedures.

Artikel 8 Wijziging overeenkomst

  • 1.

    De opdrachtgever is bevoegd in overleg met de leverancier de omvang of de hoedanigheid van de te leveren zaken te wijzigen. Wijzigingen worden schriftelijk overeengekomen.

  • 2.

    Indien een wijziging naar het oordeel van de leverancier gevolgen heeft voor de overeengekomen vaste prijs en/of het tijdstip van levering, is leverancier verplicht, alvorens aan de wijziging gevolg te geven, de opdrachtgever hieromtrent zo spoedig mogelijk, uiterlijk binnen 8 dagen na de kennisgeving van de verlangde wijziging, schriftelijk te informeren. Indien deze gevolgen voor de prijs en/of levertijd naar het oordeel van de opdrachtgever onredelijk zijn, zullen partijen hierover in overleg treden.

Artikel 9 Uitrusting en materialen

  • 1.

    De leverancier zal voor eigen rekening en risico zorg dragen voor alle bij de uitvoering van de overeenkomst te gebruiken - niet van de opdrachtgever afkomstige - materialen en uitrusting (waaronder gereedschappen), tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

  • 2.

    De leverancier is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de deugdelijkheid van de gebruikte goederen, materialen en uitrusting en dient deze voor eigen rekening en risico te verzekeren, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

Artikel 10 Aflevering

  • 1.

    Tenzij schriftelijk een andere tijd of plaats is overeengekomen, geschiedt de aflevering uitsluitend op werkdagen tijdens de openingsuren van het kantoor van opdrachtgever. De leverancier dient zijn vervoerder hiervan op de hoogte te stellen.

  • 2.

    De leverancier is van rechtswege in verzuim nadat de fatale termijn(en) of termijnen voor de uitvoering van de desbetreffende leveringen, zoals vermeld in de overeenkomst, zijn verstreken en de desbetreffende leveringen niet of niet volledig zijn uitgevoerd.

  • 3.

    De leverancier stelt de opdrachtgever schriftelijk tijdig en met opgaaf van redenen in kennis van een eventuele vertraging en de maatregelen die de leverancier zal treffen om de vertraging zoveel mogelijk te beperken.

  • 4.

    De leverancier levert de goederen conform Delivered Duty Paid (DDP), volgens Incoterms 2010, zoals vastgesteld door de Internationale Kamer van Koophandel (ICC).

  • 5.

    De leverancier is gehouden om alle bij de opdrachtgever behorende gebruiksaanwijzingen en productinformatie, alsmede eventuele kwaliteitskeurmerken of –certificaten, opgesteld zoveel mogelijk in de Nederlandse taal, zonder additionele kosten, aan de opdrachtgever ter beschikking te stellen.

  • 6.

    De leverancier zal voor zijn rekening en risico alle voorkomende gebreken aan de geleverde goederen na aflevering of voltooiing binnen de door de opdrachtgever bij eerste aanzegging gestelde redelijke termijn wegnemen door herstel of vervanging.

Artikel 11 Keuring en controle

  • 1.

    De opdrachtgever kan de goederen keuren. Indien geen keuring plaatsvindt bij de leverancier, kan de opdrachtgever na aflevering controle van de goederen doen plaatsvinden op onder meer beschadiging, maat, hoeveelheid en gewicht.

  • 2.

    Indien is overeengekomen dat de opdrachtgever de goederen voor de aflevering zal keuren bij de leverancier:

    • a.

      zal de leverancier de goederen op een zodanig tijdstip voor keuring gereed houden, dat zij met inachtneming van het onder b bepaalde voor het verstrijken van de afleveringstermijn kunnen worden gekeurd en zal hij dit tijdstip tijdig schriftelijk aan de opdrachtgever meedelen;

    • b.

      zal de opdrachtgever, op straffe van verval van zijn bevoegdheid om bij de leverancier te keuren, met de keuring beginnen binnen twee weken na ontvangst van de onder a bedoelde mededeling of, indien dat later is, binnen twee weken nadat de zaken voor keuring gereed zijn en zal hij de keuring binnen twee weken voltooien;

    • c.

      zal de leverancier, zonder kosten voor de opdrachtgever, desverlangd een geschikte ruimte en redelijke personele en materiële hulp ter beschikking van de opdrachtgever stellen;

    • d.

      geschiedt, indien de leverancier dat verlangt, de keuring in zijn aanwezigheid of in aanwezigheid van een door hem aangewezen deskundige;

    • e.

      kan de opdrachtgever, indien hij de goederen afkeurt, onverminderd alle andere rechten of vorderingen, eisen dat de leverancier onverwijld het ontbrekende of de herstelde of vervangende goederen voor keuring aanbiedt.

  • 3.

    Indien de leverancier tekortschiet in het verrichten van een handeling, waarmee hij aan een keuring of controle moet meewerken, komen de kosten die daarvan het gevolg zijn voor zijn rekening. Indien de goederen op grond van lid 2 onder e worden gekeurd, komen de daarmee gemoeide kosten voor rekening van de leverancier.

  • 4.

    Indien bij een keuring de goederen beschadigd of verbruikt worden, heeft de leverancier ter zake geen aanspraken op de opdrachtgever indien de goederen geheel of gedeeltelijk worden afgekeurd, en heeft de opdrachtgever ter zake geen aanspraken op de leverancier indien de goederen worden goedgekeurd.

  • 5.

    Indien de opdrachtgever de goederen na aflevering afkeurt of bij controle niet akkoord bevindt, zal de leverancier de goederen binnen twee weken, nadat de opdrachtgever hem dit heeft meegedeeld, op eigen kosten bij de opdrachtgever afhalen. Indien de leverancier in de nakoming van deze verplichting tekortschiet, mag de opdrachtgever, onverminderd alle andere rechten of vorderingen, de goederen voor rekening van de leverancier bij hem doen afleveren.

Artikel 12 Verpakking en transport

  • 1.

    De leverancier draagt zorg voor een deugdelijke verpakking, alsmede voor een zodanige beveiliging en vervoer van de goederen, dat deze in een goede staat de plaats van aflevering bereiken en het lossen daar veilig kan plaatsvinden.

  • 2.

    De leverancier is verantwoordelijk voor het naleven van de voorschriften met betrekking tot verpakkingen.

  • 3.

    De leverancier neemt alle verpakkingen kosteloos terug, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

Artikel 13 Verzekering en aansprakelijkheid

  • 1.

    De leverancier zal vanaf het aangaan van de overeenkomst adequaat verzekerd zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst en zal zich adequaat verzekerd houden gedurende de uitvoering van de overeenkomst. Op eerste verzoek van de opdrachtgever dient een kopie van de betreffende verzekeringspolis(sen) aan de opdrachtgever te worden overlegd.

  • 2.

    De leverancier vrijwaart de opdrachtgever tegen eventuele aanspraken van derden terzake van schade door deze derden geleden ten gevolge van de uitvoering door de leverancier van de overeenkomst en het gebruik of toepassing van de geleverde goederen of diensten van de leverancier.

  • 3.

    Leverancier is bij de uitvoering van de overeenkomst aansprakelijk voor alle schade, gevolgschade daaronder begrepen, en gehouden tot vergoeding van bedrijfsschade, schade voortvloeiende uit aanspraken van derden jegens de opdrachtgever of welke andere schade dan ook.  

  • 4.

    Opdrachtgever is niet aansprakelijk voor enige schade of enig letsel van welke aard ook en op welke wijze ontstaan of toegebracht aan de leverancier of aan de leverancier toebehorende goederen of bij hem in dienst zijnde personen of derden die de leverancier bij de uitvoering van de overeenkomst inzet, een en ander behoudens in geval van opzet of grove schuld van de opdrachtgever.

Artikel 14 Documentatie

  • 1.

    Alle zaken, tekeningen, modellen, gereedschappen, specificaties, bestekken en instructies die de opdrachtgever in het kader van de overeenkomst aan de leverancier heeft verstrekt, of welke de leverancier in het kader van de overeenkomst heeft vervaardigd of heeft laten vervaardigen, blijven of worden eigendom van de opdrachtgever en maken onderdeel uit van de overeenkomst. De leverancier is verplicht deze zaken van duidelijke kenmerken te voorzien.

  • 2.

    De leverancier zal de in dit artikel genoemde zaken zo spoedig mogelijk dan wel uiterlijk bij de laatste overeengekomen levering aan de opdrachtgever terugzenden, bij gebreke waarvan de opdrachtgever zijn betalingsverplichtingen mag opschorten of de kosten van vervanging van de niet teruggezonden zaken in mindering kan brengen op de aan de wederpartij te verrichten betalingen

Artikel 15 Nakoming

  • 1.

    Afgeleverde goederen beantwoorden niet aan de overeenkomst, indien zij niet de eigenschappen bezitten, die de opdrachtgever op grond van de overeenkomst mocht verwachten.

  • 2.

    Indien de afgeleverde goederen niet aan de overeenkomst beantwoorden, kan de opdrachtgever eisen dat de leverancier het ontbrekende aflevert of de goederen herstelt of vervangt. De daarmee gemoeide kosten komen voor rekening van de leverancier.

  • 3.

    Indien de leverancier niet, nadat hij daartoe door de opdrachtgever schriftelijk is aangemaand, binnen een in de aanmaning te stellen redelijke termijn voldoet aan een eis als bedoeld in lid 2, kan de opdrachtgever zonder voorafgaande rechterlijke machtiging de aflevering, het herstel of de vervanging door een derde doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de leverancier verhalen.

  • 4.

    De opdrachtgever kan er geen beroep meer op doen dat de goederen niet aan de overeenkomst beantwoorden, indien hij de leverancier daarvan niet in kennis heeft gesteld binnen vier weken nadat hij de tekortkoming heeft ontdekt. Indien echter de opdrachtgever de goederen keurt of controleert, moet de kennisgeving van tekortkomingen, die hij daarbij redelijkerwijs had behoren te ontdekken, geschieden binnen vier weken nadat de keuring of controle is voltooid.

  • 5.

    Lid 4 is niet van toepassing ten aanzien van lasten en beperkingen die besloten liggen in een door de opdrachtgever verstrekt ontwerp, dat de leverancier in acht moet nemen. De opdrachtgever vrijwaart de leverancier van aanspraken van derden ter zake.

  • 6.

    De vorige leden in dit artikel laten de andere rechten of vorderingen onverlet, die de opdrachtgever aan een tekortkoming kan ontlenen.

Artikel 16 Overgang van eigendom en risico

  • 1.

    De eigendom van de geleverde goederen gaat over op het moment van aflevering, waar nodig na eventuele installatiewerkzaamheden die daarmee gepaard gaan. Het risico gaat over op de opdrachtgever na acceptatie van de goederen door de opdrachtgever.

  • 2.

    Indien de opdrachtgever de goederen niet goedkeurt, geeft hij gemotiveerd aan waarom de goedkeuring onthouden wordt.

  • 3.

    Indien de opdrachtgever de goederen na aflevering afkeurt of bij controle niet ak­koord bevindt of op goede gronden het recht op ontbinding van de overeenkomst of op vervanging van de goederen inroept, blijven zij voor risico van de leverancier.

Artikel 17 Toerekenbare tekortkoming

  • 1.

    Indien de leverancier toerekenbaar tekort schiet in de nakoming van de overeenkomst of deze algemene inkoopvoorwaarden, zal de opdrachtgever een aangetekend schrijven verzenden aan de leverancier, alvorens gebruik te maken van de aan de opdrachtgever toekomende wettelijke rechten, behoudens de gevallen waarin ingebrekestelling ingevolge het Burgerlijk Wetboek achterwege kan blijven, in welke gevallen de leverancier direct in verzuim verkeert.

  • 2.

    Opdrachtgever is gerechtigd de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien de leverancier  in verzuim is geraakt, behoudens voor zover ontbinding – gelet op de omstandigheden van het geval, waaronder de ernst van het verzuim – in strijd zou zijn met de redelijkheid en billijkheid. Elke ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.

  • 3.

    Er is geen sprake van enige toerekenbare tekortkoming van  de opdrachtgever indien en voor zover de publiekrechtelijke verantwoordelijkheid verplicht tot het niet verstrekken van inlichtingen en gegevens respectievelijk tot het niet verlenen van de publiekrechtelijke medewerking die nodig zou kunnen zijn voor de uitvoering van de overeenkomst.

Artikel 18 Niet toerekenbare tekortkoming

De leverancier kan zich jegens de opdrachtgever enkel op overmacht beroepen, indien de leverancier de opdrachtgever zo spoedig mogelijk, onder overlegging van de bewijsstukken, schriftelijk van het beroep op overmacht in kennis stelt.

Artikel 19 Garantie

  • 1.

    De leverancier garandeert dat de geleverde goederen voldoen aan hetgeen is overeengekomen gedurende minimaal vierentwintig maanden na levering c.q. gebruiksklare oplevering daarvan. Indien de goederen deel uitmaken van een groter object, bijvoorbeeld een gebouw of technische installatie, dan vangt de garantietermijn van vierentwintig maanden aan bij de oplevering van het grotere object, onverschillig door wie het overige gedeelte van het object is vervaardigd of geleverd.

  • 2.

    Afwijking van de garantietermijn zoals vermeld in lid 1, dient schriftelijk te worden vastgelegd.

  • 3.

    Alle aan herstel, opheffing van het gebrek en daaropvolgende ingebruikstelling van goederen of het grotere object verbonden kosten komen voor rekening van de leverancier.

  • 4.

    De opdrachtgever is gerechtigd, indien de leverancier het gebrek niet binnen een redelijke termijn herstelt, opheft of wegneemt, het nodige op kosten van de leverancier uit te voeren of te doen uitvoeren. Leverancier zal hiervan op de hoogte gesteld worden.

  • 5.

    Met betrekking tot vervangende of herstelde goederen vangt vanaf de levering c.q. de ingebruikstelling daarvan opnieuw een garantieperiode voor geleverde goederen van vierentwintig maanden aan.

  • 6.

    De leverancier garandeert dat voor een periode van tenminste vijf jaar of een termijn die schriftelijk is overeengekomen na aflevering van de goederen, onderdelen van de goederen kunnen worden geleverd.

Artikel 20 Boete

  • 1.

    Onverminderd het recht van de opdrachtgever om nakoming te vorderen en onverminderd het recht van de opdrachtgever tot ontbinding overeenkomstig het bepaalde in artikel 24, heeft de opdrachtgever de bevoegdheid om bij iedere tekortkoming van de wederpartij met betrekking tot de uitvoering van deze overeenkomst aan de leverancier een direct opeisbare boete op te leggen tot een maximum van 5% van de koopprijs van de gehele order.

  • 2.

    De boete komt de opdrachtgever toe onverminderd alle andere rechten of vorderingen, daaronder mede begrepen:

    • a)

      zijn vordering tot nakoming van de verplichting tot aflevering van zaken die aan de overeenkomst beantwoorden.

    • b)

      zijn recht op schadevergoeding voor zover de schade het bedrag van de boete te boven gaat.

FINANCIELE BEPALINGEN

 

Artikel 21 Prijzen, meerwerk en minder werk

  • 1.

    De overeengekomen prijs is vast en geldt voor levering “delivered duty paid ” (DDP), volgens Incoterms 2010, zoals vastgesteld door de Internationale Kamer van Koophandel (ICC), aan de opdrachtgever.

  • 2.

    De leverancier voert de overeenkomst uit tegen de in zijn offerte genoemde prijzen in Euro’s.

  • 3.

    Niet redelijkerwijs in de overeenkomst inbegrepen extra prestaties, zijn slechts meerwerk voor zover dit uitsluitend aan de opdrachtgever is toe te rekenen.

  • 4.

    Leverancier neemt meerwerk slechts in behandeling nadat de inhoud en het budget schriftelijk zijn overeengekomen met de opdrachtgever.

  • 5.

    Verrekening van meerwerk of minder werk vindt plaats tegen maximaal de tarieven zoals opgenomen in de offerte, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

  • 6.

    Prijswijzigingen treden 30 dagen na schriftelijk akkoord van opdrachtgever in werking.

Artikel 22 Facturering en betaling

  • 1.

    De leverancier is verplicht op de factuur de volgende gegevens te vermelden:

    • -

      naam, adres, postcode, woonplaats, bank/gironummer en de benodigde IBAN en BIC gegevens, BTW-nummer, KVK nummer

    • -

      het door opdrachtgever verstrekte inkoopnummer en/of routecode

    • -

      het factuuradres van de leverancier

    • -

      het totale factuurbedrag inclusief en exclusief BTW

    • -

      een specificatie van de kosten

    • -

      eventuele nadere eisen in overleg met de opdrachtgever.

  • 2.

    Bij niet-vermelding van één of meerdere van voornoemde gegevens is de opdrachtgever bevoegd de betalingsverplichting op te schorten totdat bedoelde gegevens zijn gemeld. Leverancier wordt hiervan op de hoogte gesteld.

  • 3.

    Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen vindt betaling plaats binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur, mits goedkeuring van de levering en ontvangst van alle bijbehorende documentatie zoals tekeningen, kwaliteits- en garantiecertificaten, servicemanuals, instructieboeken en handleidingen. Indien de levering niet beantwoordt aan de overeenkomst is de opdrachtgever bevoegd om de betaling naar rato van de tekortkoming geheel of gedeeltelijk op te schorten.

  • 4.

    De opdrachtgever kan verlangen dat de leverancier voor zijn rekening een onvoorwaardelijke en onherroepelijke bankgarantie doet afgeven door een voor de opdrachtgever acceptabele bankinstelling om de nakoming van de verplichtingen van de leverancier zeker te stellen.

Artikel 23 Geschillen

  • 1.

    Indien zich na inwerkingtreding van de overeenkomst onvoorziene omstandigheden voordoen die van invloed zijn op de inhoud van de overeenkomst, treden partijen met elkaar in overleg met het doel op basis van redelijkheid en billijkheid een regeling te treffen voor de ontstane situatie.

  • 2.

    Geschillen tussen partijen, daaronder begrepen die welke slechts door één der partijen als zodanig worden beschouwd, zullen zoveel mogelijk door middel van minnelijk overleg tot een oplossing worden gebracht. Indien partijen niet tot een oplossing komen zullen de geschillen worden berecht door de bevoegde rechter te Zwolle. Een geschil wordt geacht aanwezig te zijn, zodra één van de partijen zulks schriftelijk, aangetekend, verklaart.

EINDE VAN DE OVEREENKOMST

 

Artikel 24 Ontbinding

  • 1.

    Opdrachtgever heeft het recht de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden indien:

    • a.

      de leverancier een besluit tot ontbinding van de rechtspersoon of onderneming heeft genomen;

    • b.

      de zeggenschap van de leverancier bij een ander komt te liggen dan op het moment van het sluiten van de overeenkomst

    • c.

      ten aanzien van de leverancier faillissement is aangevraagd dan wel uitgesproken of, al dan niet voorlopig, surséance van betaling is aangevraagd of verleend;

    • d.

      de leverancier fuseert, splitst of op enigerlei wijze (een deel van) zijn bedrijf overdraagt

    • e.

      door of vanwege de leverancier, enig voordeel is aangeboden of verschaft aan ondergeschikten van de opdrachtgever.

    • f.

      de leverancier in een situatie van overmacht verkeert gedurende meer dan tien dagen.

  • 2.

    Elke ontbinding als bedoeld in lid 1 dient terstond door middel van een aangetekend schrijven te geschieden.

  • 3.

    Ingeval van ontbinding door de opdrachtgever als bedoeld in lid 1 is de opdrachtgever geen vergoeding verschuldigd aan de leverancier voor de prestaties die niet door leverancier zijn verricht. Eventuele aan de leverancier verrichte onverschuldigde betalingen, betaalt de leverancier terug aan de opdrachtgever, vermeerderd met wettelijke rente vanaf de dag waarop deze zijn betaald.

  • 4.

    Door de ontbinding worden de openstaande vorderingen van opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.

  • 5.

    De leverancier verplicht zich op het eerste moment dat de opdrachtgever weet van een aanvraag van zijn faillissement of surseance van betaling hiervan onmiddellijk mededeling te doen aan opdrachtgever. Ook bij verlening van surseance of faillietverklaring dient leverancier hiervan onmiddellijk mededeling te doen aan opdrachtgever.

  • 6.

    Opdrachtgever behoudt zich het recht voor bij prijsverhogingen de overeenkomst te ontbinden.

  • 7.

    In geval van ontbinding als bedoeld in lid 1 is opdrachtgever nimmer tot welke vorm van schadevergoeding ook gehouden. De leverancier is gehouden opdrachtgever te vrijwaren ter zake van vorderingen van derden die tengevolge van de ontbinding mochten ontstaan.

Artikel 25 Opzegging

De opdrachtgever is gerechtigd de overeenkomst op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn zoals bepaald in de overeenkomst. Indien geen opzegtermijn in de overeenkomst is opgenomen, kan de opdrachtgever de overeenkomst opzeggen met inachtneming van een redelijke opzegtermijn, mede gelet op de duur van de overeenkomst.

Artikel 26 Vernietiging

Indien één van de partijen zich beroept op vernietiging door middel van een buitengerechtelijke verklaring, dient dit te geschieden met een aangetekend schrijven.

BIJZONDERE INKOOPVOORWAARDEN VOOR DIENSTVERLENING GGD IJSSELLAND

Artikel 27 Toepassing

Ter aanvulling op de Algemene Inkoopvoorwaarden gelden met uitdrukkelijke uitsluiting van soortgelijke verkoop of leveringsvoorwaarden van de leverancier onderstaande voorwaarden met betrekking tot dienstverlening ten behoeve van de opdrachtgever. Deze bijzondere inkoopvoorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten tot aanneming van werk.

 

Artikel 28 Algemeen

  • 1.

    Onder dienstverlening zijn alle voorkomende werkzaamheden en diensten begrepen die door de opdrachtgever aan de leverancier zijn opgedragen al dan niet met gelijktijdige medelevering van zaken en ongeacht de vorm (aanbesteding, regie, enz.) waarin de opdracht is verstrekt.

  • 2.

    Dienstverlening dient nauwkeurig en door ter zake deskundigen alsmede vakbekwaam personeel te geschieden onder behoorlijke leiding en toezicht van de leverancier.

  • 3.

    Het personeel van de leverancier dient zich te houden aan de instructies die de opdrachtgever nodig oordeelt in verband met de orde of de geregelde gang van werkzaamheden.

  • 4.

    Voor zover de leverancier vóóraf schriftelijk van de opdrachtgever toestemming heeft verkregen om een of meer onderaannemers in te schakelen, geldt alles wat in deze voorwaarden is bepaald, in dezelfde mate voor die betreffende onderaannemers en hun personeelsleden.

  • 5.

    Aan personen, ingezet door de leverancier, kan de opdrachtgever de toegang tot de terreinen van de opdrachtgever, mits gemotiveerd, ontzeggen, in welk geval de leverancier onverwijld ander personeel moet inschakelen.

Artikel 29 Veiligheid

De leverancier is verplicht de wettelijke (arbo) bepalingen en voorschriften op te volgen, zonder dat hierdoor voor de opdrachtgever kosten optreden.

 

Artikel 30 Werkomvang en controle

  • 1.

    Bij dienstverlening op basis van uurtarieven of eenheden moeten de weekstaten met werktijden c.q. eenheden door de opdrachtgever worden afgetekend en dient een kopie aan de opdrachtgever te worden verstrekt. Niet voor akkoord getekende uren c.q. eenheden worden niet vergoed.

  • 2.

    Diensten die buiten de verstrekte opdracht door de leverancier wordt uitgevoerd, worden door de opdrachtgever slechts dan betaald indien voor het (meer)werk alsnog een uitdrukkelijke schriftelijke opdracht wordt verstrekt. De verrekening van minderwerk wordt, tenzij anders overeengekomen, in onderling overleg bepaald.

Artikel 31 Wet Ketenaansprakelijkheid

  • 1.

    Facturen betrekking hebbende op dienstverlening dienen vergezeld te worden respectievelijk dienen te verwijzen naar een werkstaat waaruit blijkt welke personen op welke dagen en gedurende hoeveel uur per dag voor het werk zijn ingezet. De persoonsvermelding omvat naam, geboortedatum en BSN-nummer. Voorts dient de leverancier te verklaren dat genoemde personen op het moment van werkuitvoering bij hem in loondienst waren.

  • 2.

    De opdrachtgever heeft het recht te controleren of terzake van het werk wordt voldaan aan de verplichtingen die voor de leverancier voortvloeien uit wettelijke bepalingen. De opdrachtgever kan bij de leverancier inzage verlangen in de administratie in verband met de afdracht van premies en loonbelasting terzake van het werk.

  • 3.

    Als de leverancier de levering of het werk na verkregen toestemming, bedoeld in artikel 5, lid 3, van de algemene inkoopvoorwaarden opdraagt aan een onderaannemer dient hij hiervoor een schriftelijk contract op te stellen, waarop de voorwaarden zoals overeengekomen tussen opdrachtgever en leverancier van toepassing zijn.

  • 4.

    In geval van onderaanneming dient de leverancier te bedingen dat de onderaannemer wekelijks ten genoege van de leverancier gegevens verstrekt waaruit blijkt welke personen in dienst van de onderaannemer op het betreffende project werkzaam zijn en dat door de onderaannemer(s) ten aanzien van de inhoudingen en afdrachten van premies en loonbelasting aan hun verplichtingen is voldaan.

  • 5.

    Op eerste verzoek van de opdrachtgever overlegt de leverancier een recente “verklaring omtrent betalingsgedrag” welke inzicht verschaft in de betaling van premies en loonbelasting door de leverancier en/of zijn onderaannemer(s) aan bedrijfsvereniging en fiscus.

Artikel 32 Betaling

  • 1.

    De opdrachtgever zal slechts betalen zodra de levering, werk, of het gedeelte waarop een termijnbetaling betrekking heeft, door de leverancier naar genoegen is opgeleverd, en nadat de leverancier desgevraagd heeft aangetoond dat hij de bij het werk betrokken werknemers het hun toekomende deel al heeft betaald, alsmede dat hij de voor deze werknemers verschuldigde premies sociale verzekering en loonheffing heeft betaald.

  • 2.

    De opdrachtgever heeft steeds het recht het door de leverancier terzake van het werk verschuldigde premies sociale verzekeringen en loonheffing, waarvoor de opdrachtgever ingevolge de Wet Ketenaansprakelijkheid hoofdelijk aansprakelijk is aan de leverancier te betalen door storting op diens geblokkeerde rekening in de zin van genoemde Wet Ketenaansprakelijkheid. Indien met de leverancier een bepaald percentage is overeengekomen, dat van het kostenbestanddeel door de opdrachtgever op de G-rekening zal worden gestort, is de opdrachtgever gerechtigd dit percentage te wijzigen indien mocht blijken dat het overeengekomen percentage als bedoeld niet overeenstemt met het door de leverancierj werkelijk verschuldigde percentage sociale verzekeringen en loonheffing.

  • 3.

    Onverminderd het in het voorgaande lid bepaalde is de opdrachtgever te allen tijde gerechtigd de hiervoor bedoelde bedragen aan premies sociale verzekeringen en loonheffing van de (onder)aannemingssom in te houden, en namens de leverancier rechtstreeks aan de betrokken bedrijfsvereniging of de ontvanger van de directe belastingen te voldoen. In het geval als bedoeld in het voorgaande lid en onderhavig lid is de opdrachtgever door betaling hiervan jegens leverancier gekweten, voor zover het deze bedragen betreft.

Artikel 33 Hulpmiddelen

  • 1.

    Voor zover niet anders bepaald, dient de leverancier zelf zorg te dragen voor alle ten behoeve van de uit te voeren werkzaamheden benodigde middelen van deugdelijke kwaliteit zoals persoonlijke veiligheids- en uitrustingsmiddelen, veiligheidsgereedschappen, lasapparatuur, ladders, steigers, e.d.. Indien van toepassing geldt dit ook voor het aanvragen en bekostigen van benodigde vergunningen.

  • 2.

    Indien de leverancier, nadat de opdrachtgever daarvoor toestemming heeft gegeven, bij wijze van uitzondering gebruik kan maken van hulpmiddelen, gereedschappen e.d. toebehorende aan de opdrachtgever of aan derden, dan is het gebruik voor risico van leverancier en is leverancier aansprakelijk voor alle schade die door dit gebruik ontstaat.

Artikel 34 Voorzieningen

  • 1.

    Het is de leverancier zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de opdrachtgever niet toegestaan van de terreinen, magazijnen, werkplaatsen, was- en kleedlokalen, toiletten en kantines van de opdrachtgever gebruik te maken.

  • 2.

    Indien zulks naar het oordeel van de opdrachtgever doelmatig is, kan de opdrachtgever de leverancier op een centraal punt, onder de bij de opdrachtgever gebruikelijke voorwaarden, voor rekening van de leverancier elektriciteit voor werkzaamheden beschikbaar stellen.

  • 3.

    Indien bij de opdrachtverlening is overeengekomen dat de leverancier zorg draagt voor een bouwkeet en een eventuele opslagkeet voor goederen en gereedschappen c.q. een keet met sanitaire voorzieningen dan geldt het bepaalde in artikel 29 aangaande het onderwerp “veiligheid” in gelijke mate binnen bedoelde keten. De opstellingsplaats van keten wordt door de opdrachtgever aangegeven.

  • 4.

    Tenzij anders overeengekomen zijn alle voorzieningen voor deze keten alsook de kosten van het gebruik hiervan (elektriciteit, telefoon, water enz.) voor rekening van de leverancier.

Artikel 35 Montage

  • 1.

    Tenzij anders overeengekomen inde overeenkomst bevat montage ook het interne transport van de te monteren delen en de vereiste hulpmiddelen naar de opstellingsplaats.

  • 2.

    Indien de montage tegen een vooraf overeengekomen totaalprijs wordt uitgevoerd omvat deze prijs alle door de leverancier te maken kosten om te komen tot een bedrijfsvaardige opstelling van de betreffende zaken met inbegrip van de reis- en verblijfskosten van montagepersoneel, kosten van werktuigen en andere middelen nodig voor de montage.

  • 3.

    Aan het einde van de montage dienen alle apparaten, installaties of onderdelen daarvan volledig in de toestand gebracht te worden als voor de bedrijfsvoering vereist is. In dit verband wordt speciaal gewezen op verbindingen tijdens de montage gemaakt zoals lasnaden, boutverbindingen, e.d.

Artikel 36 Diversen

  • 1.

    De werktijden van het personeel van de leverancier (dagelijkse werktijden, ADV- en of verlofdagen) moeten in voldoende mate aansluiten bij de werktijden van het bij de uitvoering betrokken personeel van de opdrachtgever.

  • 2.

    De uitvoering van de werkzaamheden waarvan de leverancier, de opdrachtgever of derden hinder kunnen ondervinden, dienen vooraf met de opdrachtgever besproken te worden.

  • 3.

    De leverancier is verplicht toe te laten dat op of in de nabijheid van de plaats waar de leverancier werkzaam is, door de opdrachtgever of derden aan wie de opdrachtgever daartoe opdracht verleent, eveneens werkzaamheden worden verricht.

  • 4.

    Wanneer de bedrijfsomstandigheden dit vorderen moet de leverancier op verzoek van de opdrachtgever zijn werkzaamheden onderbreken. Omtrent de consequenties van hierdoor eventueel optredende kostenverhogingen alsmede wijzigingen in doorlooptijd zal zo mogelijk vooraf overleg plaatsvinden.

  • 5.

    Indien de opdrachtgever van oordeel is dat met het voorhanden zijnde personeel en de voorhanden zijnde hulpmiddelen de overeengekomen termijnen in redelijkheid niet aangehouden kunnen worden, dan kan de opdrachtgever uitbreiding van personeel, invoering van meer ploegen dan wel weekend-werk of andere maatregelen verlangen. De leverancier dient zo snel mogelijk aan een dergelijk verlangen te voldoen en kan hieraan geen recht op extra betaling ontlenen.

  • 6.

    Het opslaan van goederen, installaties, hulpwerktuigen e.d. op de terreinen of in de gebouwen van de opdrachtgever, kan slechts plaatsvinden nadat hiervoor door de opdrachtgever schriftelijk toestemming is verleend en een plaats voor de opslag is aangewezen.

  • 7.

    Gedurende de periode dat de leverancier werkzaam is, dient deze ten genoegen van de opdrachtgever te zorgen voor het schoonhouden van het hem toegewezen gedeelte van het terrein en gebouwen.

  • 8.

    Het afvoeren van gereedschappen, andere hulpmiddelen, restmaterialen en dergelijke kan alleen plaatsvinden nadat de opdrachtgever hiervoor schriftelijke toestemming heeft gegeven. Tevens behoudt de opdrachtgever zich het recht voor om op de afvoer controle uit te oefenen.

Naar boven