Blad gemeenschappelijke regeling van GGD IJsselland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
GGD IJsselland | Blad gemeenschappelijke regeling 2015, 490 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
GGD IJsselland | Blad gemeenschappelijke regeling 2015, 490 | Overige besluiten van algemene strekking |
Inkoop- en aanbestedingsbeleid, Algemene en bijzondere inkoopvoorwaarden, GGD IJsselland
In 2012 is het Beleidskader Inkoop en aanbesteden GGD/ Veiligheidsregio IJsselland vastgesteld. Op dat moment was de regionalisering van de Veiligheidsregio nog in de voorbereidende fase. Inmiddels is dit proces afgerond. De Veiligheidsregio IJsselland is nu één organisatie en daarmee ook één aanbestedende dienst. De Veiligheidsregio heeft nu een schaalgrootte waarbij herziening van het inkoop- en aanbestedingsbeleid nodig is. Zowel de juridische rechtmatigheid van handelen op het gebied van inkoop en aanbesteden als de professionalisering daarvan, vragen hierom.
Het inkoop- en aanbestedingsbeleid is nu voor beide organisaties GGD en Veiligheidsregio afzonderlijk uitgewerkt.
In deze beleidsnotitie is het inkoopbeleidvoor de GGD IJsselland uitgewerkt. In basis ligt het inkoopbeleid voor beide organisaties GGD IJsselland en Veiligheidsregio IJsselland op één lijn, ook omdat er voor de bedrijfsvoering één gezamenlijke organisatie gevormd is. Omdat er met name in de formele toepassing van mandaten e.d. en op andere onderdelen ook nuanceverschillen zijn, is er voor gekozen om voor de beide organisaties ieder een eigen inkoopbeleid vast te stellen.
Het inkoopbeleid is gebaseerd op het VNG Model Inkoop- en aanbestedingsbeleid.
Op het inkoopbeleid is de Europese en nationale aanbestedingswetgeving van toepassing.
Belangrijke speerpunten in hert regionale inkoopbeleid zijn:
De eerste beide speerpunten zijn nieuw in het beleid opgenomen. De overige speerpunten maken reeds deel uit van het huidige beleid.
Met het inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt het inkoopproces inzichtelijk en transparant gemaakt door de doelstellingen, uitgangspunten en kaders te schetsen waarbinnen de inkoop en aanbesteding plaatsvindt. Inkoop en aanbesteding is een dynamisch proces waarin voortdurend veranderingen en verbeteringen kunnen plaatsvinden.
Deze speerpunten zijn afgestemd op en afgeleid van soortgelijke beleidskaders in de aangrenzende regio’s Veiligheidsregio Twente en Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG).
De speerpunten zijn richtinggevend in het afwegingsproces bij een eigen inkoop of aanbesteding. Bij grootschaliger inkoop- en aanbestedingsprocessen op interregionaal of op nationaal niveau worden de speerpunten onderdeel van de regionale inbreng. Bij deze inkoop- en aanbestedingsprocessen kunnen dus andere uitgangspunten gelden.
Daarnaast bleek er behoefte aan een set algemene en bijzondere inkoopvoorwaarden..
Het Beleidskader geeft aan hoe een besluit tot inkoop of aankoop tot stand komt. In de praktijk blijkt dat de verkopende partij vaak zijn eigen pakket aan voorwaarden bij de verkoop stelt. Dat leidt vaak tot nader overleg of zelfs onderhandeling onder welke voorwaarden de GGD IJsselland een bepaald product of een dienst wil accepteren. Dat is nu neergelegd in een pakket algemene en bijzondere inkoopvoorwaarden dat nu vooraf bekend gemaakt kan worden.
Voor wat betreft de aanbestedingen van diensten en werken is het van belang dat er een viertal gradaties in de aanbesteding zijn:
Binnen de (beperkte) ’overgangsgebieden’ bij de aanbesteding van diensten is er dus een keuze mogelijk in de aanbestedingsvorm. De overwegingen om dan voor een bepaalde vorm van aanbesteden te kiezen, komen bij de voorbereiding en besluitvorming over de aanbesteding aan de orde. De nadere uitwerking is in hoofdstuk 6 aangegeven.
In een afzonderlijke notitie wordt ingegaan op de organisatie van het inkoopproces voor zowel de Veiligheidsregio als de GGD IJsselland.
2.1 Een professionele en betrouwbare opdrachtgever
De hoofdlijn is : rechtmatig en doelmatig inkopen zodat gemeenschapsgelden op controleerbare en verantwoorde wijze worden aangewend en besteed. De GGD IJsselland leeft de bestaande wet- en regelgeving en de bepalingen van het inkoop- en aanbestedingsbeleid na en koopt efficiënt en effectief in. De inspanningen en uitgaven moeten daadwerkelijk bijdragen aan de realisatie van het beoogde doel. De kosten staan in redelijke verhouding tot de opbrengsten en het beheersen en verlagen van de middelen staan centraal.
In bijlage 1 zijn de vigerende aanbestedingsdrempels voor de verschillende aanbestedingsprocedures opgenomen. Deze drempels zijn afkomstig uit de Gids Proportionaliteit. De aanbestedingsdrempels zijn onderdeel van het inkoopbeleid. Zij veranderen om de paar jaren als gevolg van Europese wijzigingen. Binnen die aanbestedingsdrempels kent de Gids Proportionaliteit bepaalde bandbreedtes. De concrete aanbestedingsdrempels en bijbehorende –procedures worden steeds separaat (indien nodig) vastgesteld door het betreffende dagelijks bestuur met inachtneming van de aangegeven bandbreedtes.
Professionaliteit houdt in dat op bewuste en zakelijke wijze wordt omgegaan met inkoop. Het betekent ook dat continu wordt geïnvesteerd in inhoudelijke kennis over de in te kopen werken, leveringen en diensten, de marktomstandigheden en de relevante wet- en regelgeving. Professioneel opdrachtgeverschap komt tot uitdrukking in betrokkenheid bij de inkoopambitie, slagvaardige besluitvorming, adequaat risicomanagement, vertrouwen in de contractant en respect tussen de GGD en de contractant. De GGD spant zich in om alle inlichtingen en gegevens te verstrekken aan de ondernemer voor zover die nodig zijn in het inkoopproces.
Bij het inkoop- en aanbestedingsproces speelt ook de integriteit een belangrijke rol. Bestuurlijk en ambtelijk wordt grote waarde gehecht aan het integer handelen. Bestuurders en ambtenaren handelen zakelijk en objectief en zonder belangenverstrengeling (zie 4.1). Dat heeft ook als consequentie dat zij alleen met integere ondernemers zaken willen doen.
Inkoop vindt plaats met inachtneming van de vigerende mandaat- en volmachtregeling van de GGD. De organisatie is gebonden aan verbintenissen en verplichtingen op basis van rechtsgeldige besluitvorming en civielrechtelijke vertegenwoordiging. In de mandaatregeling is onder meer opgenomen wie bevoegd is besluiten te nemen over de van toepassing zijnde aanbestedingsrichtlijnen en – drempels.
Bij de start van alle inkopen gaan we uit van een inkoopstrategie. Het gaat over meer dan alleen de laagste prijs. In de inkoopstrategie staat bijvoorbeeld wat het doel is van de inkopen, hoe we leveranciers willen raadplegen bij het aanbieden van de beste oplossing, hoeveel leveranciers we uitnodigen om een offerte te maken, welke inkoopprocedure wordt gevolgd en of er daarbij sprake is van een grensoverschrijdend belang, op basis van welke criteria we een opdracht gunnen, enzovoort.
Bij het opstellen van de inkoopstrategie is een aantal aspecten belangrijk, zoals:
Op basis van de inkoopstrategie voeren we het inkoopproces uit.
2.3 Klachtenregeling aanbestedingsprocedures
De GGD stimuleert dat partijen geschillen in onderling overleg oplossen en niet onnodig aan de rechter voorleggen. Het is de bedoeling dat beide partijen van de klachtafhandeling leren en de opgedane kennis bij toekomstige aanbestedingen benutten.
De GGD voorziet in deze klachtenregeling door in de aanbestedingsdocumenten duidelijk te vermelden waar en hoe de belanghebbende een klacht kan aandienen aangaande de aanbesteding of onderdelen daarvan.
Daarnaast heeft de GGD een eigen klachtenregeling (en klachtencommissie) voor de behandeling van klachten.
2.4 Algemene en bijzondere inkoopvoorwaarden
De GGD stelt algemene voorwaarden bij de inkoop van goederen en bijzondere voorwaarden voor dienstverlening. De toepasselijkheid van leverings- en verkoopvoorwaarden van de leverancier wordt daarmee nadrukkelijk uitgesloten. Deze algemene en bijzondere voorwaarden zijn in bijlage 2 bij deze Beleidsnotitie opgenomen.
De voor het inkoop-en aanbestedingsbeleid meest relevante wet- en regelgeving volgt uit:
Aanbestedingswet 2012: dit nieuwe wettelijke kader implementeert de Europese Richtlijnen 2004/18/EG en 2004/17/EG (‘Aanbestedingsrichtlijnen’) en Richtlijn 2007/66/EG (‘Rechtbeschermingsrichtlijn’). De Europese richtlijnen voor het aanbesteden van overheidsopdrachten komen voort uit de EG-beginselen van vrij verkeer van goederen, werknemers, dienstverlening en vestiging. Een belangrijk doel van deze reglementen is het stimuleren van vrije handel en eerlijke concurrentie tussen de Europese lidstaten.
Europese wet- en regelgeving: wet- en regelgeving op het gebied van aanbesteden is afkomstig van de Europese Unie. De ‘Aanbestedingsrichtlijnen’ vormen momenteel de belangrijkste basis. De interpretatie van deze Aanbestedingsrichtlijnen kan volgen uit Groenboeken, Interpretatieve Mededelingen etc. van de Europese Commissie.
Burgerlijk Wetboek: het wettelijke kader voor de totstandkoming en uitvoering van overeenkomsten. Ingevolge artikel 3:14 Burgerlijk Wetboek mag een bevoegdheid, die GGD IJsselland op grond van het burgerlijke recht heeft, niet worden uitgeoefend in strijd met geschreven of ongeschreven regels van publiekrecht.
Agreement on Government Procurement, (GPA): Door de Wereld Handels Organisatie (WHO) zijn diverse verdragen gesloten met de deelnemers. Eén van die verdragen is de Agreement on Government Procurement, (GPA) waarbij 28 landen afspraken hebben gemaakt over vrije toegang tot elkaars overheidsopdrachten die betrekking hebben op werken, leveringen en specifieke diensten.
Wet openbaarheid van bestuur: De aanbestedingsrichtlijnen geven aan dat er richting inschrijvers objectief, transparant en non-discriminatoir moet worden gehandeld. GGD IJsselland houdt zich aan die uitgangspunten maar zal geen concurrentiegevoelige informatie, die zij in het kader van een aanbesteding heeft ontvangen, aan derden ontsluiten.
GGD IJsselland streeft er naar om uniforme documenten te hanteren, tenzij een concreet geval dit niet toelaat. Uniformiteit in de uitvoering draagt eraan bij dat ondernemers weten waar ze aan toe zijn en landelijk gezien niet steeds met verschillende procedureregelingen worden geconfronteerd. GGD IJsselland past in ieder geval de volgende uniforme documenten toe:
3.3 Algemene beginselen bij inkoop
a. Algemene beginselen van het aanbestedingsrecht
GGD IJsselland neemt bij inkopen boven de (Europese) drempelwaarden en bij inkopen van overheidsopdrachten met een duidelijk grensoverschrijdend belang de volgende algemene beginselen van het aanbestedingsrecht in acht:
Proportionaliteit (evenredigheid): De gestelde eisen, voorwaarden en criteria aan de inschrijvers mogen niet onevenredig zijn in verhouding tot het voorwerp van de opdracht. GGD IJsselland past het beginsel van proportionaliteit toe bij de aan inschrijvers en inschrijvingen te stellen eisen, voorwaarden en criteria en met betrekking tot de contractvoorwaarden.
Het proportionaliteitsbeginsel uit de Aanbestedingswet is daarbij geconcretiseerd in de Gids Proportionaliteit, waarbij zowel de wet als de gids het proportionaliteitsbeginsel ruimer uitleggen dan alleen de eisen/voorwaarden.
b. Algemene beginselen van behoorlijk bestuur
GGD IJsselland neemt bij haar inkopen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht, zoals het gelijkheidsbeginsel, motiveringsbeginsel, vertrouwensbeginsel, rechtszekerheidsbeginsel en het beginsel van ‘fair play’.
3.4 Grensoverschrijdend belang
Voorafgaand aan inkoop vindt een objectieve toets plaats of sprake is van een duidelijk grensoverschrijdend belang. Bij overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten met een duidelijk grensoverschrijdend belang past GGD IJsselland de algemene beginselen van het aanbestedingsrecht toe. Overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten met een duidelijk grensoverschrijdend belang zijn overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten waarbij buiten Nederland gevestigde ondernemers interesse hebben of kunnen hebben. Dit kan blijken uit de uitgevoerde marktanalyse.
Of een overheidsopdracht of een concessieovereenkomst een duidelijk grensoverschrijdend belang heeft, zal afhangen van verschillende omstandigheden, zoals de waarde van de opdracht, de aard van de opdracht en de plaats waar de opdracht moet worden uitgevoerd.
Voor overheidsopdrachten of concessieovereenkomsten met een duidelijk grensoverschrijdend belang, zal GGD IJsselland een passende mate van openbaarheid in acht nemen. Dit vloeit voort uit het transparantiebeginsel. Een aankondiging van de te verstrekken opdracht zal GGD IJsselland op haar website plaatsen en/of in andere gebruikelijke platforms, zoals dagbladen en de aanbestedingskalender.
Afwijkingen van dit inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn slechts mogelijk en toegestaan op basis van een deugdelijk gemotiveerd besluit van het dagelijks bestuur van GGD IJsselland en voor zover het één en ander op basis van de geldende regelgeving mogelijk is.
Een uitzondering om af te wijken, en een enkelvoudige uitnodiging te doen, kan zijn als een bedrijf het alleenrecht heeft over een artikel, of alleen deze specifieke kennis of artistieke kwaliteit bezit. Bij opdrachten die het drempelbedrag voor een EU-aanbesteding overschrijden, dient in dat geval altijd de (Europese) procedure van gunning via onderhandelingen zonder voorafgaande bekendmaking te worden gehanteerd.
3.7 Overdracht aanbestedingsverantwoordelijkheid
Daar waar GGD IJsselland uitvoeringsverantwoordelijkheid aan derden verstrekt, kan voor die partij de verplichting ontstaan dat zij onder het zelfde inkoopregime gaan vallen als de GGD. Zij heeft dan dezelfde verplichtingen met betrekking tot aanbesteden als GGD IJsselland. In voorkomende gevallen zal deze verplichting in een overdrachtsdocument uitvoering worden opgenomen.
GGD IJsselland stelt bestuurlijke en ambtelijke integriteit voorop.
De bestuurders en ambtenaren van GGD IJsselland handelen zakelijk en objectief, waardoor bijvoorbeeld belangenverstrengeling wordt voorkomen. In de beoordeling van aanbiedingen mogen dan ook geen politieke en/of ideologische aspecten worden betrokken.
GGD IJsselland contracteert enkel integere ondernemers.
GGD IJsselland wil enkel zaken doen met integere ondernemers die zich niet bezighouden met criminele of illegale praktijken. Een toetsing van de integriteit van ondernemers is bij Inkoop (en aanbesteding) in beginsel mogelijk, bijvoorbeeld door de toepassing van uitsluitingsgronden zoals genoemd in artikel 2.86 van de Aanbestedingswet 2012 of het hanteren van de Gedragsverklaring Aanbesteden.
Contractant en haar onderaannemers, dienen daarbij de naleving van de universele rechten van de mens waaronder vakbondsvrijheid en het verbod op kinderarbeid, gedwongen arbeid en discriminatie te respecteren. Contractant heeft daarbij een inspanningsverplichting om dit afhankelijk van een redelijke inschatting van de risico’s bij haar onderaannemers te controleren en te borgen.
Ondernemers die niet aan voorgaande voldoen worden uitgesloten van deelname aan aanbestedingen door GGD IJsselland.
Hierbij spelen onderwerpen als arbeidsintegratie, arbeidsomstandigheden en – indien passend – Social Return on Investment (SROI). GGD IJsselland heeft oog voor de sociaal zwakkeren in de samenleving. Zij stimuleert daarom - waar mogelijk en doelmatig - de participatie van arbeidsgehandicapten en/of personen met een grote afstand tot het arbeidsproces. Daarnaast worden werken, leveringen en/of diensten geweerd die onder niet aanvaardbare arbeidsomstandigheden (zoals kinderarbeid, dwangarbeid, discriminatie van werknemers, niet-betaling van leefbaar loon) tot stand komen of zijn gekomen.
Waar mogelijk zal GGD IJsselland de positie als opdrachtgever aanwenden om arbeidsparticipatie van specifieke doelgroepen uit de samenleving te realiseren.
Voor een aantal productgroepen die door GGD IJsselland wordt ingekocht bestaan “eerlijke handel” varianten zoals van de Fair Trade Federation en onder het Max Havelaar Keurmerk . Bij aanbestedingen waar een “eerlijke handel” variant beschikbaar is, kan die in de gunningsvoorwaarden worden betrokken.
Als opdrachtgever heeft de GGD diverse mogelijkheden om gebruik te maken van de kennis van aanbieders. Zowel in de voorbereiding als in de uitvoering van onze opdrachten willen we hen stimuleren tot vernieuwing en verbetering van te leveren goederen en diensten. Dit kan leiden tot kwaliteitsverbeteringen of kostenverlagingen voor de GGD. Daarom wordt de bij de GGD beschikbare kennis bewust getoetst in de markt en worden aanbieders geconsulteerd bij uitvragen in het kader van aanbestedingen. Bij de uitvoering van opdrachten door opdrachtnemers wordt maximaal geprofiteerd van deze marktkennis van de leveranciers terwijl de GGD de regie kan houden. De GGD maakt de aanbieders verantwoordelijk voor de te leveren goederen en diensten, maar houdt zelf expliciet een vinger aan de pols bij de uitvoering.
Inkoop vindt plaats op basis van een voorafgaande product- en marktanalyse, tenzij dit gelet op de waarde of de aard van de opdracht niet wordt gerechtvaardigd.
GGD IJsselland acht het van belang om de markt te kennen door – indien mogelijk – een product en/of marktanalyse uit te voeren. Een productanalyse leidt tot inzicht in de aard van het ‘product’ en de relevante markt(vorm). Een marktanalyse leidt tot het inzicht in de relevante markt(vorm), de ondernemers die daarop opereren en hoe de markt- en mogelijke machtsverhoudingen zijn (bijvoorbeeld: kopers- of verkopersmarkt). Een marktconsultatie met ondernemers kan onderdeel uitmaken van de marktanalyse.
5.2 Onafhankelijkheid en keuze voor ondernemersrelatie
GGD IJsselland acht een te grote afhankelijkheid van ondernemers niet wenselijk.
GGD IJsselland streeft naar onafhankelijkheid ten opzichte van ondernemers (contractanten) zowel tijdens als na de contractperiode. GGD IJsselland moet vrij zijn in het maken van keuzes bij haar Inkoop waaronder de keuze van ondernemer(s) en contractant(en) maar ook vanwege de naleving van de (Europese) wet- en regelgeving.
GGD IJsselland kiest voor de meest aangewezen ondernemersrelatie.
Gedurende de contractperiode kan bij de contractant afhankelijkheid ontstaan van GGD IJsselland door bijvoorbeeld de te behalen doelstellingen, resultaten, productontwikkelingen (innovatie) of het creëren van prikkels. GGD IJsselland kiest in dat geval voor de meest aangewezen ondernemersrelatie. De mate van (on)afhankelijkheid in een ondernemersrelatie wordt onder andere bepaald door de financiële waarde van de opdracht, de mate van concurrentie in de sector (concentratiegraad) en beschikbaarheid van alternatieve ondernemers.
In gevallen waar een enkelvoudige inkoop en/of een meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure volgens de aanbestedingsregels is toegestaan, wordt rekening gehouden met de regionale economie en regionale ondernemers.
Discriminatie moet daarbij worden voorkomen en GGD IJsselland moet niet onnodig regionale, nationale, Europese of mondiale kansen laten liggen indien door de keuze van lokale ondernemers onvoldoende marktwerking ontstaat. Regionale inkoop kan bijdragen aan de doelmatigheid van de inkoop.
GGD IJsselland houdt rekening met het midden- en kleinbedrijf (MKB) en startende ondernemers.
Uitgangspunt is dat alle ondernemers gelijke kansen moeten krijgen. GGD IJsselland houdt echter bij de inkoop de mogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf en startende ondernemers binnen haar grondgebied in het oog. Dit kan GGD IJsselland doen door gebruik te maken van percelen in aanbestedingen, het toestaan van het aangaan van combinaties en onderaanneming, het verminderen van de lasten en het voorkomen van het hanteren van onnodig zware selectie- en gunningscriteria en informeren van deze ondernemers van op handen zijnde inkoop- en aanbestedingstrajecten via de website(s).
GGD IJsselland hanteert als uitgangspunt dat zij oog heeft voor samenwerking bij inkopen. Dit geldt zowel voor samenwerkingen binnen de eigen organisatie als voor samenwerkingen met andere gemeenten, GGD-en of aanbestedende diensten. Voorbeelden daarvan zijn inkoop op het gebied van de GHOR/ GGD en de bundeling van inkoop op het gebied van de forensische taken.
Bij de keuze van samenwerkingspartners geldt een pragmatische benadering. Er zijn samenwerkingsvormen op verschillende schaalniveaus: met gemeenten en/of provincie, met andere GGD-en of landelijke samenwerking in wisselende samenstelling van partners.
5.5 Raming en financiële budget
Inkoop vindt plaats op basis van een deugdelijke en objectieve voorafgaande schriftelijke raming van de overheidsopdracht of raamovereenkomst. De raming is ook van belang om de financiële haalbaarheid van de opdracht te bepalen. GGD IJsselland wil immers niet het risico lopen dat zij verplichtingen aangaat die zij niet kan nakomen.
5.6 Eerlijke mededinging en commerciële belangen
Door objectief, transparant en non-discriminerend te handelen, bevordert GGD IJsselland een eerlijke mededinging. Dit zal bijdragen aan het in stand houden van een gezonde marktwerking (ook op de lange termijn).
GGD IJsselland stelt uitsluitend eisen, voorwaarden en criteria aan inschrijvers en de inschrijving die in redelijke verhouding staan tot het voorwerp van de opdracht. Selectie-, gunningscriteria en wegingen worden in geval van openbare aanbestedingen altijd vooraf bekend gemaakt. In geval van onderhandse aanbestedingen wordt intern vastgelegd waarom de betreffende ondernemers zijn uitgenodigd.
De Algemene Inkoopvoorwaarden en de Bijzondere inkoopvoorwaarden voor dienstverlening (zie bijlage 2) zijn van toepassing.
GGD IJsselland wenst geen ondernemers te betrekken in haar Inkoopproces die de mededinging vervalsen en zal in geval van sterke vermoedens van belemmering van vrije marktwerking dit melden bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
5.7.1 Diensten van Algemeen Economisch Belang (DAEB) en staatssteun
De Europese richtlijnen zijn er op gericht om invulling te geven aan het Europees Verdrag ter bevordering van de uitwisseling van vrij verkeer van goederen, personen, diensten en kapitaal via een onvervalste en effectieve mededinging. Nu heeft de overheid ook te maken met diensten die zonder bemoeienis van de overheid niet of niet volgens haar wensen zouden worden uitgevoerd, tenzij zij daar een financiële bijdrage aan levert. Men noemt dit een: Dienst van Algemeen Economisch Belang.
Voor de DAEB geldt dat de overheid bepaalde steun aan deze entiteit mag geven zonder dat er sprake is van staatssteun. De dienst moet dan niet zonder de steun van de overheid aan de eisen m.b.t. de kwaliteit, toegankelijkheid, betaalbaarheid van de openbare diensten die de overheid wenst, kunnen voldoen. Voor deze diensten geldt een beperkte meldingsplicht. Om een DAEB te toetsen op staatssteunregels dient te worden onderzocht of er sprake is van marktfalen. In dat geval zijn de normale aanbestedingsregels niet van toepassing.
Een andere bijzondere situatie betreft het aanwijzen van een derde voor het uitvoeren van een overheidsopdracht. Dit kan als deze derde door de overheid is opgericht met als enkele doel een specifieke taak voor de overheid uit te voeren. GGD IJsselland kan in voorkomende situaties de overheidsopdracht bij aanwijzing verlenen, zonder een aanbesteding te houden.
Het inkoopproces bestaat uit verschillende fasen, startend vanaf het voortraject.
Enkelvoudig onderhandse aanbesteding
Bij deze aanbestedingsprocedure wordt een gekozen onderneming rechtstreeks uitgenodigd tot het doen van een inschrijving of het voeren van overleg (onderhandeling). Ten behoeve van de onderhandse aanbestedingen kunnen door het dagelijks bestuur groslijsten worden opgesteld op basis waarvan een roulatiesysteem zal worden opgezet.
Wanneer de geschatte opdrachtwaarde de drempelbedragen opgenomen in de EU-aanbestedingsrichtlijn overschrijdt, wordt een aanbestedingsprocedure volgens de EU-aanbestedingsrichtlijn toegepast.
De Europese drempelbedragen worden iedere twee jaar in Europees verband vastgesteld aan de hand van de gemiddelde dagwaarde van de Euro en hiervan mag niet worden afgeweken. Indien de drempelbedragen voor Europese aanbesteding wijzigen gelden de gewijzigde bedragen voor het inkoop- en aanbestedingsproces. De drempelbedragen zijn exclusief omzetbelasting.
De EU-aanbestedingsregelgeving schrijft voor dat elke aanbesteding dient te worden aangekondigd. Deze aankondiging moet worden gestuurd naar het Bureau voor Officiële Publicaties van de Europese Gemeenschappen.
Door de aankondiging op www.aanbestedingskalender.nl te plaatsen wordt de melding, indien aangevinkt, tevens doorgestuurd naar het Bureau voor Officiële Publicaties. Daarnaast wordt een melding gedaan op de internetsite van de GGD. Aanvullend kan deze aankondiging worden gepubliceerd in vakbladen.
6.3.2 Het aanbestedingsproces bij de GGD IJsselland
Het aanbestedingsproces is een onderdeel van het inkoopproces en richt zich op het tactische deel; het specificeren, het selecteren en het contracteren. GGD IJsselland hanteert de volgende drempelbedragen bij de keuze voor het type aanbesteding. Het overzicht geeft ook de relatie aan met het delegatie- en mandaatbesluit GGD IJsselland.
Enkelvoudige of meervoudige onderhandse aanbesteding Nationale aanbesteding bij werken van € 1.500.000 tot € 5.100.000 |
||||
GGD IJsselland hanteert voor haar eigen inkoopbeleid voor inkopen die boven en onder de Europese aanbestedingsdrempel plaatsvinden, de Gids Proportionaliteit als richtinggevende leidraad. De Gids is tot stand gekomen in het kader van het flankerend beleid bij de Aanbestedingswet 2012.
Voor wat betreft de aanbestedingen van diensten en werken is het van belang dat er een viertal gradaties in de aanbesteding zijn:
Binnen de (beperkte) ’overgangsgebieden’ bij de aanbesteding van diensten (tussen € 25.000,= en € 30.000,= resp. tussen € 125.000,= - € 150.000,= is er dus een keuze mogelijk in de aanbestedingsvorm. De overwegingen om dan voor een bepaalde vorm van aanbesteden te kiezen, komen bij de voorbereiding en besluitvorming over de aanbesteding aan de orde.
Factoren die een rol spelen bij de keuze van een inkoopprocedure zijn:
Van bovenstaande aanbestedingsregels kan slechts om bijzondere redenen worden afgeweken (dit geldt niet voor Europese aanbestedingen). Bijzondere redenen kunnen zijn:
In geval van een afwijking van de aanbestedingsregels om een bijzondere reden dient het DB van de GGD vooraf een besluit te nemen om transparantie en integriteit te waarborgen.
Afwijking bij onderhandse aanbestedingen
In principe geven alleen de volgende redenen aanleiding om in plaats van een enkelvoudige aanbesteding een opdracht te verlenen zonder voorafgaande prijsopgave dan wel bij een meervoudig onderhandse aanbesteding minder dan drie offertes op te vragen:
Dergelijke argumentatie dient bij het dossier gevoegd te worden.
Afwijking bij Europese openbare of niet-openbare procedure
Van de openbare en de niet-openbare procedure volgens de EU-aanbestedingsregelgeving kan alleen afgeweken worden in een beperkt aantal specifiek in de EU-aanbestedingsregelgeving aangegeven gevallen. Als aan deze uitzonderingssituaties wordt voldaan, kan een onderhandelingsprocedure gevolgd worden.
In geval van een bijzonder complexe opdracht kan opdrachtgever gebruikmaken van de concurrentiegerichte dialoog. Een bijzonder complexe opdracht is een opdracht waarbij een opdrachtgever objectief gezien niet in staat is om de technische middelen te bepalen of niet in staat is om de juridische of financiële voorwaarden voor een opdracht te specificeren.
In dit inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt verstaan onder:
Contractant De in de overeenkomst genoemde wederpartij van GGD IJsselland .
Diensten Diensten als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet 2012.
Inkoop (Rechts)handelingen van GGD IJsselland gericht op de verwerving van werken, leveringen of diensten en die één of meerdere facturen van een ondernemer met betrekking tot bedoelde werken, leveringen of diensten tot gevolg hebben.
Leveringen Leveringen als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet 2012.
Offerte Een aanbod in de zin van het Burgerlijk Wetboek.
Offerteaanvraag Een enkelvoudige of meervoudige aanvraag van GGD IJsselland voor te verrichten prestaties of een (Europese) aanbesteding conform de Aanbestedingswet 2012 en de Europese aanbestedingsrichtlijnen 2004/17/EG en 2004/18/EG.
Ondernemer Een ‘aannemer’, een ‘leverancier’ of een ‘dienstverlener’.
Lokale Ondernemer Een ‘aannemer’, een ‘leverancier’ of een ‘dienstverlener’ die een vestiging heeft (zijnde geen postbusadres) binnen een gemeente, binnen de geografische grenzen van de GGD IJsselland. Vanuit de regionale positie is er geen verschil tussen lokale en regionale ondernemers en wordt in dit beleid gesproken over regionale ondernemers.
Regionale Ondernemer Een ‘aannemer’, een ‘leverancier’ of een ‘dienstverlener’ die een vestiging heeft (zijnde geen postbus) binnen de geografische grenzen van de GGD IJsselland.
Werken Werken als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet 2012.
Bijlage 1 Algemene Inkoopvoorwaarden en Bijzondere inkoopvoorwaarden voor dienstverlening
ALGEMENE INKOOPVOORWAARDEN GGD IJSSELLAND 2015
Indien een bepaling van deze algemene inkoopvoorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van kracht blijven en treden partijen in overleg teneinde een nieuwe bepaling (of bepalingen) ter vervanging van de nietige of vernietigde bepaling(en) overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige of vernietigde bepaling(en) in acht worden genomen.
Een aanbod van een leverancier is onherroepelijk gedurende een termijn van negentig dagen na ontvangst door de opdrachtgever, tenzij de uitnodiging van de opdrachtgever tot het doen van het aanbod een afwijkende termijn inhoudt. In geval van een inschrijving vangt de termijn aan op de dag waarop de inschrijving sluit.
Artikel 4 Totstandkoming van de overeenkomst
Orders en wijzigingsorders dienen binnen 14 dagen schriftelijk bevestigd te worden door retournering van een door de wederpartij getekende kopie van order of wijzigingsorder, tenzij in de opdracht een andere termijn is vermeld. De opdrachtgever kan een order annuleren zolang er nog geen orderbevestiging is ontvangen.
Artikel 5 Algemene verplichtingen leverancier
De leverancier zal de opdrachtgever op de hoogte houden van de uitvoering van de overeenkomst en desgevraagd inlichtingen geven. De leverancier is onder meer, doch niet uitsluitend, verplicht om de opdrachtgever direct schriftelijk in te lichten over feiten en omstandigheden die kunnen leiden tot vertraging in de nakoming of waarmee in de overeenkomst geen rekening is gehouden.
De leverancier garandeert ter zake van de overeenkomst dat de leverancier of personeel van leverancier of een met de leverancier verbonden rechtspersoon en de onder hen werkzame personen niet betrokken zijn of zijn geweest bij overleg of afspraken met andere ondernemingen op een wijze die strijdig zou kunnen zijn met bepalingen van de Mededingingswet of artikelen 101 en 102 Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, waaronder: prijsvorming, het afstemmen van offerten, en/of verdeling van werkzaamheden.
De leverancier vrijwaart de opdrachtgever voor strafrechtelijke boetes en bestuurlijke sancties als bedoeld in artikel 5:2, eerste lid aanhef en onder a van de Algemene wet bestuursrecht, het eventuele kostenverhaal daaronder begrepen die verband houden met de overeenkomst en die de leverancier of de opdrachtgever krijgt opgelegd.
De leverancier zal bij de uitvoering van de overeenkomst alle van toepassing zijnde voorschriften bij of krachtens de wet gesteld naleven en de overeenkomsten die de opdrachtgever met derden heeft gesloten, voor zover deze overeenkomsten bekend zijn bij de leverancier, in acht nemen. Indien de leverancier genoodzaakt is om contact op te nemen met derden, zal de leverancier dit eerst voorleggen aan de opdrachtgever.
Slechts voor zover de leverancier expliciet en schriftelijk is gemachtigd door de opdrachtgever zal de leverancier optreden als gemachtigde van de opdrachtgever. Eventuele gevolgen die door het in strijd handelen met het bepaalde in de voorgaande zin zijn ontstaan, komen voor rekening en risico van de leverancier.
Partijen verplichten zich om al wat bij de uitvoering van de overeenkomst ter kennis komt en waarvan het vertrouwelijke karakter bekend is of redelijkerwijs kan worden vermoed, op generlei wijze bekend te maken – inclusief via kanalen van sociale media - of voor eigen doeleinden te gebruiken, behalve voor zover enig wettelijk voorschrift of rechterlijke uitspraak tot bekendmaking verplicht.
Partijen hebben het recht om in geval van overtreding van de voorgaande leden door de andere partij en/of de voor die partij werkzame personen of door die partij ingeschakelde derden de overeenkomst per direct op te schorten dan wel zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling te ontbinden. Elke opschorting dan wel ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.
Artikel 7 Intellectueel eigendom
Alle (aanspraken op) intellectuele eigendomsrechten (IE-rechten) met betrekking tot enig resultaat voortvloeiende uit de overeenkomst, berusten bij de opdrachtgever, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. De leverancier draagt deze (aanspraken op) IE-rechten – voor zover nodig – om niet over aan de opdrachtgever. De leverancier zal op eerste verzoek kosteloos meewerken aan het bewerkstelligen van de overdracht.
De leverancier garandeert dat de gekochte goederen en toebehoren alsmede de geleverde diensten en al hetgeen daarmee gepaard gaat of daaruit resulteert vrij zijn van alle bijzondere lasten en beperkingen die aan het vrije gebruik daarvan door de opdrachtgever in de weg zouden kunnen staan, zoals octrooirechten, merkrechten, modelrechten of auteursrechten en vrijwaart de opdrachtgever tegen alle aanspraken van derden dienaangaande.
Artikel 8 Wijziging overeenkomst
Indien een wijziging naar het oordeel van de leverancier gevolgen heeft voor de overeengekomen vaste prijs en/of het tijdstip van levering, is leverancier verplicht, alvorens aan de wijziging gevolg te geven, de opdrachtgever hieromtrent zo spoedig mogelijk, uiterlijk binnen 8 dagen na de kennisgeving van de verlangde wijziging, schriftelijk te informeren. Indien deze gevolgen voor de prijs en/of levertijd naar het oordeel van de opdrachtgever onredelijk zijn, zullen partijen hierover in overleg treden.
Artikel 11 Keuring en controle
Indien is overeengekomen dat de opdrachtgever de goederen voor de aflevering zal keuren bij de leverancier:
zal de opdrachtgever, op straffe van verval van zijn bevoegdheid om bij de leverancier te keuren, met de keuring beginnen binnen twee weken na ontvangst van de onder a bedoelde mededeling of, indien dat later is, binnen twee weken nadat de zaken voor keuring gereed zijn en zal hij de keuring binnen twee weken voltooien;
Indien de leverancier tekortschiet in het verrichten van een handeling, waarmee hij aan een keuring of controle moet meewerken, komen de kosten die daarvan het gevolg zijn voor zijn rekening. Indien de goederen op grond van lid 2 onder e worden gekeurd, komen de daarmee gemoeide kosten voor rekening van de leverancier.
Indien bij een keuring de goederen beschadigd of verbruikt worden, heeft de leverancier ter zake geen aanspraken op de opdrachtgever indien de goederen geheel of gedeeltelijk worden afgekeurd, en heeft de opdrachtgever ter zake geen aanspraken op de leverancier indien de goederen worden goedgekeurd.
Indien de opdrachtgever de goederen na aflevering afkeurt of bij controle niet akkoord bevindt, zal de leverancier de goederen binnen twee weken, nadat de opdrachtgever hem dit heeft meegedeeld, op eigen kosten bij de opdrachtgever afhalen. Indien de leverancier in de nakoming van deze verplichting tekortschiet, mag de opdrachtgever, onverminderd alle andere rechten of vorderingen, de goederen voor rekening van de leverancier bij hem doen afleveren.
Artikel 13 Verzekering en aansprakelijkheid
De leverancier zal vanaf het aangaan van de overeenkomst adequaat verzekerd zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst en zal zich adequaat verzekerd houden gedurende de uitvoering van de overeenkomst. Op eerste verzoek van de opdrachtgever dient een kopie van de betreffende verzekeringspolis(sen) aan de opdrachtgever te worden overlegd.
Opdrachtgever is niet aansprakelijk voor enige schade of enig letsel van welke aard ook en op welke wijze ontstaan of toegebracht aan de leverancier of aan de leverancier toebehorende goederen of bij hem in dienst zijnde personen of derden die de leverancier bij de uitvoering van de overeenkomst inzet, een en ander behoudens in geval van opzet of grove schuld van de opdrachtgever.
Alle zaken, tekeningen, modellen, gereedschappen, specificaties, bestekken en instructies die de opdrachtgever in het kader van de overeenkomst aan de leverancier heeft verstrekt, of welke de leverancier in het kader van de overeenkomst heeft vervaardigd of heeft laten vervaardigen, blijven of worden eigendom van de opdrachtgever en maken onderdeel uit van de overeenkomst. De leverancier is verplicht deze zaken van duidelijke kenmerken te voorzien.
De leverancier zal de in dit artikel genoemde zaken zo spoedig mogelijk dan wel uiterlijk bij de laatste overeengekomen levering aan de opdrachtgever terugzenden, bij gebreke waarvan de opdrachtgever zijn betalingsverplichtingen mag opschorten of de kosten van vervanging van de niet teruggezonden zaken in mindering kan brengen op de aan de wederpartij te verrichten betalingen
Indien de leverancier niet, nadat hij daartoe door de opdrachtgever schriftelijk is aangemaand, binnen een in de aanmaning te stellen redelijke termijn voldoet aan een eis als bedoeld in lid 2, kan de opdrachtgever zonder voorafgaande rechterlijke machtiging de aflevering, het herstel of de vervanging door een derde doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de leverancier verhalen.
De opdrachtgever kan er geen beroep meer op doen dat de goederen niet aan de overeenkomst beantwoorden, indien hij de leverancier daarvan niet in kennis heeft gesteld binnen vier weken nadat hij de tekortkoming heeft ontdekt. Indien echter de opdrachtgever de goederen keurt of controleert, moet de kennisgeving van tekortkomingen, die hij daarbij redelijkerwijs had behoren te ontdekken, geschieden binnen vier weken nadat de keuring of controle is voltooid.
Artikel 17 Toerekenbare tekortkoming
Indien de leverancier toerekenbaar tekort schiet in de nakoming van de overeenkomst of deze algemene inkoopvoorwaarden, zal de opdrachtgever een aangetekend schrijven verzenden aan de leverancier, alvorens gebruik te maken van de aan de opdrachtgever toekomende wettelijke rechten, behoudens de gevallen waarin ingebrekestelling ingevolge het Burgerlijk Wetboek achterwege kan blijven, in welke gevallen de leverancier direct in verzuim verkeert.
Opdrachtgever is gerechtigd de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien de leverancier in verzuim is geraakt, behoudens voor zover ontbinding – gelet op de omstandigheden van het geval, waaronder de ernst van het verzuim – in strijd zou zijn met de redelijkheid en billijkheid. Elke ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.
Er is geen sprake van enige toerekenbare tekortkoming van de opdrachtgever indien en voor zover de publiekrechtelijke verantwoordelijkheid verplicht tot het niet verstrekken van inlichtingen en gegevens respectievelijk tot het niet verlenen van de publiekrechtelijke medewerking die nodig zou kunnen zijn voor de uitvoering van de overeenkomst.
Artikel 18 Niet toerekenbare tekortkoming
De leverancier kan zich jegens de opdrachtgever enkel op overmacht beroepen, indien de leverancier de opdrachtgever zo spoedig mogelijk, onder overlegging van de bewijsstukken, schriftelijk van het beroep op overmacht in kennis stelt.
De leverancier garandeert dat de geleverde goederen voldoen aan hetgeen is overeengekomen gedurende minimaal vierentwintig maanden na levering c.q. gebruiksklare oplevering daarvan. Indien de goederen deel uitmaken van een groter object, bijvoorbeeld een gebouw of technische installatie, dan vangt de garantietermijn van vierentwintig maanden aan bij de oplevering van het grotere object, onverschillig door wie het overige gedeelte van het object is vervaardigd of geleverd.
Onverminderd het recht van de opdrachtgever om nakoming te vorderen en onverminderd het recht van de opdrachtgever tot ontbinding overeenkomstig het bepaalde in artikel 24, heeft de opdrachtgever de bevoegdheid om bij iedere tekortkoming van de wederpartij met betrekking tot de uitvoering van deze overeenkomst aan de leverancier een direct opeisbare boete op te leggen tot een maximum van 5% van de koopprijs van de gehele order.
Artikel 22 Facturering en betaling
Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen vindt betaling plaats binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur, mits goedkeuring van de levering en ontvangst van alle bijbehorende documentatie zoals tekeningen, kwaliteits- en garantiecertificaten, servicemanuals, instructieboeken en handleidingen. Indien de levering niet beantwoordt aan de overeenkomst is de opdrachtgever bevoegd om de betaling naar rato van de tekortkoming geheel of gedeeltelijk op te schorten.
Geschillen tussen partijen, daaronder begrepen die welke slechts door één der partijen als zodanig worden beschouwd, zullen zoveel mogelijk door middel van minnelijk overleg tot een oplossing worden gebracht. Indien partijen niet tot een oplossing komen zullen de geschillen worden berecht door de bevoegde rechter te Zwolle. Een geschil wordt geacht aanwezig te zijn, zodra één van de partijen zulks schriftelijk, aangetekend, verklaart.
Ingeval van ontbinding door de opdrachtgever als bedoeld in lid 1 is de opdrachtgever geen vergoeding verschuldigd aan de leverancier voor de prestaties die niet door leverancier zijn verricht. Eventuele aan de leverancier verrichte onverschuldigde betalingen, betaalt de leverancier terug aan de opdrachtgever, vermeerderd met wettelijke rente vanaf de dag waarop deze zijn betaald.
De leverancier verplicht zich op het eerste moment dat de opdrachtgever weet van een aanvraag van zijn faillissement of surseance van betaling hiervan onmiddellijk mededeling te doen aan opdrachtgever. Ook bij verlening van surseance of faillietverklaring dient leverancier hiervan onmiddellijk mededeling te doen aan opdrachtgever.
De opdrachtgever is gerechtigd de overeenkomst op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn zoals bepaald in de overeenkomst. Indien geen opzegtermijn in de overeenkomst is opgenomen, kan de opdrachtgever de overeenkomst opzeggen met inachtneming van een redelijke opzegtermijn, mede gelet op de duur van de overeenkomst.
BIJZONDERE INKOOPVOORWAARDEN VOOR DIENSTVERLENING GGD IJSSELLAND
Ter aanvulling op de Algemene Inkoopvoorwaarden gelden met uitdrukkelijke uitsluiting van soortgelijke verkoop of leveringsvoorwaarden van de leverancier onderstaande voorwaarden met betrekking tot dienstverlening ten behoeve van de opdrachtgever. Deze bijzondere inkoopvoorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten tot aanneming van werk.
De leverancier is verplicht de wettelijke (arbo) bepalingen en voorschriften op te volgen, zonder dat hierdoor voor de opdrachtgever kosten optreden.
Artikel 30 Werkomvang en controle
Diensten die buiten de verstrekte opdracht door de leverancier wordt uitgevoerd, worden door de opdrachtgever slechts dan betaald indien voor het (meer)werk alsnog een uitdrukkelijke schriftelijke opdracht wordt verstrekt. De verrekening van minderwerk wordt, tenzij anders overeengekomen, in onderling overleg bepaald.
Artikel 31 Wet Ketenaansprakelijkheid
Facturen betrekking hebbende op dienstverlening dienen vergezeld te worden respectievelijk dienen te verwijzen naar een werkstaat waaruit blijkt welke personen op welke dagen en gedurende hoeveel uur per dag voor het werk zijn ingezet. De persoonsvermelding omvat naam, geboortedatum en BSN-nummer. Voorts dient de leverancier te verklaren dat genoemde personen op het moment van werkuitvoering bij hem in loondienst waren.
De opdrachtgever heeft het recht te controleren of terzake van het werk wordt voldaan aan de verplichtingen die voor de leverancier voortvloeien uit wettelijke bepalingen. De opdrachtgever kan bij de leverancier inzage verlangen in de administratie in verband met de afdracht van premies en loonbelasting terzake van het werk.
Als de leverancier de levering of het werk na verkregen toestemming, bedoeld in artikel 5, lid 3, van de algemene inkoopvoorwaarden opdraagt aan een onderaannemer dient hij hiervoor een schriftelijk contract op te stellen, waarop de voorwaarden zoals overeengekomen tussen opdrachtgever en leverancier van toepassing zijn.
In geval van onderaanneming dient de leverancier te bedingen dat de onderaannemer wekelijks ten genoege van de leverancier gegevens verstrekt waaruit blijkt welke personen in dienst van de onderaannemer op het betreffende project werkzaam zijn en dat door de onderaannemer(s) ten aanzien van de inhoudingen en afdrachten van premies en loonbelasting aan hun verplichtingen is voldaan.
De opdrachtgever zal slechts betalen zodra de levering, werk, of het gedeelte waarop een termijnbetaling betrekking heeft, door de leverancier naar genoegen is opgeleverd, en nadat de leverancier desgevraagd heeft aangetoond dat hij de bij het werk betrokken werknemers het hun toekomende deel al heeft betaald, alsmede dat hij de voor deze werknemers verschuldigde premies sociale verzekering en loonheffing heeft betaald.
De opdrachtgever heeft steeds het recht het door de leverancier terzake van het werk verschuldigde premies sociale verzekeringen en loonheffing, waarvoor de opdrachtgever ingevolge de Wet Ketenaansprakelijkheid hoofdelijk aansprakelijk is aan de leverancier te betalen door storting op diens geblokkeerde rekening in de zin van genoemde Wet Ketenaansprakelijkheid. Indien met de leverancier een bepaald percentage is overeengekomen, dat van het kostenbestanddeel door de opdrachtgever op de G-rekening zal worden gestort, is de opdrachtgever gerechtigd dit percentage te wijzigen indien mocht blijken dat het overeengekomen percentage als bedoeld niet overeenstemt met het door de leverancierj werkelijk verschuldigde percentage sociale verzekeringen en loonheffing.
Onverminderd het in het voorgaande lid bepaalde is de opdrachtgever te allen tijde gerechtigd de hiervoor bedoelde bedragen aan premies sociale verzekeringen en loonheffing van de (onder)aannemingssom in te houden, en namens de leverancier rechtstreeks aan de betrokken bedrijfsvereniging of de ontvanger van de directe belastingen te voldoen. In het geval als bedoeld in het voorgaande lid en onderhavig lid is de opdrachtgever door betaling hiervan jegens leverancier gekweten, voor zover het deze bedragen betreft.
Voor zover niet anders bepaald, dient de leverancier zelf zorg te dragen voor alle ten behoeve van de uit te voeren werkzaamheden benodigde middelen van deugdelijke kwaliteit zoals persoonlijke veiligheids- en uitrustingsmiddelen, veiligheidsgereedschappen, lasapparatuur, ladders, steigers, e.d.. Indien van toepassing geldt dit ook voor het aanvragen en bekostigen van benodigde vergunningen.
Indien de leverancier, nadat de opdrachtgever daarvoor toestemming heeft gegeven, bij wijze van uitzondering gebruik kan maken van hulpmiddelen, gereedschappen e.d. toebehorende aan de opdrachtgever of aan derden, dan is het gebruik voor risico van leverancier en is leverancier aansprakelijk voor alle schade die door dit gebruik ontstaat.
Indien bij de opdrachtverlening is overeengekomen dat de leverancier zorg draagt voor een bouwkeet en een eventuele opslagkeet voor goederen en gereedschappen c.q. een keet met sanitaire voorzieningen dan geldt het bepaalde in artikel 29 aangaande het onderwerp “veiligheid” in gelijke mate binnen bedoelde keten. De opstellingsplaats van keten wordt door de opdrachtgever aangegeven.
Indien de montage tegen een vooraf overeengekomen totaalprijs wordt uitgevoerd omvat deze prijs alle door de leverancier te maken kosten om te komen tot een bedrijfsvaardige opstelling van de betreffende zaken met inbegrip van de reis- en verblijfskosten van montagepersoneel, kosten van werktuigen en andere middelen nodig voor de montage.
Indien de opdrachtgever van oordeel is dat met het voorhanden zijnde personeel en de voorhanden zijnde hulpmiddelen de overeengekomen termijnen in redelijkheid niet aangehouden kunnen worden, dan kan de opdrachtgever uitbreiding van personeel, invoering van meer ploegen dan wel weekend-werk of andere maatregelen verlangen. De leverancier dient zo snel mogelijk aan een dergelijk verlangen te voldoen en kan hieraan geen recht op extra betaling ontlenen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2015-490.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.