TOELICHTING
1. Algemeen
Tijdelijke regeling maatregelen covid-19
Het Outbreak Management Team (OMT) beschrijft in zijn 98e advies het verloop van de
epidemie en heeft geadviseerd over mogelijke beleidswijzigingen.
Het OMT bestempelt de huidige epidemiologische situatie als zeer zorgelijk. Het RIVM
heeft verschillende scenario’s voor verdere versoepeling van de maatregelen doorgerekend.
Deze scenario’s leiden allemaal tot een forse toename van de druk op de zorg en zijn
bovenal omgeven met een zeer grote onzekerheid, niet alleen vanwege het te verwachten
effect van de VK-variant van het Coronavirus, maar ook vanwege onzekerheid over het
(tijdige) effect van vaccinatie. Wat betreft dit laatste punt speelt vooral dat nog
onduidelijk is of, en zo ja, in welke mate, vaccinatie ook de overdracht van SARS-CoV-2
beperkt.
Bovenstaande maakt dat er op dit moment geen ruimte is voor verdere versoepelingen
van de bestaande maatregelen en dat voortzetting van de huidige maatregelen noodzakelijk
wordt geacht. Het OMT heeft geen bezwaar tegen toepassing van een ‘bestellen en afhalen’-
systeem in de detailhandel.
Tijdelijke regelingen maatregelen covid-19 Bonaire, Saba en Sint Eustatius
De artikelen 6.12 van de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 Bonaire, 6.12 van
de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 Saba en 6.13 van de Tijdelijke regeling
maatregelen covid-19 Sint Eustatius regelen dat de aanbieder van personenvervoer via
lucht- en scheepvaart alleen reizigers uit door de Minister van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport, na overleg met de gezaghebber, aangewezen gebieden laat inreizen, die een
negatieve antigeen- of zeer recente PCR-testuitslag kunnen tonen. De betreffende reiziger
dient hooguit vier uur voor het aan boord gaan van het luchtvaartuig, de boot of het
schip te zijn getest met een antigeen- of PCR-test. Met deze regeling wordt bewerkstelligd
dat de aanbieder van personenvervoer via lucht- en scheepvaart ook van reizigers uit
Europees Nederland een negatieve antigeen- of zeer recente PCR-testuitslag verlangt.
De wetgever heeft in artikel 58p, tweede lid, eerste zin, van de Wet publieke gezondheid
(Wpg) bepaald dat bij ministeriële regeling regels kunnen worden gesteld over het
aanbieden van, de toegang tot en het gebruik van voorzieningen voor personenvervoer.
In het derde lid is gespecificeerd dat die regels betrekking kunnen hebben op een
verplichting voor de aanbieder van personenvervoer ervoor zorg te dragen dat aan een
reiziger die reist tussen het Europese deel van Nederland en Bonaire, Saba of Sint
Eustatius uitsluitend vervoer wordt aangeboden, toegang daartoe wordt verschaft en
gebruik daarvan wordt toegestaan, indien de reiziger een testuitslag kan tonen aan
de aanbieder van personenvervoer en een toezichthouder, waaruit blijkt dat hij op
het moment van testen niet was geïnfecteerd met SARS-CoV-2.
2. Hoofdlijnen van de regeling
Tijdelijke regeling maatregelen covid-19
Voorts wordt met deze regeling uitvoering gegeven aan de aangenomen motie van het
lid Kuzu1 over kledingbanken. Deze regeling maakt, vanwege de verlenging van de sluiting van
publieke plaatsen, alsnog een uitzondering voor kledingbanken op de sluiting van publieke
plaatsen. Kledingbanken zijn een belangrijk onderdeel van het lokale aanbod van minimavoorzieningen
en opereren in het gemeentelijk netwerk van hulp- en welzijnsorganisaties. Mensen
die in armoede leven kunnen worden aangemeld en doorverwezen voor gratis kleding en
schoeisel door hulporganisaties, zoals de voedselbank. In navolging van voornoemde
motie Kuzu, heeft het kabinet besloten om een uitzondering te maken voor kledingbanken
op de sluiting van publieke plaatsen. Daarmee wordt het voor kledingbanken per 10 februari
2021 mogelijk om alsnog kleding te verstrekken. Een dergelijke kledingbank mag uiteraard
geen tegenprestatie vragen en geen commercieel karakter kennen.
Als laatste heeft het kabinet, vanwege de verlenging van het bestaande maatregelenpakket,
gemeend het makkelijker te moeten maken voor de consument om middels een ‘bestellen
en afhalen-systematiek’ in levensbehoeften te voorzien. Voor de detailhandel biedt
dit eveneens kansen om de omzet te vergroten. Met ‘bestellen en afhalen’ bestellen
klanten producten op voorhand en halen deze op afspraak binnen een tijdvak af bij
een winkel. Om dit verantwoord te organiseren, moet het aan een aantal voorwaarden
voldoen. Zo is het uitgangspunt dat het afhalen bij de ingang van de winkel plaatsvindt,
zodat klanten niet de winkel betreden. Daarnaast komt de klant in een afgesproken
tijdvak en vindt er geen fysiek contact tussen klant en winkelpersoneel en tussen
klanten onderling plaats.
Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 Bonaire
De feitelijke en epidemiologische situatie op Bonaire verschilt met die van Europees
Nederland en ook met die van Sint Eustatius en Saba. Er zijn verschillen in de lokale
situatie en de aanpak op de eilanden onderling en met Europees Nederland.
Bonaire heeft een routekaart ontwikkeld, op basis waarvan inzicht wordt gegeven in
welke maatregelen uit de regeling op welk moment genomen kunnen worden. In deze regeling
krijgt de gezaghebber ten aanzien van een groot aantal maatregelen de bevoegdheid
plaatsen aan te wijzen waar maatregelen gelden. Dit is gebaseerd op artikel 58e, vijfde
lid, Wpg. De bevoegdheid om plaatsen aan te wijzen en de bevoegdheid om het risiconiveau
te bepalen corresponderend met de maatregelen zoals vermeld in deze regeling houden
verband met de routekaart van Bonaire.
De Wpg bepaalt de bandbreedte waarbinnen bij ministeriële regeling kan worden op-
en afgeschaald in de bestrijding van het virus. Dit betekent dat niet meer beperkingen
kunnen worden opgelegd dan de Wpg toelaat. Daarbij worden steeds de noodzakelijkheid
en evenredigheid afgewogen (artikel 58b, tweede lid, Wpg).
Op grond van deze regeling, die de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 Bonaire
wijzigt, wordt een aantal maatregelen toegevoegd die genomen kunnen worden door de
gezaghebber vanwege een uitbreiding van de routekaart van Bonaire. De toegevoegde
artikelen behelzen o.a. specificaties van groepsgroottes, onderscheid tussen binnen-
en buitenactiviteiten en aanvullende maatregelen die verduidelijking brengen omtrent
dagbesteding voor ouderen en recreatief personenvervoer. Op deze manier kunnen meer
op Bonaire toegespitste maatregelen worden getroffen, worden geen onnodige maatregelen
getroffen, en gaan de maatregelen niet verder dan nodig is voor de bestrijding van
de epidemie of een directe dreiging daarvan.
Tijdelijke regelingen maatregelen covid-19 Bonaire, Saba en Sint Eustatius
Op grond van deze regeling, die de Tijdelijke regelingen maatregelen covid-19 Bonaire,
Saba en Sint Eustatius wijzigt, worden maatregelen genomen die zien op de aanbieders
van bedrijfsmatig personenvervoer via internationale lucht- en scheepvaart. Vervoerders
dienen te zorgen dat passagiers uit Europees Nederland die via het door hen aangeboden
vervoer Bonaire, Saba of Sint Eustatius willen inreizen, over een negatieve antigeentestuitslag
beschikken. Deze moeten zij dus bij toegang en tijdens de reis kunnen tonen aan de
vervoerder.
Met deze maatregel wordt beoogd dat er geen reizigers uit hoogrisicogebieden, zoals
op dit moment Europees Nederland, Bonaire, Saba of Sint Eustatius binnenkomen zonder
negatieve antigeen- of zeer recente PCR-testuitslag. Op deze hoofdregel gelden – naast
artikel 58p, vijfde lid, Wpg – de uitzonderingen die al eerder zijn gemaakt voor aangewezen
gebieden.
3. Verhouding tot andere regelgeving
Wet publieke gezondheid (Wpg)
De grondslag voor de wijziging van de Tijdelijke regelingen maatregelen covid-19 Bonaire,
Saba en Sint Eustatius ten aanzien van de verplichte negatieve antigeen- of zeer recente
PCR-testuitslag is artikel 58p Wpg. Het tweede lid biedt de grondslag om regels te
stellen over het aanbieden van en de toegang tot en het gebruik van voorzieningen
voor personenvervoer. Het derde lid, onder a, bepaalt expliciet dat die regels betrekking
kunnen hebben op het van de aanbieder verlangen van een negatieve testuitslag voor
zijn reizigers.
Wet bescherming persoonsgegevens BES
Met de verplichte negatieve testuitslag voor reizigers uit Europees Nederland naar
Bonaire, Saba of Sint Eustatius worden bij het opvragen en aflezen van de testuitslag
geen persoonsgegevens opgenomen in een bestand of op een andere wijze verwerkt in
de zin van artikel 1 van de Wet bescherming persoonsgegevens BES. Bij een positieve
of ontbrekende testuitslag dient slechts de toegang tot en het gebruik van de voorzieningen
voor het personenvervoer te worden geweigerd.
4. Noodzaak en evenredigheid
Tijdelijke regeling maatregelen covid-19
De beperkte afname en/of stabilisatie van het aantal besmettingen en de komst van
en de toename van het aantal besmettingen met de nieuwe varianten van het virus, maken
dat het nodig blijft het aantal contacten buiten huis zoveel als mogelijk te beperken
tot alleen cruciale contacten. Met een verlenging van het maatregelenpakket blijven
met name de bewegingsvrijheid, de persoonlijke levenssfeer en het recht op eigendom
ingeperkt. De grondslag hiervoor is gelegen in de artikelen, genoemd in de considerans
van deze regeling.
Gelet op de ontwikkeling van het epidemiologische beeld, zijn versoepelingen van de
maatregelen op dit moment niet mogelijk. Dit rechtvaardigt de verlenging van de maatregelen
en maakt het voortzetten van de inperking noodzakelijk en evenredig. Wel gaan basisscholen
en kinderopvang vanaf 8 februari weer open. Daarnaast mogen consumenten vooraf geplaatste
bestellingen, op vooraf afgesproken tijden, ophalen bij de winkel.
Gelet op het gewicht van de maatregelen is de duur van de maatregelen in de tijd beperkt
tot en met 2 maart 2021. Naar verwachting zal rond 23 februari 2021 heroverweging
kunnen plaatsvinden, op basis van de situatie van dat moment. Zonder tussentijdse
besluitvorming over verlenging of aanpassing van de verzwarende maatregelen of een
deel daarvan, komen deze te vervallen met ingang van 3 maart.
Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 Bonaire
In de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 Bonaire is de gezaghebber bevoegd gemaakt
om voor een groot aantal maatregelen plaatsen aan te wijzen waar de maatregelen gelden.
De gezaghebber moet bij het uitoefenen van een bevoegdheid tot het aanwijzen van gebieden
de vereisten van noodzakelijkheid en proportionaliteit in acht nemen (artikel 58b,
tweede lid, Wpg). Over de procedure ten aanzien van het aanwijzen van gebieden zijn
bestuurlijke afspraken gemaakt met de gezaghebber. Van een aanwijzingsbesluit wordt,
na overleg met de eilandsraad, direct melding gedaan aan de minister en de Rijksvertegenwoordiger.
Dit besluit moet de motivering ten aanzien van noodzakelijkheid en proportionaliteit
bevatten. De maatregelen zijn gericht op het terugdringen van het aantal contactmomenten
en reisbewegingen en daarmee het aantal besmettingen.
Tijdelijke regelingen maatregelen covid-19 Bonaire, Saba en Sint Eustatius
Om het aantal reisbewegingen terug te dringen en om de reisbewegingen die wel plaatsvinden
veilig te laten verlopen geldt voor Bonaire, Saba en Sint Eustatius net als voor Europees
Nederland, een dubbele testverplichting voor reizigers uit hoogrisicogebieden: een
negatieve PCR-testuitslag van ten hoogste 72 uur voor aankomst, gecombineerd met een
negatieve sneltestuitslag van ten hoogste 4 uur voor vertrek. Gezien de hoge incidentiewaarde
en aanwezigheid van gemuteerde varianten van het virus in Europees Nederland, is het
noodzakelijk om de sneltest ook voor reizigers uit het Europees deel van Nederland
verplicht te stellen.
Het doel van de maatregel is de bestrijding van het virus, nu dat zich onder meer
via het personenvervoer snel kan verspreiden. Een maatregel van een verplichte negatieve
antigeen- of zeer recente PCR-testuitslag draagt eraan bij om de verspreiding van
het virus tegen te gaan. Daarnaast wordt een influx van nieuwe varianten van het virus
voorkomen. De maatregel heeft gevolgen voor de bewegingsvrijheid, de lichamelijke
integriteit (door het testen), en (bij het tonen van de testuitslag) de privacy van
de personen die vanuit Europees Nederland naar Bonaire, Saba of Sint Eustatius willen
reizen (vastgelegd in de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, artikel 8 van het Europees
verdrag tot bescherming van de rechten van de mensen en de fundamentele vrijheden
(hierna: EVRM) en artikel 2 van het Vierde Protocol bij het EVRM). Beperkingen van
deze rechten zijn in principe toegestaan, als dit bij (of krachtens) wet geregeld
is en de beperkingen noodzakelijk, proportioneel en effectief zijn om het doel van
bescherming van de gezondheid te bereiken. Het gevolg voor personen die geen negatieve
testuitslag krijgen of kunnen krijgen, is dat de mogelijkheid tot inreizen wordt belemmerd.
De beperkingen die deze regeling stelt worden gerechtvaardigd vanuit het belang van
de volksgezondheid. Er zijn in Bonaire, Saba en Sint Eustatius op dit moment geen
gevallen bekend van gemuteerde varianten van het virus. Gezien de kleinschaligheid
van de eilanden en de daarmee samenhangende kwetsbaarheid van het zorgsysteem, is
het in bedwang en beheersbaar houden van het virus, en het voorkomen/uitstellen van
de influx van nieuwe varianten van het virus het doel van de maatregel die getroffen
wordt. Door alleen reizigers vanuit het Europees deel van Nederland toe te staan die
een negatieve antigeen- of zeer recente PCR-testuitslag kunnen laten zien, kan instroom
van mogelijke nieuwe varianten van het virus met een hoger besmettingsrisico worden
tegengaan.
Artikel 58p, vijfde lid, Wpg, bepaalt dat een negatieve testuitslag niet verplicht
is als het een persoon betreft die niet kan beschikken over een negatieve testuitslag.
5. Regeldruk
Tijdelijke regeling maatregelen covid-19
De regeling beoogt de regeldruk beperkt te houden. De doelgroep betreft winkels en
locaties met een winkelfunctie. Om bestellen en afhalen mogelijk te maken zullen winkels,
die gebruik willen maken van deze optie, voor klanten de mogelijkheid moeten creëren
om producten buiten de winkel (aan de deur) af te halen. Ook kunnen ze ervoor kiezen
om een systeem op te zetten waarmee klanten producten online kunnen bestellen en online
een tijdvak voor afhalen kunnen reserveren. Bij bestellen en afhalen dienen de geldende
maatregelen, zoals veilige afstand, in acht genomen te worden. Deze bestaande maatregelen
brengen geen extra regeldruk mee.
Tijdelijke regelingen maatregelen covid-19 Bonaire, Saba en Sint Eustatius
De nieuwe artikelen brengen regeldruk met zich voor vervoerders en voor reizigers
die gehouden zijn een negatieve testuitslag te tonen. Deze regeldruk is noodzakelijk
gezien het belang van de volksgezondheid. De negatieve antigeen- of zeer recente PCR-testuitslag
draagt er immers aan bij dat het aantal besmettingen niet toeneemt en dat varianten
van het virus zich niet via reizigers uit Europees Nederland naar Bonaire, Saba of
Sint Eustatius verspreiden. De reiziger draagt de kosten voor het laten afnemen van
een test. Ook de vervoerder zal door deze regeling een beperkte mate van regeldruk
ervaren. De vervoerder moet namelijk controleren of de reiziger, in aanvulling op
de negatieve PCR-testuitslag, in het bezit is van een negatieve antigeen- of zeer
recente PCR-testuitslag.
In 2019 deden zo’n 600.000 reizigers Bonaire aan per boot of vliegtuig. Door een afname
in het reisverkeer door het coronavirus wordt uitgegaan van zo’n 90.000 reizigers
uit Europees Nederland die verplicht zijn een antigeentest of zeer recente PCR-test
af te nemen. Ongeveer 17.000 reizigers deden in 2019 Saba aan per boot of vliegtuig.
Door een afname van het reisverkeer wordt voor Saba uitgegaan van ongeveer 500 reizigers
uit Europees Nederland die verplicht zijn een antigeentest of zeer recente PCR-test
af te nemen. Voor Sint Eustatius wordt verwacht dat er ongeveer 1.000 reizigers vanuit
Europees Nederland verplicht zijn een antigeentest of zeer recente PCR-test af te
nemen, gebaseerd op de ongeveer 10.500 reizigers die Sint Eustatius aandeden in 2019.2 De prijs van een antigeentest wordt gemiddeld geschat op € 90. De gevolgen voor de
regeldruk zijn als volgt:
Regeldruk
|
P
|
Q
|
Totaal
|
Bonaire
|
€ 90
|
90.000
|
€ 8.100.000
|
Saba
|
€ 90
|
500
|
€ 45.000
|
Sint Eustatius
|
€ 90
|
100
|
€ 90.000
|
6. Inwerkingtreding en parlementaire zeggenschap
Deze ministeriële regeling wordt in overeenstemming met artikel 58c, tweede lid, Wpg
binnen twee dagen nadat zij is vastgesteld aan beide Kamers der Staten-Generaal overgelegd.
De regeling treedt niet eerder in werking dan een week na deze overlegging. Onmiddellijk
na die week treedt deze regeling in werking, hierbij wordt afgeweken van de zogeheten
vaste verandermomenten en de minimuminvoeringstermijn van drie maanden.3
Artikelsgewijs
Artikel I
Onderdeel A
Zoals in het algemene deel van de toelichting is toegelicht, worden de huidige maatregelen
verlengd tot en met 2 maart 2021. In een aantal bepalingen is de werkingsduur van
de maatregelen opgenomen. Deze werkingsduur moet, gelet op de verlenging van de maatregelen,
aangepast worden. Onderdeel A strekt ertoe dit te regelen.
Onderdeel B
Vanwege de verlenging van het bestaande maatregelenpakket, heeft het kabinet gemeend
het makkelijker te moeten maken voor de consument om middels een ‘bestellen en afhalen-systematiek’
in levensbehoeften te voorzien. Voor de detailhandel biedt dit eveneens kansen om
de omzet te vergroten en vaste lasten (deels) terug te verdienen. Met ”bestellen en
afhalen” bestellen klanten producten op voorhand en halen deze na een dagdeel (4 uur)
op afspraak binnen een vooraf afgesproken tijdvak van maximaal één uur af bij een
afhaalpunt buiten de winkel. Dit kan bijvoorbeeld bij de ingang van de winkel zijn
of via een afhaalraam, ook als de winkel in een winkelcentrum ligt, of via het pick-up-
of drive-through-systeem van bijvoorbeeld meubel- of elektronicazaken. Uitgangspunten
hierbij zijn dat het afhalen gespreid over de dag plaats vindt, er geen oploop van
publiek ontstaat, de klant wordt verzocht individueel af te halen en er geen direct
contact tussen klant en winkelpersoneel en tussen klanten onderling plaats vindt.
De klant betaalt de goederen bij voorkeur online, maar kan dat ook doen bij het afhalen
van de goederen. In dat geval rekent de klant bij voorkeur contactloos af. Om ‘bestellen
en afhalen’ mogelijk te maken is een tweede lid toegevoegd. Door toevoeging van het
tweede lid wordt er een uitzondering gecreëerd op de sluiting van winkels voor publiek
voor zover het personen zijn die, buiten, goederen afhalen – die vooraf besteld zijn
(minimaal vier uur van tevoren) – in een vooraf bepaald tijdvak van maximaal één uur.
De beheerder van de winkel moet zorg dragen dat niet meer personeel in de winkel aanwezig
is dan nodig voor het ophalen van artikelen. Ook draagt hij zorg dat de klant wordt
geïnformeerd dat de vooraf bestelde of gereserveerde artikelen individueel moeten
worden opgehaald. Ook dient de beheerder van de winkel het afhaalpunt zodanig in te
richten dat het een sobere uitstraling heeft, opdat spontane oploop niet toeneemt
om zo groepsvorming te voorkomen. Om ook op andere locaties waar producten kunnen
worden verkocht, zoals bij kappers (contactberoepen) en in de gastvrijheidssector,
’bestellen en afhalen’ mogelijk te maken zijn ook locaties met een winkelfunctie onder
de uitzondering opgenomen. Een pick-up- of drive-through-systeem in bijvoorbeeld een
garage van meubel- of elektronicazaken kwalificeert dus niet als ‘locatie met een
winkelfunctie’. Het tweede lid geldt naast het eerste lid. Dit betekent bijvoorbeeld
dat winkels die nog open mochten zijn, open mogen blijven, en dat bloemenwinkels zowel
buiten bloemen mogen verkopen (artikel 4.a1, eerste lid, onder z) als met bestellen
en afhalen t mogen werken (artikel 4.a1, tweede lid).
De burgemeester kan ten aanzien van openbare plaatsen – in het geval de geldende maatregelen,
zoals de veiligeafstandsnorm, niet worden nageleefd of een dreiging daarvan – middels
een bevel bijvoorbeeld de weg afsluiten of de aanwezige personen verwijderen (op grond
van artikel 58m Wpg). Ook kan de burgemeester de overtreding van een bestellen en
afhalen-voorwaarde handhaven met een last onder bestuursdwang of onder dwangsom. In
spoedeisende gevallen kan de burgemeester bestuursdwang zonder voorafgaande last of
terstond toepassen (artikel 5:31 Awb). Ten slotte kan de burgemeester in verband met
het toezicht op de voor het publiek openstaande gebouwen bevelen geven die nodig zijn
voor de bescherming van de veiligheid en de gezondheid (artikel 174, tweede lid, van
de Gemeentewet), bijvoorbeeld het sluiten van inrichtingen. Zo’n bevel is een acuut
besluit voor korte duur.
Daarnaast worden de kledingbanken opengesteld, uitsluitend voor die functie. Kledingbanken
hebben naast de sociale voorziening soms ook een commercieel deel of fungeren deels
als een reguliere tweedehandswinkel. Om die reden is bepaald dat de kledingbank uitsluitend
voor die functie open mag. Een dergelijke kledingbank mag uiteraard geen tegenprestatie
vragen en geen commercieel karakter hebben4. Aangezien er op dit moment geen kerstbomen meer verkocht worden, vervalt die toevoeging
in artikel 4.a1, eerste lid, onder z.
Onderdeel C
Onderdeel C betreft een redactionele wijziging. In artikel 4.5 staat twee keer een
tweede lid, hetgeen onderdeel C herstelt. Daarnaast wordt in het vierde lid een omissie
herstelt, zodat de daarin opgenomen tijden aansluiten bij de tijden van de avondklok,
hetgeen de bedoeling was.
Artikel II
Zoals hiervoor bij artikel I, onderdeel A, toegelicht, is de tijdelijke werkingsduur
van enkele maatregelen in de desbetreffende bepalingen zelf vastgelegd. Artikel II
van de Regeling van de Ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, van Justitie
en Veiligheid en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 14 december 2020
tot wijziging van de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 in verband met een verzwaring
van de maatregelen (Stcrt. 2020, 66909) zorgt ervoor dat de tijdelijk werkende bepalingen nadat zij zijn uitgewerkt uit
de Trm verdwijnen. Gelet op de verlenging van deze werkingsduur voor bepaalde onderdelen,
moet ook de vervaldatum in artikel II van die regeling aangepast worden. Hiertoe strekt
artikel II.
Artikel III
Onderdelen A tot en met H en J
Dit betreft aanpassingen in verband met wijzigingen in het op- en afschalingsplan
van Bonaire.
Onderdeel A
Op dit moment bevat artikel 3.3 slechts de beperking zich in groepsverband op te houden
met personen behorend tot meer dan twee huishoudens. Het is noodzakelijk om het aantal
personen van die twee huishoudens te maximaliseren bij samenkomsten van twee huishoudens.
Deze maatregel is nodig om het aantal contactmomenten en groepsvorming te beperken.
Onderdeel B
In navolging van onderdeel A is het nodig dat de gezaghebber aan de hand van de routekaart
de bevoegdheid krijgt om het aantal personen per huishouden verder kan inperken, om
contactmomenten en groepsvorming te beperken naar gelang proportionaliteit.
Onderdeel C
Dit onderdeel maakt onderscheid tussen binnen- en buitenevenementen gezien het verschil
in besmettingsrisico bij het houden van evenementen in de buitenlucht ten opzichte
van binnen, om zo de proportionaliteit van de maatregel die wordt genomen te waarborgen.
Onderdeel D
In navolging van onderdeel A is het nodig dat de gezaghebber aan de hand van de routekaart
de bevoegdheid krijgt om het aantal personen per binnen- en buitenevenement verder
in te perken, om contactmomenten en groepsvorming te beperken naar gelang proportionaliteit.
Onderdeel E
De stand van de virusbestrijding kan voor de gezaghebber aanleiding vormen om het
aantal personen dat aanwezig mag zijn bij een huwelijksvoltrekking of uitvaart te
beperken. Op uitvaarten en huwelijksvoltrekkingen kan afstand gewaarborgd worden door
de organisator, onder andere door aanwezigen te placeren. De gezaghebber stelt het
aantal personen vast op grond van het derde lid, onder a, b, c, of d. Het eerste lid
biedt de mogelijkheid om beperkingen ten aanzien van groepsvorming in te voeren. De
grondslag hiervoor is artikel 58g van de Wpg. Het tweede lid biedt de gezaghebber
de mogelijkheid om respectievelijk het aantal personen dat aanwezig mag zijn bij een
huwelijksvoltrekking of uitvaart op een publieke plaats te beperken dan wel het aantal
personen dat als deelnemer aan het evenement van een huwelijksvoltrekking of uitvaart
aanwezig mogen zijn. De grondslag hiervoor zijn de artikelen 58h en 58i van de Wpg.
Door het aantal personen te limiteren op deze drie niveaus wordt gewaarborgd dat er
voor de verschillende situaties die denkbaar zijn waarin een huwelijksvoltrekking
of uitvaart plaatsvindt een limiet aan het aantal aanwezige personen kan worden gesteld.
Onderdeel F
Dit betreft de gelijkstelling van groepsvorming bij sportevenementen aan groepsvorming
bij andere evenementen. In verband met het vergrote risico dat aanwezigen zich niet
aan de afstandsmaatregelen houden wordt in dit onderdeel ook een lid toegevoegd waarmee
de aanwezigheid voor toeschouwers toestaat wanneer zij geen gebruik kunnen maken van
een drinkgelegenheid waar alcohol wordt geschonken.
Onderdeel G
Dit onderdeel maakt onderscheid tussen sportevenementen van jongeren tot en met zeventien
jaar versus volwassen.
Onderdeel H
Wegens het belang van de mentale gesteldheid van ouderen worden zo lang mogelijk veilige
en met inachtneming van de maatregelen georganiseerde samenkomsten in dagbestedingslocaties
behouden. Hieraan kunnen afhankelijk van de routekaart beperkingen ten aanzien van
de groepsgroottes worden opgelegd door de gezaghebber.
Onderdeel I
Dit onderdeel regelt dat de aanbieder van bedrijfsmatig personenvervoer, voor zover
sprake is van vervoer met een luchtvaartuig als bedoeld in artikel 8 van de Luchtvaartwet
BES of van personenvervoer met of zonder dienstregeling per veerboot, passagiersschip
of vrachtschip dat maximaal twaalf passagiers vervoert, er zorg voor draagt dat alleen
vervoer wordt aangeboden, toegang daartoe wordt verschaft en gebruik daarvan wordt
toegestaan, indien een persoon, komend vanuit Europees Nederland, een op hem betrekking
hebbende negatieve antigeentestuitslag of zeer recente PCR-testuitslag kan tonen aan
de aanbieder van het vervoer en aan een toezichthouder. Op de onderbouwing hiervan
is reeds ingegaan in het algemene deel van deze toelichting.
Onderdeel J
Met dit artikel wordt bewerkstelligd dat luchtvaartmaatschappijen een alternatief
wordt geboden voor de verplichting voor de leden van de vliegtuigbemanning, om zich,
voor vertrek uit een door de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)
aangewezen gebied, te laten testen conform artikel 6.12, eerste lid, van de Tijdelijke
regeling maatregelen covid-19 Bonaire (Trm Bonaire). Dit alternatief houdt in dat
door de luchtvaartmaatschappij een protocol wordt vastgesteld, dat ten minste een
gelijkwaardig beschermingsniveau biedt als bereikt wordt met het voldoen aan de reguliere
testverplichting. Een dergelijk protocol is slechts geldig als alternatief voor de
testverplichting indien het is goedgekeurd door de Minister van VWS.
Aanleiding voor deze regeling is dat na de uitbreiding van het aantal gebieden dat
is aangewezen ingevolge artikel 6.12, eerste lid, Trm Bonaire met ingang van 23 januari
2021 is gebleken dat de testverplichting voor de luchtvaartmaatschappijen niet uitvoerbaar
is.
De reguliere testverplichting leidt met name tot problemen in de operationele uitvoering
van vluchtschema’s van luchtvaartmaatschappijen in gevallen waarin het luchtvaartpersoneel
in een relatief korte tijdspanne de heen- en terugreis moet maken. Daarbij bestaat
een vrij groot risico dat een enkele positieve testuitslag onder bemanning op de locatie
waar de terugreis moet worden aangevangen grote gevolgen heeft voor het operationele
netwerk van de luchtvaartmaatschappij. Dit netwerk kan ernstig verstoord raken wanneer
als gevolg daarvan op meerdere trajecten de terugvlucht niet naar behoren kan worden
voortgezet. Deze operationele problemen kunnen worden ondervangen met een alternatief
testprotocol dat ten minste een gelijkwaardig beschermingsniveau biedt, maar beter
aansluit bij de operationele vluchtuitvoering en de voorbereiding daarvan.
Onderdeel K
Recreatief personenvervoer vervult een belangrijke positie in de economie van Bonaire.
Dit artikel verduidelijkt de gelijke toepassing van artikel 6.12 ten aanzien van de
artikelen 4.4, 4.5, en 4.6 op recreatief personenvervoer. In aanvulling daarop biedt
dit artikel de mogelijkheid om aanvullende maatregelen te nemen voor recreatief personenvervoer
zoals watertaxi’s en waterrestaurant’s/-tours passend bij de door Bonaire opgestelde
routekaart.
Artikel IV
Artikel IV herstelt een omissie in de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 Saba.
Bij invoering van artikel 6.12 is in het vierde lid een onderdeel weggevallen. Artikel
IV voegt het ontbrekende onderdeel in. Daarnaast wordt in de artikelen 6.11 en 6.12
nog een redactionele aanpassing gedaan.
Zoals toegelicht onder Artikel III, onderdeel J, wordt met artikel IV bewerkstelligd
dat luchtvaartmaatschappijen een alternatief wordt geboden voor de verplichting voor
de leden van de vliegtuigbemanning, om zich, voor vertrek uit een door de Minister
van VWS aangewezen gebied, te laten testen conform artikel 6.12, eerste lid, van de
Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 Saba.
Artikel V
Dit betreft een redactionele verbetering in de artikelen 6.12 en 6.13 van de Tijdelijke
regeling maatregelen covid-19 Sint Eustatius.
Zoals toegelicht onder Artikel III, onderdeel J, wordt met artikel V bewerkstelligd
dat luchtvaartmaatschappijen een alternatief wordt geboden voor de verplichting voor
de leden van de vliegtuigbemanning, om zich, voor vertrek uit een door de Minister
van VWS aangewezen gebied, te laten testen conform artikel 6.13, eerste lid, van de
Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 Sint Eustatius.
Artikel VI Inwerkingtreding
Deze ministeriële regeling wordt in overeenstemming met artikel 58c, tweede lid, Wpg
binnen twee dagen nadat zij is vastgesteld aan beide Kamers der Staten-Generaal overgelegd.
De regeling treedt niet eerder in werking dan een week na deze overlegging. Gelet
op het belang van de volksgezondheid, treedt deze regeling onmiddellijk na die week
in werking, tenzij de Tweede Kamer besluit niet in te stemmen met de regeling. Hierbij
wordt afgeweken van de zogeheten vaste verandermomenten en de minimuminvoeringstermijn
van drie maanden.5
Op grond van artikel 8.1 van de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 vervalt die
regeling op het tijdstip waarop hoofdstuk Va Wpg vervalt. Het gaat hier om een uiterste
vervaldatum. Als de noodzaak al eerder ontvalt aan deze regeling of onderdelen ervan,
zal de regeling eerder worden ingetrokken of aangepast. In artikel 58c, zesde lid,
Wpg is immers geëxpliciteerd dat maatregelen zo spoedig mogelijk worden gewijzigd
of ingetrokken als deze niet langer noodzakelijk zijn.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, mede namens de Minister van Justitie en Veiligheid en de Minister van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties,
H.M. de Jonge