Regeling van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Minister van Justitie en Veiligheid en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, van 25 augustus 2021, kenmerk 3237959-1013621-WJZ, houdende wijziging van de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 Bonaire in verband met het instellen van beperkingen bij evenementen en het toevoegen van verscheidene groepsgroottes

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Minister van Justitie en Veiligheid en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Buitenlandse Zaken, de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;

Handelende in overeenstemming met het gevoelen van de ministerraad;

Gelet op de artikelen 58e, eerste en vijfde lid, 58g, eerste lid, 58h, eerste lid, en 58i, van de Wet publieke gezondheid;

Besluiten:

ARTIKEL I

De Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 Bonaire wordt als volgt gewijzigd:

A

Voor artikel 3.3a worden drie artikelen ingevoegd, luidende:

Artikel 3.a1. Groepsvorming honderd personen

Het is verboden zich op door de gezaghebber aan te wijzen plaatsen in publieke, openbare of besloten plaatsen, in groepsverband op te houden met meer dan honderd personen.

Artikel 3.a2. Groepsvorming vijfenzeventig personen

Het is verboden zich op door de gezaghebber aan te wijzen plaatsen in publieke, openbare of besloten plaatsen, in groepsverband op te houden met meer dan vijfenzeventig personen.

Artikel 3.a3. Groepsvorming vijftig personen

Het is verboden zich op door de gezaghebber aan te wijzen plaatsen in publieke, openbare of besloten plaatsen, in groepsverband op te houden met meer dan vijftig personen.

B

Artikel 4.4, tweede lid, komt te luiden:

  • 2. Op door de gezaghebber aan te wijzen plaatsen is het verboden een eet- en drinkgelegenheid voor publiek open te stellen:

    • a. tussen 22.00 uur en 06.00 uur;

    • b. tussen 00.00 uur en 06.00 uur;

    • c. tussen 02.00 uur en 06.00 uur.

C

Artikel 4.5, onder c, komt te luiden:

  • c. de eet- en drinkgelegenheid tussen:

    • 1°. 22.00 uur en 06.00 uur gesloten is voor publiek;

    • 2°. 02.00 uur en 06.00 uur gesloten is voor publiek.

D

De artikelen 5.1, 5.2 en 5.3 komen te luiden:

Artikel 5.1. Evenementen met een maximaal aantal personen

  • 1. Het is verboden op door de gezaghebber aan te wijzen plaatsen een evenement buiten te organiseren met meer dan:

    • a. vijfentwintig deelnemers;

    • b. vijftig deelnemers;

    • c. honderd deelnemers;

    • d. tweehonderdvijftig deelnemers;

    • e. vijfhonderd deelnemers.

  • 2. Het is verboden op door de gezaghebber aan te wijzen plaatsen een evenement in een publieke binnenruimte te organiseren met meer dan:

    • a. vijfentwintig deelnemers;

    • b. vijftig deelnemers;

    • c. honderd deelnemers;

    • d. tweehonderdvijftig deelnemers;

    • e. vijfhonderd deelnemers.

  • 3. Het is verboden op door de gezaghebber aan te wijzen plaatsen een evenement in een publieke binnenruimte te organiseren.

  • 4. Het is verboden op door de gezaghebber aan te wijzen plaatsen een evenement buiten te organiseren.

  • 5. Het vierde en vijfde lid zin niet van toepassing op een huwelijksvoltrekking en herdenkingsplechtigheid.

Artikel 5.2. Evenementen met en beperkte bezettingscapaciteit

  • 1. Het is verboden op door de gezaghebber aan te wijzen plaatsen een evenement in een publieke binnenruimte met meer deelnemers dan vijfentwintig procent van de capaciteit te organiseren of op door de gezaghebber aan te wijzen plaatsen een evenement met meer deelnemers dan vijftig procent van de capaciteit te organiseren of op door de gezaghebber aan te wijzen plaatsen een evenement met meer deelnemers dan vijfenzeventig procent van de capaciteit te organiseren.

  • 2. Het is verboden op door de gezaghebber aan te wijzen plaatsen een evenement buiten met meer deelnemers dan vijfentwintig procent van de capaciteit te organiseren of op door de gezaghebber aan te wijzen plaatsen een evenement buiten met meer deelnemers dan vijftig procent van de capaciteit te organiseren of op door de gezaghebber aan te wijzen plaatsen een evenement buiten met meer deelnemers dan vijfenzeventig procent van de capaciteit te organiseren.

Artikel 5.3 Eindtijd evenementen

Op door de gezaghebber aan te wijzen plaatsen wordt een evenement buiten of in een publieke binnenruimte slechts georganiseerd, indien de organisator er zorg voor draagt dat het evenement niet tussen 22.00 uur en 6.00 uur, niet tussen 0.00 en 6.00 uur of niet tussen 02.00 uur en 06.00 uur wordt georganiseerd.

E

Na artikel 5.2 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 5.2a. Zang- en dansverbod evenementen

  • 1. Op door de gezaghebber aan te wijzen plaatsen wordt een evenement in een publieke binnenruimte slechts georganiseerd indien de organisator van het evenement er zorg voor draagt dat gedurende het evenement op de binnenlocatie van het evenement niet wordt gezongen of wordt een evenement buiten slechts georganiseerd indien de organisator van het evenement er zorg voor draagt dat gedurende het evenement op de buitenlocatie van het evenement niet wordt gezongen.

  • 2. Op door de gezaghebber aan te wijzen plaatsen wordt een evenement in een publieke binnenruimte slechts georganiseerd indien de organisator van het evenement er zorg voor draagt dat gedurende het evenement op de binnenlocatie van het evenement niet wordt gedanst of wordt een evenement buiten slechts georganiseerd indien de organisator van het evenement er zorg voor draagt dat gedurende het evenement op de buitenlocatie van het evenement niet wordt gedanst.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, H.M. de Jonge

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren

TOELICHTING

1. Algemeen

Strekking

Deze regeling wijzigt de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 Bonaire (Trm Bonaire).

Deze wijziging strekt ertoe extra tussenstappen te creëren in het toegestane aantal personen bij groepsvorming, de sluitingstijden van horeca, het toegestane aantal personen bij evenementen en de mogelijkheid om evenementen te organiseren met beperkingen ten aanzien van dansen of zingen. Met deze extra tussenstappen wordt het mogelijk om de maatregelen op Bonaire gefaseerd en gecontroleerd te versoepelen en zo nieuwe, grootschalige uitbraken van het virus SARS-CoV-2 (hierna: het virus) te voorkomen.

Deze regeling is gebaseerd op de ingevolge de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 geldende bepalingen van de Wet publieke gezondheid (Wpg).

Pijlers van de bestrijding van de epidemie

Vanwege het virus golden over de periode van ruim een jaar reeds ingrijpende maatregelen, die zijn gebaseerd op drie pijlers:

  • een acceptabele belasting van de zorg – ziekenhuizen moeten kwalitatief goede zorg kunnen leveren aan zowel covid-19-patiënten als aan patiënten binnen de reguliere zorg;

  • het beschermen van kwetsbare mensen in de samenleving;

  • het zicht houden op en het inzicht hebben in de verspreiding van het virus.

Deze pijlers zijn ook voor de maatregelen van deze regeling uitgangspunt, gelet op de in paragraaf 2 beschreven epidemiologische situatie. Daarnaast geldt als uitgangspunt het sociaal- maatschappelijk perspectief gericht op beperken van economische en maatschappelijke schade op korte termijn, aandacht voor structurele maatschappelijke en economische schade en voorkomen dat de lasten onevenredig neerslaan bij bepaalde groepen. Daarop wordt ingegaan in paragraaf 4.

2. Epidemiologische situatie

Afgelopen voorjaar is de deltavariant op het Europese en Noord-Amerikaanse vasteland de overheersende virusvariant geworden. Met het afschalen van de maatregelen leidde dit de afgelopen maanden in belangrijke herkomstlanden van toeristen op de eilanden (Europees Nederland en de Verenigde Staten) tot een forse toename van de incidentie. Deze ontwikkeling heeft gedurende het lopende toeristenseizoen inmiddels onvermijdelijk geleid tot introductie van deze variant en op de Benedenwindse eilanden is dit inmiddels ook de meest voorkomende. Dit heeft serieuze implicaties voor de lokale epidemiologie en de intensiteit van de maatregelen noodzakelijk om de epidemie weer te beheersen.

Het aantal besmettingen op Bonaire is momenteel redelijk stabiel. De incidentie ligt rond de 100 besmettingen per 100.000 inwoners per zeven dagen en het aantal actieve casussen schommelt rond de twintig. Dit is mede te danken aan de strikte inreismaatregelen en de hoge vaccinatiegraad. Bijna 60% van de totale bevolking is tot dusver volledig gevaccineerd. Nog eens 10% van de totale bevolking heeft de eerste prik ontvangen. De beperkte circulatie van het virus, in combinatie met de toenemende vaccinatiegraad maken het mogelijk om geleidelijk aan maatregelen te versoepelen. Het is hierbij echter van belang om kleine stappen te nemen, om plotselinge heroplevingen van het virus, zoals op de andere Benedenwindse eilanden en Sint Maarten, te voorkomen.

3. Hoofdlijnen van deze regeling

Daar waar de bestrijding lokaal kan, wordt in hoofdstuk Va van de Wpg ruimte gemaakt voor lokale afwegingen. Op grond van artikel 58e, vijfde lid, Wpg, is het mogelijk om de burgemeester de bevoegdheid toe te kennen om plaatsen aan te wijzen waar de in deze regeling opgenomen voorschriften van toepassing zijn. Hiermee kan de burgemeester de mogelijkheid worden geboden om zelf maatregelen aan en uit te zetten indien de lokale omstandigheden – zoals een plotselinge stijging van het aantal besmettingen – daartoe nopen. In Caribisch Nederland komt die bevoegdheid toe aan de gezaghebbers, die daar de rol van burgemeester en voorzitter van de veiligheidsregio vervullen, en zich met de eilandsraden verstaan (artikel 68a, aanhef en onder b en d, Wpg).

In deze ministeriële regeling wordt de gezaghebber bevoegd gemaakt om plaatsen aan te wijzen in publieke, openbare of besloten plaatsen, waar beperkingen worden gesteld aan het aantal personen dat zich daar in groepsverband mag ophouden of dat mag deelnemen aan een evenement. Tevens wordt de gezaghebber bevoegd gemaakt om evenementen en de openstelling van eet- en drinkgelegenheid voor publiek tussen 02.00 uur en 06.00 uur te verbieden. Tot slot wordt de gezaghebber bevoegd gemaakt om beperkingen op te leggen ten aanzien van dansen of zingen bij evenementen. Hierbij kan onderscheid worden gemaakt tussen evenementen die binnen en buiten plaatsvinden. De gezaghebber heeft in deze ministeriële regeling de bevoegdheid toebedeeld gekregen om te bepalen welke beperkingen op welke plaatsen van toepassing zijn. De gezaghebber past deze bevoegdheid toe op advies van de lokale gezondheidsautoriteiten en het RIVM. Hierbij wordt rekening gehouden met de risiconiveaus waarvoor reeds bestaande maatregelen gelden.

Vanzelfsprekend dient de gezaghebber bij het uitoefenen van een bevoegdheid tot het aanwijzen van gebieden eveneens de vereisten van noodzakelijkheid en proportionaliteit in acht te nemen (artikel 58b, tweede lid, Wpg).111

4. Noodzakelijkheid en evenredigheid

Naar aanleiding van de toenemende incidentie op de verschillende Caribische eilanden, mede veroorzaakt door aanwezigheid van de deltavariant en een toenemende sociale interactie, samenhangend met een volop draaiende toeristenindustrie, heeft het RIVM op 11 augustus 2021 een advies aan het Ministerie van VWS gestuurd. Hierin adviseert het RIVM de interventies – naast het handhaven van de algemene hygiëneadviezen – met name ook te richten op beperking van de risico’s tijdens gebeurtenissen met verhoogde sociale interactie zoals bij grote feesten en happenings zowel in de openlucht als binnen bij verschillende horecagelegenheden. Volgens het RIVM valt daarbij onder meer specifiek te denken aan het instellen van een avondklok, gebiedsverboden, strenger handhaven van het toegangsbeleid en het beperken van het maximale aantal gasten en/of toegangstijden van horecagelegenheden.

Middels deze ministeriële regeling wordt dit advies opgevolgd, door meer opties te creëren ten aanzien van het maximale aantal gasten en de toegangstijden van eet- en drinkgelegenheden en evenementen.

5. Regeldruk

Wanneer de gezaghebber gebruikmaakt van de gecreëerde bevoegdheden heeft dat enige gevolgen voor de regeldruk voor burgers, bedrijven/instellingen of professionals in de horeca- en evenementensector. De voorwaarden in deze regeling voor evenementen, waarbij niet mag worden gedanst of gezongen, betekent onder meer voor de beheerders van locaties in die sector dat zij hun klanten moeten informeren over de nieuwe regels die gaan gelden en hier op zullen moeten toezien. Dit levert enige regeldruk op.

Het creëren van extra tussenstappen ten behoeve van groepsgroottes bij evenementen levert enige regeldruk op voor bedrijven/instellingen of professionals in de horeca en evenementen sector gezien zij hun klanten hierop zullen moeten wijzen en navolging moeten toezien. Dit zal echter niet meer regeldruk met zich meebrengen dan de reeds opgenomen mogelijkheden in de routekaart.

Artikelsgewijs

Artikel I

Onderdeel A

Dit onderdeel voegt drie artikelen toe aan hoofdstuk 3 dat regels bevat over groepsvorming.

Op grond van deze artikelen kan de gezaghebber verbieden zich in groepsverband op te houden met meer dan vijftig (artikel 3.a3), vijfenzeventig personen (artikel 3.a2) of honderd personen (artikel 3.a1) op door de gezaghebber aan te wijzen plaatsen. De verbodsbepaling richt zich tot elk persoon in het groepsverband. Artikel 58g, eerste lid, van de wet biedt de grondslag voor het stellen van regels omtrent groepsvorming.

Onderdelen B en C

De artikelen 4.4 en 4.5 regelen dat de gezaghebber de bevoegdheid heeft om plaatsen aan te wijzen waar eet- en drinkgelegenheden alleen onder voorwaarden geopend mogen zijn voor publiek. In artikel 4.4, tweede lid, is bepaald dat het op door de gezaghebber aan te wijzen plaatsen verboden is een eet- en drinkgelegenheid tussen 22.00 en 06.00 of tussen 0.00 en 06.00 uur voor publiek open te stellen. Hieraan wordt toegevoegd dat het op door de gezaghebber aan te wijzen plaatsen verboden is een eet- en drinkgelegenheid tussen 02.00 en 06.00 uur voor publiek open te stellen. Artikel 4.5, onder c, bepaalt dat de gezaghebber kan bepalen dat een eet- en drinkgelegenheid tussen 22.00 uur en 06.00 uur gesloten moet zijn voor publiek. Daaraan wordt de mogelijk toegevoegd het te verbieden om een eet- en drinkgelegenheid tussen 02.00 uur en 06.00 uur geopend te hebben.

Onderdeel D

In dit onderdeel worden de artikelen 5.1, 5.2 en 5.3 waarin maatregelen over evenementen staan opgenomen anders vormgegeven en aangevuld met meer mogelijkheden.

Het gewijzigde artikel 5.1 regelt dat de gezaghebber voor evenementen verschillende maximaal aantallen personen mag voorschrijven. Hierin kan worden gekozen uit een maximum van 25, 50, 100, 250 of 500 personen (eerste en tweede lid). Ook bevat dit artikel de mogelijkheid om evenementen helemaal te verbieden (derde en vierde lid). Dit was thans opgenomen in artikel 5.3 (oud). Dit artikel kan inhoudelijk daarom nu komen te vervallen. In het vijfde lid wordt geregeld dat huwelijksvoltrekkingen en herdenkingsplechtigheden niet geheel kunnen worden verboden. Deze bepaling is overgeheveld uit artikel 5.3, tweede lid (oud). Het nieuwe artikel 5.1 is daarnaast zo vormgegeven dat het maximumaantal personen dat voor evenementen wordt toegelaten kan gelden voor evenementen in een publieke binnenruimte (eerste en derde lid) of voor evenementen in de buitenlucht (tweede en vierde lid).

Het nieuwe artikel 5.2 stelt regels over de bezettingscapaciteit van de ruimte waarin een evenement wordt georganiseerd. Dit kan zowel een binnenruimte zijn als een buitenruimte, zoals bijvoorbeeld een stadion. Er kan worden gevarieerd met een bezettingscapaciteit van 25%, 50% dan wel 75% van de totale capaciteit.

Op grond van het nieuwe artikel 5.3 wordt op door de gezaghebber aan te wijzen plaatsen een evenement slechts georganiseerd, indien de organisator er zorg voor draagt dat het evenement niet tussen 02.00 uur en 06.00 uur wordt georganiseerd. Dit betekent dat een evenement dat (mede) plaatsvindt tussen 02.00 en 06.00 uur niet is toegestaan.

Onderdeel E

Dit onderdeel voegt een artikel toe aan hoofdstuk 5 dat regels bevat over het organiseren van evenementen.

Op grond van artikel 5.2a heeft dat de gezaghebber de bevoegdheid om plaatsen aan te wijzen waar een evenement:

  • 1. binnen slechts georganiseerd wordt indien de organisator van het evenement er zorg voor draagt dat gedurende het evenement niet wordt gezongen;

  • 2. buiten slechts georganiseerd wordt indien de organisator van het evenement er zorg voor draagt dat gedurende het evenement niet wordt gezongen;

  • 3. binnen slechts georganiseerd wordt indien de organisator van het evenement er zorg voor draagt dat gedurende het evenement niet wordt gedanst;

  • 4. buiten slechts georganiseerd wordt indien de organisator van het evenement er zorg voor draagt dat gedurende het evenement niet wordt gedanst.

Artikel II Inwerkingtreding

Deze ministeriële regeling moet op grond van artikel 58c, tweede lid, Wpg binnen twee dagen nadat zij is vastgesteld aan beide Kamers der Staten-Generaal worden overgelegd. De regeling treedt ingevolge artikel 58c, tweede lid, Wpg niet eerder in werking dan een week na deze overlegging en vervalt als de Tweede Kamer binnen die termijn besluit niet in te stemmen met de regeling. Gelet op het belang van de volksgezondheid is het de bedoeling dat de regeling op 2 september 2021 in werking treedt. Hierbij wordt afgeweken van de zogeheten vaste verandermomenten en de minimuminvoeringstermijn van drie maanden.111

Op grond van artikel 8.1 Trm vervalt de Trm op het tijdstip waarop hoofdstuk Va Wpg vervalt. Het gaat hier om een uiterste vervaldatum. Als de noodzaak al eerder ontvalt aan deze regeling of onderdelen ervan, zal de regeling eerder worden ingetrokken of aangepast. In artikel 58c, zesde lid, Wpg is immers geëxpliciteerd dat maatregelen zo spoedig mogelijk worden gewijzigd of ingetrokken als deze niet langer noodzakelijk zijn.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, mede namens de Minister van Justitie en Veiligheid en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, H.M. de Jonge


X Noot
111

Kamerstukken II, 2020/21, 35 526 nr. 24, p.8.

X Noot
111

Vgl. Kamerstukken II 2019/20, 35 526, nr. 3, artikelsgewijze toelichting op artikel X.

Naar boven