Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Autoriteit Persoonsgegevens | Staatscourant 2018, 7023 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Autoriteit Persoonsgegevens | Staatscourant 2018, 7023 | Overig |
Afspraken tussen de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd in oprichting (IGJ io) over de wijze van behandeling van aangelegenheden die elkaars toezicht raken en de uitwisseling van informatie ten behoeve daarvan.
1. De in dit samenwerkingsprotocol vastgelegde afspraken tussen de AP en IGJ io komen voort uit de samenloop van bevoegdheden van voornoemde toezichthouders aangaande het uitoefenen van toezicht op de verwerking van persoonsgegevens en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer binnen de gezondheids- en jeugdzorg.
2. Met deze afspraken scheppen IGJ io en de AP een kader voor de samenwerking tussen partijen in geval van samenloop van bevoegdheden als hiervoor bedoeld.
1. De AP is onder meer belast met het toezicht op de verwerking van persoonsgegevens overeenkomstig het bij of krachtens wet bepaalde.
2. IGJ io is onder meer belast met toezicht op de kwaliteit van zorgverlening door beroepsbeoefenaren en instellingen op het terrein van de gezondheids- en jeugdzorg. De wijze van omgang met persoonsgegevens is hier onderdeel van voor zo ver deze de kwaliteit en veiligheid van de zorgverlening raakt.
1. IGJ io en de AP bevorderen dat belanghebbenden zich wenden tot de AP in zaken waarin uitsluitend of overwegend de wet- en regelgeving waarop de AP toezicht houdt, van toepassing is.
2. IGJ io en de AP bevorderen dat belanghebbenden zich wenden tot IGJ io in zaken waarin uitsluitend of overwegend de wet- en regelgeving waarop IGJ io toezicht houdt, van toepassing is.
1. Samenloop is de situatie waarin de toepassing en uitvoering van de wettelijke bevoegdheden van IGJ io en van de AP elkaar raken. IGJ io en de AP gaan telkens na of van samenloop sprake is en overleggen voor zover nodig met elkaar over de uitoefening van bevoegdheden.
2. IGJ io zal zich bij het uitoefenen van haar bevoegdheden primair richten op gevallen waar het zwaartepunt ligt op de kwaliteit van zorgverlening.
3. De AP is bevoegd in gevallen waar sprake is van een verwerking van persoonsgegevens binnen de gezondheids- en jeugdzorg. De AP zal zich bij het uitoefenen van haar bevoegdheden primair richten op gevallen waar het zwaartepunt op de verwerking van persoonsgegevens ligt.
1. De uitoefening van bevoegdheden omvat mede de beslissing om in voorkomende gevallen niet op te treden.
2. Indien één van beide partijen bij samenloop niet binnen een redelijke termijn op grond van zijn eigen bevoegdheden optreedt, dan kan de andere partij de zaak alsnog (verder) in behandeling nemen.
3. Voorafgaand aan het in behandeling nemen stelt de optredende partij de niet-optredende partij in de gelegenheid om binnen twee weken alsnog over te gaan tot optreden tegen een mogelijke overtreding.
1. IGJ io en de AP stellen in onderling overleg vast welke onderwerpen zij gezamenlijk willen behandelen. In ieder geval één keer per jaar of zoveel vaker als noodzakelijk bepalen IGJ io en de AP de feitelijke samenwerking nader.
2. Een gezamenlijk voorstel voor (een) te nemen besluit(en) of te verrichten handeling(en) wordt ter goedkeuring voorgelegd aan IGJ io en de AP.
1. IGJ io en de AP staan elkaar vanuit hun eigen deskundigheid met raad en daad bij. Op een verzoek om bijstand volgt zo mogelijk binnen vier weken na ontvangst een reactie.
2. IGJ io en de AP benoemen ieder een contactpersoon die verantwoordelijk is voor het in stand houden van wederzijdse communicatie zoals bedoeld in dit samenwerkingsprotocol. Contactpersonen binden hun partij niet.
3. Jaarlijks, of zoveel vaker als nodig is, vindt bestuurlijk overleg plaats tussen IGJ io en de AP.
4. Halfjaarlijks, of zoveel vaker als nodig is, vindt overleg plaats tussen de contactpersonen van IGJ io en de AP.
1. IGJ io en de AP verstrekken elkaar uit eigen beweging dan wel desgevraagd de gegevens en inlichtingen die van belang kunnen zijn voor de uitoefening van hun wettelijke taken, voor zover wettelijke bepalingen hieraan niet in de weg staan.1
2. Meldingen en signalen, waaronder klachten en verzoeken, die alleen betrekking hebben op het toezichtterrein van één toezichthouder, worden aan de betreffende toezichthouder verstrekt, met mededeling daarvan aan de verzender (doorzendplicht artikel 2:3 van de Awb).
3. Meldingen en signalen, waaronder klachten en verzoeken, die betrekking hebben op het toezichtterrein van beide toezichthouders, waardoor sprake kan zijn van samenloop, worden uitgewisseld. Daarbij wordt afgestemd of de melding/het signaal in behandeling wordt genomen en door wie.
a. De uitwisseling bedoeld in het derde lid gebeurt zoveel mogelijk zonder dat de gegevens herleidbaar zijn tot de persoon van de signaalgever, klager of verzoeker.
b. Indien uitwisseling zonder dat de gegevens herleidbaar zijn tot de persoon van de signaalgever, klager of verzoeker niet mogelijk of wenselijk is, wordt van de uitwisseling mededeling gedaan aan de verzender.
1. IGJ io en de AP stellen ieder op hun eigen website dit samenwerkingsprotocol beschikbaar voor het publiek.
2. IGJ io en de AP informeren elkaar en stemmen zo nodig onderling af over de publicatie van beslissingen, resultaten en overige mededelingen die betrekking hebben op gezamenlijke bevoegdheden.
1. Dit samenwerkingsprotocol treedt in werking met ingang van de dag volgend op de dagtekening van de publicatie ervan in de Staatscourant. Het heeft een werkingsduur voor onbepaalde tijd.
2. Dit protocol kan slechts schriftelijk en met instemming van beide partijen worden gewijzigd.
3. Elke partij kan het protocol onder opgave van redenen jaarlijks vóór 1 september schriftelijk opzeggen.
Zo is in artikel 23 van de Wet kwaliteit en klachten gezondheidszorg geregeld dat eenieder die betrokken is bij de uitvoering van dit hoofdstuk en daarbij de beschikking krijgt over gegevens waarvan hij het vertrouwelijke karakter kent of redelijkerwijs moet vermoeden, en voor wie niet reeds uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift ter zake van die gegevens een geheimhoudingsplicht geldt, verplicht is tot geheimhouding daarvan, behoudens voor zover enig wettelijk voorschrift hem tot bekendmaking verplicht of uit zijn taak bij de uitvoering van dit hoofdstuk de noodzaak tot bekendmaking voortvloeit.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-7023.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.