2011D08144 LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken 1) heeft de navolgende vragen over de brief van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 17 januari 2011 over het instellen van de tijdelijke baten-lastendienst Doc-Direkt per 1 januari 2011 (TK 32 602 nr. 1) aan de regering voorgelegd.

De regering heeft deze vragen beantwoord bij brief van….

De vragen en antwoorden zijn hieronder afgedrukt.

De voorzitter van de commissie,

Dijksma

De adjunct-griffier van de commissie,

Hendrickx

1

Kan nader worden toegelicht welke functie Doc-Direkt zal gaan vervullen met betrekking tot het efficient tegemoet komen aan WOB verzoeken?

2

In hoeverre bent u voornemens om het uitgangspunt van de Wet openbaarheid van bestuur, om zoveel mogelijk informatie op eigen initiatief beschikbaar te stellen, te realiseren door middel van Doc-Direkt?

3

Hoe staat het op dit moment met de achterstanden in de archiefverwerking?

4

Zullen, naast alle departementen en Hoge Colleges van Staat, ook organisaties die verder van de ministeries af staan, zoals buitendiensten, agentschappen, baten-lastendiensten, interne ZBO's, externe ZBO's, en geprivatiseerde onderdelen van ministeries, gebruik gaan maken van Doc-Direkt. Zo nee, welke zullen niet aan Doc-Direkt deelnemen en waarom niet?

5

Welke organisaties zullen worden opgenomen in de overzichten (schouw), zoals aangekondigd in de nota van de staatssecretaris van OCW (bij brief van 22 december 2010, TK 29 362, nr. 186)?

6

Waarom wordt nu met terugwerkende kracht per 1 januari 2011een besluit genomen? Waarom is de Kamer niet eerder betrokken bij dit voornemen, zodat een besluit vóór 1 januari had kunnen worden genomen?

7

Is de datum van 31 december 2019 als datum waarop de achterstanden in de bewerking van de papieren archieven van de rijksoverheid moeten zijn weggewerkt, nog steeds van toepassing?

8

Zijn, in tegenstelling tot de conclusie van de Erfgoedinspectie in haar derde deelrapportage dat er nog steeds een achterstand bestaat bij een groep buitendiensten, verzelfstandigde rijksdiensten en geprivatiseerde rijksdiensten (zie bijlage bij TK 29 362, nr. 165) alle achterstanden van vóór 1976 weggewerkt?

9

Welke indicatoren zijn er ontwikkeld? Welke streefwaarden worden gehanteerd en wanneer is er sprake van doelmatigheidsverbetering? Bijvoorbeeld: hoeveel meters archief worden er momenteel verwerkt en wat is het streven vanaf 2011?

10

Vanaf welk moment zijn er efficiencywinsten te verwachten?

11

Wat zijn de verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van de personeelskosten en de kostprijsontwikkeling?

12

Welke gevolgen heeft de oprichting van Doc-Direkt voor het personeel en de uitgaven in de archiefsector bij alle ministeries en de Hoge Colleges van Staat?

13

Welke specifieke doelmatigheidsprikkels doen zich voor bij Doc-Direkt?

14

Kan nadere informatie worden gegeven over het kostprijsmodel?

15

Is duidelijk welke besparingen de nieuwe aanpak oplevert?

16

Vindt er een kostenstijging plaats voor de departementen als gevolg van deze centralisatie? Zo ja, bij welke departementen slaat deze neer en om welke bedragen gaat het dan?

17

Is over 2010 ook een goedkeurende verklaring van de Auditdienst nodig? Zo ja, is deze inmiddels aan het ministerie van BZK verstrekt? Zo neen, waarom is die verklaring over 2010 niet nodig, of nog niet verstrekt?

18

Is er reden om het principe van het departementale moratorium thans toe te passen? Zo neen, waarom niet? Zo ja, waarom wel? Gebeurt dat dan ook?

19

Wat zijn de aanmerkingen van de departementale auditdienst/RAD inzake het financiële beheer van de op te richten baten-lastendienst Doc-Direkt?

Naar boven