Vragen van de leden Bouchallikh, Maatoug (beiden GroenLinks) en Alkaya (SP) aan de
Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het nieuws dat medewerkers van Schiphol
ernstige gezondheidsrisico’s lopen als gevolg van blootstelling aan ultrafijnstof
(ingezonden 13 december 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met de uitzending «ziek van Schiphol» van Zembla?1
Vraag 2
Zijn er sinds 2007 meldingen binnengekomen bij de Inspectie SZW over de grote hoeveelheid
uitstoot van ultrafijnstof op Nederlande luchthavens en het gevaar daarvan voor platformmedewerkers?
Zo ja, hoe zijn deze opgepakt en met welk resultaat?
Vraag 3
Hoe vaak heeft de Inspectie SZW op Schiphol sinds 2007 gecontroleerd op gezondheidsklachten
onder medewerkers als gevolg van uitstoot?
Vraag 4
Wat is er gedaan ter bescherming van de werknemers toen twee jaar geleden bekend werd
dat door het RIVM hoge concentraties ultrafijnstof werden gemeten? Is de Inspectie
SZW toen in actie gekomen?
Vraag 5
Klopt de stelling van de FNV dat de veiligheid van de medewerkers op dit moment bij
het ministerie geen prioriteit heeft?
Vraag 6
Kunt u aangeven wat u momenteel onderneemt om de gezondheid van platformmedewerkers
te monitoren en te beschermen?
Vraag 7
Is het interne rapport van Schiphol en KLM uit 2007, dat in de uitzending van Zembla
wordt genoemd, bekend bij de Inspectie SZW? Zo ja, wat is er met de conclusies uit
dit onderzoek gedaan?
Vraag 8
Klopt het dat Schiphol en KLM om subsidie hebben gevraagd bij de rijksoverheid om
hun medewerkers te beschermen?
Vraag 9
Bent u bereid om voor Nederlandse vliegvelden regelgeving in te stellen over het starten
van motoren op afstand van werknemers, vergelijkbaar met de regelgeving in Kopenhagen?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Klopt het dat KLM niet heeft meegewerkt aan het onderzoek van het RIVM? Wat vindt
u daarvan? Bent u bereid KLM hierop aan te spreken?
Vraag 11
Waarom is Schiphol toch opdrachtgever geworden van een nieuw onderzoek? Is het ministerie
en/of de Inspectie SZW alsnog bereid zelf opdracht te geven voor een grootschalig
onderzoek onder medewerkers door een onafhankelijke partij, waarbij in ieder geval
ook individuele blootstelling aan ultrafijnstof wordt meegenomen evenals actuele gezondheidsklachten?
Vraag 12
Wat vindt u ervan dat Schiphol aangeeft uiterlijk in 2030 de vliegtuigen naar de startbanen
te gaan slepen? Hoe geeft u uitvoering aan de motie-Alkaya/Bouchallikh (Kamerstuk
35 925-XII, nr. 30) om dit proces te versnellen?
Vraag 13
Wanneer gaat u van start met het actuele onderzoek naar de gezondheid van platformmedewerkers
en bent u van plan om de medewerkers ditmaal te betrekken bij de opzet en uitvoering
van het onderzoek?
Vraag 14
Wat is de reden dat TNO tot op heden geen blootstellingsonderzoek heeft uitgevoerd
waardoor nog steeds niet bekend is aan welke concentraties medewerkers worden blootgesteld?
Vraag 15
Deelt u de mening dat de rijksoverheid als aandeelhouder van Schiphol en KLM net zo
goed verantwoordelijk is voor de bescherming van werknemers als de werkgever?
Vraag 16
Deelt u de mening dat huidige en voormalige medewerkers van Schiphol recht hebben
op compensatie, indien zij door hun werkzaamheden gezondheidsschade hebben opgelopen?
Vraag 17
Bent u bereid om de directies van KLM en Schiphol te ontbieden om uitleg te geven
over de gang van zaken omtrent de interne klachtenprocedure en de wijze waarop met
meldingen van medewerkers is omgegaan?
Vraag 18
Zijn de risico’s van ultrafijnstof bij bedrijven op en rondom luchthavens opgenomen
in de plannen voor risico-inventarisatie en -evaluatie?
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van De Hoop (PvdA), ingezonden
10 december 2021 (vraagnummer 2021Z23109).
X Noot
1Ziek van Schiphol – Zembla – BNNVARA, 9 december 2021