Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat,
van Economische Zaken en Klimaat en van Buitenlandse Zaken over het bericht dat het
Britse Hof van Beroep heeft geoordeeld dat uitbreidingsplannen voor London Heathrow
Airport strijdig zijn met de klimaatdoelstellingen uit het Parijsakkoord (ingezonden
5 maart 2020).
Vraag 1
Kent u het bericht «Heathrow Airport expansion ruled illegal by UK court»?1
Vraag 2
Erkent u dat de luchtvaartsector het Parijsakkoord niet langer kan negeren? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 3
Klopt het dat de Britse rechter o.a. heeft geoordeeld dat toenmalig Minister van Transport
Chris Grayling onwettig heeft gehandeld door zijn besluit niet te toetsen aan het
klimaatverdrag van Parijs?2 Zo nee, hoe zit het dan?
Vraag 4
Klopt het dat de Britse rechter o.a. heeft geoordeeld dat de belangen van het klimaat
boven de behoeften van de Britse economie gaan?3 Zo nee, hoe zit het dan?
Vraag 5
Klopt het dat de Britse regering niet in cassatie gaat tegen deze uitspraak? Zo nee,
hoe zit het dan?
Vraag 6
Kunt u voor de Britse situatie toelichten waaruit een dergelijke toets van luchtvaartplannen
aan het Parijsakkoord zou bestaan?
Vraag 7
Kunt u voor de Nederlandse situatie, per luchthaven, toelichten waaruit een dergelijke
toets van luchtvaartplannen aan het Parijsakkoord zou bestaan?
Vraag 8
Erkent u dat de groeiplannen van Schiphol op geen enkele manier passen binnen onze
opdracht om een uiterste inspanning te leveren om het klimaatakkoord van Parijs te
respecteren? Zo nee, waarom niet?
Vraag 9
Erkent u dat de door u geplande opening van Lelystad Airport op geen enkele manier
past binnen onze opdracht om een uiterste inspanning te leveren om het klimaatakkoord
van Parijs te respecteren? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Waar blijft de uiterste inspanning van dit kabinet om Nederland in lijn te brengen
met het doel om de opwarming van de aarde te beperken tot maximaal 1,5°C?
Vraag 11
Erkent u dat groeiplannen voor de luchtvaart in het algemeen op geen enkele manier
passen binnen onze opdracht om een uiterste inspanning te leveren om het Urgenda-doel
met zekerheid te halen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 12
Waar blijft de uiterste inspanning van dit kabinet om het Urgenda-doel met zekerheid
te halen, zoals o.a. de Hoge Raad, Tweede Kamer en maatschappij van u eisen?4 5 6
Vraag 13
Erkent u dat de ambitie van Schiphol om als vliegveld «klimaatneutraal» te worden
op geen enkele manier voldoende is, omdat juist het vliegen zelf voor de (groeiende)
uitstoot van broeikasgassen zorgt?7 Zo nee, waarom niet?
Vraag 14
Erkent u dat een stevige krimp van de luchtvaart goed zou zijn voor het klimaat, leefomgeving
en veiligheid van mens en dier? Zo nee, waarom niet?
Vraag 15
Wat bedoelde uw woordvoerder met de uitspraak «niet te vrezen voor eenzelfde soort
uitspraak voor Schiphol en Lelystad Airport»?8
Vraag 16
Waarom zou «eenzelfde soort uitspraak» voor plannen rond Nederlandse luchthavens «bevreesd»
moeten worden, aangezien een stevige krimp van de luchtvaart juist goed zou zijn voor
het klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier?
Vraag 17
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
X Noot
2De Volkskrant, 28 februari 2020, «Heathrow mag niet groeien om afspraken «Parijs»»
X Noot
3De Volkskrant, 28 februari 2020, «Heathrow mag niet groeien om afspraken «Parijs»»
X Noot
7Antwoord op Kamervragen Van Raan (PvdD), aanhangsel Handelingen II, vergaderjaar 2018–2019,
nr. 3599
X Noot
8NRC, 28 februari 2020, «Luchtvaart kan akkoord «Parijs» niet meer negeren»