Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | XCII nr. A |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | XCII nr. A |
Den Haag, 11 mei 2011
Ter voldoening aan artikel 16 van het Reglement van Orde biedt de Huishoudelijke Commissie hierbij de Kamer de raming aan van de in 2012 voor haar benodigde uitgaven, alsmede die van de in dat jaar te verkrijgen ontvangsten en van de meerjarencijfers. De ramingen zijn bestemd om, na door de Kamer te zijn vastgesteld, bij de regering te worden ingezonden ten behoeve van de Rijksbegroting voor het jaar 2012.
De Huishoudelijke Commissie,
Van der Linden,
voorzitter
Dupuis
De Vries
Hamilton,
griffier
INLEIDING
Taken en taakvervulling Eerste Kamer
De kerntaken van de Eerste Kamer liggen in het, als sluitstuk van de wetgevingsketen, toetsen van voorgenomen wetgeving, en het controleren van de regering. De Eerste Kamer besteedt daarbij bijzondere aandacht aan de beoordeling van de wetgevingskwaliteit. Ter ondersteuning van hun werkzaamheden voorziet de ambtelijke organisatie de Kamerleden van wetgevingsdossiers en informatiedossiers. Bij de voorbereiding van wetgevingsdossiers wordt rekening gehouden met de in 2008 vastgestelde lijst aandachtspunten voor de wetgevingskwaliteit.
Voorts heeft de Eerste Kamer taken op het terrein van de Europese wetgeving en het Europese beleid. Deze zijn door de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon in omvang en intensiteit toegenomen.
De verwerking van de wetgevende productie van twaalf ministeries, als ook de beoordeling van Europese wetgevings- en beleidsvoorstellen, vergt grote inzet, maar ook een doelmatige werkwijze.
Op 7 juni 2011 treedt een nieuwe Eerste Kamer aan. In de Kamerperiode 2007–2011 zijn in de organisatie en werkwijze van de Eerste Kamer veel wijzigingen doorgevoerd. Aan deze wijzigingen hebben diverse documenten ten grondslag gelegen.
Genoemd kunnen worden:
– het Werkplan 2008–2011
– het Werkplan 2010
– De nieuwe Europese Werkwijze van de Eerste Kamer 2010
– De notitie Parlementaire Diplomatie 2010.
Tegen het einde van de Kamerperiode 2007–2011 kan worden vastgesteld dat de Werkplannen nagenoeg geheel tot uitvoering zijn gekomen.
Als belangrijke resultaten kunnen worden genoemd:
– Wetgevingsdossiers worden voorbereid met inachtneming van aandachtspunten voor de wetgevingskwaliteit die het College van Senioren heeft vastgesteld;
– Versterking van de kwaliteit, diepgang en samenhang in het werk van de Eerste Kamer en vergroting van betrokkenheid van het maatschappelijk veld bij het wetgevingsproces in de vorm van expertmeetings, symposia, hoorzittingen en werkbezoeken. Zo vond op 4 februari 2011, in samenwerking met de AIV, de WRR en het Instituut Clingendael, in de vergaderzaal van de Eerste Kamer de conferentie Power Shifts in a changing world order plaats.
– De primaire betrokkenheid van alle vakcommissies van de Kamer bij de totstandkoming van Europese wetgeving is vergroot. De commissies bepalen zelf welke dossiers hun bijzondere aandacht zullen krijgen en treden vanaf het moment van indiening door de Europese Commissie in overleg met de regering. De dialoog kan zich ook uitstrekken tot de Europese Commissie, het Europese Parlement en de nationale parlementen van de lidstaten. De Kamer tracht niet alleen op het vlak van de subsidiariteitstoets tot afstemming met de Tweede Kamer te komen, maar zoekt over de brede nationale en Europese linie de samenwerking op. In verband met de gewijzigde Europese taken is de Europapoort (de Europese website van de Eerste Kamer), www.europapoort.nl, aangepast. Per commissie is het Europese werkveld inzichtelijk gemaakt. Tevens brengt de Kamer driewekelijks een nieuwsbrief uit, EUpdate. In 2010 is de site Europapoort verder doorontwikkeld met diverse faciliteiten, zoals de automatische link met databases Prelex en IPEX, die voorzien in een automatische koppeling op basis van com-nummers met dossiers van de Europese Commissie. Begin 2011 heeft een eerste evaluatie plaatsgevonden van de nieuwe Europese werkwijze van de Eerste Kamer.
– Ook de website www.eerstekamer.nl heeft een belangrijke vernieuwing ondergaan waardoor het voor belangstellende burgers, maatschappelijke organisaties en bestuurlijke gremia eenvoudiger geworden is op de voet te volgen wat zich in de Eerste Kamer afspeelt, wat de stand bij de behandeling van wetgeving door de Eerste Kamer is, wat de Kamer middels toezeggingen en moties heeft bewerkstelligd, hoe wordt omgegaan met Europese dossiers en hoe de Eerste Kamer de regering controleert. Website en teletext bevatten uitnodigende vooraankondigingen van Kamervergaderingen met een heldere beschrijving van de voornaamste wetsvoorstellen op de Kameragenda.
– Begin 2011 zijn variabele cameraposities in de plenaire vergaderzaal operationeel gemaakt. Sindsdien worden de plenaire debatten digitaal weergegeven via het internet. geregeld worden debatten ook uitgezonden via het omroepkanaal. Politiek 24.
– In de Eindrapportage Werkbelasting en arbeidsvoorwaarden Eerste Kamerleden die in mei 2009 aan het College van Senioren is gepresenteerd, komt tot uitdrukking dat de middelen voor fractieondersteuning door vele Leden als niet toereikend werden bestempeld. Met ingang van 2011 zijn de middelen voor fractieondersteuning verruimd.
– De Eerste Kamer vormt voor Senatoren en medewerkers een inspirerende werkomgeving. Teneinde jong talent de mogelijkheid te bieden kennis te maken met die werkomgeving en de mogelijkheid te bieden door een bijdrage aan het ondersteunende werk ten behoeve van de Kamer kennis en ervaring op te doen die zeer relevant kan zijn voor de verdere loopbaan, heeft de Eerste Kamer op initiatief van de Voorzitter een stageprogramma opgezet. Het stageprogramma is in 2010 en 2011 zeer succesvol verlopen.
De voornaamste projecten waaraan in 2011 uitvoering wordt gegeven, zijn de volgende:
Implementatie notitie Parlementaire diplomatie1
Binnen de Eerste Kamer leven er twee uitgangspunten die van invloed zijn op het geven van (verdere) invulling aan en de vormgeving van de parlementaire diplomatieke activiteiten. De Eerste Kamer is al lange tijd geen voorstander van het creëren van méér internationale (parlementaire) fora. Wanneer er meer nieuwe interparlementaire organen worden ingesteld, dreigt het gevaar dat er overlap ontstaat met de werkzaamheden van reeds bestaande instellingen en organen. Afbouw van instellingen moet niet uit de weg worden gegaan, wanneer deze hun zelfstandige functie verloren hebben.
Een ander uitgangspunt dat binnen de Kamer leeft, is het streven naar rationalisatie. Rationalisatie wordt omschreven als een zo gunstig mogelijke organisatie van de productie met het doel de prestatie te verhogen en kracht, tijd en geld te besparen. Binnen de context van interparlementaire samenwerking zou men ook kunnen zeggen:
– het integreren van de nationale en internationale parlementaire activiteiten teneinde de effectiviteit te vergroten
– het bevorderen van de efficiëntie en daadkracht van de bestaande parlementaire assemblees, en
– het versterken van de samenwerking tussen de reeds bestaande assemblees teneinde de effectiviteit van de parlementaire controle op regeringsbeleid in verschillende fora te vergroten.
Rationalisatie en focus zorgen dus voor een verhoogd en daardoor tastbaarder resultaat van de diplomatieke activiteiten en zorgen er voor dat de ondernomen activiteiten een beperkter beroep doen op de beschikbare middelen en tijd.
Voor de Eerste Kamer geldt altijd dat het parttime karakter van het lidmaatschap, als ook de naar internationale maatstaven bezien kwantitatief bescheiden ambtelijke ondersteuning, grenzen stelt aan wat er mogelijk is. Er zullen dus altijd rationele keuzes moeten worden gemaakt uit de schier onbegrensde mogelijkheden die er zijn om internationaal actief te zijn. Selectiviteit is geboden. Gelet hierop heeft de Eerste Kamer ook steeds afgezien van het ingaan op uitnodigingen te komen tot het opzetten van gestructureerde bilaterale vriendschapsgroepen met andere Senaten of andere parlementen. Het verdient de voorkeur bilaterale parlementaire contacten zoveel mogelijk te organiseren in de marge van internationale vergaderingen. Dergelijke contacten kunnen, zo leert de ervaring, ook goed tevoren gepland worden.
Een aanzienlijk deel van de diplomatieke activiteiten richt zich op de Europese Unie. Nationaal beleid en Europees beleid zijn nauw met elkaar verweven. Binnen de Europese Unie is, mede door de diplomatieke inspanningen vanuit de Eerste Kamer, de rol van de nationale parlementen versterkt. De Eerste Kamer heeft na een uitvoerige Europese herbezinning haar werkwijze aangepast aan de belangrijke rol die parlementen thans binnen het Europese wetgeving- en beleidsproces kunnen vervullen. De nieuwe Europese werkwijze2 is voluit in de fase van implementatie. De procedures brengen mee dat er over vitale dossiers interparlementaire afstemming kan zijn. Daartoe worden primair digitale kanalen als IPEX benut. Met de Tweede Kamer wil de Eerste Kamer snel de mogelijkheid van videoconferencing ontwikkelen, opdat in vergaderverband afstemming tussen vakcommissies kan plaatsvinden, zonder dat dit tijdrovend reizen vergt. De eerste bevindingen met de nieuwe werkwijze zullen later dit jaar worden geëvalueerd. Daarbij zullen ook de eerste ervaringen met interparlementaire contacten in het kader van de nieuwe bevoegdheden van de nationale parlementen betrokken worden.
Het College van Senioren heeft de volgende voorstellen aanvaard, gericht op verdere verbetering van de interparlementaire activiteiten van (Leden van) de Eerste Kamer:
Deelname aan interparlementaire assemblees en vergaderingen
a) adequate voorbereiding en vaststelling van de inbreng in vergaderingen van assemblees/Europese vergaderingen (COSAC/COFACC/CODAC) in de daartoe geëigende commissies van de Eerste Kamer; daar bezien of vanuit Nederland een gemeenschappelijk standpunt kan worden ingebracht;
b) een adequate (mondelinge) terugkoppeling na afloop van de interparlementaire activiteiten in commissieverband door het agenderen van de in een assemblee en/of conferentie aangenomen stukken (resoluties, rapporten, aanbevelingen);
c) relevante uitkomsten van interparlementaire activiteiten meenemen bij debatten met de regering (bijvoorbeeld Algemene Politieke Beschouwingen, Algemene Europese Beschouwingen);
d) ministers bij gebleken belangstelling voor onderwerpen op de agenda van de ministerraad uitnodigen om te rapporteren over de voortgang in de besluitvorming in de ministerraden van de onderscheiden internationale organisaties waarbij ook verantwoord kan worden op welke wijze de ministerraden zijn omgegaan met rapporten en aanbevelingen van parlementaire assemblees;
e) de ministers van Buitenlandse Zaken en/of Justitie uitnodigen voorafgaand aan de jaarlijkse ministeriële conferentie van de Raad van Europa overleg te voeren over de inzet van Nederland tijdens die conferentie;
f) in aanmerking genomen het feit dat de Speakers conferences van de EU na de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon aan betekenis hebben gewonnen, worden de agenda's van deze conferenties en de belangrijkste stukken voor advies geagendeerd in de commissie ESO; tevens wordt daarmee een goede coördinatie vanuit Nederland bereikt van het werk binnen de Speakers Conference en de COSAC;
g) de inzichtelijkheid van het werk dat in interparlementaire assemblees/vergaderingen wordt verricht, kan worden vergroot door consequente berichtgeving op de website van de Eerste Kamer over de bijdragen die vanuit de Eerste Kamer zijn geleverd, als ook over de besluiten die de Assemblee/interparlementaire EU-commissie heeft genomen; daartoe wordt de griffie Interparlementaire Betrekkingen gevraagd korte verslagen van vergaderingen binnen het kader van de parlementaire assemblees te maken en zet de griffie van de Kamer het gebruik voort korte verslagen te maken van interparlementaire vergaderingen in EU-verband;
Ontvangsten van hoge buitenlandse functionarissen en parlementaire delegaties
Verzoeken van buitenlandse parlementaire delegaties om in de Eerste Kamer ontvangen te worden, worden aan de commissies BDO en ESO voorgelegd, voorzien van een advies hoe op het verzoek zou kunnen worden gereageerd. Doel, nut en rationaliteit zullen worden afgewogen tegen tijdsbeslag en praktische inpasbaarheid van de ontvangst.
Officiële bezoeken aan het buitenland
Wanneer in delegatieverband een buitenlandse reis wordt gemaakt, is het wenselijk dat, analoog aan de voorbereiding van deelname aan internationale vergaderingen, de inbreng in de besprekingen die in het gastland worden gevoerd, binnen de delegatie goed worden voorbereid. Uiteenlopende opvattingen kunnen uiteraard tot uitdrukking komen, maar over eventuele gemeenschappelijke inzet en gedrag tijdens de gesprekken dient voorafgaand constructieve afstemming plaats te vinden.
Activiteiten gericht op (wederzijdse dan wel unilaterale) technische bijstand.
In het licht van de beperkte personele capaciteit van de Eerste Kamer betracht de Griffier terughoudendheid in het (doen) deelnemen aan interparlementaire ambtelijke activiteiten en het ontvangen van buitenlandse ambtelijke delegaties. Niettemin blijft participatie in de interparlementaire ambtelijke netwerken van belang om goede ondersteuning te bieden diplomatieke activiteiten van Voorzitter en Leden. De ervaring heeft voorts geleerd dat de werkwijzen binnen (de ambtelijke organisatie van) de Eerste Kamer voor buitenlandse parlementen soms een voorbeeldfunctie hebben. Tegemoetkomen aan verzoeken om informatieoverdracht over de organisatie van het parlementaire werk en de parlementaire gang van zaken rond wetgeving en beleid (ook Europees) draagt bij tot een positief beeld over de Eerste Kamer in internationaal verband.
Papierarm parlement; verdere automatisering en digitalisering
PerfectView
Het verouderde elektronische postboek van de griffie is vervangen door een voor de Eerste Kamer ontwikkelde module postroutering in PerfectView CRM, het relatiebeheersysteem van de Kamer. De postroutering bevat een digitaal postboek dat inmiddels in gebruik genomen is. Daarmee behoort het papieren postboek dat langs de griffiers ging tot het verleden. Naast de postregistratie wordt ook de Burgerregistratie van Prinsjesdag en de uitleenadministratie van de Bibliotheek van de Kamer geregistreerd in PerfectView. Ook wordt door PDC Informatie Architectuur nog de mogelijkheid onderzocht om een koppeling te bewerkstelligen tussen het relatiebeheersysteem van PerfectView en het Content Management Systeem (CMS) van de website van de Eerste Kamer zodat wijzigingen in de persoonsgegevens van Kamerleden en samenstelling van de Kamercommissies automatisch kunnen worden opgevoerd in het CMS.
IPad en Eerste Kamerapplicatie
Er wordt voor de Eerste Kamerleden een applicatie voor de iPad ontwikkeld.
Hiermee krijgen de Eerste Kamerleden in september 2011, op een vanwege de Kamer in bruikleen gekregen iPad, op digitale wijze de beschikking over alle vergaderstukken die nu per post worden verstuurd vanuit de Kamer en de SDU. Gegevens die benodigd zijn om deze applicatie te vullen worden automatisch uit het CMS van de Eerste Kamer opgehaald. Om dat te kunnen bewerkstelligen zullen medewerkers van de Griffie deze gegevens invoeren in dit CMS. Deze gegevens zullen vervolgens automatisch dezelfde vergaderinformatie genereren op de iPad.
SharePoint
SharePoint is een platform van Microsoft dat dient als een raamwerk voor het opzetten van een website voor informatie-uitwisseling en online samenwerking binnen een groep of organisatie, zoals dat vaak op een intranet gebeurt. Niet alleen MS Officedocumenten kunnen worden opgeslagen in SharePoint, maar in feite ieder digitaal object. Andere functionaliteiten die in SharePoint bestaan voor het uitwisselen van informatie zijn onder andere fora, enquêtes, taken, agenda's. Doel is hierbij dat informatie op de juiste manier met de juiste persoon gedeeld kan worden. SharePoint zal in ieder geval het intranet van de Kamer gaan vervangen en de onderlinge digitale informatiewisseling verbeteren.
Huisvesting Eerste Kamer
Eind 2010 is in overleg tussen de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Eerste en Tweede kamer der Staten-Generaal, de Raad van State en het ministerie van Algemene Zaken de Intentieovereenkomst huisvestingsopgave Binnenhof tot stand gekomen..
De voor de Eerste Kamer belangrijkste afspraken zijn de volgende: uiterlijk 7 juni 2011 (aanvang nieuwe zittingsperiode Eerste Kamer) krijgt de Eerste Kamer de beschikking over (een groot deel van) de eerste verdieping van het huidige gebouw van de Raad van State. De ruimtes worden sober opgeknapt (zoals eerder met de ruimtes in de Mauritstoren is gebeurd), zodat gebruiksgereed beschikbaar komen: enkele en spreekkamers. In september wordt de tweede verdieping van het gebouw ten behoeve van de Kamer opgeleverd. Deze nieuwe verdieping biedt de Eerste Kamer: vergaderruimtes, spreekkamers, flexibele werkplekken voor senatoren en kantoorruimte voor personeel.
De voor de Eerste Kamer beschikbaar komende ruimtes krijgen, in afwachting van een grote renovatie van de zuidkant van het Binnenhof, voor de komende jaren een tijdelijke wandbekleding. Studenten van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten hebben ontwerpen voor de wandbekleding van de kamers gemaakt. Voor iedere kamer zijn ontwerpen gemaakt gebaseerd op periodes uit de Nederlandse geschiedenis vanaf de onafhankelijkheidsstrijd van de Nederlanden tot onze tijd.
Werkplan nieuwe Kamerperiode
De onderhavige raming gaat ervan uit de dat de werkzaamheden van de Eerste Kamer in 2012 zullen worden voorgezet met inachtneming van de aanpassingen zoals die in de achterliggende jaren zijn doorgevoerd. Naar verwachting zal na de Kamerwisseling een nieuwe Huishoudelijke Commissie een werkplan voor de komende Kamerperiode opstellen.
Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal
De Voorzitter van de Eerste Kamer heeft ook de leiding van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal. De wetgevende taak van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal is beperkt van omvang. Plenaire vergaderingen van de Verenigde Vergadering hebben doorgaans een sterk ceremonieel karakter: met name springt in het oog de vergadering die op grond van artikel 65 van de Grondwet jaarlijks op de derde dinsdag van september wordt gehouden. De uit de organisatie van de Verenigde Vergadering voortvloeiende kosten maken deel uit van de begroting van de Eerste Kamer.
Artikel 1: Wetgeving en controle Eerste Kamer
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 10 815 | 11 073 | 11 378 | 11 378 | 11 378 |
Uitgaven – totaal | 10 815 | 11 073 | 11 378 | 11 378 | 11 378 |
01. Apparaat | 6 627 | 6 782 | 7 011 | 7 011 | 7 011 |
02. Vergoedingen Voorzitter en leden Eerste Kamer | 4 122 | 4 224 | 4 300 | 4 300 | 4 300 |
03. Verenigde Vergadering | 65 | 67 | 67 | 67 | 67 |
Ontvangsten | 75 | 95 | 82 | 82 | 82 |
ALGEMEEN
De voorliggende raming voor 2012 sluit in grote lijnen aan bij de financiële kaders zoals die ook voor 2011 zijn gehanteerd. De aanwending van de (personele en materiële) middelen geschiedt mede ter realisering van de nieuwe werkprocessen (organisatorisch en digitaal). Kosten van renovatie van het gebouw komen in de raming niet tot uitdrukking. Deze maken deel uit van de kosten van de Rijksgebouwendienst (begroting ministerie van BZK).
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
UITGAVENARTIKEL 1, artikelonderdeel 01
APPARAAT
Personeel Eerste Kamer
De personele bezetting geeft per januari 2011 het volgende beeld te zien:
Totaal aantal ambtenaren | 54 |
---|---|
Schalen 1 t/m 4 | 2 |
Schalen 5 t/m 10 | 35 |
Schaal 11 en hoger | 17 |
De beschikbare formatie in fulltime eenheden (fte’s) bedraagt 48. De werkelijke bezetting in fte’s per 1 januari 2011 bedraagt 49,8 (inclusief vacatures). De verdeling daarvan is als volgt:
Schaal | Aantal fte’s | |
---|---|---|
18 | 1 | |
16 | 1 | |
14 | 0,83 | |
13 | 2 | |
12 | 1 | |
11 | 11,43 | |
Totaal schaal 11 en hoger | 17,26 | |
10 | 5,38 | |
9 | 7,94 | |
8 | 3,69 | |
7 | 3,42 | |
6 | 3,72 | |
5 | 8,05 | |
Totaal schalen 5 t/m 10 | 32,20 | |
4 | 0,33 | |
Totaal schalen 1 t/m 4 | 0,33 | |
Totaal | 49,79 | 49,79 |
Overige personeelsuitgaven
Op dit onderdeel worden onder andere de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: de kosten van inhuur externen (ter tijdelijke vervanging van medewerkers), opleiding- en cursusgelden, uitkeringen aan personeel, de kosten van de ondernemingsraad.
Postactief personeel
Op dit onderdeel worden de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: de uitkeringen aan oud-personeel van de Kamer op wie de Wachtgeldregeling van toepassing is. Tevens worden hierop de doorberekende apparaats- en administratiekosten verantwoord.
Materieel
Fractieondersteuning Leden
Op dit onderdeel worden de kosten geraamd en verantwoord die nodig zijn voor de administratieve ondersteuning van de fracties. Het bedrag voor fractieondersteuning is in het begrotingsjaar 2011 verhoogd tot € 150 000,--. Per fractie levert dit nog altijd een zeer bescheiden bedrag voor de ondersteuning van fracties op. Gelet op de uitkomsten van het onderzoek inzake de Werkbelasting van Senatoren dat in 2009 heeft plaatsgehad en de aanhoudende signalen dat de fractieondersteuning in relatie tot de werkdruk voor de fracties verre van toereikend is, heeft de Huishoudelijke Commissie besloten voor te stellen de post fractieondersteuning voor het volgend jaar op te hogen tot € 350 000,--. Deze verruiming biedt de grotere fracties de mogelijkheid een parttime medewerker kunnen aan te trekken, terwijl ook de kleinere fracties ook over ruimere middelen voor fractieondersteuningen zullen kunnen beschikken. In het Werkplan 2012 zal nader worden ingegaan over de toedeling van de middelen over de fracties. De ruimte voor de verhoging van deze post kon nagenoeg geheel worden gevonden door beperking van de kosten voor parlementair drukwerk die het gevolg zijn van de nieuwe contractuele relatie met de SDU en besparing op de kosten voor Parlis door primaire inzet op de digitale instrumenten Sharepoint en Perfectview.
Vergoedingen
Op dit onderdeel worden de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: vergoedingen aan personeel voor maaltijden bij overwerk, reis- en verblijfkosten en kosten van het vervoerplan woon-werkverkeer Staten-Generaal.
Diensten van derden/uitbestede werkzaamheden
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord door derden uitgevoerde werkzaamheden. De uitbestede werkzaamheden zijn onder andere externe advisering, (een deel van de) schoonmaak, bewaking, beveiliging, onderhoud groenvoorziening, technische en bedrijfsinstallaties, kantoormachines, meubilair, binnen- en buitenonderhoud gebouwen. Met de Tweede Kamer is een Dienstverleningsovereenkomst (DVO) gesloten met betrekking tot de beveiliging en openstelling van de Kamer.
Overige diensten
Op dit onderdeel worden de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: uitgaven voor porti- en bezorgkosten, telefoon, fax en voor werving en selectie.
Algemene benodigdheden/bureaukosten
Op dit onderdeel worden de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: kosten voor papier, enveloppen, schrijf- en bureaubehoeften alsmede aanschaf boeken en abonnementen.
Specifieke gebruiksgoederen
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten voor aankoop van gereedschappen, dienstkleding en (kleine) vervangingsmaterialen.
Specifieke verbruiksgoederen
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten van het verbruik en vastrecht van elektra, gas, water en warmtelevering alsmede de kosten van aankoop van schoonmaakmiddelen e.d. Als gevolg van stijgende energieprijzen is deze post opgehoogd.
Representatiekosten
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten voor representatie, daaronder ook begrepen de kosten van de ontvangst van buitenlandse delegaties en genodigden. Cateringkosten voor ontvangsten worden echter verantwoord onder het onderdeel catering.
Belastingen/heffingen/retributies
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten voor rioolrecht, verontreinigingsheffing en het abonnement kabelnetaansluiting. De Tweede Kamer heeft, mede naar aanleiding van de behandeling van de raming 2009 in de Tweede Kamer, aan de Stichting Bezoekerscentrum Binnenhof een subsidie toegekend. Deze subsidie strekte ertoe het mogelijk te maken dat dankzij een lager entreegeld (€ 4 in plaats van € 8) meer mensen in staat zijn een bezoek te brengen aan het Binnenhofcomplex. In de raming is voorzien in een navenante bijdrage (op basis van de formule 2/3 – 1/3) van de Eerste Kamer. Hierbij zij aangetekend dat het de Stichting Bezoekerscentrum Binnenhof in 2010 is opgegaan in de Stichting Huis voor de Democratie en Rechtsstaat. De bijdrage wordt aan laatstbedoelde Stichting verstrekt.
Catering Eerste Kamer
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten die betrekking hebben op alle door de cateraar aan de Eerste Kamer doorberekende kosten. Het cateringbedrijf is HACCP en ISO gecertificeerd. Het begrote bedrag op dit onderdeel is niet gewijzigd. Wel zijn tot uitdrukking gebracht afrekeningskosten. In 2009 zijn na een Europese aanbesteding de activiteiten uitgebreid met vergaderservice en aanpassing van het assortiment met duurzame en biologische producten. Facilitaire dienstverleners van de Eerste Kamer geven niet langer ondersteuning aan het cateringbedrijf.
Publiciteitskosten
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten: drukwerkkosten, de kosten voor de (vernieuwde) websites, de kosten voor in- en externe communicatie en de aanschaf van relatiegeschenken.
Exploitatie vervoermiddelen
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten die betrekking hebben op de dienstauto, dienstbromfiets en dienstfietsen.
Parlementair drukwerk
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten van het parlementair drukwerk Eerste Kamer. Met de SDU is voor de periode 2012–2017, als uitkomst van een Europese aanbesteding, een nieuw basiscontract gesloten over de elektronische bekendmaking (op basis van de Wet elektronische bekendmaking), als ook over de (naar verwachting sterk afnemende) afname van papieren stukken. De bijdrage van de Eerste Kamer in de kosten voor elektronische bekendmaking (na de inwerkingtreding van de Wet elektronische bekendmaking), als ook het aandeel van de Kamer in de afname van papieren drukwerk, zal op dit onderdeel worden verantwoord.
Automatiseringskosten
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten van de dienstverlenings-overeenkomst automatisering (DVO) met de Tweede Kamer, lijnhuur verbindingen en personeel- en salarissysteem. De kosten voor de DVO blijken lager uit te vallen dan eerder geraamd.
Uitzending leden en ambtenaren naar het buitenland
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de reis- en verblijfkosten, alsmede andere uitgaven betreffende de uitzending van leden en begeleidende ambtenaren van de Eerste Kamer naar het buitenland. Bij het geraamde bedrag is rekening gehouden met het toenemend interparlementair verkeer in verband met de Europese werkzaamheden van de Eerste Kamer.
Aanschaf/vervanging van overige investeringsgoederen
In de raming is een extra bedrag voor specifieke investeringen, zoals de vervanging van financiële software, geraamd.
UITGAVENARTIKEL 1, artikelonderdeel 02,
VERGOEDINGEN VOORZITTER EN LEDEN EERSTE KAMER
De raming van dit artikel is gebaseerd op de vigerende wettelijke regeling inzake de vergoeding voor de werkzaamheden, de vergoeding voor secundaire voorzieningen en de kostenvergoedingen van de Voorzitter en de leden van de Eerste Kamer der Staten-Generaal. Leden van de Eerste Kamer ontvangen tot dusver geen honorering voor interparlementaire werkzaamheden, zoals de participatie in interparlementaire delegaties. Het gaat hier om werkzaamheden die tot de normale parlementaire taken behoren. Een wetsvoorstel dat in een regeling op dit punt voorziet in thans bij de Tweede Kamer aanhangig. In de raming is, hangende de behandeling van dat wetsvoorstel, nog niet voorzien in doorberekening van de kosten die met invoering van een vergoeding voor deze werkzaamheden gemoeid zijn.
UITGAVENARTIKEL 1, artikelonderdeel 03,
VERENIGDE VERGADERING
Op dit artikel worden geraamd en verantwoord alle kosten die verband houden met het in orde brengen van de Ridderzaal voor de Verenigde Vergadering op de derde dinsdag van september. Op dit artikel worden ook de uitgaven voor een eventuele herdenkingsbijeenkomst verantwoord. Gezien het incidentele karakter van deze uitgaven worden deze niet geraamd.
ONTVANGSTENARTIKEL 1, artikelonderdeel 01,
ONTVANGSTEN
Diverse ontvangsten
Op dit artikel worden de ontvangsten van diverse aard geraamd en verantwoord. Dit betreft vooral de volgende posten: opbrengst cateringverkopen en verkoop relatiegeschenken Eerste Kamer.
UITSPLITSING NAAR UITGAVEN- EN ONTVANGSTEN BETREFFENDE DE REALISATIE 2010, BEGROTING 2011 EN DE RAMING 2012
artikel | Artikel onderdeel | omschrijving | Realisatie 2010 | Begroting 2011 | Raming 2012 |
---|---|---|---|---|---|
9 901 | Wetgeving en controle Eerste Kamer totaal | ||||
01 | APPARAAT – totaal | 10 814 615 | 11 073 444 | 11 377 774 | |
Personeel Eerste Kamer – totaal | 3 417 219 | 3 647 000 | 3 957 274 | ||
Ambtelijk personeel | 3 072 448 | 3 221 000 | 3 569 560 | ||
Overige personeelsuitgaven | 311 267 | 391 000 | 352 714 | ||
Postactieven – Wachtgelden | 33 504 | 35 000 | 35 000 | ||
Materieel – totaal | 3 209 839 | 3 135 444 | 3 053 500 | ||
Uitzending leden en ambtenaren buitenland | 57 239 | 65 000 | 70 000 | ||
Vergoedingen | 96 956 | 103 000 | 110 500 | ||
Diensten van derden/uitbesteding | 683 268 | 642 000 | 559 000 | ||
Fractieondersteuning Leden | 88 609 | 150 000 | 350 000 | ||
Overige diensten | 281 495 | 289 000 | 298 000 | ||
Algemende benodigheden/bureaukosten | 96 373 | 106 000 | 114 000 | ||
Specifieke gebruiksgoederen | 61 268 | 67 000 | 68 000 | ||
Specifieke verbruiksgoederen | 108 527 | 119 000 | 129 000 | ||
Representatiekosten | 24 268 | 25 000 | 30 000 | ||
Belastingen/heffingen/contributies | 49 839 | 53 000 | 53 000 | ||
Catering Eerste Kamer | 280 108 | 318 000 | 302 000 | ||
Publiciteitskosten | 405 406 | 525 000 | 446 000 | ||
Exploitatie vervoermiddelen | 14 424 | 12 000 | 12 000 | ||
Parlementair drukwerk | 351 803 | 220 000 | 220 000 | ||
Automatiseringskosten | 135 439 | 145 000 | 151 000 | ||
Aanschaf/vervang overige investeringsgoederen | 474 817 | 296 444 | 141 000 | ||
02 | VERGOEDINGEN VOORZITTER EN | ||||
LEDEN EERSTE KAMER – totaal | 4 122 050 | 4 224 000 | 4 300 000 | ||
Vergoeding voor de werkzaamheden | 1 998 764 | 2 050 000 | 2 100 000 | ||
Vergoeding voor secundaire voorzieningen | 196 453 | 203 000 | 205 000 | ||
Kostenvergoedingen | 1 914 432 | 1 957 000 | 1 980 000 | ||
Pensioen Oud – Voorzitters | 12 401 | 14 000 | 15 000 | ||
03 | VERENIGDE VERGADERING – totaal | 65 507 | 67 000 | 67 000 | |
Grafelijke zalen voor de verenigde | |||||
vergadering | 65 507 | 67 000 | 67 000 |
artikel | Artikel onderdeel | omschrijving | Realisatie 2010 | Begroting 2011 | Raming 2012 |
---|---|---|---|---|---|
9 901 | Wetgeving en controle Eerste Kamer – totaal | 75 431 | 95 300 | 81 500 | |
01 | ONTVANGSTEN -totaal | 75 431 | 95 300 | 81 500 | |
Diverse ontvangsten | 72 763 | 92 500 | 78 500 | ||
Vergoeding verleende diensten | 2 668 | 2 800 | 3 000 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-XCII-A.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.