CXIV Raming der voor de Eerste Kamer in 2016 benodigde uitgaven, evenals aanwijzing en raming van de ontvangsten

A RAMINGEN

Den Haag, 7 april 2015

Ter voldoening aan artikel 16 van het Reglement van Orde biedt de Huishoudelijke Commissie hierbij de Kamer de raming aan van de in 2016 voor haar benodigde uitgaven, alsmede die van de in dat jaar te verkrijgen ontvangsten en van de meerjarencijfers. De ramingen zijn bestemd om, na door de Kamer te zijn vastgesteld, bij de regering te worden ingezonden ten behoeve van de Rijksbegroting voor het jaar 2016.

De Huishoudelijke Commissie,

Broekers-Knol, Voorzitter

Linthorst

Franken

Hamilton, Griffier

Inleiding

Taken en taakvervulling Eerste Kamer der Staten-Generaal

De kerntaken van de Eerste Kamer der Staten-Generaal liggen in het, als sluitstuk van de wetgevingsketen, toetsen van voorgenomen wetgeving en het controleren van de regering. De Eerste Kamer besteedt daarbij bijzondere aandacht aan de beoordeling van de wetgevingskwaliteit. Ter ondersteuning van hun werkzaamheden voorziet de ambtelijke organisatie de Kamerleden van wetgevingsdossiers en informatiedossiers. Bij de voorbereiding van wetgevingsdossiers wordt rekening gehouden met de in 2008 vastgestelde lijst aandachtspunten voor de wetgevingskwaliteit.

Voorts heeft de Eerste Kamer taken op het terrein van de Europese wetgeving en het Europese beleid. Deze zijn door de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon in omvang en intensiteit toegenomen.

De verwerking van de wetgevende productie van dertien ministeries, als ook de beoordeling van Europese wetgevings- en beleidsvoorstellen, vergt grote inzet, maar ook een doelmatige werkwijze. Dankzij het parttime karakter van de taakuitoefening door de Leden van de Eerste Kamer en de naar internationale maatstaven zeer bescheiden omvang van de parlementaire staf, is de Eerste Kamer een van de minst kostende parlementaire huizen van Europa.

Op 9 juni 2015 begint, na de verkiezingen voor de Eerste Kamer van 26 mei, een nieuwe zittingsperiode van de Eerste Kamer. Deze raming is, ook in het licht van het Europees semester, nog voorbereid door de Kamer in oude samenstelling. Mocht de Kamer in nieuwe samenstelling tot nieuwe wensen komen die budgettaire consequenties hebben, dan zal dat via een suppletoire begroting tot uitdrukking komen.

Naar verwachting zullen de kerntaken van de Eerste Kamer in 2016 worden vervuld met inachtneming van de resultaten van de verbeteracties die in de afgelopen jaren zijn doorgevoerd:

  • Vergaderstukken worden digitaal aangeleverd. De Eerste Kamer distribueert haar vergaderstukken via een tablet naar de 75 senatoren. Met dit eigentijdse communicatiemiddel kunnen de Kamerleden de volledige informatiestroom van agenda's, wetsvoorstellen, Kamercorrespondentie en andere vergaderstukken raadplegen en beheren.

  • Met het oog op de kwaliteit, diepgang en samenhang in het werk van de Eerste Kamer kan er sprake zijn van betrokkenheid van het maatschappelijk veld bij het wetgevingsproces in de vorm van expertmeetings, symposia, hoorzittingen en werkbezoeken.

  • In plaats van inhoudelijke debatten te voeren over (een) begrotingshoofdstuk(ken) kiest de Kamer er wel voor een aantal malen per jaar een beleidsdebat te voeren. Inhoudelijke uitgangspunten ten aanzien van beleidsdebatten zijn: een scherpe afbakening van het onderwerp van een beleidsdebat; een benadering vanuit de volgende invalshoeken: een interdepartementale benadering; een integrale benadering (combinatie van beleidsterreinen); een lange termijn perspectief. Een beleidsdebat schenkt aandacht aan rechtmatigheid, doelmatigheid, en uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid van (voorgenomen) beleid. Een beleidsdebat wordt gedegen voorbereid door de vakcommissie op wier voorstel het debat plaatsvindt (bijvoorbeeld werkbezoeken en het organiseren van expertmeetings), zo mogelijk met inschakeling van externe deskundigen.

  • Alle vakcommissies van de Kamer hebben betrokkenheid bij de totstandkoming van Europese wetgeving. De commissies bepalen zelf welke dossiers hun bijzondere aandacht zullen krijgen en treden vanaf het moment van indiening door de Europese Commissie in overleg met de regering. De dialoog kan zich ook uitstrekken tot de Europese Commissie, het Europese parlement en de nationale parlementen van de lidstaten. De Kamer tracht niet alleen op het vlak van de subsidiariteittoets tot afstemming met de Tweede Kamer te komen, maar zoekt over de brede nationale en Europese linie de samenwerking op. Ondersteunend bij de vervulling van de Europese taken is de Europapoort (de Europese website van de Eerste Kamer), www.europapoort.nl. Per commissie maakt deze website het Europese werkveld inzichtelijk. Tevens brengt de Kamer driewekelijks een nieuwsbrief uit, EUpdate. De Europapoort kent diverse faciliteiten, zoals de automatische link met databases Prelex en IPEX, die voorzien in een automatische koppeling op basis van com-nummers met dossiers van de Europese Commissie.

  • De website www.eerstekamer.nl is zodanig ingericht dat belangstellende burgers, maatschappelijke organisaties en bestuurlijke gremia op de voet kunnen volgen wat zich in de Eerste Kamer afspeelt, wat de stand bij de behandeling van wetgeving door de Eerste Kamer is, wat de Kamer middels toezeggingen en moties heeft bewerkstelligd, hoe wordt omgegaan met Europese dossiers en hoe de Eerste Kamer de regering controleert. De website bevat uitnodigende vooraankondigingen van Kamervergaderingen met een heldere beschrijving van de voornaamste wetsvoorstellen op de Kameragenda. Onder meer via teletekst wordt aandacht gevraagd voor de websites van het parlement. Op de vergaderdagen zijn de plenaire debatten in de Eerste Kamer via een livestream op de website te volgen. In 2014 en 2015 is de kwaliteit van de weergave sterk verbeterd door het aanbrengen van nieuwe camera’s, een nieuwe geluidsinstallatie en een nieuwe belichting in de zaal. De verslaglegging van de plenaire vergadering is in 2014 verbeterd en versneld doordat het VLOS-programma dat de Tweede Kamer heeft ontwikkeld, ook in de Eerste Kamer is geïmplementeerd.

  • In nauwe samenwerking met de Tweede Kamer heeft de Eerste Kamer in 2014 het systeem dat de Dienst Verslag en Redactie (DVR) gebruikt om verslagen te maken van de plenaire debatten aangepast. De DVR medewerkers in de plenaire zaal hebben hun kladblokken ten behoeve van de StenoService verruild voor laptops. Hierop maken zij digitale markeringen van sprekers tijdens een vergadering. Het systeem maakt het mogelijk om de stenogrammen binnen enkele uren op internet en intranet te publiceren, waar dit voorheen pas de volgende dag gebeurde.

    De gerealiseerde implementatie van het nieuwe Verslaglegging Ondersteunend Systeem (VLOS) heeft de volgende voordelen:

    • Verslagen (ongecorrigeerd) sneller beschikbaar

    • Correctieproces niet meer op papier maar digitaal en gemakkelijker (alleen eigen teksten)

    • Meer flexibiliteit in weergave van het verslag

    • Toekomstige aansluiting op de functionaliteit «debat gemist» is mogelijk.

  • De Eerste Kamer heeft beperkte middelen beschikbaar voor fractieondersteuning. De fracties dragen, binnen een ter zake vastgesteld kader, zelf verantwoordelijkheid voor de besteding van de budgetten die voor hun directe ondersteuning beschikbaar zijn.

  • De Eerste Kamer vormt voor Senatoren en medewerkers een inspirerende werkomgeving. Teneinde jong talent de mogelijkheid te bieden kennis te maken met die werkomgeving en de mogelijkheid te bieden door een bijdrage aan het ondersteunende werk ten behoeve van de Kamer kennis en ervaring op te doen die zeer relevant kan zijn voor de verdere loopbaan, kent de Eerste Kamer een stageprogramma.

Internationale activiteiten

De Eerste Kamer is ook internationaal actief. Daarbij geldt dat het parttime karakter van het lidmaatschap grenzen stelt aan wat er mogelijk is. Er zullen altijd rationele keuzes moeten worden gemaakt uit de schier onbegrensde mogelijkheden die er zijn om internationaal actief te zijn. Selectiviteit is geboden.

Een aanzienlijk deel van de internationale activiteiten richt zich op de Europese Unie. Nationaal beleid en Europees beleid zijn nauw met elkaar verweven. Binnen de Europese Unie is, mede door de diplomatieke inspanningen vanuit de Eerste Kamer, de rol van de nationale parlementen versterkt. De procedures in het kader van de Europese werkwijze brengen mee dat er over vitale dossiers interparlementaire afstemming kan zijn. Daartoe worden primair digitale kanalen als IPEX, de interparlementaire website van de EU-lidstaten (www.ipex.eu) benut.

De volgende activiteiten op internationaal/interparlementair niveau kunnen worden onderscheiden:

Deelname aan interparlementaire assemblees en vergaderingen

De Eerste Kamer hanteert daarbij de volgende werkwijze:

  • a) voorbereiding en vaststelling van de inbreng in vergaderingen van assemblees/Europese vergaderingen vindt plaats in de daartoe geëigende commissies van de Eerste Kamer;

  • b) na afloop van de interparlementaire activiteiten vindt terugkoppeling in commissieverband plaats door het agenderen van de in een assemblee en/of conferentie aangenomen stukken (resoluties, rapporten, aanbevelingen);

  • c) relevante uitkomsten van interparlementaire activiteiten worden meegenomen bij debatten met de regering (bijvoorbeeld Algemene Politieke Beschouwingen, Algemene Europese Beschouwingen);

  • d) ministers worden bij in de Kamer gebleken belangstelling voor onderwerpen op de agenda van de ministerraad uitgenodigd om te rapporteren over de voortgang in de besluitvorming in de ministerraden van de onderscheiden internationale organisaties waarbij ook verantwoord kan worden op welke wijze de ministerraden zijn omgegaan met rapporten en aanbevelingen van parlementaire assemblees;

  • e) de ministers van Buitenlandse Zaken en/of Veiligheid en Justitie worden uitgenodigd voorafgaand aan de jaarlijkse ministeriële conferentie van de Raad van Europa overleg te voeren over de inzet van Nederland tijdens die conferentie;

  • f) in aanmerking genomen het feit dat de Speakers Conferences van de EU na de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon aan betekenis hebben gewonnen, worden de agenda's van deze conferenties en de belangrijkste stukken voor advies geagendeerd in de commissie EUZA; tevens wordt daarmee coördinatie vanuit Nederland bereikt van het werk binnen de Speakers Conference en de COSAC;

  • g) op de websites van de Eerste Kamer vindt berichtgeving plaats over de bijdragen die vanuit de Eerste Kamer zijn geleverd.

Op Europees vlak vragen de interparlementaire conferenties zoals de Speakers Conference en de Interparlementaire Conferentie die toezicht houdt op het Gemeenschappelijke Buitenlands en Veiligheidsbeleid (GBVB) van de Europese Unie en op het Gemeenschappelijk Veiligheids- en Defensiebeleid (GVDB), bijzondere aandacht. Voorts is de interparlementaire samenwerking in het kader van het Verdrag inzake Stabiliteit, Coördinatie en Bestuur in de Economische en Monetaire Unie een aandachtsgebied. Het Verdrag vraagt, op de voet van artikel 13, interparlementaire uitwisseling van informatie en gedachtewisseling over het begrotingsbeleid van de lidstaten. De voorbereiding en behandeling van de Rijksbegroting ondervindt invloed van de Europese verplichtingen. Daarbij moet een onderscheid worden gemaakt tussen de interactie van regering en Kamer tijdens het «Europees Semester», de periode van begrotingsvoorbereiding in wisselwerking met Europese instellingen, en de behandeling van de begrotingshoofdstukken na Prinsjesdag die in beginsel voor de aanvang van het begrotingsjaar moet zijn afgerond. De inzet van de Kamer is dat er zowel tijdens het Europees semester als in het «nationaal semester» voldoende gelegenheid is tot debat met de Eerste Kamer over de voornemens met betrekking tot de rijksfinanciën.

Ontvangsten van hoge buitenlandse functionarissen en parlementaire delegaties

Verzoeken van buitenlandse parlementaire delegaties om in de Eerste Kamer ontvangen te worden, worden aan de commissies BDO en EUZA voorgelegd, voorzien van een advies hoe op het verzoek zou kunnen worden gereageerd. Doel, nut en rationaliteit worden afgewogen tegen tijdsbeslag en praktische inpasbaarheid van de ontvangst.

Officiële bezoeken aan het buitenland

Wanneer op het niveau van de Voorzitter of in delegatieverband een buitenlandse reis wordt gemaakt, wordt, analoog aan de voorbereiding van deelname aan internationale vergaderingen, de inbreng in de besprekingen die in het gastland worden gevoerd, tevoren voorbereid.

Activiteiten gericht op (wederzijdse dan wel unilaterale) technische bijstand

In het licht van de beperkte personele capaciteit van de Eerste Kamer betracht de Griffier terughoudendheid in het (doen) deelnemen aan interparlementaire ambtelijke activiteiten en het ontvangen van buitenlandse ambtelijke delegaties. Niettemin is participatie in de interparlementaire ambtelijke netwerken van belang om goede ondersteuning te bieden aan internationale activiteiten van Voorzitter en Leden. De ervaring heeft voorts geleerd dat de (efficiënte) werkwijzen binnen (de ambtelijke organisatie van) de Eerste Kamer voor buitenlandse parlementen soms een voorbeeldfunctie hebben. Tegemoetkomen aan verzoeken om informatieoverdracht over de organisatie van het parlementaire werk en de parlementaire gang van zaken rond wetgeving en beleid (ook Europees) draagt bij tot een positief beeld over de Eerste Kamer in internationaal verband.

Overige activiteiten

Educatieve programma's

Bijzondere aandacht hebben de educatieve programma's voor scholieren, zoals het project De Derde Kamer, waarin de Eerste Kamer een actief aandeel heeft. De Eerste Kamer faciliteert de werkzaamheden van ProDemos, Huis voor democratie en rechtsstaat. Veelvuldig brengen groepen bezoekers, scholieren en studenten via ProDemos een bezoek aan de Eerste Kamer.

Provinciebezoeken

Teneinde de bijzondere band tussen de provinciale staten van de Provincies en de Eerste Kamer, zoals die tot uitdrukking komt in de Kieswet, te onderstrepen, organiseert de Eerste Kamer in iedere zittingsperiode ontvangsten van Provinciale en gedeputeerde staten van de Provincies in het gebouw van de Eerste Kamer. Naar verwachting zullen de provinciebezoeken, geclusterd naar regio's, worden voortgezet.

Evenementen

Op initiatief van Senatoren of op verzoek van maatschappelijke organisaties, gesteund door Senatoren, vinden in het gebouw van de Eerste Kamer geregeld bijeenkomsten, symposia en bijzondere vergaderingen plaats waarin thema's aan de orde komen die raken aan rechtsstaat, parlement en democratie.

Voornemens voor 2016

De onderhavige raming gaat ervan uit de dat de werkzaamheden van de Eerste Kamer in 2016 zullen worden voortgezet met inachtneming van de aanpassingen zoals die in de achterliggende jaren zijn doorgevoerd.

Voorzitterschap van de Europese Unie in 2016

In het eerste halfjaar van 2016 zal Nederland het roulerende voorzitterschap bekleden van de Raad van de Europese Unie. Als voorzitter van de onderhandelingen van alle Raden en ambtelijke werkgroepen zal de regering van 1 januari tot 1 juli 2016 de taak hebben om de Europese onderhandelingen in goede banen te leiden.

Tijdens de roulerende voorzitterschappen organiseren de parlementen van de desbetreffende landen een aantal interparlementaire conferenties. De parlementen organiseren sinds het Verdrag van Lissabon altijd de volgende interparlementaire bijeenkomsten:

  • een bijeenkomst van Voorzitters Commissies Europese Zaken, de zgn. Voorzitters-COSAC;

  • een bijeenkomst van EU-woordvoerders, de zgn. COSAC;

  • een interparlementaire conferentie op het terrein van Buitenlands en Veiligheidsbeleid: de GBVB-conferentie.

Daarnaast organiseren de desbetreffende parlementen een zelf te bepalen aantal interparlementaire conferenties van andere parlementaire commissies, over actuele en politiek relevante onderwerpen. De keuze van de onderwerpen van de laatstgenoemde interparlementaire conferenties, en de organisatie daarvan, heeft in nauwe samenwerking met de vakcommissies plaats gevonden. In elk geval zullen bijzondere conferenties plaatsvinden gewijd aan de thema's energie en mensenhandel.

Het voorzitterschap is ook betrokken bij een aantal conferenties die niet in het gastland plaatsvinden, maar bijvoorbeeld in het Europees parlement. Tevens is het praktijk dat een groot aantal delegaties van EU-lidstaten en instellingen, maar ook van derde landen (kandidaat-lidstaten, handelspartners) het parlement van het voorzittende land bezoekt.

Het moge duidelijk zijn dat de inhoudelijke en logistieke organisatie een substantiële voorbereidingstijd vergt en dat hiermee aanzienlijke kosten zijn gemoeid. De Eerste Kamer en de Tweede Kamer zullen in nauwe samenwerking de voorbereiding van de parlementaire conferenties en vergaderingen in het kader van het voorzitterschap ter hand nemen. De kosten zullen gezamenlijk afzonderlijk worden geraamd. Deze kosten zijn voor de Eerste Kamer begroot op € 1.350.000,00.

Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal

De Voorzitter van de Eerste Kamer heeft ook de leiding van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal. De wetgevende taak van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal is beperkt van omvang. Plenaire vergaderingen van de Verenigde Vergadering hebben doorgaans een sterk ceremonieel karakter.

Voor 2016 staat op de rol de vergadering die op grond van artikel 65 van de Grondwet jaarlijks op de derde dinsdag van september wordt gehouden. De uit de organisatie van deze Verenigde Vergadering voortvloeiende kosten maken deel uit van de begroting van de Eerste Kamer.

Artikel 1: Wetgeving en controle Eerste Kamer

De verplichtingen, uitgaven en ontvangsten (in € 1.000)

 

2012

2013

2014

2015

2016

Verplichtingen

11.699

11.806

9.938

12.386

13.023

           

Uitgaven – totaal

11.699

11.806

9.938

12.386

13.023

01. Apparaat

7.502

6.530

6.528

8.150

9.403

02. Vergoedingen Voorzitter en leden Eerste Kamer

4.141

3.304

3.346

3.566

3.550

03. Verenigde Vergadering

56

1.973

64

670

70

           

Ontvangsten

90

205

101

130

112

ALGEMEEN

De voorliggende raming voor 2016 sluit in grote lijnen aan bij de financiële kaders zoals die ook voor 2015 zijn gehanteerd. De aanwending van de (personele en materiële) middelen geschiedt mede ter realisering van de organisatorische en digitale werkprocessen. Kosten van groot onderhoud van het gebouw komen in de raming niet tot uitdrukking. Deze maken deel uit van de kosten van de Rijksgebouwendienst (begroting Ministerie van BZK).

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

UITGAVENARTIKEL 1, artikelonderdeel 01

APPARAAT

Personeel Eerste Kamer

De personele bezetting geeft per januari 2015 het volgende beeld te zien:

Totaal aantal ambtenaren

50

Schalen 1 t/m 4

3

Schalen 5 t/m 10

27

Schaal 11 en hoger

20

De beschikbare formatie in fulltime eenheden (fte’s) bedraagt 52,33. De werkelijke bezetting in fte’s per 1 januari 2015 bedraagt 45,55. De verdeling daarvan is als volgt:

Schaal

Aantal fte’s

 

18

1

 

16

1

 

14

1,83

 

13

2,89

 

11

12,86

 

Totaal schaal 11 en hoger

 

19,58

     

10

4,00

 

9

4,06

 

8

5,34

 

7

1,5

 

6

4,81

 

5

4,92

 

Totaal schalen 5 t/m 10

 

24,63

     

4

1,34

 

Totaal schalen 1 t/m 4

 

1,34

Totaal

45,55

45,55

Ambtelijk personeel

Dit onderdeel is op een hoger bedrag begroot dan de realisatie 2014, omdat de bezetting in overeenstemming wordt gebracht met de formatie.

Overige personeelsuitgaven

Op dit onderdeel worden onder andere de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: de kosten van inhuur externen (ter tijdelijke vervanging van medewerkers), opleiding- en cursusgelden, uitkeringen aan personeel, de kosten van de ondernemingsraad.

Postactief personeel

Op dit onderdeel worden de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: de uitkeringen aan oud-personeel van de Kamer op wie de Wachtgeldregeling van toepassing is. Tevens worden hierop de doorberekende apparaat- en administratiekosten verantwoord.

Materieel

Uitzending leden en ambtenaren naar het buitenland

Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de reis- en verblijfkosten, alsmede andere uitgaven betreffende de uitzending van leden en begeleidende ambtenaren van de Eerste Kamer naar het buitenland. Bij het geraamde bedrag is rekening gehouden met het toenemend interparlementair verkeer in verband met de Europese werkzaamheden van de Eerste Kamer.

In de «Wet vergoedingen leden Eerste Kamer» is aan het eind van 2011 een nieuw artikel toegevoegd, namelijk artikel 9a: «De Kamerleden die uit hoofde van hun lidmaatschap van de Eerste Kamer der Staten-Generaal een functie vervullen in een internationale parlementaire assemblee, deelnemen aan vergaderingen die voortvloeien uit voor nationale parlementen geldende verplichtingen uit hoofde van Europese of internationale verdragen dan wel anderszins uit hoofde van een uit het lidmaatschap van de Eerste Kamer der Staten-Generaal voortvloeiende verplichting deel te nemen aan vergaderingen met leden van andere nationale parlementen en voor deelname aan deze vergaderingen geen honorering ontvangen, ontvangen daarvoor een vergoeding op grond van dit artikel». De vergoeding bedraagt 25% van de vergoeding berekend op grond van artikel 4 van deze wet; dit betekent een vergoeding van € 499,57 per dag, exclusief een Eerste Kamervergaderdag of reisdag.

Vergoedingen

Op dit onderdeel worden de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: vergoedingen aan personeel voor maaltijden bij overwerk, stagiaires, reis- en verblijfkosten en kosten van het vervoerplan woon-werkverkeer Staten-Generaal.

Diensten van derden/uitbestede werkzaamheden

Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord door derden uitgevoerde werkzaamheden. De uitbestede werkzaamheden zijn onder andere externe advisering, (een deel van de) schoonmaak, bewaking, beveiliging, onderhoud groenvoorziening, technische en bedrijfsinstallaties, kantoormachines, meubilair, binnen- en buitenonderhoud gebouwen. Met de Tweede Kamer is een Dienstverleningsovereenkomst (DVO) gesloten met betrekking tot de beveiliging en openstelling van de Kamer. In de beveiligingskosten zijn meegenomen de beveiligingskosten verband houdend met de ontvangst in het gebouw van de Eerste Kamer van bezoekersgroepen via Stichting ProDemos, Huis voor democratie en rechtsstaat.

Fractieondersteuning Leden

Op dit onderdeel worden de kosten geraamd en verantwoord die nodig zijn voor de administratieve ondersteuning van de fracties. Het bedrag voor fractieondersteuning dat in het begrotingsjaar 2012 is verhoogd tot € 350.000,–, blijft voor 2016 gehandhaafd.

Overige diensten

Op dit onderdeel worden de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: uitgaven voor porti- en bezorgkosten, telefoon en voor werving en selectie.

Algemene benodigdheden/bureaukosten

Op dit onderdeel worden de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: kosten voor papier, enveloppen, schrijf- en bureaubehoeften alsmede aanschaf boeken en abonnementen.

Specifieke gebruiksgoederen

Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten voor aankoop van gereedschappen, dienstkleding en (kleine) vervangingsmaterialen.

Specifieke verbruiksgoederen

Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten van het verbruik en vastrecht van elektra, gas, water en warmtelevering alsmede de kosten van aankoop van schoonmaakmiddelen e.d.

Representatiekosten

Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten voor representatie, daaronder ook begrepen de kosten van de ontvangst van buitenlandse delegaties en genodigden. Cateringkosten voor ontvangsten worden echter verantwoord onder het onderdeel catering.

Belastingen/heffingen/retributies

Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten voor rioolrecht, verontreinigingsheffing en het abonnement kabelnetaansluiting. Evenals in voorgaande jaren is, in afstemming met de Tweede Kamer, een bijdrage geraamd aan de Stichting ProDemos, Huis voor democratie en rechtsstaat, die als oogmerk heeft de toegangsprijs voor bezoeken aan de parlementaire gebouwen aan het Binnenhof voor burgers gematigd te houden. De bijdrage wordt aan laatstbedoelde Stichting verstrekt a € 37.500,00 per jaar. Verder vanaf jaar 2015 draagt de Kamer voor een bedrag van € 25.000,00 per jaar bij aan het Centrum voor Parlementaire Geschiedenis.

Catering Eerste Kamer

Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten die betrekking hebben op alle door de cateraar aan de Eerste Kamer doorberekende kosten. Het cateringbedrijf is HACCP en ISO gecertificeerd. Het begrote bedrag op dit onderdeel is niet gewijzigd.

Publiciteitskosten

Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten: de kosten voor de websites, de kosten voor in- en externe communicatie, drukwerkkosten en de aanschaf van relatiegeschenken. In 2016 ligt een zwaartepunt bij het EU voorzitterschap.

Exploitatie vervoermiddelen

Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten die betrekking hebben op de dienstauto, dienstbromfiets en dienstfietsen.

Parlementaire documenten

Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten van de parlementair documenten Eerste Kamer. Met de SDU is voor de periode 2012–2017, als uitkomst van een Europese aanbesteding, een nieuw basiscontract gesloten over de elektronische bekendmaking (op basis van de Wet elektronische bekendmaking), als ook over de afname van papieren stukken. De bijdrage van de Eerste Kamer in de kosten voor elektronische bekendmaking (na de inwerkingtreding van de Wet elektronische bekendmaking), als ook het aandeel van de Kamer in de (sterk verminderde) afname van papieren drukwerk, zal op dit onderdeel worden verantwoord.

Automatiseringskosten

Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten van de dienstverleningsovereenkomst automatisering (DVO) met de Tweede Kamer, lijnhuur verbindingen en personeel-, salaris- en financiële systeem. De kosten voor de DVO blijken lager uit te vallen dan eerder geraamd.

Aanschaf/vervanging van overige investeringsgoederen

In de begroting 2016 is een extra bedrag geraamd voor specifieke investeringen, zoals de verbetering van de geluidsinstallatie in commissiekamers, verbetering software, een scanstraat voor Binnenhof 23 en nieuw meubilair voor de Noenzaal.

UITGAVENARTIKEL 1, artikelonderdeel 02,

VERGOEDINGEN VOORZITTER EN LEDEN EERSTE KAMER

De raming van dit artikel is gebaseerd op de vigerende wettelijke regeling inzake de vergoeding voor de werkzaamheden, de vergoeding voor secundaire voorzieningen en de kostenvergoedingen van de Voorzitter en de leden van de Eerste Kamer der Staten-Generaal. In 2015 zijn er extra kosten opgenomen i.v.m. de kamerwisseling.

UITGAVENARTIKEL 1, artikelonderdeel 03,

VERENIGDE VERGADERING

Op dit artikel worden geraamd en verantwoord alle kosten die verband houden met het in orde brengen van de Ridderzaal voor de Verenigde Vergadering op de derde dinsdag van september. Op dit artikel worden ook de uitgaven voor een eventuele herdenkingsbijeenkomst verantwoord, zoals de festiviteiten rond 200 jaar Staten-Generaal, o.a. een extra vergadering in het najaar van 2015.

ONTVANGSTENARTIKEL 1, artikelonderdeel 04,

ONTVANGSTEN

Diverse ontvangsten

Op dit artikel worden de ontvangsten van diverse aard geraamd en verantwoord. Dit betreft vooral de volgende posten: opbrengst cateringverkopen en verkoop relatiegeschenken Eerste Kamer en terugbetalingen fractievergoedingen uit een vorig jaar. In 2015 tevens de inruil van de oude dienstauto.

UITSPLITSING NAAR UITGAVEN- EN ONTVANGSTEN BETREFFENDE DE REALISATIE 2014, BEGROTING 2015 EN DE RAMING 2016

(RAMING VAN DE) UITGAVEN – uitsplitsing naar uitgavensoort in €

   

Artikel

Artikelonderdeel

Omschrijving

Realisatie 2014

Begroting 2015

Raming 2016

9901

 

Wetgeving en controle Eerste Kamer totaal

9.937.530

12.386.000

13.023.000

           
 

O1

APPARAAT – totaal

6.527.101

8.150.300

9.403.001

           
   

Personeel Eerste Kamer – totaal

3.584.777

4.324.802

4.870.768

           
   

Ambtelijk personeel

3.323.580

3.732.001

3.810.472

   

Reservering eindheffing WKR

14.510

242.301

765.297

   

Overige personeelsuitgaven

147.533

249.000

191.000

   

Postactieven – Wachtgelden

99.154

101.500

104.000

           
   

Materieel – totaal

2.942.324

3.825.499

4.532.233

           
   

Uitzending leden en ambtenaren buitenland

70.312

100.000

102.000

   

Vergoedingen

97.107

103.000

106.000

   

Diensten van derden/uitbesteding

641.904

655.000

669.000

   

Fractieondersteuning Leden

353.166

330.000

330.000

   

Overige diensten

140.378

144.000

147.000

   

Algemene benodigdheden/bureaukosten

57.099

59.000

61.000

   

Specifieke gebruiksgoederen

2.196

7.500

2.500

   

Specifieke verbruiksgoederen

138.541

141.000

144.000

   

Representatiekosten

58.289

60.000

61.500

   

Belastingen/heffingen/contributies

78.582

67.000

68.000

   

Catering Eerste Kamer

375.819

384.000

392.000

   

Publiciteitskosten

194.947

370.000

378.500

   

– Conferentie Association of European Senates1

0

400.000

0

   

– EU voorzitterschap1

0

0

1.350.0000

   

Exploitatie vervoermiddelen

9.655

10.000

10.500

   

Parlementaire documenten

161.083

165.000

168.500

   

Automatiseringskosten

149.101

155.000

159.000

   

Aanschaf/vervanging overige investeringsgoederen

414.144

665.000

372.734

   

Gebruik grafelijke zalen

0

10.000

10.000

           
 

O2

VERGOEDINGEN VOORZITTER EN LEDEN Eerste Kamer – totaal

3.346.340

3.565.700

3.550.000

   

Pensioen / wachtgeld Oud – Voorzitters

46.472

48.001

49.000

   

Vergoeding voor de werkzaamheden

1.996.514

2.136.200

2.090.000

   

Vergoeding voor secundaire voorzieningen

230.938

236.000

241.000

   

Kostenvergoedingen

1.072.415

1.145.500

1.170.000

           
 

O3

VERENIGDE VERGADERING – totaal

64.089

670.000

70.000

   

200 jaar Staten-Generaal1

0

600.000

0

   

Organisatie van de verenigde vergadering

64.089

70.000

70.000

           

(RAMING VAN DE) ONTVANGSTEN – uitsplitsing naar ontvangstensoort in €

   

Artikel

Artikelonderdeel

Omschrijving

Realisatie 2014

Begroting 2015

Raming 2016

9901

 

Wetgeving en controle Eerste Kamer – totaal

101.358

130.000

112.000

           
 

O4

ONTVANGSTEN -totaal

101.358

130.000

112.000

   

Diverse ontvangsten

89.384

117.786

99.542

   

Vergoeding verleende diensten

11.974

12.214

12.458

X Noot
1

Deze post is incidenteel begroot

Naar boven