Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 december 2023
In de afgelopen jaren is de MIRT-verkenning A9 Rottepolderplein (RPP) uitgevoerd door
het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, waarbij de regionale partijen (provincie
Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam, gemeente Haarlem (mede namens Velsen en Zuid-Kennemerland)
en gemeente Haarlemmermeer) nauw zijn betrokken. De voor de Verkenning benodigde onderzoeken
en beoordelingen zijn inmiddels afgerond. Op basis hiervan moet geconcludeerd worden
dat er binnen de scope van deze Verkenning geen veilig maakbaar voorkeursalternatief
(VKA) mogelijk is.
Start MIRT-verkenning A9 Rottepolderplein
Op 14 november 2018 is de sectorale MIRT-verkenning A9 Rottepolderplein (RPP) gestart.
Het doel van deze MIRT-verkenning was het verbeteren van de verkeersdoorstroming in
knooppunt Rottepolderplein, waarbij verkeersveiligheid een belangrijk uitgangspunt
vormt. Het beeld was dat deze doelstelling bereikt kon worden met relatief beperkte
ingrepen, namelijk het ontvlechten (scheiden van verschillende verkeersstromen) van
het knooppunt.
Geen veilig maakbaar alternatief
Lange tijd leek er zicht op een alternatief dat de doorstroming in het Rottepolderplein
kon verbeteren. In dit alternatief werd een zogeheten Diverging Diamond Interchange
(DDI)/Engels verkeersplein1 toegepast. Omdat de DDI een nieuw concept is, is dit vanuit verschillende disciplines
getoetst en beoordeeld.
De conclusie luidt dat de DDI in deze vorm en op deze plaats niet veilig uitvoerbaar
is. Huidig verkeersplein is qua functie en vorm en gezien de bestaande afwijkingen
van de richtlijnen niet geschikt om gebruikt te worden als DDI. Om het plein geschikt
te maken, dient onder andere een groot aantal kunstwerken (viaducten) gesloopt en
verbreed herbouwd te worden. Dit betreffen kunstwerken die de komende 15 jaar nog
geen einde levensduur bereiken. Dergelijke aanpassingen passen niet binnen de (financiële)
scope van deze MIRT-verkenning. Andere onderzochte alternatieven droegen niet voldoende
bij aan het doelbereik.
Vervolg
De MIRT-verkenning A9RPP, eerder gepauzeerd, wordt nu beëindigd zonder VKA. De onderliggende
doorstromings- en verkeersveiligheidsopgave rond het Rottepolderplein blijven hierdoor
bestaan. Het resterende budget (€ 5 mln.) blijft binnen het MF/MIRT gekoppeld aan
deze opgaven. In lijn met het in de Kamerbrief Herprioritering MF/MIRT (36 410 A, nr. 8) opgenomen proces, zal met de regio gesproken worden over mogelijk aanwending van
dit restbudget voor flankerende/mitigerende maatregelen. Zodra er zicht is op voldoende
financiën, stikstof en capaciteit, wordt met de regio het gesprek gevoerd om tot een
passende structurele aanpak te komen voor de opgaven op de A9/A200/A205. Zo mogelijk
betekent dit dat op termijn een nieuwe, bredere MIRT-verkenning opgestart dient te
worden.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers