36 304 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2023 (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake lening Invest-NL in verband met SIF)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten- Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregel lening Invest-NL in verband met SIF die in deze incidentele suppletoire begroting is opgenomen in het belang van het Rijk is, niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal, zal het kabinet de uitvoering van de maatregel starten. Hiermee wordt gehandeld conform lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016. Voor de indiening van deze incidentele suppletoire begroting is uw Kamer vooraf geïnformeerd via de Kamerbrief Lening SIF Group van 13 februari 2023.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.

Mede namens de Minister voor Klimaat en Energie,

De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens

B ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN

1. Leeswijzer

Ondergrenzen toelichtingen

Voor wat betreft het toelichten van significante verschillen in de uitgaven, ontvangsten en verplichtingen zijn de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.

Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

< 50

1

2

=> 50 en < 200

2

4

=> 200 < 1.000

5

10

=> 1.000

10

20

In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.

2. Beleidsartikelen

2.1 Beleidsartikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering

Tabel 1 Budgettaire gevolgen van beleid tweede incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
 

Stand ontwerpbegroting 2023 incl. ISB, NvW en amendementen

Mutaties 2eISB

Stand 2e ISB

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Verplichtingen

14.512.688

0

14.512.688

0

5.418

21.666

21.666

               

Uitgaven

16.514.067

0

16.514.067

0

5.418

21.666

21.666

               

Subsidies (regelingen)

15.571.006

– 65.000

15.506.006

0

5.418

21.666

21.666

Missiegedraven Onderzoek Ontwikkeling en Innovatie (MOOI)

64.234

 

64.234

       

Hernieuwbare Energietransitie (HER+)

45.440

 

45.440

       

Energie-efficiency

2.368

 

2.368

       

Green Deals

500

 

500

       

Demonstratieregeling Klimaat- en Energie-innovatie (DEI+)

93.188

 

93.188

       

Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS)

7.596

 

7.596

       

Projecten Klimaat en Energieakkoord

10.345

 

10.345

       

SDE

591.000

 

591.000

       

SDE+

2.681.961

– 65.000

2.616.961

 

5.418

21.666

21.666

SDE++

52.600

 

52.600

       

Aardwarmte

17.500

 

17.500

       

ISDE-regeling

387.200

 

387.200

       

Compensatie Energie-intensieve bedrijven (ETS)

0

 

0

       

Carbon Capture Storage (CCS)

4.580

 

4.580

       

Hoge Flux Reactor

6.401

 

6.401

       

Caribisch Nederland

22.644

 

22.644

       

Overige subsidies

26.507

 

26.507

       

Opschalingsinstrument waterstof

21.100

 

21.100

       

Investeringen waterstofbackbone

233.320

 

233.320

       

Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE)

4.000

 

4.000

       

Subsidieondersteuning verduurzaming MKB

15.800

 

15.800

       

IPCEI waterstof

160.000

 

160.000

       

Vulmaatregelen gasopslag

1.153.750

 

1.153.750

       

Infrastructuur Duurzame Industrie (PIDI)

12.140

 

12.140

       

Schadeafhandeling mijnbouw Limburg

3.337

 

3.337

       

Maatschappelijke Investeringssubsidie Warmtenetten (MIW)

130.000

 

130.000

       

NGF-project NieuweWarmteNu!

75.000

 

75.000

       

Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023

9.748.495

 

9.748.495

       
               

Leningen

9.000

65.000

74.000

0

0

0

0

Lening EBN

9.000

 

9.000

       

Lening EBN voor vullen Bergermeer

0

 

0

       

Lening InvestNL

0

65.000

65.000

       
               

Garanties

175.600

0

175.600

0

0

0

0

Verliesdeclaratie aardwarmte

0

 

0

       

Garantie CCS/Porthos

175.600

 

175.600

       
               

Opdrachten

81.700

0

81.700

0

0

0

0

Onderzoek mijnbouwbodembeweging

3.410

 

3.410

       

SodM onderzoek

2.500

 

2.500

       

Uitvoeringsagenda klimaat

473

 

473

       

Klimaat mondiaal

347

 

347

       

Onderzoek en opdrachten

41.690

 

41.690

       

Programma Opwek Energie op Rijksvastgoed (OER)

15.280

 

15.280

       

Energiehulp Oekraïne

18.000

 

18.000

       
               

Bijdrage aan agentschappen

117.894

0

117.894

0

0

0

0

Bijdrage RVO.nl

92.134

 

92.134

       

Bijdrage Agentschap Telecom

7.492

 

7.492

       

Bijdrage NEa

13.030

 

13.030

       

Bijdrage KNMI

1.430

 

1.430

       

Bijdrage NVWA

914

 

914

       

Bijdrage RIVM

1.061

 

1.061

       

Bijdrage RWS

1.833

 

1.833

       
               

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

146.393

0

146.393

0

0

0

0

Doorsluis COVA-heffing

111.000

 

111.000

       

TNO kerndepartement

33.602

 

33.602

       

TNO SodM

1.791

 

1.791

       
               

Bijdrage aan medeoverheden

399.700

0

399.700

0

0

0

0

Uitkoopregeling

0

 

0

       

Regeling toezicht energiebesparingsplicht

13.200

 

13.200

       

Uitvoeringskosten klimaat medeoverheden

386.500

 

386.500

       
               

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

12.774

0

12.774

0

0

0

0

Nuclear Research Group (NRG)

7.930

 

7.930

       

Internationale contributies

1.681

 

1.681

       

PBL Rekenmeesterfunctie

2.156

 

2.156

       

ILT handhaving F-gassen

1.007

 

1.007

       
               

Storting/onttrekking begrotingsreserve

0

0

0

0

0

0

0

Storting in begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie

0

 

0

       

Storting in begrotingsreserve aardwarmte

0

 

0

       
               

Ontvangsten

4.526.977

0

4.526.977

0

5.418

21.666

21.666

Ontvangsten COVA

111.000

 

111.000

       

Opbrengst heffing ODE (SDE++)

225.000

 

225.000

       

Ontvangsten zoutwinning

2.511

 

2.511

       

Onttrekking reserve duurzame energie en klimaattransitie

454.186

 

454.186

       

ETS-ontvangsten

1.400.000

 

1.400.000

       

Diverse ontvangsten

34.280

 

34.280

 

5.418

21.666

21.666

Heffing gasleveringszekerheid

0

 

0

       

Ontvangsten lening EBN Bergermeer

2.300.000

 

2.300.000

       
Tabel 2 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
 

Stand ontwerpbegroting 2023 incl. ISB, NvW en amendementen

Mutaties 2eISB

Stand 2e ISB

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Verplichtingen

14.512.688

0

14.512.688

0

5.418

21.666

21.666

waarvan garantieverplichtingen

219.800

 

219.800

       

waarvan overige verplichtingen

14.292.888

 

14.292.888

0

5.418

21.666

21.666

Budgetflexibiliteit

De budgetflexibiliteit bij de ontwerpbegroting 2023 was ongeveer 24%, ofwel 76% van het beschikbare kasbudget 2023 was al juridisch verplicht. Gelet op de in werking getreden regeling voor het tijdelijke prijsplafond voor de energiekosten en de hiervoor in 2023 benodigde kasmiddelen (€ 9,75 mld) die per nota van wijziging aan de EZK begroting zijn toegevoegd, stijgt het percentage juridisch verplicht naar 88%. Dit hoge percentage wordt vooral veroorzaakt door de langjarige verplichtingen die onder de SDE en SDE+ zijn aangegaan. Ook voor de subsidieregelingen DEI+, HER+, MOOI en ISDE zijn verplichtingen aangegaan die in 2023 uitbetaald dienen te worden.

Toelichting

In deze incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven voor het verstrekken van een lening aan Invest-NL, zoals voorgesteld in de Kamerbrief Lening SIF Group van 13 februari 2023. De hiervoor benodigde middelen zijn binnen de EZK-begroting vrijgemaakt door een verlaging van de raming van de subsidie SDE+ in 2023. De aflossingen op de lening zullen toegevoegd worden aan de raming van de SDE+.

Verplichtingen en uitgaven

Subsidies

Dekking uit de SDE+

Dekking voor de aan Invest-NL te verstrekken lening komt uit de SDE+-middelen. Het doel van de lening aan Invest-NL is de financiering van een uitbreidingsinvestering van het bedrijf SIF Group NL. SIF Group NL is een bedrijf dat monopiles (funderingen) maakt voor wind-op-zee projecten. De geplande uitbreidingsinvestering van SIF is van groot belang voor de Nederlandse (en Europese) energietransitie en derhalve relevant voor de CO2-reductie doelen van het kabinet.

Leningen

Lening aan Invest-NL

SIF Group NL een bedrijf dat monopiles (funderingen) maakt voor wind-op-zee projecten. Gelet op de toenemende vraag naar grotere windmolens leidt dit eveneens tot vraag naar grotere monopiles. Dit vergt van SIF een omvangrijke uitbreidingsinvestering van de productiefaciliteiten. EZK verstrekt een lening van € 65 mln aan InvestNL die InvestNL «doorleent» aan SIF ten einde deze uitbreidingsinvestering te financieren. Hiervoor wordt een lening verstrekt tegen marktconforme condities.

Ontvangsten

Diverse ontvangsten

De aflossing zal bestaan uit 12 kwartaal betalingen van 8,33% van de totale lening, waarbij de eerste betaling zal plaatsvinden op 31-12-2025. Op de lening zal tevens een risicopremie ontvangen worden, waarover nog nadere afspraken gemaakt worden. De raming wordt hier bij een volgende suppletoire begroting op aangepast.

2.2 Beleidsartikel 6 Bijdrage Nationaal Groeifonds

Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid tweede incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
 

Stand ontwerpbegroting 2023 incl. ISB, NvW en amendementen

Mutaties 2eISB

Stand 2e ISB

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Verplichtingen

7.702.871

0

7.702.871

0

0

0

0

               

Uitgaven

1.195.710

0

1.195.710

0

0

0

0

               

Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken

1.195.710

0

1.195.710

0

0

0

0

Bijdrage aan het Nationaal Groeifonds

1.195.710

 

1.195.710

       
               

Ontvangsten

1.572.633

– 1.572.633

0

0

0

0

0

Tabel 4 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
 

Stand ontwerpbegroting 2023 incl. ISB, NvW en amendementen

Mutaties 2eISB

Stand 2e ISB

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Verplichtingen

7.702.871

0

7.702.871

0

0

0

0

waarvan garantieverplichtingen

             

waarvan overige verplichtingen

7.702.871

 

7.702.871

       

Toelichting

Ontvangsten

Bij de nota van wijziging op de EZK-ontwerpbegroting 2023 en de daarop volgende ISB voor het jaar 2023 is per abuis het ontvangstbedrag opgenomen van de Ontwerpbegroting van het Nationaal Groeifonds onder de ontvangsten van artikel 6. Dit had 0 moeten zijn. Met deze mutatie wordt dit gecorrigeerd.

Naar boven