35 982 Staat van de Europese Unie 2022

B BRIEF VAN DE VOORZITTER VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR EUROPESE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 15 februari 2022

In de bijlage bij deze brief treft u aan het concept van het Europese werkprogramma 2022 van de Eerste Kamer. De conceptlijst is tot stand gekomen op basis van achtereenvolgens de inbreng van fracties en commissies in deze Kamer in het proces van prioritering uit het Werkprogramma 2022 van de Europese Commissie.

De commissie EUZA stelt voor de lijst plenair vast te stellen. Na plenaire vaststelling zal de Minister van Buitenlandse Zaken, alsmede de Voorzitter van de Tweede Kamer hiervan in kennis worden gesteld.

Ik vertrouw erop u voldoende te hebben geïnformeerd.

Voorzitter van de vaste commissie voor Europese Zaken, M.G.H.C. Oomen-Ruijten

Concept Europees Werkprogramma Eerste Kamer 2022

Nr

Titel

Toelichting

Verantwoordelijke commissie

 

Een Europese Green Deal

   

1.

Pakket klimaatmaatregelen

a) Herziening van de EU-regels betreffende gefluoreerde broeikasgassen (wetgevend, incl. effectbeoordeling, artikel 192, lid 1, VWEU, 2e kwartaal 2022)

b) EU-kader voor de geharmoniseerde meting van de uitstoot van vervoer en logistiek (wetgevend, incl. effectbeoordeling, artikel 91 en artikel 100 VWEU, 4e kwartaal 2022)

c) Herziening van de CO2-emissienormen voor zware voertuigen (wetgevend, incl. effectbeoordeling, artikel 192, lid 1, VWEU, 4e kwartaal 2022)

d) Certificering van de verwijdering van koolstof (wetgevend, incl. effectbeoordeling, artikel 192, lid 1, VWEU, 4e kwartaal 2022)

EZK/LNV, IWO

 

Een Europa dat klaar is voor het digitale tijdperk

   

2.

Cyberweerbaarheid

Europese wet inzake cyberweerbaarheid (wetgevend, incl. effectbeoordeling, 3e kwartaal 2022)

J&V

3.

Voorstel voor een EU-interoperabiliteitsstrategie

voor overheden (REFIT)

Dit initiatief zal het huidige Europese interoperabiliteitskader evalueren en de steun voor het opzetten van interoperabele digitale overheidsdiensten beoordelen. Het zal ook het voorstel over de EU-interoperabiliteitsstrategie voor overheden uitwerken, zoals aangekondigd in de mededeling van de Commissie over het vormgeven van de digitale toekomst van Europa. Het doel is een gemeenschappelijk interoperabiliteitsbeheer op EU-niveau tot stand te brengen om te zorgen voor grensoverschrijdende coördinatie, innovatie in de overheidssector te ondersteunen en gemeenschappelijke minimumspecificaties vast te stellen voor veilige en grensoverschrijdende gegevensstromen en -diensten in de overheidssector. Dit initiatief zal:

– een gezamenlijk beheer van interoperabiliteit met de lidstaten opzetten, dat de ontwikkeling van interoperabiliteit tussen overheidsdiensten in de EU zal moeten aansturen;

– ervoor zorgen dat EU-beleidsvoorstellen interoperabel en digitaal klaar zijn, opgesteld zijn om van meet af aan interoperabel te zijn, en synergieën voor de uitvoering ervan bevorderen;

– zorgen voor gemeenschappelijke minimale open specificaties en normen op het gebied van interoperabiliteit voor de uitvoering van EU-beleid en -programma’s;

– de ontwikkeling en het hergebruik van gemeenschappelijke open en mensgerichte interoperabiliteitsoplossingen en -specificaties door overheidsdiensten in de hele EU ondersteunen en bevorderen;

– innovatie en internationale samenwerking versterken door wederzijds leren en samenwerking tussen overheidsdiensten.

– (wetgevend, incl. effectbeoordeling, artikelen 114, 172, 188 en/of 197 VWEU, 2e kwartaal 2022)

BiZa/AZ

 

Een economie die werkt voor de mensen

   

4.

Minimuminkomen

Aanbeveling over het minimuminkomen (niet-wetgevend, 3e kwartaal 2022)

SZW

5.

Ultraperifere gebieden

Nieuw strategisch partnerschap met de ultraperifere gebieden (niet-wetgevend, 2e kwartaal 2022)

EUZA

 

Een sterker Europa in de wereld

   

6.

Een partnerschap met de Golf

Gezamenlijke mededeling over een partnerschap met de Golf (niet-wetgevend, 2e kwartaal 2022)

BDO

 

Bevordering van onze Europese levenswijze

   

7.

Europese zorgstrategie

Europese zorgstrategie – Mededeling over een Europese zorgstrategie, vergezeld van de herziening van de Barcelona-doelstellingen en een voorstel voor een aanbeveling van de Raad betreffende langdurige zorg (niet-wetgevend, 3e kwartaal 2022)

VWS

8.

Vooraf te verstrekken passagiersgegevens

Verplichting voor vervoerders om vooraf verstrekte passagiersgegevens door te geven (wetgevend, incl. effectbeoordeling, 2e kwartaal 2022)

J&V

9.

Wederzijdse toegang tot veiligheidsgerelateerde informatie

Kader voor het verlenen van wederzijdse toegang tot veiligheidsgerelateerde informatie voor eerstelijnsfunctionarissen door de EU en belangrijke derde landen om gezamenlijke veiligheidsdreigingen het hoofd te bieden (wetgevend, incl. effectbeoordeling, 4e kwartaal 2022)

J&V

Een nieuwe impuls voor Europese democratie

10.

Mediavrijheid

Europese wet inzake mediavrijheid (wetgevend, incl. effectbeoordeling, artikel 114 VWEU, 3e kwartaal 2022)

OCW

11.

Overdracht van strafvervolging

Initiatief inzake de overdracht van strafvervolging (wetgevend, incl. effectbeoordeling, artikel 82, lid 1, VWEU, 3e kwartaal 2022);

I&A/JBZ, J&V

12.

Wederzijdse erkenning van ouderschap door

de lidstaten

Wederzijdse erkenning van ouderschap door de lidstaten (wetgevend, incl. effectbeoordeling, artikel 81, lid 3, VWEU, 3e kwartaal 2022)

J&V

13.

Organen voor gelijke behandeling

Versterking van de rol en onafhankelijkheid van organen voor gelijke behandeling (wetgevend, artikelen 19 en 157 VWEU, 3e kwartaal 2022)

BiZa/AZ

14.

Herziening van het acquis inzake de rechten van

slachtoffers (REFIT)

De verdere werkzaamheden op het gebied van de rechten van slachtoffers moeten alomvattend zijn en gericht zijn op een effectievere toegang tot de rechten van slachtoffers, met inbegrip van een recht op schadeloosstelling, en een betere toegang tot de rechter voor slachtoffers van alle strafbare feiten, met inbegrip van slachtoffers van gendergerelateerd geweld. Naar aanleiding van de evaluatie van de richtlijn slachtofferrechten kan tegen eind 2022 een mogelijke herziening van de richtlijn of een ander wetgevingsinstrument worden voorgesteld. Een mogelijke herziening van de richtlijn slachtofferrechten moet niet alleen worden beschouwd in de context van slachtoffers van gendergerelateerd geweld, maar ook met betrekking tot slachtoffers van alle misdrijven. Na de evaluatie van de richtlijn slachtofferrechten en de lopende besprekingen met de belanghebbenden, met inbegrip van de besprekingen in het kader van het huidige en toekomstige voorzitterschap en het platform voor de rechten van slachtoffers, zou het duidelijker zijn of de richtlijn moet worden herzien.

Een mogelijke herziening zou tot doel hebben de toegang van slachtoffers tot de rechter te verbeteren. Een mogelijke herziening zou met name aanvullende bepalingen ter versterking van de fysieke bescherming van slachtoffers kunnen omvatten in de vorm van minimumnormen voor de uitvaardiging en werking van beschermingsbevelen, met inbegrip van spoedeisende locatieverboden. Een andere mogelijke toevoeging is het versterken van het recht van slachtoffers op informatie over de beschikbare schadeloosstelling door de staat. Niettemin moet nog worden verduidelijkt en beslist of de herziening van de richtlijn slachtofferrechten noodzakelijk zou zijn en het meest evenredige instrument zou zijn om de doelstelling van versterking van de fysieke bescherming van slachtoffers en het recht van slachtoffers op informatie over de beschikbare schadeloosstelling te verwezenlijken.

(wetgevend, incl. effectbeoordeling, artikel 82, lid 2, VWEU, 4e kwartaal 2022)

J&V

Naar boven