Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 35970 nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 35970 nr. 2 |
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregelen die in deze dertiende incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen in het belang van het Rijk zijn, en niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal, zal het kabinet de uitvoering van de maatregelen starten. Hiermee wordt gehandeld conform artikel 2.27, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016. Voor de indiening van deze incidentele suppletoire begroting is uw Kamer vooraf geïnformeerd via de Stand van zakenbrief Covid-19van 3 november 2021 (Kamerstukken II, 2020/21, 25295, nr. 1468), de Maatregelenbrief COVID-19van 12 november 2021 met kenmerk 3282104–1019852-PDC19 (20212021Z20310) en Kamerbrief versnellen boostervaccinatie van 12 november 2021 met kenmerk 3283449–1020035-PDC19 (2021Z20278).
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, H.M. de Jonge
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige- en technische mutaties toegelicht worden vanaf € 2,5 miljoen of wanneer deze politiek relevant zijn.
Alle verplichtingen met betrekking tot 2022 zijn geboekt in deze dertiende incidentele suppletoire begroting 2021, omdat deze verplichtingen in 2021 worden aangegaan. De daaraan verbonden kasmutaties worden verwerkt in de eerstvolgende nota van wijziging.
Maatregel |
Bedrag 2021 |
Bedrag 2022 |
Bedrag 2023 |
Bedrag 2024 |
Bedrag 2025 |
---|---|---|---|---|---|
A. Begrotingsgefinancierd |
|||||
1) Aanschaf en distributie medische beschermingsmiddelen |
– 3,3 |
||||
2) GGD'en en veiligheidsregio's |
264,1 |
||||
3) IC-capaciteit |
|||||
4) Ondersteuning sportsector |
– 85,0 |
||||
5) Ondersteuning zorgpersoneel |
|||||
6) Onderzoek inzake COVID-19 |
– 10,0 |
||||
7) Testcapaciteit |
– 2.400,1 |
||||
8) Vaccin ontwikkeling, implementatie en medicatie |
– 230,9 |
||||
9) Zorgbonus |
– 95,5 |
||||
10) Omscholen personeel voor arbeidsmarkt zorg |
|||||
11) Zorgkosten en bijstand Caribisch Nederland |
– 0,6 |
||||
12) Overige maatregelen (plafond Rijksbegroting) |
– 0,4 |
||||
13) Garanties |
387,8 |
||||
Totaal A |
– 2.174,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
B. Premiegefinancierd |
|||||
14) Meerkosten COVID-19 Wlz (plafond Zorg) |
0,0 |
||||
15) Overige maatregelen (plafond Zorg) |
0,6 |
||||
Totaal B |
0,6 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Totaal A+B=C |
– 2.173,3 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Maatregel |
Bedrag 20211 |
Bedrag 2022 |
Bedrag 2023 |
Bedrag 2024 |
Bedrag 2025 |
---|---|---|---|---|---|
A. Begrotingsgefinancierd |
|||||
1) Aanschaf en distributie medische beschermingsmiddelen |
3 |
51 |
28 |
||
2) GGD'en en veiligheidsregio's |
2.822 |
411 |
|||
3) IC-capaciteit |
191 |
162 |
|||
4) Ondersteuning sportsector |
306 |
||||
5) Ondersteuning zorgpersoneel |
22 |
||||
6) Onderzoek inzake COVID-19 |
15 |
62 |
32 |
6 |
2 |
7) Testcapaciteit |
3.524 |
753 |
|||
8) Vaccin ontwikkeling, implementatie en medicatie |
1.754 |
623 |
400 |
||
9) Zorgbonus |
928 |
12 |
1 |
||
10) Omscholen personeel voor arbeidsmarkt zorg |
96 |
||||
11) Zorgkosten en bijstand Caribisch Nederland |
91 |
||||
12) Overige maatregelen (plafond Rijksbegroting) |
512 |
51 |
5 |
4 |
|
13) Garanties |
388 |
||||
Totaal A |
10.653 |
2.125 |
466 |
10 |
2 |
B. Premiegefinancierd |
|||||
14) Meerkosten COVID-19 Wlz (plafond Zorg) |
162 |
||||
15) Overige maatregelen (plafond Zorg) |
100 |
29 |
|||
Totaal B |
262 |
29 |
0 |
0 |
0 |
Totaal A+B=C |
10.915 |
2.153 |
466 |
10 |
2 |
1 ISB1 Kamerstukken II 2020/21, 35 678, nr. 1, ISB2 Kamerstukken II 2020/21, 35 684, nr. 1, ISB3 Kamerstukken II 2020/21, 35 703, nr. 1, ISB4 Kamerstukken II 2020/21, 35 763, nr. 1, ISB6 Kamerstukken II 2020/21, 35 815, nr. 1, ISB7 Kamerstukken II 2020/21, 35 841, nr. 1, ISB8 Kamerstukken II 2020/21, 35 854, nr. 1, ISB9 Kamerstukken II 2020/21, 35 884, nr. 1, ISB 10 Kamerstukken II 2020/21, 35 895, nr. 1, ISB11 Kamerstukken II 2020/21, 35 906, nr. 1, ISB12 Kamerstukken 2020/21, 35 944, nr. 1, ISB13 Kamerstuk volgt
Bovenstaand overzicht geeft het totaal van alle COVID-19 gerelateerde uitgaven en ontvangsten op de VWS-begroting weer, zoals verwerkt in de relevante begrotingsstukken. Het betreft de corona gerelateerde mutaties zoals opgenomen in de eerste, tweede, derde, vierde, zesde1, zevende, achtste, negende, tiende, elfde, twaalfde en dertiende incidentele suppletoire begroting 2021. Er is voor gekozen om een uitsplitsing te maken in begrotingsgefinancierde uitgaven en premiegefinancierde uitgaven en een totaaltelling.
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 13e ISB |
Stand 13e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
12.276.113 |
– 770.337 |
11.505.776 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
12.103.587 |
– 2.052.943 |
10.050.644 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan juridisch verplicht (percentage) |
||||||||
1. Gezondheidsbeleid |
594.833 |
0 |
594.833 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
24.311 |
0 |
24.311 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
(Lokaal) gezondheidsbeleid |
23.943 |
0 |
23.943 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
368 |
0 |
368 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
3.663 |
0 |
3.663 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
(Lokaal) gezondheidsbeleid |
3.663 |
0 |
3.663 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
122.115 |
0 |
122.115 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit |
99.165 |
0 |
99.165 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed |
22.199 |
0 |
22.199 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
751 |
0 |
751 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
436.611 |
0 |
436.611 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ZonMw: programmering |
436.611 |
0 |
436.611 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
8.133 |
0 |
8.133 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Aanpak Gezondheidsachterstanden |
8.000 |
0 |
8.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
133 |
0 |
133 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Ziektepreventie |
11.348.083 |
– 2.052.943 |
9.295.140 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
578.820 |
– 9.697 |
569.123 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ziektepreventie |
356.619 |
– 9.697 |
346.922 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bevolkingsonderzoeken |
152.156 |
0 |
152.156 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vaccinaties |
70.045 |
0 |
70.045 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
8.715.027 |
– 2.532.811 |
6.182.216 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ziektepreventie |
8.715.027 |
– 2.532.811 |
6.182.216 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan agentschappen |
518.981 |
– 32.112 |
486.869 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra |
348.920 |
– 32.112 |
316.808 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RIVM: Bevolkingsonderzoeken |
40.795 |
0 |
40.795 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RIVM: Vaccinaties |
129.253 |
0 |
129.253 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
13 |
0 |
13 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan medeoverheden |
1.528.255 |
148.189 |
1.676.444 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.528.255 |
148.189 |
1.676.444 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
7.000 |
– 7.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
7.000 |
– 7.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Garanties |
0 |
380.488 |
380.488 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
380.488 |
380.488 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. Gezondheidsbevordering |
129.367 |
0 |
129.367 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
105.047 |
0 |
105.047 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Preventie van schadelijk middelengebruik |
18.726 |
0 |
18.726 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Gezonde leefstijl en gezond gewicht |
22.271 |
0 |
22.271 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Letselpreventie |
4.689 |
0 |
4.689 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bevordering van seksuele gezondheid |
58.473 |
0 |
58.473 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
888 |
0 |
888 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
8.029 |
0 |
8.029 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Gezondheidsbevordering |
8.029 |
0 |
8.029 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
1.452 |
0 |
1.452 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.452 |
0 |
1.452 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
134 |
0 |
134 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
134 |
0 |
134 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
14.705 |
0 |
14.705 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift |
14.705 |
0 |
14.705 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4. Ethiek |
31.304 |
0 |
31.304 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
28.142 |
0 |
28.142 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Abortusklinieken |
17.881 |
0 |
17.881 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medische Ethiek |
10.261 |
0 |
10.261 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
688 |
0 |
688 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medische Ethiek |
688 |
0 |
688 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
2.474 |
0 |
2.474 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek |
2.474 |
0 |
2.474 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
74.603 |
– 41.400 |
33.203 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
74.603 |
– 41.400 |
33.203 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven
2. Ziektepreventie
Subsidies
Entvergoedingen
De uitbetaling van de subsidieregeling voor ziekenhuizen heeft vertraging opgelopen, waardoor € 11,7 miljoen vrijvalt in 2021. De subsidieregeling voor ziekenhuizen betreft vaccinaties in het kader van COVID-19 van personeel en patiënten. In 2022 is reeds budget beschikbaar.
C-support
Meer mensen hebben, na een besmetting met het coronavirus, te kampen met long covid klachten. Er melden zich hierdoor meer patiënten bij C-support dan verwacht. In 2021 is daarom een aanvulling benodigd op het budget voor C-support van € 2 miljoen wat voldoende is voor de aanmelding van 3000 extra patiënten.
Opdrachten
Ziektepreventie
Brede inzet zelftesten
Dit betreft een bijstelling van € 5,2 miljoen op de brede inzet zelftesten. In de zomer konden o.a. huishoudens zelftesten bestellen en zijn er zelftesten uitgedeeld op luchthavens. Hier is minder gebruik van gemaakt dan vooraf werd ingeschat. Daarom kan er budget vrijvallen.
Spoor 2b: Werkgevers
Er is minder gebruik gemaakt van de regeling om werknemers preventief (met en zonder klachten) te testen. Daarnaast is er een meevaller geweest omdat er ten tijde van het opzetten van regeling rekening was gehouden dat er btw betaald diende te worden, maar dit bleek in de uitvoering niet het geval. Op het totaal beschikbare budget van € 544,5 miljoen valt er € 379,5 miljoen vrij.
Spoor 2a: Testen voor toegang
De afrekening over de reeds afgeronde fasen (tot en met september) vindt op dit moment plaats. Doordat er minder gebruik is gemaakt van het systeem voor Testen voor Toegang is er een initiële meevaller van € 176 miljoen.
Daarnaast blijkt dat de middelen (€ 107,8 miljoen) voor testen voor toegang (fase 3a) op het instrument bijdragen aan medeoverheden zijn geboekt in plaats van op het instrument opdrachten. Dit wordt bij deze incidentele suppletoire begroting gecorrigeerd.
Quarantaineplicht
De middelen voor de quarantaineplicht zijn op het instrument Opdrachten geboekt. Echter er is voor de handhaving door gemeenten een overboeking aan het gemeentefonds gedaan (€ 3 miljoen). Dit wordt bij deze incidentele suppletoire begroting gecorrigeerd.
Aanschaf vaccins
Vanwege de timing van de levering van de vaccins is er aanpassing nodig van de raming, aangezien de betaling pas plaats vindt wanneer de vaccins zijn geleverd. Daarnaast wordt het totale budget aangepast om aan te sluiten bij de actuele kasverwachting. In het kader van vertrouwelijkheid van de prijsafspraken zijn de bedragen afgerond. Dit leidt in 2021 tot een neerwaartse bijstelling van € 128 miljoen, en in 2022 tot een opwaartse bijstelling van € 95 miljoen en in 2023 tot een neerwaartse bijstelling van € 55 miljoen.
BTW op vaccins
De btw-vrijstelling voor coronavaccins vervalt per 1 oktober 2021. Als gevolg daarvan wordt 9% btw betaald op vaccins die vanaf dat moment worden ontvangen. Dit leidt in 2021, 2022 en 2023 tot een opwaartse bijstelling van het budget van respectievelijk € 24 miljoen, € 47,5 miljoen en € 32,5 miljoen in de jaren 2021, 2022 en 2023.
Implementatiebudget boosterprik
De implementatie van de boosterprik zal leiden tot extra randvoorwaardelijke kosten, zoals de beveiliging van de vaccins en de communicatiecampagne. Dit bedraagt in 2021 een bedrag van € 8,3 miljoen.
Entvergoedingen
Er zijn middelen verkregen voor entvergoedingen (in totaal € 899 miljoen) voor de implementatie van de COVID-19 vaccinaties. Dit was bedoeld voor de vaccinatiekosten die door huisartsen, ziekenhuizen, de GGD-GHOR en andere uitvoerders gemaakt zouden worden. De vaccinatiecampagne is grotendeels vanuit de meerkosten GGD'en gefinancierd, waardoor een deel van de verwachtte kosten niet bij de entvergoedingen zijn opgenomen. Om die reden valt op dit budget € 124,5 miljoen vrij.
Testcapaciteit
Dit betreffen diverse bijstellingen (mee- en tegenvallers) op het budget voor testcapaciteit. Uit de realisatie van de testvraag blijkt onder andere dat er minder testen zijn afgenomen dan geraamd (€ 1,3 miljard). Binnen dat bedrag is rekening gehouden met een extra uitgave van € 88,1 miljoen voor laboratoriumcapaciteit. Daarnaast wordt een deel van de middelen doorgeschoven naar komend jaar omdat facturen later binnen komen dan initieel verwacht en er middelen beschikbaar blijven voor de aanschaf van zelftesten (€ 314,7 miljoen). De totale bijstelling is € 1,6 miljard 2021.
BTW op testen
Voor testdiensten en producten gold een nultarief tot 1 oktober 2021, maar het is op dit moment onduidelijk of het nultarief ook van toepassing is op laboratoriumcapaciteit. Er wordt daarom een bedrag gereserveerd van € 260,8 miljoen, zodat als voor deze diensten wel een btw-plicht is deze kan worden afgedragen.
GGD GHOR
De kosten voor het bron en contactonderzoek tot en met 1 juli 2021 vallen hoger uit dan eerder was geraamd. Dit levert een tegenvaller op van € 23 miljoen. Daartegenover zijn de kosten voor het klant contact centrum coronatesten over het jaar 2020 (€ 4,5 miljoen) en de kosten van de GGD GHOR voor de COVID-19 maatregelen van de landelijke en regionale corona-organisatie (€ 7,4 miljoen) lager uitgevallen dan eerder was geraamd. Dit levert een meevaller op van totaal € 11,1 miljoen.
Innovatieve behandelingen
Dit betreft een kasschuif van € 5 miljoen. In 2021 konden de middelen nog niet benut worden omdat er geen geneesmiddelen beschikbaar zijn gekomen. Deze middelen zijn nodig om medicijnen in te kopen indien er een goedkeuring van de EMA is gegeven. Daarom zijn de budgettaire middelen naar 2022 verschoven, zodat de aanschaf van medicijnen doorgang kan vinden.
Kosten personeel en inhuur
Dit betreft middelen voor eigen personeel en inhuur, die op het verkeerde instrument en artikel staan (€ 22,5 miljoen). Dit wordt bij deze incidentele suppletoire begroting gecorrigeerd. De middelen worden overgeboekt naar artikel 10.
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage RIVM Coronaprogramma
Er wordt een correctie van € 5 miljoen ingeboekt voor de uitgaven aan het coronaprogramma van het RIVM omdat er al reeds middelen beschikbaar waren voor kiemsurveillance, wat een onderdeel is van het coronaprogramma van het RIVM.
Aanschaf Remdesivir
De geplande aankoop Remdesivir voor 2021 is niet doorgegaan omdat de vraag sterk is afgenomen (€ 11,3 miljoen). Doordat de geplande aankoop niet is doorgegaan, zullen er ook geen ontvangsten zijn (€ 11,4 miljoen).
Innovatieve behandelingen (Aanschaf Anti-lichamen)
Planning was dat de EMA-registratie in mei zou worden afgegeven. Vanaf dat moment zou declaratie via verzekeraars mogelijk zijn. Nu blijkt dat de EMA weliswaar is gestart met een rolling review afgelopen februari maar dat er nog steeds geen registratie is. Dit leidt tot een tegenvaller bij de ontvangsten van € 30 miljoen in 2021 en overloop van een deel van het geraamde bedrag voor de aanschaf van antilichamen naar 2022 (€ 15,8 miljoen).
Bijdragen aan medeoverheden
Spoor 2a: Testen voor toegang
Het blijkt dat de middelen (€ 107,8 miljoen) voor testen voor toegang (fase 3a) op het instrument bijdragen aan medeoverheden zijn geboekt in plaats van op het instrument opdrachten. Dit wordt bij deze incidentele suppletoire begroting gecorrigeerd.
Quarantaineplicht
De middelen voor de quarantaineplicht zijn op het instrument Opdrachten geboekt. Echter de handhaving is door gemeenten uitgevoerd. Hiervoor is een tegemoetkoming door het Rijk beschikbaar gesteld en een overboeking aan het gemeentefonds gedaan (€ 3 miljoen). Dit wordt bij deze incidentele suppletoire begroting gecorrigeerd.
Vergoeding meerkosten GGD'en
De meerkostenafspraak GGD’en vergoedt de extra kosten die voortvloeien uit het directe bevel dat gegeven is onder de Wet Publieke Gezondheid. De meerkosten worden tot het einde van 2021 bijgesteld met € 247,9 miljoen. Dit is het gevolg van een bijgestelde raming van de vaccinatie-, test- en traceerkosten en van de intensivering die de GGD’en moeten inzetten voor de boosterprik die door hen gezet zullen worden. Tevens is er een afrekening van de GGD meerkostenregeling over 2020 geweest, dit bedraagt een additionele tegemoetkoming van € 5,1 miljoen.
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Ondersteuning defensie bij teststraten
Er was voorzien dat Defensie ondersteuning zou kunnen bieden bij de test- en vaccinatiestraten. Daarvoor was een bijdrage aan Defensie voorzien. De beoogde inzet bleek niet nodig waardoor er € 7 miljoen vrijvalt.
Garanties
Testcapaciteit
De uitgaven aan testcapaciteit zijn bij het verkrijgen van de middelen geboekt op het instrument Opdrachten. Echter een deel van de uitgaven aan testcapaciteit (€ 385 miljoen) dient als garantie betaald te worden, waardoor er een verschuiving naar het instrument Garanties plaats moet vinden.
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 13e ISB |
Stand 13e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
894.865 |
8.900 |
903.765 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
3.625.750 |
4.300 |
3.630.050 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan juridisch verplicht (percentage) |
||||||||
1. Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg |
606.736 |
4.300 |
611.036 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
250.773 |
– 500 |
250.273 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medisch specialistische zorg |
72.274 |
0 |
72.274 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Curatieve ggz |
31.525 |
0 |
31.525 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Eerste lijnszorg |
29.757 |
0 |
29.757 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Lichaamsmateriaal |
24.821 |
0 |
24.821 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medische producten |
92.396 |
– 500 |
91.896 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
284.088 |
– 3.400 |
280.688 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medisch specialistische zorg |
773 |
0 |
773 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Curatieve ggz |
3.554 |
0 |
3.554 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Eerste lijnszorg |
89 |
0 |
89 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Lichaamsmateriaal |
3.627 |
0 |
3.627 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medische producten |
276.045 |
– 3.400 |
272.645 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
70.692 |
900 |
71.592 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
aCBG |
2.292 |
900 |
3.192 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
aCBG |
2.521 |
0 |
2.521 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG |
64.366 |
0 |
64.366 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.513 |
0 |
1.513 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
1.183 |
0 |
1.183 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.183 |
0 |
1.183 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Garanties |
0 |
7.300 |
7.300 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
7.300 |
7.300 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. Ondersteuning van het zorgstelsel |
3.019.014 |
0 |
3.019.014 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
118.874 |
0 |
118.874 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen |
1.337 |
0 |
1.337 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden |
37.924 |
0 |
37.924 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Regeling veelbelovende zorg |
10.299 |
0 |
10.299 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medisch-specialistische zorg |
43.796 |
0 |
43.796 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Curatieve ggz |
12.938 |
0 |
12.938 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Eerste lijnszorg |
12.569 |
0 |
12.569 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
11 |
0 |
11 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bekostiging |
2.847.304 |
0 |
2.847.304 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18- |
2.796.504 |
0 |
2.796.504 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen |
50.800 |
0 |
50.800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inkomensoverdrachten |
22.364 |
0 |
22.364 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel |
22.238 |
0 |
22.238 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
126 |
0 |
126 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
12.220 |
0 |
12.220 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Risicoverevening |
2.019 |
0 |
2.019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitvoering zorgverzekeringstelsel |
566 |
0 |
566 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medisch-specialistische zorg |
6.210 |
0 |
6.210 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Curatieve ggz |
424 |
0 |
424 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Eerste lijnszorg |
102 |
0 |
102 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
2.899 |
0 |
2.899 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
10.640 |
0 |
10.640 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers |
10.640 |
0 |
10.640 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
7.612 |
0 |
7.612 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
SVB: Onverzekerden |
3.877 |
0 |
3.877 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
3.735 |
0 |
3.735 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
JenV: Bijdrage C2000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
373.705 |
0 |
373.705 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
373.705 |
0 |
373.705 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven
1. Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
Subsidies
Medische producten
Leveringszekerheid Small Business Innovation Research (SBIR)
De uitgaven voor de SBIR’s in verband met leveringszekerheid kennen een andere dan voorziene spreiding van de subsidies over de jaren. De uitgaven zijn in 2021 lager dan eerder voorzien en de SBIR’s leiden in 2022 tot hogere uitgaven, (minus € 0,5 miljoen voor 2021 en plus € 0,9 miljoen voor 2022).
Opdrachten
Medische producten
Persoonlijke beschermingsmiddelen
Door de leveringen van eerder bestelde mondmaskers op een later tijdstip te laten plaatsvinden wordt de houdbaarheid van de voorraad verlengd. Daardoor is het nodig om een deel van het reeds toegekende budget naar 2022 te verschuiven (€ 3,4 miljoen). Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2022 ontstaat deze verschuiving doordat nog een fabrikant zich heeft aangemeld voor een latere levering.
Bijdragen aan agentschappen
Hogere uitgaven aCBG voor vaccinbeoordeling
De extra uitgaven door het aCBG voor de (her)beoordeling van vaccins vallen hoger uit dan geraamd, omdat er meer inzet nodig is dan verwacht. Ook de komende jaren worden nog extra uitgaven verwacht in verband met mutaties van het virus, en daarop aan te passen vaccins (€ 0,9 miljoen voor 2021 en 2022).
Garanties
Afkoop garantiestelling
In het voorjaar van 2020 zijn afspraken gemaakt met onder andere DSM voor de opstart van productie in Nederland van beschermingsmiddelen. VWS heeft destijds garant gestaan voor de investeringsrisico’s voor het in productie brengen van een meltblown machine, bedoeld voor de levering van een essentiële grondstof van medische mondkapjes. Door gedaalde grondstofprijzen heeft DSM aangegeven dat de exploitatie niet kostendekkend tot stand kan worden gebracht. Er wordt op basis van de afgegeven garantie een beroep gedaan op het Rijk om tegemoet te komen in de investeringsrisico’s. Met de garantie is een verplichting opgenomen in 2020 opgenomen van € 7,1 miljoen, die in 2021 afgewikkeld zal worden.
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 13e ISB |
Stand 13e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
2.512.872 |
– 4.900 |
2.507.972 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
13.374.681 |
– 4.900 |
13.369.781 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan juridisch verplicht (percentage) |
||||||||
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen |
425.087 |
– 4.900 |
420.187 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
62.199 |
0 |
62.199 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toegang tot zorg en ondersteuning |
8.592 |
0 |
8.592 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning |
25.586 |
0 |
25.586 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inclusieve samenleving |
13.587 |
0 |
13.587 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kennis en informatiebeleid |
10.649 |
0 |
10.649 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
3.785 |
0 |
3.785 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
294.125 |
– 4.900 |
289.225 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer |
61.204 |
0 |
61.204 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toegang tot zorg en ondersteuning |
1.780 |
0 |
1.780 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning |
4.487 |
0 |
4.487 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inclusiviteit |
214.507 |
– 4.900 |
209.607 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kennis, informatie en innovatiebeleid |
1.525 |
0 |
1.525 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Aanbesteden Sociaal Domein |
2.569 |
0 |
2.569 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
8.053 |
0 |
8.053 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
13.714 |
0 |
13.714 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Doventolkvoorzieningen |
13.714 |
0 |
13.714 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
8.921 |
0 |
8.921 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
8.921 |
0 |
8.921 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve |
42.628 |
0 |
42.628 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stimulerings regeling wonen en zorg |
42.628 |
0 |
42.628 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten |
12.949.594 |
0 |
12.949.594 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
191.550 |
0 |
191.550 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorg merkbaar beter maken |
115.788 |
0 |
115.788 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kennis, informatie en innovatiebeleid |
35.090 |
0 |
35.090 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Palliatieve zorg en ondersteuning |
40.672 |
0 |
40.672 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bekostiging |
12.573.600 |
0 |
12.573.600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) |
4.073.600 |
0 |
4.073.600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage Wlz |
8.500.000 |
0 |
8.500.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
37.007 |
0 |
37.007 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorgdragen voor langdurige zorg |
37.007 |
0 |
37.007 |
|||||
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
441 |
0 |
441 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
441 |
0 |
441 |
|||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
146.996 |
0 |
146.996 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitvoeringskosten Sociale Verzekerings Bank |
43.596 |
0 |
43.596 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg |
103.400 |
0 |
103.400 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
5.691 |
0 |
5.691 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
5.691 |
0 |
5.691 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen
Opdrachten
Compensatie meerkosten sociaal domein
De VNG en het Rijk hebben afgesproken dat meerkosten binnen het sociaal domein (Jeugdwet en Wmo) als gevolg van de coronapandemie in 2021 door het Rijk worden gecompenseerd. Op basis van onderzoek is de totale hoogte van de compensatie met betrekking tot de Jeugdwet en Wmo 2015 vastgesteld op € 136,1 miljoen. Dit is € 4,9 miljoen lager dan de oorspronkelijk geraamde € 141 miljoen.
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 13e ISB |
Stand 13e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
2.010.129 |
– 42.708 |
1.967.421 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
2.484.182 |
– 90.108 |
2.394.074 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan juridisch verplicht (percentage) |
||||||||
1. Positie cliënt en transparantie van zorg |
69.699 |
0 |
69.699 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
35.760 |
0 |
35.760 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties |
17.000 |
0 |
17.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Transparantie van zorg |
18.610 |
0 |
18.610 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
150 |
0 |
150 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
27.326 |
0 |
27.326 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ondersteuning cliëntorganisaties |
4.000 |
0 |
4.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Transparantie van zorg |
2.935 |
0 |
2.935 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
20.391 |
0 |
20.391 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
6.613 |
0 |
6.613 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG |
6.613 |
0 |
6.613 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt |
1.790.419 |
– 95.500 |
1.694.919 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
1.767.092 |
– 95.500 |
1.671.592 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt |
1.767.092 |
– 95.500 |
1.671.592 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
8.774 |
0 |
8.774 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt |
8.774 |
0 |
8.774 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
14.553 |
0 |
14.553 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG |
14.553 |
0 |
14.553 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ZiNL |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. Informatiebeleid |
136.682 |
5.392 |
142.074 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
47.667 |
0 |
47.667 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Informatiebeleid |
18.404 |
0 |
18.404 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Maatschappelijke diensttijd |
19.256 |
0 |
19.256 |
|||||
Overige |
10.007 |
0 |
10.007 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
50.781 |
– 3.613 |
47.168 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Informatiebeleid |
49.178 |
– 3.613 |
49.178 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
6.905 |
0 |
6.905 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
38.234 |
9.005 |
47.239 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Informatiebeleid |
38.234 |
9.005 |
47.239 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4. Inrichting Zorgstelsel |
254.319 |
0 |
254.319 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
550 |
0 |
550 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Programma's Zorgstelsel |
550 |
0 |
550 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
1.823 |
0 |
1.823 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Programma's Zorgstelsel |
1.275 |
0 |
1.275 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
548 |
0 |
548 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
251.946 |
0 |
251.946 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CAK |
117.547 |
0 |
117.547 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
NZa |
63.116 |
0 |
63.116 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorginstituut Nederland |
68.636 |
0 |
68.636 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CSZ |
1.900 |
0 |
1.900 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
747 |
0 |
747 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
EZK: ACM |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland |
233.063 |
0 |
233.063 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
3.548 |
0 |
3.548 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorg en Welzijn |
3.548 |
0 |
3.548 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bekostiging |
225.262 |
– 645 |
224.617 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorg en Welzijn |
225.262 |
– 645 |
224.617 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
4.253 |
645 |
4.898 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
4.253 |
645 |
4.898 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
11.153 |
0 |
11.153 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Wanbetalers en onverzekerden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
11.153 |
0 |
11.153 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
Subsidies
Zorgbonus
In 2021 is op het beschikbare budget voor de zorgbonus een onderschrijding van € 73,5 miljoen omdat budgethouders pgb (Wlz, Wmo en Jeugdwet) minder bonussen hebben aangevraagd dan verwacht.
Sectorplanplus
Voor Sectorplanplus is er een bedrag van € 22,5 miljoen beschikbaar gesteld voor COVID-activiteiten. Sectorplanplus heeft aangegeven dat de hiermee samenhangende uitgaven niet in 2021 maar in 2022 zullen plaatsvinden. Met het oog daarop wordt het beschikbare bedrag voor 2021 bijgesteld en vindt een doorschuiving plaats van € 7,5 miljoen van 2021 naar 2022.
3. Informatiebeleid
Opdrachten
Realisatie Digitale Oplossingen
Op het budget voor het realiseren van digitale oplossingen die kunnen bijdragen aan de bestrijding van het coronavirus is in 2021 sprake van een onderschrijding. In totaal was er dit jaar een budget beschikbaar van € 63,2 miljoen, maar daarvan wordt circa € 8,5 miljoen niet uitgegeven. Belangrijke oorzaken van deze onderschrijding: de noodzakelijke inhuur van externen bleek geringer dan verwacht, daarnaast bracht de opschaling van het KCC minder kosten met zich dan vanuit het Ministerie van I&W wordt vergoed. De neerwaartse bijstelling van € 8,5 miljoen is onderverdeeld in € 3,6 miljoen op artikel 4 en € 4,9 miljoen op artikel 10.
Bijdragen aan agentschappen
Corona DigiD tikken
VWS financiert de kosten voor Generieke Digital Infrastructuur (GDI) voorzieningen ten behoeve van de zorg. De beheer- en exploitatie kosten voor het gebruik van GDI voorzieningen (zoals DigiD en MijnOverheid) worden sinds 2018 doorbelast aan de gebruiker. In verband met corona wordt DigiD gebruikt voor het maken van afspraken om burgers te laten testen op corona, het inzien door burgers van uitslagen van deze testen en het maken van vaccinatieafspraken. Voor het gebruik van DigiD in de zorg is als voorschot een aanvullend incidenteel budget benodigd van € 10 miljoen in 2021 en € 5,7 miljoen in 2022. De definitieve afrekening volgt pas in 2022.
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 13e ISB |
Stand 13e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
715.924 |
– 83.421 |
632.503 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
775.906 |
– 85.000 |
690.906 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan juridisch verplicht (percentage) |
||||||||
1. Passend sport- en beweegaanbod |
360 |
0 |
360 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
360 |
0 |
360 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Passend sport- en beweegaanbod |
360 |
0 |
360 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Uitblinken in sport |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitblinken in sport |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4. Sport verenigt Nederland |
775.546 |
– 85.000 |
690.546 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
314.791 |
– 59.000 |
255.791 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sportakkoord |
228.463 |
– 59.000 |
169.463 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties |
76.113 |
0 |
76.113 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kennis en innovatie |
10.215 |
0 |
10.215 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inkomensoverdrachten |
13.778 |
0 |
13.778 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Financiële voorziening topsporters |
13.778 |
0 |
13.778 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
3.672 |
0 |
3.672 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sportakkoord |
3.320 |
0 |
3.320 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Kennis en innovatie |
140 |
0 |
140 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
212 |
0 |
212 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
2.932 |
0 |
2.932 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Dopingautoriteit |
2.932 |
0 |
2.932 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
439.983 |
– 26.000 |
413.983 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties |
187.586 |
0 |
187.586 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sportakkoord |
252.397 |
– 26.000 |
226.397 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
325 |
0 |
325 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Dopingbestrijding |
325 |
0 |
325 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
65 |
0 |
65 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sportakkoord |
65 |
0 |
65 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
71.740 |
0 |
71.740 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
71.740 |
0 |
71.740 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven
4. Sport verenigt Nederland
Subsidies/Bijdragen aan medeoverheden
Sportakkoord
Tegemoetkomingsregelingen Sport TASO, TVS en SPUK
De COVID-19-tegemoetkomingsregelingen voor 2021 zijn ingericht om mee te ademen met het niveau van beperkende maatregelen en financiële schade in de sector. Door versoepelingen in de beperkende maatregelen is er door minder instellingen en voor lagere bedragen aan steun aangevraagd dan er aan budget beschikbaar is gesteld. Daardoor ontstaat een onderbesteding. Het betreft € 59 miljoen op het instrument subsidies en € 26 miljoen op instrument bijdragen aan medeoverheden.
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 13e ISB |
Stand 13e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
545.533 |
17.633 |
563.166 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
505.449 |
13.923 |
519.372 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Personele uitgaven |
407.839 |
15.140 |
422.979 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan eigen personeel |
322.241 |
5.235 |
327.476 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan inhuur externen |
82.206 |
9.905 |
92.111 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan overige personele uitgaven |
3.392 |
0 |
3.392 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Materiële uitgaven |
97.610 |
– 1.217 |
96.393 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan ICT |
16.159 |
0 |
16.159 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan bijdrage aan SSO's |
52.338 |
0 |
52.338 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan overige materiële uitgaven |
29.113 |
– 1.217 |
27.896 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
9.939 |
0 |
9.939 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
9.939 |
0 |
9.939 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Apparaatsuitgaven kerndepartement
Personele uitgaven kerndepartement
Eigen personeel
Dit betreft middelen voor eigen personeel, die op het verkeerde instrument bij artikel 1 geboekt waren. Het gaat om een bedrag van € 6 miljoen. Daarnaast heeft een kasschuif naar 2022 plaatsgevonden van € 0,9 miljoen.
Externe inhuur
Dit betreft middelen voor externe inhuur van personeel voor de covid-directie, die op het verkeerde instrument bij artikel 1 geboekt waren. Het gaat om een bedrag van € 16 miljoen. Daarnaast heeft een kasschuif plaatsgevonden van € 1,6 miljoen en een neerwaartse bijstelling van het budget voor externe inhuur met betrekking tot realisatie van digitale oplossingen van € 4,6 miljoen.
De vijfde incidentele suppletoire begroting betreft een bijstelling vanwege kwijtschelden van publieke schulden n.a.v. Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK). Derhalve heeft deze vijfde incidentele suppletoire begroting geen invloed op de corona gerelateerde uitgaven op de VWS-begroting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35970-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.