35 925 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2022

Nr. 4 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 september 2021

Hierbij bied ik u, mede namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, het Meerjarenplan 2022–2026 (MJP) van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) aan. Het MJP wordt gelijktijdig aan de voorzitter van de Eerste Kamer aangeboden. Het MJP van de ILT bevat ook het jaarwerkplan van de Autoriteit woningcorporaties (Aw) zoals bedoeld in artikel 61a van de Woningwet, zoals dat door de autoriteit is vastgesteld en door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is goedgekeurd. Dit jaar is het MJP in navolging van het Jaarverslag ILT 2020 voor het eerst volledig digitaal. Het MJP ILT 2022–2026 is te bekijken via: https://magazines.ilent.nl/meerjarenplan/2021/01/index.

Graag wil ik uw Kamer het aanbod doen een technische briefing door de ILT te laten verzorgen waarin het MJP en de IBRA nader worden toegelicht.

Meerjarenplan ILT 2022–2026

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is de toezichthouder van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Bijna 1300 medewerkers werken dagelijks aan veiligheid, vertrouwen en duurzaamheid in transport, infrastructuur, milieu en wonen. De missie van de ILT blijft onveranderd, evenals de hoofdkeuzes voor de werkwijze: selectief, effectief, reflectief en optimale dienst en vergunningsverlening. In het MJP laat de inspectie zien hoe ze haar werk de komende jaren vormgeeft.

Het MJP is een strategisch plan waarin het bereiken van maatschappelijk effect centraal staat. De ILT wil de capaciteit vooral inzetten waar zij de grootste bijdrage aan veiligheid, vertrouwen en duurzaamheid kan leveren en waar het handelen van de ILT het meeste effect kan sorteren. Voor een groot deel doet de ILT dit door jaarlijks de maatschappelijke risico’s te beoordelen met de Inspectie-brede risicoanalyse (IBRA). Daarnaast kijkt de ILT vanzelfsprekend naar de wettelijke taken waaraan zij moet voldoen. Een overzicht van de belangrijkste wettelijke verplichtingen voor de IBRA-risico’s is als bijlage opgenomen. Ook houdt de ILT rekening met thema's vanuit de politiek en de maatschappij zoals cybersecurity, de inrichting van het bodemstelsel, de doorontwikkeling van het milieutoezicht en het programma Schiphol.

De ILT-brede risicoanalyse (IBRA) 2021 is een bijlage bij het MJP. De IBRA geeft voor het hele takenpakket van de ILT inzicht in de omvang van de risico’s die de samenleving loopt, waardoor de verschillende taken onderling vergelijkbaar worden. De IBRA is een belangrijke pijler onder het MJP, omdat ze de basis vormt voor het kiezen van de onderwerpen waaraan de ILT meer of minder prioriteit aan geeft. De ILT pakt de belangrijkste risico’s uit de IBRA in programma’s aan. In 2021 is op een aantal onderwerpen een verdiepend onderzoek met behulp van een burgerpanel uitgevoerd. Nagegaan is of de perceptie van belangrijke risico’s aansluit bij de berekende prioritering op basis van de IBRA, dit blijkt grotendeels overeen te komen. Het onderzoeksrapport is een bijlage bij het MJP.

In 2020 heeft COVID-19 een grote impact op de werkzaamheden van de ILT gehad. In het jaarverslag van de ILT over 2020 bent u daarover geïnformeerd1. In 2021 vinden vrijwel alle inspecties met de juiste beschermingsmaatregelen weer plaats. Ook hebben de COVID-19 maatregelen bijgedragen aan een versnelde ontwikkeling van het informatiegestuurd werken bij de ILT.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Visser


X Noot
1

Kamerstuk 35 570 XII, nr. 108

Naar boven