Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 september 2021
Hierbij bied ik u, mede namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, het Meerjarenplan 2022–2026
(MJP) van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) aan. Het MJP wordt gelijktijdig
aan de voorzitter van de Eerste Kamer aangeboden. Het MJP van de ILT bevat ook het
jaarwerkplan van de Autoriteit woningcorporaties (Aw) zoals bedoeld in artikel 61a
van de Woningwet, zoals dat door de autoriteit is vastgesteld en door de Minister
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is goedgekeurd. Dit jaar is het MJP
in navolging van het Jaarverslag ILT 2020 voor het eerst volledig digitaal. Het MJP
ILT 2022–2026 is te bekijken via: https://magazines.ilent.nl/meerjarenplan/2021/01/index.
Graag wil ik uw Kamer het aanbod doen een technische briefing door de ILT te laten
verzorgen waarin het MJP en de IBRA nader worden toegelicht.
Meerjarenplan ILT 2022–2026
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is de toezichthouder van het Ministerie
van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Bijna 1300 medewerkers werken dagelijks aan
veiligheid, vertrouwen en duurzaamheid in transport, infrastructuur, milieu en wonen.
De missie van de ILT blijft onveranderd, evenals de hoofdkeuzes voor de werkwijze:
selectief, effectief, reflectief en optimale dienst en vergunningsverlening. In het
MJP laat de inspectie zien hoe ze haar werk de komende jaren vormgeeft.
Het MJP is een strategisch plan waarin het bereiken van maatschappelijk effect centraal
staat. De ILT wil de capaciteit vooral inzetten waar zij de grootste bijdrage aan
veiligheid, vertrouwen en duurzaamheid kan leveren en waar het handelen van de ILT
het meeste effect kan sorteren. Voor een groot deel doet de ILT dit door jaarlijks
de maatschappelijke risico’s te beoordelen met de Inspectie-brede risicoanalyse (IBRA).
Daarnaast kijkt de ILT vanzelfsprekend naar de wettelijke taken waaraan zij moet voldoen.
Een overzicht van de belangrijkste wettelijke verplichtingen voor de IBRA-risico’s
is als bijlage opgenomen. Ook houdt de ILT rekening met thema's vanuit de politiek
en de maatschappij zoals cybersecurity, de inrichting van het bodemstelsel, de doorontwikkeling
van het milieutoezicht en het programma Schiphol.
De ILT-brede risicoanalyse (IBRA) 2021 is een bijlage bij het MJP. De IBRA geeft voor
het hele takenpakket van de ILT inzicht in de omvang van de risico’s die de samenleving
loopt, waardoor de verschillende taken onderling vergelijkbaar worden. De IBRA is
een belangrijke pijler onder het MJP, omdat ze de basis vormt voor het kiezen van
de onderwerpen waaraan de ILT meer of minder prioriteit aan geeft. De ILT pakt de
belangrijkste risico’s uit de IBRA in programma’s aan. In 2021 is op een aantal onderwerpen
een verdiepend onderzoek met behulp van een burgerpanel uitgevoerd. Nagegaan is of
de perceptie van belangrijke risico’s aansluit bij de berekende prioritering op basis
van de IBRA, dit blijkt grotendeels overeen te komen. Het onderzoeksrapport is een
bijlage bij het MJP.
In 2020 heeft COVID-19 een grote impact op de werkzaamheden van de ILT gehad. In het
jaarverslag van de ILT over 2020 bent u daarover geïnformeerd1. In 2021 vinden vrijwel alle inspecties met de juiste beschermingsmaatregelen weer
plaats. Ook hebben de COVID-19 maatregelen bijgedragen aan een versnelde ontwikkeling
van het informatiegestuurd werken bij de ILT.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Visser