Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 september 2021
Op 7 juli jl. heeft mijn voorganger uw Kamer geïnformeerd over de voortgang van het
project Maaslijn (Kamerstuk 35 570 A, nr. 89). Met de provincie Limburg is een financieel arrangement vormgegeven om de ramingstegenvaller
te accommoderen en zijn afspraken gemaakt over een slagvaardige governance. Op 24 september
vindt hierover een debat plaats in provinciale staten van Limburg. In aanloop naar
dit debat heeft gedeputeerde Van Gaans in goed overleg met mij besloten om de Staten
nu te informeren over een recent signaal van ProRail over de planning van het project
naar aanleiding van een nog niet afgeronde «gate review». Vanwege deze afweging van
de gedeputeerde en omdat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en provincie
Limburg gezamenlijk opdrachtgever zijn van dit project, vind ik het van belang om
uw Kamer, afwijkend van onze standaardwerkwijze, parallel ook te informeren.
Naar aanleiding van een nog lopende, voor dit soort projecten gebruikelijke interne
«gate review», heeft ProRail een waarschuwing afgegeven over de haalbaarheid van de
vigerende projectplanning (die ziet op ingebruikname per november 2024). Dat de planning
van dit project spannend is, is geen nieuws. Wel benadrukt dit signaal opnieuw dat
het van groot belang is om scherp te blijven sturen op de voortgang. Vertraging van
het project is onwenselijk, gezien de nadelige effecten voor reizigers en vervoerders
in het spoornetwerk in Zuidoost Nederland.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de betrokken provincies willen
vasthouden aan tijdig opleveren. Ook voor ProRail is tijdige realisatie van het project
topprioriteit. We houden daarom vast aan de vigerende planning. Inmiddels is echter
duidelijk dat dit niet kan zonder aanvullende inspanningen vanuit ProRail. Mijn ministerie
en Limburg hebben daarom ProRail gezamenlijk verzocht om een nadere onderbouwing van
de planningsrisico’s, vergezeld van stevige beheers- en versnellingsmaatregelen die
ingezet kunnen worden om het project binnen de gestelde termijn te realiseren. Ik
verwacht deze informatie tijdig te ontvangen, zodat eventuele inzichten nog betrokken
kunnen worden bij de voorziene vaststelling van het Provinciaal Inpassingsplan (begin
november).
Rijk en regio onderstrepen het belang van het project Maaslijn. Vandaar blijven wij
in nauw overleg met ProRail om de voortgang te bewaken en bij te sturen waar nodig.
Conform de standaard werkwijze zal ik uw Kamer nader informeren wanneer de resultaten
van de afgeronde gate review en de bijhorende beheers- en versnellingsmaatregelen
bekend zijn.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
S.P.R.A. van Weyenberg