Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 35850-IV nr. 5 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 35850-IV nr. 5 |
Ontvangen 2 juli 2021
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
De begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2021 komt te luiden:
Art. |
Omschrijving |
Vastgestelde begroting1 |
Mutaties 1e suppletoire begroting2 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
Uitgaven |
Ontvangsten |
Verplichtingen |
Uitgaven |
Ontvangsten |
||
Totaal |
484.313 |
511.829 |
37.896 |
432.253 |
432.253 |
0 |
|
Beleidsartikelen |
457.799 |
485.315 |
37.896 |
419.848 |
419.848 |
0 |
|
1 |
Versterken rechtsstaat |
54.056 |
54.056 |
0 |
– 20.433 |
– 20.433 |
0 |
4 |
Bevorderen sociaaleconomische structuur |
76.759 |
75.759 |
0 |
24.528 |
24.528 |
0 |
5 |
Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen |
326.984 |
355.500 |
37.896 |
408.170 |
408.170 |
0 |
8 |
Wederopbouw bovenwindse eilanden |
0 |
0 |
0 |
7.583 |
7.583 |
0 |
Niet-beleidsartikelen |
26.514 |
26.514 |
0 |
12.405 |
12.405 |
0 |
|
6 |
Apparaat |
24.139 |
24.139 |
0 |
1.074 |
1.074 |
0 |
7 |
Nog onverdeeld |
2.375 |
2.375 |
0 |
11.331 |
11.331 |
0 |
Inclusief NvW ontwerpbegroting (Kamerstukken II, 2020/21, 35 570 IV, nr. 21), ISB 1 (Kamerstukken II, 2020/21, 35 712, nr. 1) en ISB 2 (Kamerstukken II, 2020/21, 35 793, nr. 1).
Inclusief eerste en tweede NvW op de eerste suppletoire begroting (Kamerstukken II 2020/21, 35 850 IV, nr. 3).
B
De begrotingsstaat van het BES-fonds (H) voor het jaar 2021 komt te luiden:
Art. |
Omschrijving |
Vastgestelde begroting1 |
Mutaties 1e suppletoire begroting2 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
Uitgaven |
Ontvangsten |
Verplichtingen |
Uitgaven |
Ontvangsten |
||
Totaal |
51.122 |
51.122 |
51.122 |
6.713 |
6.713 |
6.713 |
|
Beleidsartikelen |
51.122 |
51.122 |
51.122 |
6.713 |
6.713 |
6.713 |
|
1 |
BES-fonds |
51.122 |
51.122 |
51.122 |
6.713 |
6.713 |
6.713 |
Inclusief NvW ontwerpbegroting (Kamerstukken II, 2020/21, 35 570 IV, nr. 21), ISB 1 (Kamerstukken II, 2020/21, 35 712, nr. 1) en ISB 2 (Kamerstukken II, 2020/21, 35 793, nr. 1).
Inclusief eerste en tweede NvW op de eerste suppletoire begroting (Kamerstukken II 2020/21, 35 850 IV, nr. 3).
Toelichting
A
Algemeen
Spoedeisende maatregelen
In de Rijksministerraad van 18 juni 2021 is besloten om de zesde tranche liquiditeitsteun uit te keren aan Aruba. De zesde tranche liquiditeitssteun aan Curaçao en Sint Maarten is tot op heden nog niet toegekend, omdat niet aan alle voorwaarden is voldaan. De Rijksministerraad heeft de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties daarom gemachtigd de liquiditeitssteun toe te kennen wanneer aan de voorwaarden is voldaan (Kamerstukken II 2020/21, 35 420, nr. 324).
De zesde tranche liquiditeitsleningen zijn nodig omdat de landen op korte termijn ernstig liquiditeitstekort zullen hebben. Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien uitbetaling van de zesde tranche liquiditeitsleningen in het belang van het Rijk zijn niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal, zal het kabinet de uitvoering van de maatregelen starten. Hiermee wordt gehandeld conform lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016. Het kabinet zal voor de zesde tranche aan Aruba direct na stemming in de Tweede Kamer overgaan tot uitbetaling, zodat het budgetrecht van de Tweede Kamer eerbiedigd wordt. Indien Curaçao en Sint Maarten aan de gestelde voorwaarden voldoen, dan zal het kabinet ook overgaan tot het verstrekken van de zesde tranche liquiditeitsleningen aan deze landen.
Overige maatregelen
Het C(A)ft heeft nog geen advies gegeven over de liquiditeitsbehoefte van de landen voor het vierde kwartaal van 2021. Om het budgetrecht van beide Kamers te eerbiedigen is voor de zevende tranche liquiditeitssteun een raming gemaakt, zodat voor de liquiditeitsleningen over het vierde kwartaal geen beroep meer dient te worden gedaan op artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet.
Het kabinet heeft op 25 juni 2021 besloten om, net als in Europees Nederland het geval is, het steun- en herstelpakket ook in het derde kwartaal van 2021 beschikbaar te houden voor Caribisch Nederland (Kamerstukken II 2020/21, 35 420, nr. 326). Middels deze nota van wijziging wordt de subsidie aan Bonaire International Airport die hiermee samenhangt budgettair verwerkt.
Tot slot heeft het kabinet op 2 juli 2021 besloten om de voedselhulp aan Curaçao, Aruba en Sint Maarten te verlengen, wat ook budgettair wordt verwerkt in deze nota van wijziging.
Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen
Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur
Vijfde fase voedselhulp
De vierde fase van de voedselhulp aan Curaçao, Aruba en Sint Maarten loopt door tot 1 augustus 2021. De voedselhulp is nog steeds nodig en wordt daarom voortgezet. Voor de periode augustus en september 2021 stelt het kabinet € 14,1 mln. beschikbaar. De hulp zal worden verstrekt middels een subsidie aan de landen.
Bonaire International Airport
In lijn met besluitvorming voor Europees Nederlandse gemeenten hebben de openbare lichamen compensatie ontvangen ten behoeve van inkomstenderving, daarbij zijn ook de inkomsten uit luchtvaart betrokken. Voor Bonaire komen deze inkomsten direct binnen bij Bonaire International Airport (BIA). In 2020 is de compensatie in de vorm van een subsidie verstrekt aan BIA. Aangezien de openbare lichamen ook in 2021 worden gecompenseerd voor inkomstenderving, zal BIA ook dit jaar een subsidie ontvangen voor gederfde inkomsten. Hiervoor word een bedrag gereserveerd van maximaal € 3,4 mln. Definitieve vaststelling van het bedrag aan compensatie vindt plaats nadat het Cft in september een nieuwe actualisatie heeft uitgevoerd van de inkomstenderving bij openbare lichamen (inclusief BIA) over 2021. Hierbij zal het bedrag dat binnen de subsidie van 2020 niet is besteed in mindering worden gebracht.
Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
Leningen aan Aruba
De Rijksministerraad heeft besloten over te gaan tot het toekennen van de zesde tranche liquiditeitssteun van € 88,7 (AWG 181 mln.) voor het derde kwartaal 2021. De liquiditeitssteun heeft de vorm van een kortlopende bulletlening. De lening loopt af op hetzelfde moment als de eerdere liquiditeitsleningen (april 2022). De lening heeft een rentepercentage van 0%. Conform het advies van het CAft bestaat de mogelijkheid om in april 2022 de lening te herfinancieren.
De raming voor de zevende tranche liquiditeitssteun is gebaseerd op de hoogte van de zesde tranche (€ 88,7 mln.). Eventuele verstrekking van de zevende tranche en de hoogte ervan is afhankelijk van politieke besluitvorming op basis van (nog te ontvangen) advies van het CAft en de mate waarin de landen voldoen aan een volgende set voorwaarden.
Lopende inschrijving en leningen Curaçao en Sint Maarten
Curaçao
Curaçao heeft nog niet aan alle voorwaarden uit de tweede en derde tranche liquiditeitssteun voldaan. De Rijksministerraad heeft daarom besloten pas over te gaan tot toekennen van € 82,3 mln. (ANG 168 mln.) liquiditeitssteun aan Curaçao als invulling is gegeven aan alle voorwaarden. Daarnaast is besloten deze tranche uit te splitsen in twee deeltranches en aan beide deeltranches voorwaarden te verbinden. Hierover is de Kamer al eerder geïnformeerd (Kamerstukken II 2020/21, 35 420, nr. 324). De liquiditeitssteun, wanneer toegekend, heeft de vorm van een kortlopende bulletlening. De leningen lopen af op hetzelfde moment als de eerdere liquiditeitsleningen (april 2022). De leningen hebben een rentepercentage van 0%. Conform het advies van het Cft bestaat de mogelijkheid om in april 2022 de leningen te herfinancieren.
De raming voor de zevende tranche liquiditeitssteun is gebaseerd op de hoogte van de zesde tranche (€ 82,3 mln.). Eventuele verstrekking van de zevende tranche en de hoogte ervan is afhankelijk van politieke besluitvorming op basis van (nog te ontvangen) advies van het Cft en de mate waarin de landen voldoen aan een volgende set voorwaarden.
Sint Maarten
De Rijksministerraad heeft besloten onder voorwaarden over te gaan tot het toekennen van € 23,5 mln. (ANG 48 mln.) liquiditeitssteun voor de zesde tranche aan Sint Maarten (Kamerstukken II 2020/21, 35 420, nr. 324). De liquiditeitssteun heeft, wanneer toegekend, de vorm van een kortlopende bulletlening. De lening loopt af op hetzelfde moment als de eerdere liquiditeitsleningen (april 2022). De lening heeft een rentepercentage van 0%. Conform het advies van het Cft bestaat de mogelijkheid om in april 2022 de lening te herfinancieren.
De raming voor de zevende tranche liquiditeitssteun is gebaseerd op de hoogte van de zesde tranche (€ 23,5 mln.). Eventuele verstrekking van de zevende tranche en de hoogte ervan is afhankelijk van politieke besluitvorming op basis van (nog te ontvangen) advies van hetCft en de mate waarin de landen voldoen aan een volgende set voorwaarden.
Meerjarige doorwerking
In de onderstaande tabellen zijn per artikel de standen eerste suppletoire begroting 2021 vóór tweede nota van wijziging, de mutaties en de standen suppletoire begroting 2021 na tweede nota van wijziging meerjarig opgenomen.
Art. |
Omschrijving |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 |
Versterken rechtsstaat |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
33.623 |
69.476 |
57.945 |
57.946 |
81.552 |
|
Stand na nota van wijziging |
33.623 |
69.476 |
57.945 |
57.946 |
81.552 |
|
4 |
Bevorderen sociaaleconomische structuur |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
84.179 |
45.964 |
59.255 |
43.605 |
43.605 |
|
Vijfde fase voedselhulp |
14.100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bonaire International Airport |
3.008 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
101.287 |
45.964 |
59.255 |
43.605 |
43.605 |
|
5 |
Schuldsanering/ lopende inschrijving/ leningen |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
346.094 |
173.000 |
1 |
0 |
0 |
|
Zesde tranche liquiditeitssteun landen |
194.530 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Zevende tranche liquiditeitssteun landen |
194.530 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
735.154 |
173.000 |
1 |
0 |
0 |
|
8 |
Wederopbouw Bovenwindse Eilanden |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
7.583 |
5.000 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
7.583 |
5.000 |
0 |
0 |
0 |
|
6 |
Apparaat |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
25.213 |
21.519 |
21.202 |
20.884 |
20.884 |
|
Stand na nota van wijziging |
25.213 |
21.519 |
21.202 |
20.884 |
20.884 |
|
7 |
Nog onverdeeld |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
13.706 |
2.999 |
3.773 |
4.093 |
4.093 |
|
Stand na nota van wijziging |
13.706 |
2.999 |
3.773 |
4.093 |
4.093 |
|
Totaal Koninkrijksrelaties |
||||||
Stand voor nota van wijziging |
510.398 |
317.958 |
142.176 |
126.528 |
150.134 |
|
Vijfde fase voedselhulp |
14.100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bonaire International Airport |
3.008 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Zesde tranche liquiditeitssteun landen |
194.530 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Zevende tranche liquiditeitssteun landen |
194.530 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
916.566 |
317.958 |
142.176 |
126.528 |
150.134 |
Art. |
Omschrijving |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 |
Versterken rechtsstaat |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
33.623 |
69.476 |
57.945 |
57.946 |
81.552 |
|
Stand na nota van wijziging |
33.623 |
69.476 |
57.945 |
57.946 |
81.552 |
|
4 |
Bevorderen sociaaleconomische structuur |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
83.179 |
45.964 |
59.255 |
43.605 |
43.605 |
|
Vijfde fase voedselhulp |
14.100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bonaire International Airport |
3.008 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
100.287 |
45.964 |
59.255 |
43.605 |
43.605 |
|
5 |
Schuldsanering/ lopende inschrijving/ leningen |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
374.610 |
201.517 |
28.517 |
28.517 |
28.517 |
|
Zesde tranche liquiditeitssteun landen |
194.530 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Zevende tranche liquiditeitssteun landen |
194.530 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
763.670 |
201.517 |
28.517 |
28.517 |
28.517 |
|
8 |
Wederopbouw Bovenwindse Eilanden |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
7.583 |
5.000 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
7.583 |
5.000 |
0 |
0 |
0 |
|
6 |
Apparaat |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
25.213 |
21.519 |
21.202 |
20.884 |
20.884 |
|
Stand na nota van wijziging |
25.213 |
21.519 |
21.202 |
20.884 |
20.884 |
|
7 |
Nog onverdeeld |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
13.706 |
2.999 |
3.773 |
4.093 |
4.093 |
|
Stand na nota van wijziging |
13.706 |
2.999 |
3.773 |
4.093 |
4.093 |
|
Totaal Koninkrijksrelaties |
||||||
Stand voor nota van wijziging |
537.914 |
346.475 |
170.692 |
155.045 |
178.651 |
|
Vijfde fase voedselhulp |
14.100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bonaire International Airport |
3.008 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Zesde tranche liquiditeitssteun landen |
194.530 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Zevende tranche liquiditeitssteun landen |
194.530 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
944.082 |
346.475 |
170.692 |
155.045 |
178.651 |
Art. |
Omschrijving |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 |
Versterken rechtsstaat |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
4 |
Bevorderen sociaaleconomische structuur |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
5 |
Schuldsanering/ lopende inschrijving/ leningen |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
37.896 |
34.588 |
31.068 |
30.950 |
30.950 |
|
Stand na nota van wijziging |
37.896 |
34.588 |
31.068 |
30.950 |
30.950 |
|
8 |
Wederopbouw Bovenwindse Eilanden |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
6 |
Apparaat |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
7 |
Nog onverdeeld |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal Koninkrijksrelaties |
||||||
Stand voor nota van wijziging |
37.896 |
34.588 |
31.068 |
30.950 |
30.950 |
|
Stand na nota van wijziging |
37.896 |
34.588 |
31.068 |
30.950 |
30.950 |
B
Algemeen
Het kabinet heeft besloten om, net als in Europees Nederland het geval is, het steun- en herstelpakket ook in het derde kwartaal van 2021 beschikbaar te houden voor Caribisch Nederland (Kamerstukken II 2020/21, 35 420, nr. 326). Middels deze nota van wijziging wordt de compensatie voor inkomstenderving aan de openbare lichamen, die via de vrije uitekering wordt verstrekt, budgettair verwerkt.
Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen
Artikel 1. BES-fonds
De openbare lichamen hebben compensatie gekregen voor de inkomstenderving en extra kosten die in 2020 en het eerste halfjaar van 2021 gemaakt zijn in het kader van de Covid-19 pandemie. In lijn met de besluitvorming ten aanzien van de gemeenten in Europees Nederland ontvangen de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba ook compensatie voor inkomstenderving over de tweede helft van 2021, hiervoor is maximaal € 2,9 mln. begroot. Definitieve vaststelling van het bedrag aan compensatie vindt plaats nadat het College financieel toezicht in september een nieuwe actualisatie heeft uitgevoerd van de inkomstenderving bij openbare lichamen. De compensatie wordt via de vrije uitkering verstrekt aan de openbare lichamen.
Meerjarige doorwerking
In de onderstaande tabellen zijn per artikel de standen eerste suppletoire begroting 2021 vóór tweede nota van wijziging, de mutaties en de standen suppletoire begroting 2021 na tweede nota van wijziging meerjarig opgenomen.
Art. |
Omschrijving |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 |
BES-fonds |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
54.938 |
35.271 |
35.272 |
35.272 |
35.272 |
|
Compensatie inkomenstenderving Caribisch Nederland |
2.897 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
54.938 |
35.271 |
35.272 |
35.272 |
35.272 |
Art. |
Omschrijving |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 |
BES-fonds |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
54.938 |
35.271 |
35.272 |
35.272 |
35.272 |
|
Compensatie inkomenstenderving Caribisch Nederland |
2.897 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
54.938 |
35.271 |
35.272 |
35.272 |
35.272 |
Art. |
Omschrijving |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 |
BES-fonds |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
54.938 |
35.271 |
35.272 |
35.272 |
35.272 |
|
Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba |
2.897 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
54.938 |
35.271 |
35.272 |
35.272 |
35.272 |
Gegeven
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35850-IV-5.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.