Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 juni 2023
In Nederland zijn de grenzen met onze buurlanden bijna nergens ver weg. Toch blijkt
de grens in praktijk nog geregeld een barrière voor de uitwisseling op de arbeidsmarkt,
in het onderwijs of voor recreatie. De verbetering van de grensoverschrijdende mobiliteit
kan een belangrijke bijdrage leveren aan het wegnemen van deze barrières. Met de acties
uit het werkprogramma internationaal spoor 2022, die ter kennisneming met deze brief
wordt meegezonden, zet ik mij daarom in om internationaal personenvervoer per spoor
te verbeteren. In deze brief informeer ik uw Kamer over de stappen die zijn gezet
op het dossier Eindhoven – Aken, alsook de verbinding Aken – Maastricht – Luik. Hiermee
geef ik opvolging aan een toezegging van de Minister-President aan de Eerste Kamer.
Deze toezegging is gedaan in de plenaire vergadering over de Kabinetsformatie op 15 februari
2022 (T03432) naar aanleiding van een vraag van het lid Raven (OSF). Idealiter had
ik had u eerder geïnformeerd over de verbinding naar Aken, waarvoor mijn excuses.
Samen met provincie Limburg, provincie Noord-Brabant, Nahverkehr Rheinland en vervoerders
wordt al enige jaren gewerkt aan de totstandkoming van een intercityverbinding naar
Aken vanuit Eindhoven via Heerlen. Om dit voor elkaar te krijgen is met alle betrokken
stakeholders in 2020 tot een tweeledige strategie besloten. De eerste stap betreft
een tweede sneltrein per uur tussen Maastricht en Aken. Sinds december rijdt deze
tweede trein per uur door tot Herzogenrath. Zodra de infrastructuur in Duitsland gereed
is, kan ook deze tweede trein doorrijden naar Aken. De tweede stap, de stip op de
horizon, is een volwaardige IC-verbinding naar Aken. In opdracht van IenW wordt een
onderzoek uitgevoerd naar een passend product voor de langere termijn. Randvoorwaarde
voor de verbinding is het gereedkomen van de benodigde uitbreiding van de infrastructuur
rond Eindhoven. Tijdens het bestuurlijk overleg MIRT van november 2022 is een belangrijke
stap gezet met de start van de MIRT-verkenning OV-Knoop Brainportregio Eindhoven,
waarin de opgave rond uitbreiding van de spoorweginfrastructuur wordt meegenomen.
Op dit moment wordt daarnaast samen met de provincie Limburg onderzocht of er een
tussenstap kan worden gerealiseerd om de IC Aken eerder te realiseren. Hieruit blijkt
dat de variant met een IC trein in het begin en aan het einde van de dag en/of in
het weekend op het spoor is in te passen. Wel is gebleken dat zich daarbij juridische
risico’s kunnen voordoen. Deze risico’s richten zich met name op de governance en
wijze van contracteren. Dit moet nauwgezet geregeld worden, omdat de trein tussen
twee concessiegebieden heen rijdt. Daarom is een werkgroep opgericht die beziet of
decentralisatie een optie is om de juridische risico’s te beheersen. Daarnaast is
een aanzienlijke financiële bijdrage nodig om het tekort in de exploitatie af te dekken.
Ook hierover vindt nader gesprek plaats tussen de betrokken partijen. Rond de zomer
wordt de Tweede Kamer geïnformeerd over de resultaten en verwacht ik voldoende beslisinformatie
te hebben om over het vervolgtraject voor de IC-verbinding naar Aken te besluiten.
Voor het borgen van de internationale connectiviteit in deze regio is daarnaast de
vervolmaking van de Drielandentrein eind dit jaar een belangrijke mijlpaal. Deze verbinding
rijdt nu nog van Aken, via Heerlen naar Maastricht. Per december van dit jaar zal
de trein vanuit Maastricht ook verder rijden naar Luik. Hiermee vervalt voor reizigers
van en naar Luik de huidige overstap op Maastricht en worden de nieuwere en comfortabelere
treinen ook ingezet tussen Maastricht en Luik. Samen met de Belgisch Minister voor
mobiliteit Gilkinet en voormalig gedeputeerde mobiliteit Limburg Van Gaans-Gijbels
heb ik in het afgelopen voorjaar een intentieverklaring getekend waarmee deze afspraken
zijn bekrachtigd. Op dit moment worden de laatste tests gedaan met het treinmaterieel
en wordt het systeem voor de kaartverkoop georganiseerd.
Ik hoop uw Kamer voldoende inzicht te hebben gegeven in de acties die ik samen met
stakeholders in binnen- en buitenland zet om de internationale treinverbindingen naar
Aken te verbeteren. Er is reeds een aantal concrete stappen met succes uitgevoerd.
Ik verwacht ook in de komende periode weer goede vervolgstappen te zetten op het verder
verbeteren van de internationale treinverbindingen.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen