35 570 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2021

Nr. 109 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 1 juni 2021

De Fietsersbond is een belangrijke partner bij het realiseren van de doelen van de Tour de Force, het samenwerkingsverband tussen overheden en belangenorganisaties om het fietsgebruik te stimuleren. De Fietsersbond ontvangt een jaarlijkse subsidie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor de belangenbehartiging voor fietsers bij overheden, vervoerbedrijven en marktpartijen.

De huidige subsidie is gebaseerd op de Subsidieregeling Fietsersbond 2017. Op basis van deze regeling wordt vanaf 1 januari 2018 een subsidie van € 581.767,– per jaar verstrekt. Om er zeker van te zijn dat dit geld doelmatig wordt besteed en in lijn met de subsidieregeling en artikel 4.24 van de Algemene Wet Bestuursrecht evalueren we de subsidieregeling elke vijf jaar. Dit is ook conform de motie van het lid Visser (Kamerstuk 34 550 XII, nr. 72) die vraagt om de subsidie aan de Fietsersbond te koppelen aan de doelen van de Agenda Fiets van de Tour de Force.

De subsidieregeling is geëvalueerd door het onafhankelijke bureau RHDHV. Hierbij doe ik u het evaluatierapport toekomen1.

Conclusies evaluatie

Uit de evaluatie komt de Fietsersbond naar voren als een organisatie die effectief en doeltreffend is in het behartigen van de belangen van fietsers.

De Fietsersbond slaagt erin om zowel als landelijk als lokaal onderwerpen op de agenda te krijgen en hiermee bij te dragen aan concrete resultaten, zoals de verbetering van infrastructurele knelpunten en de veiligheid voor fietsers.

De Fietsersbond is landelijk en lokaal (150 lokale afdelingen) sterk georganiseerd.

Op regionaal niveau (provincies / stadsregio’s) lijkt de Fietsersbond, volgens de evaluatie, minder effectief. De kwaliteit van de samenwerking van de Fietsersbond en de regio verschilt sterk per provincie of stadsregio. De evaluatie constateert dat er op regionaal niveau een toenemende aandacht is voor fietsbeleid en beveelt de Fietsersbond daarom aan om zich op regionaal niveau sterker te organiseren om zo haar effectiviteit op dat niveau te versterken.

De evaluatie constateert dat er een goede koppeling is tussen de activiteiten die de Fietsersbond met de subsidiegelden uitvoert en de doelen van de Agenda Fiets van de Tour de Force. De Agenda Fiets formuleert acht doelen, variërend van «gerichte stimulering van fietsen» tot «minder gestolen fietsen». De acht doelen moeten bijdragen aan het hoofddoel: een groei van het aantal fietskilometers in de periode 2017–2027 met 20%.

De activiteiten van de Fietsersbond dragen bij aan het behalen van deze doelen. Ook levert de Fietsersbond een actieve bijdrage aan de verschillende werkgroepen van de Tour de Force en brengt daarmee waardevolle kennis en ervaring in.

Omdat de kwaliteit van de lokale belangenbehartiging sterk afhankelijk is van de expertise, houding en werkwijze van de lokale vrijwilligers beveelt het rapport de Fietsersbond aan om de vaardigheden van de betrokken vrijwilligers waar nodig te versterken.

Om de continuïteit van de Fietsersbond op de lange termijn te waarborgen beveelt het rapport de Fietsersbond onder meer aan om in te zetten op de verjonging van het ledenbestand.

Reactie Fietsersbond

De Fietsersbond geeft in reactie op de evaluatie aan zich goed te herkennen in het beeld dat de evaluatie schetst. Met ingang van dit jaar heeft de Fietsersbond de inzet van het Landelijk Bureau voor de ondersteuning van de lokale afdelingen opgeschroefd. Ook kijkt de Fietsersbond hoe de regionale inzet versterkt kan worden, nu de fiets vaak hoger op de agenda staat bij provincies en stadsregio’s. De Fietsersbond heeft, net als de meeste andere vrijwilligersorganisaties, te maken met vergrijzing van het vrijwilligersbestand. De Fietsersbond heeft daarom een Commissie Nieuwe Fietsersbond ingesteld die met adviezen moeten komen voor een toekomstvaste organisatie. Positief punt op dit vlak is dat de trend van dalende ledenaantallen afgelopen jaar gekeerd is.

Conclusie

De positieve evaluatie van de Fietsersbond biedt een goede basis om de subsidie na afloop van de huidige subsidieregeling voort te zetten.

Op 8 maart jl. heb ik u het «Nationaal Toekomstbeeld Fiets op hoofdlijnen» (NTF) toegestuurd. Het NTF wordt de komende maanden verder uitgewerkt. Ik verwacht dat de Fietsersbond de komende jaren een belangrijke rol zal spelen bij de invulling van de gezamenlijke ambities voor de fiets.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

Naar boven