Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 december 2019
Tijdens het plenair debat stikstof op 14 november (Handelingen II 2019/20, nr. 24)
heb ik toegezegd uw Kamer te informeren over de realisatie van de snelheidsverlaging
waarover het kabinet uw Kamer op 13 november (Kamerstuk 35 334, nr. 1) heeft geïnformeerd. De snelheidsverlaging is noodzakelijk omdat op deze manier ruimte
ontstaat voor bouw- en infraprojecten, alsmede voor verbetering van de natuur.
Besluitvorming snelheidsverlaging
Ik zal het verkeersbesluit over de snelheidsverlaging op 19 december nemen. Binnen
de kaders van de Wegenverkeerswet is het mogelijk om direct een verkeersbesluit te
nemen zonder de uitgebreide procedure met ontwerpbesluit en zienswijzeprocedure te
volgen. Daarnaast zal ik tijdens de bezwaartermijn alvast beginnen met de voorbereiding
van de uitvoering.
Uitvoering snelheidsverlaging
De nieuwe maximumsnelheden treden pas in werking wanneer ook de bebording langs de
weg is aangepast. Rijkswaterstaat zal die aanpassing doorvoeren in één lang weekend
van donderdagavond 12 maart tot en met maandagochtend 16 maart. In het geval dat de
geplande werkzaamheden niet door kunnen gaan – bijvoorbeeld als gevolg van slecht
weer – zullen de werkzaamheden worden verplaatst naar het lange weekend van donderdag
26 maart tot en met maandag 30 maart.
Op autosnelwegen waar op dit moment overdag (tussen 06 en 19 uur) harder mag worden
gereden dan 100 km/u zal die maximumsnelheid worden verlaagd naar 100 km/u. Op autosnelwegen
waar nu lagere maximumsnelheden gelden verandert niets. Ook de maximumsnelheden tussen
19 en 06 uur blijven ongewijzigd. Het openen en sluiten van spitsstroken blijft gebeuren
op basis van intensiteit, ze gaan dus open zodra de drukte op de weg daar aanleiding
toe geeft.
Zoals aangegeven in mijn brief van 11 december 20181 zal ik spitsstroken niet permanent openstellen omdat daarbij een verhoogd ongevalsrisico
optreedt. Nadat de verlaagde maximumsnelheid overdag in werking is getreden en het
verkeer aan deze situatie is gewend zal ik laten onderzoeken of de in eerdere onderzoeken
gevonden negatieve effecten op verkeersveiligheid van permanente openstelling van
spitsstroken overdag nog steeds worden gevonden.
Communicatie
Rijkswaterstaat en mijn ministerie zullen de weggebruikers actief informeren over
de nieuwe situatie. Dat doen we via de inzet van eigen communicatiekanalen door de
informatie mee te nemen in de communicatie van VanAnaarBeter. Daarnaast zullen we
onze relaties te vragen deze informatie in hun communicatiekanalen en reisinformatie
mee te nemen.
Voor de weggebruiker verandert de situatie op de weg. Het is belangrijk dat voor iedereen
helder is wanneer de nieuwe situatie in werking treedt en wat de borden langs de weg
betekenen. Dat geldt voor Nederlandse weggebruikers, maar ook voor buitenlandse weggebruikers.
Duidelijke bebording is nodig voor de veiligheid en de doorstroming.
De datum van de werkzaamheden en dus ook de inwerkingtreding van de nieuwe maximumsnelheden
zal tijdig vooraf worden gecommuniceerd. Dat geldt ook voor een eventueel uitstel
door weersomstandigheden.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga