Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 34775-VI nr. 20 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 34775-VI nr. 20 |
Ontvangen 24 november 2017
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
De begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid voor het jaar 2018 komt te luiden:
Art. |
Omschrijving |
Verplichtingen |
Uitgaven |
Ontvangsten |
---|---|---|---|---|
Totaal |
12.174.787 |
12.184.717 |
1.596.196 |
|
Justitie en Veiligheid |
||||
31 |
Politie |
5.688.856 |
5.698.229 |
500 |
33 |
Veiligheid en criminaliteitsbestrijding |
714.834 |
714.834 |
1.122.957 |
36 |
Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid |
278.667 |
278.667 |
0 |
37 |
Migratie |
1.181.800 |
1.181.800 |
156.600 |
91 |
Apparaat Kerndepartement |
429.165 |
429.722 |
26.581 |
92 |
Nominaal en onvoorzien |
22.254 |
22.254 |
0 |
93 |
Geheim |
3.067 |
3.067 |
0 |
Rechtsbescherming |
||||
32 |
Rechtspleging en rechtsbijstand |
1.458.644 |
1.458.644 |
206.078 |
34 |
Straffen en Beschermen |
2.397.500 |
2.397.500 |
83.480 |
Aanpassing departementale begrotingsstaat
In deze aanvullende nota van wijziging wordt verdere budgettaire uitwerking gegeven aan een aantal maatregelen uit het regeerakkoord en worden tevens de budgettaire consequenties verwerkt van het intrekken van het wetsvoorstel voor een eigen bijdrage in de kosten voor de strafvordering en de slachtofferzorg (TK 2017–2018 34 700, nr. 50).
De mutaties leiden niet tot een negatieve bijstelling op reeds aangegane verplichtingen.
Toelichting op de uitgaven- en verplichtingenmutaties
Artikel 31 Politie
Maatregel B5 uit het regeerakkoord leidt tot een verhoging van de verplichtingen en uitgaven in 2018 met 100 miljoen euro. Voor de politie komt dit bedrag onder meer beschikbaar als eerste stap in de uitbreiding van de capaciteit, zoals beoogd in het Regeerakkoord.
Met deze middelen wordt geïnvesteerd in het werven en opleiden van nieuwe medewerkers. Dit leidt tot een kwantitatieve en kwalitatieve versterking: enerzijds wordt de capaciteit op termijn met 480 fte vergroot, anderzijds wordt het opleidingsniveau verhoogd. Nieuwe medewerkers worden zowel ingezet in de wijk als bij de recherche. Om de werving te faciliteren wordt de basis opleidingscapaciteit van de Politieacademie uitgebreid. Ook wordt extra aandacht besteed aan de zorg voor personeel, met als doel om te voorkomen dat politieagenten met gezondheidsproblemen te kampen krijgen. In totaal is voor dit alles 69 miljoen euro beschikbaar.
De verbreding en verdieping van de aanpak van cybercrime leidt tot meer en betere onderzoeken; de kwantiteit en kwaliteit van de digitale expertise van de politie wordt hiertoe vergroot. Met state of the art middelen worden de eenheden gefaciliteerd, zodat zij (ook decentraal) cyberonderzoeken kunnen uitvoeren. Verder wordt geïnvesteerd in het versterken van de uitrusting (bv. body cams) ten behoeve van versterking van de politieoperatie op straat en in de politie-eigen cybersecurity. Het Team Internationale Misdrijven wordt (sterker) geëquipeerd door inzet van flexibele capaciteit en specifieke kennis om internationale misdrijven op te lossen. Voor dit alles is 31 miljoen euro begroot.
Voor de uitwerking van de andere doelstellingen in het regeerakkoord, zoals de (vormgeving van de) flexibiliseringsagenda wordt gezamenlijk met het Ministerie van JenV, Regioburgemeesters, Openbaar Ministerie en politie bezien hoe dit plaats kan vinden. Het streven is dat deze uitwerking bij voorjaarsnota 2018 op hoofdlijnen gereed is. Het streven is dat deze uitwerking bij voorjaarsnota 2018 op hoofdlijnen gereed is voor de besluitvorming over de volgende tranche.
Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Intrekken wetsvoorstel eigen bijdrageregeling
De uitvoering van het (ingetrokken) wetsvoorstel zou plaatsvinden bij het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Het restant van de uitvoeringsmiddelen die hiervoor zijn begroot op artikel 32 (de strafvordering) valt vrij (2,8 miljoen euro) en wordt, voor zover niet verrekend met de gederfde ontvangsten, overgeboekt (2,0 miljoen euro) naar artikel 92 «nominaal en onvoorzien» (zie ook toelichting ontvangstenmutaties).
Artikel 34 Straffen en Beschermen
Voorkomen vechtscheidingen
Maatregel B15 uit het regeerakkoord leidt op artikel 34 tot een verhoging van de verplichtingen en uitgaven in 2018 met 1,7 miljoen euro. Echtscheidingen die problematisch verlopen kunnen veel schade aanrichten bij ex-echtelieden en eventuele kinderen. Landelijk beleid ten aanzien van het voorkomen van «vechtscheidingen» zal gericht zijn op het wegnemen van knelpunten die deze schade veroorzaken. Het belang van het kind dient te allen tijde voorop te staan, wat maakt dat het contact van het kind met de ouders en grootouders wordt bevorderd. Voor de uitvoering van deze maatregel wordt 0,3 miljoen euro verantwoord op het apparaatsartikel 91.
Vrijwilligerswerk gedetineerden
Maatregel B16 uit het regeerakkoord leidt tot een verhoging van de verplichtingen en uitgaven in 2018 met 1 miljoen euro. DJI geeft uitvoering aan een bestaande subsidieregeling waaruit vrijwilligerswerk wordt bekostigd. In samenspraak met de vrijwilligersorganisaties wordt het subsidiekader aangepast teneinde een effectievere besteding van de middelen mogelijk te maken.
Daarnaast zal er in 2018 een pilot worden uitgevoerd bij de reclassering voor vrijwilligers. Vanaf 2019 zal worden bezien hoe de middelen, mede in het licht van het nieuwe subsidiekader, tussen DJI en/of reclassering worden verdeeld.
Regionaal uitstapprogramma Prostituees
Maatregel B17 uit het regeerakkoord leidt tot een verhoging van de verplichtingen en uitgaven in 2018 met 2 miljoen euro. Door structureel geld beschikbaar te stellen voor een landelijk dekkend netwerk van uitstapprogramma’s worden mensen die de prostitutie willen verlaten geholpen. Dit in het kader van het kabinetsbeleid om mensen in de prostitutie te beschermen tegen misstanden zoals uitbuiting en mensenhandel. De strijd tegen mensenhandel wordt daarom versterkt en wordt er geïnvesteerd in internationaal opsporingsonderzoek. In bronlanden van mensenhandel wordt een vaste politieliaison gestationeerd.
Intrekken wetsvoorstel eigen bijdragen
De uitvoering van het (ingetrokken) wetsvoorstel zou plaatsvinden bij het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Het restant van de uitvoeringsmiddelen die hiervoor zijn begroot op artikel 34 (slachtofferzorg) valt vrij (0,1 miljoen euro) en wordt overgeboekt naar artikel 92 «nominaal en onvoorzien» (zie ook toelichting ontvangstenmutaties).
Artikel 91 Apparaat kerndepartement
Voorkomen vechtscheidingen
Maatregel B15 uit het regeerakkoord leidt tot een verhoging van de verplichtingen en uitgaven in 2018 met 0,3 miljoen euro. Het betreft hier de uitvoeringskosten van de maatregel die bij artikel 34 is opgenomen.
Artikel 92 Nominaal en onvoorzien
Intrekken wetsvoorstel eigen bijdragen
De uitvoering van het (ingetrokken) wetsvoorstel zou plaatsvinden bij het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Het restant van de uitvoeringsmiddelen, voor zover niet verrekend met de gederfde ontvangsten, valt vrij (2,1 miljoen euro) en wordt op artikel 92 «nominaal en onvoorzien» verantwoord (zie ook toelichting ontvangstenmutaties).
Toelichting op de ontvangstenmutaties
Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand en Artikel 34 Straffen en Beschermen
Intrekken wetsvoorstel eigen bijdragen (artikel 32 en 34)
Het wetsvoorstel voor een eigen bijdrage in de kosten voor de strafvordering en de slachtofferzorg is ingetrokken (TK 2017–2018 34 700, nr. 50). De ontvangsten die hiervoor op de begroting van JenV waren geraamd komen nu te vervallen. Met de derving is rekening gehouden bij de begrotingsvoorbereiding 2017, door reservering van de betreffende middelen op de aanvullende post. De middelen worden nu aan de begroting van JenV worden toegevoegd, waarbij de mutatie op de ontvangstenbegroting per saldo budgetneutraal is.
Meerjarige doorwerking
In de onderstaande tabellen worden per gewijzigd artikel de standen ontwerpbegroting 2018 vóór deze nota van wijziging, de mutaties, en de standen ontwerpbegroting 2018 ná de nota van wijziging meerjarig opgenomen.
Art. |
Omschrijving |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
---|---|---|---|---|---|---|
31 |
Politie |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
5.588.856 |
5.700.417 |
5.644.863 |
5.536.637 |
5.448.218 |
|
B5 Politie |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
|
Stand na de nota van wijziging |
5.688.856 |
5.800.417 |
5.744.863 |
5.636.637 |
5.548.218 |
|
32 |
Rechtspleging en rechtsbijstand |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
1.461.453 |
1.430.309 |
1.419.189 |
1.415.696 |
1.412.245 |
|
intrekken wetsvoorstel eigen bijdrage: CAK |
-2.809 |
-2.809 |
-2.809 |
-2.809 |
-2.809 |
|
Stand na de nota van wijziging |
1.458.644 |
1.427.500 |
1.416.380 |
1.412.887 |
1.409.436 |
|
33 |
Veiligheid en criminaliteitsbestrijding |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
712.834 |
688.089 |
681.895 |
676.270 |
676.488 |
|
B17 Regionaal uitstapprogramma Prostituees |
2.000 |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
|
Stand na de nota van wijziging |
714.834 |
691.089 |
684.895 |
679.270 |
679.488 |
|
34 |
Straffen en Beschermen |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
2.394.928 |
2.516.742 |
2.528.842 |
2.488.935 |
2.469.044 |
|
B15 Voorkomen vechtscheidingen |
1.700 |
2.700 |
||||
B16 Vrijwilligerswerk gedetineerden |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
|
intrekken wetsvoorstel eigen bijdrage: CAK |
– 128 |
– 4 |
– 4 |
– 4 |
– 4 |
|
Stand na de nota van wijziging |
2.397.500 |
2.520.438 |
2.529.838 |
2.489.931 |
2.470.040 |
|
36 |
Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
278.667 |
282.745 |
287.955 |
287.955 |
287.955 |
|
Stand na de nota van wijziging |
278.667 |
282.745 |
287.955 |
287.955 |
287.955 |
|
37 |
Migratie |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
1.181.800 |
965.397 |
898.481 |
888.869 |
875.521 |
|
Stand na de nota van wijziging |
1.181.800 |
965.397 |
898.481 |
888.869 |
875.521 |
|
91 |
Apparaat Kerndepartement |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
428.865 |
415.811 |
419.480 |
412.367 |
413.812 |
|
B15 Voorkomen vechtscheidingen |
300 |
300 |
||||
Stand na de nota van wijziging |
429.165 |
416.111 |
419.480 |
412.367 |
413.812 |
|
92 |
Nominaal en onvoorzien |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
20.137 |
20.483 |
20.508 |
19.720 |
– 244.984 |
|
intrekken wetsvoorstel eigen bijdrage: CAK |
2.117 |
113 |
113 |
113 |
113 |
|
Stand na de nota van wijziging |
22.254 |
20.596 |
20.621 |
19.833 |
– 244.871 |
|
93 |
Geheim |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
3.067 |
3.067 |
3.067 |
3.067 |
3.067 |
|
Stand na de nota van wijziging |
3.067 |
3.067 |
3.067 |
3.067 |
3.067 |
|
Totaal Ministerie van Justitie en Veiligheid |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
12.070.607 |
12.023.060 |
11.904.280 |
11.729.516 |
11.341.366 |
|
B5 Politie |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
|
B15 Voorkomen vechtscheidingen |
2.000 |
3.000 |
0 |
0 |
0 |
|
B16 Vrijwilligerswerk gedetineerden |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
|
B17 Regionaal uitstapprogramma Prostituees |
2.000 |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
|
intrekken wetsvoorstel eigen bijdrage: CAK |
– 820 |
– 2.700 |
– 2.700 |
– 2.700 |
– 2.700 |
|
Stand na de nota van wijziging |
12.174.787 |
12.127.360 |
12.005.580 |
11.830.816 |
11.442.666 |
Art. |
Omschrijving |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
---|---|---|---|---|---|---|
31 |
Politie |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
5.598.229 |
5.709.070 |
5.645.710 |
5.536.637 |
5.448.218 |
|
B5 Politie |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
|
Stand na de nota van wijziging |
5.698.229 |
5.809.070 |
5.745.710 |
5.636.637 |
5.548.218 |
|
32 |
Rechtspleging en rechtsbijstand |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
1.461.453 |
1.430.309 |
1.419.189 |
1.415.696 |
1.412.245 |
|
intrekken wetsvoorstel eigen bijdrage: CAK |
– 2.809 |
– 2.809 |
– 2.809 |
– 2.809 |
– 2.809 |
|
Stand na de nota van wijziging |
1.458.644 |
1.427.500 |
1.416.380 |
1.412.887 |
1.409.436 |
|
33 |
Veiligheid en criminaliteitsbestrijding |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
712.834 |
688.089 |
681.895 |
676.270 |
676.488 |
|
B17 Regionaal uitstapprogramma Prostituees |
2.000 |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
|
Stand na de nota van wijziging |
714.834 |
691.089 |
684.895 |
679.270 |
679.488 |
|
34 |
Straffen en Beschermen |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
2.394.928 |
2.516.742 |
2.528.842 |
2.488.935 |
2.469.044 |
|
B15 Voorkomen vechtscheidingen |
1.700 |
2.700 |
0 |
0 |
0 |
|
B16 Vrijwilligerswerk gedetineerden |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
|
intrekken wetsvoorstel eigen bijdrage: CAK |
– 128 |
– 4 |
– 4 |
– 4 |
– 4 |
|
Stand na de nota van wijziging |
2.397.500 |
2.520.438 |
2.529.838 |
2.489.931 |
2.470.040 |
|
36 |
Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
278.667 |
282.745 |
287.955 |
287.955 |
287.955 |
|
Stand na de nota van wijziging |
278.667 |
282.745 |
287.955 |
287.955 |
287.955 |
|
37 |
Migratie |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
1.181.800 |
965.397 |
898.481 |
888.869 |
875.521 |
|
Stand na de nota van wijziging |
1.181.800 |
965.397 |
898.481 |
888.869 |
875.521 |
|
91 |
Apparaat Kerndepartement |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
429.422 |
415.811 |
419.480 |
412.367 |
413.812 |
|
B15 Voorkomen vechtscheidingen |
300 |
300 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na de nota van wijziging |
429.722 |
416.111 |
419.480 |
412.367 |
413.812 |
|
92 |
Nominaal en onvoorzien |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
20.137 |
20.483 |
20.508 |
19.720 |
– 244.984 |
|
intrekken wetsvoorstel eigen bijdrage: CAK |
2.117 |
113 |
113 |
113 |
113 |
|
Stand na de nota van wijziging |
22.254 |
20.596 |
20.621 |
19.833 |
– 244.871 |
|
93 |
Geheim |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
3.067 |
3.067 |
3.067 |
3.067 |
3.067 |
|
Stand na de nota van wijziging |
3.067 |
3.067 |
3.067 |
3.067 |
3.067 |
|
Totaal Ministerie van Justitie en Veiligheid |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
12.080.537 |
12.031.713 |
11.905.127 |
11.729.516 |
11.341.366 |
|
B5 Politie |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
|
B15 Voorkomen vechtscheidingen |
2.000 |
3.000 |
0 |
0 |
0 |
|
B16 Vrijwilligerswerk gedetineerden |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
|
B17 Regionaal uitstapprogramma Prostituees |
2.000 |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
|
intrekken wetsvoorstel eigen bijdrage: CAK |
– 820 |
– 2.700 |
– 2.700 |
– 2.700 |
– 2.700 |
|
Stand na de nota van wijziging |
12.184.717 |
12.136.013 |
12.006.427 |
11.830.816 |
11.442.666 |
Art. |
Omschrijving |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
---|---|---|---|---|---|---|
31 |
Politie |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
500 |
500 |
500 |
500 |
500 |
|
Stand na de nota van wijziging |
500 |
500 |
500 |
500 |
500 |
|
32 |
Rechtspleging en rechtsbijstand |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
229.498 |
277.446 |
289.219 |
290.119 |
290.119 |
|
intrekken wetsvoorstel eigen bijdrage |
– 23.420 |
– 37.500 |
– 39.100 |
– 40.000 |
– 40.000 |
|
Stand na de nota van wijziging |
206.078 |
239.946 |
250.119 |
250.119 |
250.119 |
|
33 |
Veiligheid en criminaliteitsbestrijding |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
1.122.957 |
1.205.408 |
1.236.959 |
1.194.510 |
1.155.510 |
|
Stand na de nota van wijziging |
1.122.957 |
1.205.408 |
1.236.959 |
1.194.510 |
1.155.510 |
|
34 |
Straffen en Beschermen |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
87.480 |
101.240 |
101.480 |
101.480 |
101.480 |
|
intrekken wetsvoorstel eigen bijdrage |
– 4.000 |
– 5.000 |
– 5.000 |
– 5.000 |
– 5.000 |
|
Stand na de nota van wijziging |
83.480 |
96.240 |
96.480 |
96.480 |
96.480 |
|
36 |
Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na de nota van wijziging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
37 |
Migratie |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
156.600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na de nota van wijziging |
156.600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
91 |
Apparaat Kerndepartement |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
26.581 |
17.424 |
16.425 |
15.706 |
15.706 |
|
Stand na de nota van wijziging |
26.581 |
17.424 |
16.425 |
15.706 |
15.706 |
|
92 |
Nominaal en onvoorzien |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na de nota van wijziging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
93 |
Geheim |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na de nota van wijziging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal Ministerie van Justitie en Veiligheid |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
1.623.616 |
1.602.018 |
1.644.583 |
1.602.315 |
1.563.315 |
|
intrekken wetsvoorstel eigen bijdrage |
– 27.420 |
– 42.500 |
– 44.100 |
– 45.000 |
– 45.000 |
|
Stand na de nota van wijziging |
1.596.196 |
1.559.518 |
1.600.483 |
1.557.315 |
1.518.315 |
De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus
De Minister voor Rechtsbescherming, S. Dekker
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34775-VI-20.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.