Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 januari 2018
Hierbij informeer ik uw Kamer over het arrest van het Europese Hof van Justitie (hierna:
«het Hof») in de zaak Vaditrans en de consequenties ervan. Het Hof verklaarde op 20 december
2017 dat de rechtstreeks werkende Europese rij- en rusttijdenverordening 561/2006
een vrachtwagenchauffeur verbiedt om een rustperiode van 45 uur of meer (de normale wekelijkse rusttijd, ook wel bekend als weekendrust) in het voertuig door te brengen.
Het arrest van het Hof leidt tot een gelijk speelveld binnen de EU omdat er een eind
komt aan de onduidelijkheid over de interpretatie van de rusttijdenregels en hierdoor
een uniforme handhaving wordt bevorderd.
Zoals op 24 februari 2017 aan uw Kamer toegezegd (Kamerstuk 29 398, nr. 556) zou de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaan handhaven wanneer het Hof
zou aangeven dat de rij- en rusttijdenverordening een verbod bevat. Door de inrichting
van onze nationale regelgeving leidt dit arrest automatisch tot een grondslag hiervoor.
Door de ILT is een flyer in meerdere talen opgesteld, waarin wordt aangekondigd dat
ILT zal handhaven op het verblijf van de normale wekelijkse rusttijd in het voertuig.
Deze flyer is inmiddels verstuurd naar brancheorganisaties, met het verzoek deze onder
hun leden te verspreiden. Ook is deze informatie via de Euro Control Route (ECR) aan
andere lidstaten toegezonden, met het verzoek deze onder alle stakeholders te verspreiden.
Daarnaast deelt de ILT deze flyers uit bij reguliere wegcontroles en worden de flyers
in de komende weekenden bij alle grote verzorgingsplaatsen verspreid. Op deze manier
kunnen de chauffeurs en de vervoerondernemers zich voorbereiden op het verbod en de
handhaving hiervan in Nederland. Vervolgens zal met ingang van februari 2018 worden
gestart met de handhaving door middel van enkele gerichte acties.
Bij deze handhavingsacties zullen boetes worden opgelegd aan chauffeurs die zich in
het voertuig of de directe nabijheid van de vrachtauto bevinden en waarvan aan de
hand van de tachograafgegevens kan worden vastgesteld dat de chauffeur een normale
wekelijkse rusttijd geniet of had moeten genieten.
Overigens wijs ik u erop, dat het is toegestaan om een dagelijkse rust of een verkorte
wekelijkse rust in het voertuig te genieten.
Door consequenties te verbinden aan het arrest van het Hof in termen van handhaving,
geef ik ook uitvoering aan de motie van het lid Gijs van Dijk van 30 november 2017
(Kamerstuk 21 501-31, nr. 468), waarin de regering wordt verzocht de mogelijkheden te bezien om maatregelen te
nemen om de overlast en onveiligheid aan te pakken en te handhaven op de arbeidsomstandigheden
en weekendrust van chauffeurs.
Het voorstel voor de wijziging van de bestaande rij- en rusttijdenverordening is onderdeel
van het eerste EU-mobiliteitspakket (Kamerstuk 34 734). Het Bulgaars EU-voorzitterschap streeft voor de voorstellen van de sociale pijler,
waaronder deze verordening, naar een akkoord op de Transportraad in juni 2018.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga