Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 september 2016
Hierbij bied ik u aan het Meerjarenplan 2017–2021 (verder: MJP) van de Inspectie Leefomgeving
en Transport (ILT)1.
Dit MJP verschaft op hoofdlijnen inzicht in de werkzaamheden van de ILT voor het nieuwe
begrotingsjaar. Ook geeft het MJP uitvoering aan de motie Van Helvert (Kamerstuk
33 678, nr. 28), die de regering verzoekt het Meerjarenplan 2016–2020 aan te vullen met de implementatie
van de organisatiebrede veranderingen en de koerswijziging zoals door de enquêtecommissie
Fyra is aanbevolen. Daartoe dient hoofdstuk 1 van het MJP: De koers van de ILT, waarin
u kunt lezen over het programma «Koers ILT» dat de ILT heeft opgezet om te komen tot
de gewenste organisatiebrede veranderingen.
Onderdeel van het programma Koers ILT is, behalve de aanbevelingen van de enquêtecommissie,
ook de ILT-brede risicoanalyse. Dit deel vloeit voort uit de motie Smaling en Van
Veldhoven, die de regering tijdens de behandeling van de begroting 2016 heeft verzocht
taken en budget van de ILT meer met elkaar in evenwicht te brengen2. In mijn brief van 8 maart 2016 heb ik u geïnformeerd over de daarvoor benodigde
strategisch georiënteerde analyse3.
Binnen het programma Koers ILT zijn en worden diverse ontwikkelingen in gang gezet.
Onder andere zijn al werkprocessen aangepast in lijn met aanbevelingen uit de Fyra-enquête.
Dit is nu nog niet zichtbaar in de productiereeksen in dit MJP. Dat zal naar verwachting
wel zo zijn in het volgende MJP, als de resultaten van de ILT-brede risicoanalyse
beschikbaar zijn.
U ontvangt dit MJP snel na het vorige MJP (2016–2020). Dat komt omdat we bij de opstelling
en aanbieding aan willen sluiten bij de gebruikelijke begrotingscyclus, wat tot nu
toe niet het geval was.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus