Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 34350-VI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 34350-VI nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2015 wijzigingen aan te brengen in:
1. De departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Veiligheid en Justitie;
2. De begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
De in de departementale begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Veiligheid en Justitie, G.A. van der Steur
1. |
Leeswijzer |
2 |
2. |
Het beleid |
2 |
2.1 |
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties |
3 |
2.2 |
De Beleidsartikelen |
6 |
31 Nationale politie |
6 |
|
32 Rechtspleging en rechtsbijstand |
7 |
|
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding |
8 |
|
34 Sanctietoepassing |
10 |
|
35 Jeugd |
12 |
|
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid |
13 |
|
37 Vreemdelingen |
14 |
|
2.3 |
De niet-beleidsartikelen |
15 |
91 Apparaatsuitgaven kerndepartement |
15 |
|
92 Nominaal en Onvoorzien |
16 |
|
93 Geheim |
16 |
|
2.4 |
Exploitatie- en kasstroomoverzichten agentschappen |
17 |
Dit is de tweede suppletoire begroting 2015 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2015 en de mutaties genoemd in de vermoedelijke uitkomsten (onderdeel van de Miljoenennota 2016).
In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel (paragraaf 2.1). Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10,0 mln.
In paragraaf 2.2 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In paragraaf 2.3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen. Hierin staan per artikel kolomsgewijs:
• stand vastgestelde begroting 2015;
• stand eerste suppletoire begroting 2015;
• mutaties tweede suppletoire begroting 2015;
• stand tweede suppletoire begroting 2015 met daarbij de budgetflexibiliteit.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2esuppletoire begroting 2015» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel technisch van aard zijn. Financieel technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingen-mutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de mutaties op de beleidsartikelen (2.2) en de mutaties op de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.
Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2015 (Najaarsnota)
Beleidsartikel |
Uitgaven |
|
---|---|---|
Belangrijkste suppletoire mutaties: |
||
1. Administratiekostenvergoeding Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) |
34 |
– 16.385 |
2. Aanpassen bijdrage Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) |
34, 35 |
– 44.100 |
3. Eerstejaarsopvang asielzoekers ODA |
37 |
139.000 |
4. Bed, bad, brood |
37 |
13.333 |
5. Bed, bad, brood naar gemeenten |
37 |
– 10.300 |
6. Gevolgen asielinstroom en inzet asielreserve |
37 |
20.000 |
7. COA (ODA toerekening) |
37 |
350.000 |
8. IND en Nidos |
37 |
26.500 |
9. Dekking tekort Boeten en Transacties (BenT) |
alle artikelen (m.u.v. 33 en 35) |
– 60.000 |
10. Desaldering JustID |
91 |
16.197 |
11. Herijking Rijkshuisvestingssystemen |
92 |
30.000 |
12. Verdeling loon- en prijsbijstelling |
alle artikelen |
– 38.402 |
13. Loonbijstelling nieuwe CAO |
alle artikelen |
71.223 |
Toelichting op de belangrijkste uitgavenmutaties
1. Administratiekosten Centraal Justitieel Incasso Bureau
De administratiekostenvergoeding wordt geboekt via de VenJ begroting. Het betreft de ontvangen vergoeding voor administratiekosten bij financiële sancties. Deze ontvangsten zijn door het departement beschikbaar gesteld aan het CJIB ter dekking van de gemaakte kosten bij WAHV-zaken, boetevonnissen en OM-afdoeningen. Op de administratiekosten ontstaat een tegenvaller, omdat de instroom van het aantal WAHV-zaken, veel lager is dan begroot. Door het budgettaire kader van de uitgaven en ontvangsten te verlagen wordt het budget van CJIB in lijn gebracht met de actuele instroom.
2. Aanpassen bijdrage Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
De kasbijdrage aan DJI is bijgesteld omdat de geraamde uitgaven voor o.a. planmatig onderhoud, Van Werk Naar Werk-budgetten en de transitiekosten voor Veldzicht niet in 2015, maar in latere jaren besteed zullen worden. Bij 1e suppletoire begroting 2016 zal de meerjarige bijdrage aan DJI binnen de begroting van VenJ in lijn worden gebracht met het actuele ritme van deze bestedingen.
3. Eerstejaarsopvang asielzoekers ODA (Official Development Assistance)
De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden toegerekend aan ODA. Door de verhoogde raming van de asielinstroom neemt de toerekening aan ODA in 2015 ook toe. De meerkosten worden naast de stijgende instroom ook veroorzaakt door de oplopende opvangduur.
4. Bed, bad, brood
In 2015 is € 13,3 mln. incidenteel en structureel € 20 mln. door het Kabinet beschikbaar gesteld voor de voorzienig op bed, bad en brood voor uitgeprocedeerde asielzoekers.
5. Bed, bad, brood naar gemeenten
De Staatssecretaris is met de VNG overeengekomen om voor de tijdelijke voorziening een bedrag van € 10,3 mln. beschikbaar te stellen. Via een decentralisatie uitkering wordt dit bedrag beschikbaar gesteld aan de gemeenten. Het geld wordt uitgekeerd volgens een verdeelsleutel gebaseerd op de bed-bad-brood-aantallen die gemeenten onlangs bij de VNG hebben aangeleverd (voor de periode van half december 2014 tot juni 2015). Zie ook post 4.
6. Gevolgen asielinstroom en inzet asielreserve
De hogere asielinstroom leidt ook tot extra kosten bij de IND. De dekking voor 2015 geschiedt door de inzet van de asielreserve. Zie ook de toelichting bij de ontvangsten.
7. COA (ODA toerekening)
De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden toegerekend aan ODA. De raming voor de asielinstroom is naar boven bijgesteld. Door deze verhoogde raming neemt de toerekening aan ODA in 2015 toe bij najaarsnota. Dit leidt tot hogere opvangkosten bij het COA voor de opvang van asielzoekers in 2015 en 2016, immers de opvangkosten lopen door na de jaargrens.
8. IND en Nidos
De verhoogde raming voor de asielinstroom leidt tot hogere kosten bij de IND en NIDOS voor het in procedure nemen van asielzoekers en de begeleiding en opvang van minderjarige vreemdelingen (niet ODA). Onderuitputting op verschillende begrotingen wordt ingezet als dekking voor deze problematiek. Deze middelen zullen niet tot besteding komen in 2015 en worden d.m.v. de asielreserve doorgeschoven naar 2016.
9. Dekking tekort Boeten en Transacties
De tegenvaller bij boeten en transacties in 2015 die reeds in de Miljoenennota 2016 van dekking is voorzien (€ 60 mln.)
10. Desaldering JustID (Justitiële Informatiedienst)
JustID voert naast een aantal reguliere taken ook opdrachten uit voor derden, zoals het beheer van systemen. De vergoedingen voor deze opdrachten worden door middel van een desaldering toegevoegd aan het budgettaire kader. Hierbij wordt het uitgaven, verplichtingen en ontvangstenkader verhoogd.
11. Herijking Rijkshuisvestingsystemen
In het voorjaar heeft het kabinet besloten tot aanvullende besparingen teneinde het uitgavenkader conform het regeerakkoord niet te overstijgen. Zoals in de begroting 2016 (pagina 27) is toegelicht wordt deze taakstelling in 2015 en 2016 ingevuld met het verkregen voordeel als gevolg van de gewijzigde tariefstructuur van de Rgd. In 2017 wordt circa de helft van deze taakstelling ingevuld door de tariefsverlaging Rgd. In deze 2e suppletoire begroting wordt de mutatie 2015 geformaliseerd.
12. Verdeling loon- en prijsbijstelling
Met deze mutatie wordt de loon- en prijsbijstelling 2015 verdeeld over de desbetreffende artikelonderdelen exclusief de effecten van de nieuwe CAO.
13. Loonbijstelling nieuwe CAO
De nieuwe CAO betekent voor VenJ een loonbijstelling van € 71,2 mln. waarvan € 49,4 mln. voor de politie. De beschikbare middelen voor de Politie-CAO komen naar verwachting niet tot uitbetaling in 2015 en worden door middel van een kasschuif doorgeschoven naar 2016.
Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2015 (Najaarsnota)
Beleidsartikel |
Ontvangsten |
|
---|---|---|
Belangrijkste suppletoire mutaties: |
||
1. Lagere griffie ontvangsten |
32 |
– 25.800 |
2. Tegenvaller Boeten en transacties (BenT) |
33 |
– 111.300 |
3. Administratiekostenvergoeding Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) |
34 |
– 16.385 |
4. Gevolgen asielinstroom en inzet asielreserve |
37 |
20.000 |
5. Desaldering JustID |
91 |
16.197 |
Toelichting op de belangrijkste ontvangstenmutaties
1. Lagere griffieontvangsten
De instroom van civiele- en bestuurszaken bij de rechtbanken is lager dan geraamd. Als gevolg hiervan wordt een tegenvaller op de griffieontvangsten verwacht.
2. Tegenvaller Boeten en transacties
Op basis van de realisatie van het aantal door het CJIB verstuurde beschikkingen tot september 2015 is vastgesteld, dat in 2015 een onderuitputting in de ontvangsten uit boetes en transacties ontstaat van € 111,3 mln. Deze onderuitputting is het saldo van de effecten van het door de politie sedert maart 2015 gevoerde coulancebeleid, een lagere opbrengst vanwege een mindere opbrengst uit overtredingen en opgelegde strafbeschikkingen en een ten opzichte van de raming 2015 extra opbrengst voortvloeiend uit de handhaving via de digitale flitspalen. Van het genoemde tekort van € 111,3 is bij Miljoenennota € 60 mln. gedekt. Bij de slotwet zal worden bezien of binnen de totale begroting nog meevallers zijn opgetreden ter dekking van het resterende tekort.
3. Administratiekostenvergoeding Centraal justitieel Incassobureau
Op de administratiekosten ontstaat een tegenvaller, omdat de verwachte aantallen WAHV-zaken, op basis van de actuele instroom van boeten en transacties, veel lager is dan begroot. Door het budgettaire uitgaven- en ontvangstenkader te verlagen wordt het budget van CJIB in lijn gebracht met de actuele instroom. Zie ook de toelichting bij de uitgaven.
4. Gevolgen asielinstroom en inzet asielreserve
De stijging van de asielinstroom leidt onder andere tot hogere kosten bij de IND. Deze extra kosten worden uit de asielreserve gehaald. Dit leidt tot een ontvangst op dit artikel. Door middel van een desaldering wordt het uitgaven, verplichtingen en ontvangstenkader verhoogd. Zie ook de toelichting bij de uitgaven.
5. Desaldering JustID (Justitiële Informatiedienst)
JustID voert naast een aantal reguliere taken ook opdrachten uit voor derden, zoals het beheer van systemen. De vergoedingen voor deze opdrachten worden door middel van een desaldering toegevoegd aan het budgettaire kader. Hierbij wordt het uitgaven, verplichtingen en ontvangstenkader verhoogd.
31 NATIONALE POLITIE
Stand vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
5.132.936 |
5.150.343 |
– 10.186 |
5.140.157 |
|
Programma-uitgaven |
5.132.936 |
5.150.343 |
199 |
5.150.542 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
99,95% |
||||
31.2 Bekostiging nationale politie |
|||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
|||||
Nationale Politie |
4.877.789 |
4.882.408 |
– 15.734 |
4.866.674 |
|
Politieacademie |
112.012 |
112.012 |
426 |
112.438 |
|
Bijdragen aan medeoverheden |
|||||
BES brandweer- en politiekorps |
16.653 |
20.830 |
2.058 |
22.888 |
|
Opdrachten |
|||||
Gerechtstolken |
0 |
0 |
9.383 |
9.383 |
|
31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie |
|||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
|||||
Internationale samenwerkingsoperaties |
10.981 |
10.981 |
9 |
10.990 |
|
C2000 / GMS |
93.424 |
103.824 |
1.418 |
105.242 |
|
overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT |
791 |
791 |
2.736 |
3.527 |
|
Bijdragen aan medeoverheden |
|||||
Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg |
1.266 |
1.166 |
5 |
1.171 |
|
Subsidies |
|||||
Stichting NL Confidential |
700 |
700 |
0 |
700 |
|
overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT |
0 |
500 |
0 |
500 |
|
Opdrachten |
|||||
Providers |
11.000 |
9.944 |
12 |
9.956 |
|
overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT |
3.820 |
2.687 |
– 136 |
2.551 |
|
Bijdragen aan Sociale fondsen |
|||||
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie |
4.500 |
4.500 |
22 |
4.522 |
|
Ontvangsten |
500 |
500 |
0 |
500 |
Toelichting op beleidsartikel 31
Mutaties uitgaven
31.2 Bekostiging nationale politie
Nationale Politie
Het budget op het artikelonderdeel «Nationale Politie» wordt met € – 15,7 mln. verlaagd. Deze verlaging wordt voornamelijk verklaard door de volgende mutaties:
• De dekking van het tekort op boeten en transacties voor € – 18 mln. door diverse genomen maatregelen op de VenJ-begroting. Zie ook tabel belangrijkste mutaties uitgaven.
• Een technische mutatie van € – 9,5 mln. Dit betreft een budgetverschuiving van artikel bijdrage nationale politie naar artikel opdrachten gerechtstolken voor € 9,5 mln.
• De toekenning van de loon- en bijstelling ad € 18,5 mln.
• Diverse mutaties kleiner dan € 5 mln.
32 RECHTSPLEGING EN RECHTSBIJSTAND
Stand vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
1.439.713 |
1.479.166 |
– 4.618 |
1.474.548 |
|
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad |
|||||
Personeel |
20.745 |
20.745 |
2.276 |
23.021 |
|
waarvan eigen personeel |
19.997 |
19.997 |
1.171 |
21.168 |
|
waarvan externe inhuur |
0 |
0 |
1.845 |
1.845 |
|
waarvan overig personeel |
748 |
748 |
– 740 |
8 |
|
Materieel |
4.223 |
4.222 |
– 210 |
4.012 |
|
waarvan ICT |
499 |
499 |
1.296 |
1.795 |
|
waarvan SSO's |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan overig materieel |
3.724 |
3.723 |
– 1.506 |
2.217 |
|
Programma-uitgaven |
1.414.745 |
1.454.199 |
– 6.684 |
1.447.515 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
100,00% |
||||
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel |
|||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
|||||
Raad voor Rechtsbijstand |
51.809 |
52.128 |
– 4.877 |
47.251 |
|
Bureau Financieel Toezicht |
2.408 |
2.408 |
4.003 |
6.411 |
|
Subsidies |
|||||
Stichting geschillencommissies voor Consumentenzaken |
1.328 |
1.328 |
0 |
1.328 |
|
Overig toegang rechtsbestel |
179 |
179 |
0 |
179 |
|
Opdrachten |
|||||
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen |
14.478 |
14.478 |
– 1.598 |
12.880 |
|
Toevoegingen rechtsbijstand |
369.649 |
401.849 |
– 5.531 |
396.318 |
|
Overig toegang rechtsbestel |
1.598 |
1.598 |
– 939 |
659 |
|
32.3 |
Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel |
||||
Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak |
953.130 |
959.850 |
2.186 |
962.036 |
|
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
|||||
College Bescherming Persoonsgegevens |
8.191 |
8.116 |
72 |
8.188 |
|
College voor de Rechten van de Mens |
6.016 |
6.091 |
505 |
6.596 |
|
Centraal Administratie Kantoor |
2.700 |
2.700 |
– 402 |
2.298 |
|
Overig optimale randvoorwaarden rechtsbestel |
686 |
901 |
– 206 |
695 |
|
Bijdragen aan medeoverheden |
|||||
Bijdragen rechtspleging |
86 |
86 |
1 |
87 |
|
Subsidies |
|||||
Subsidies rechtspleging |
891 |
891 |
101 |
992 |
|
Subsidies wetgeving |
1.437 |
1.437 |
1 |
1.438 |
|
Opdrachten |
|||||
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging |
159 |
159 |
0 |
159 |
|
Ontvangsten |
274.980 |
231.020 |
– 25.800 |
205.220 |
|
waarvan griffie |
240.526 |
224.726 |
– 25.800 |
198.926 |
Toelichting op beleidsartikel 32
Mutaties uitgaven
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Het budget op het artikelonderdeel «adequate toegang tot het rechtsbestel» wordt totaal met € – 8,9 mln. verlaagd. De verlaging is voornamelijk toe te wijzen aan een meevaller van circa € – 12 mln. die verantwoord is op de volgende subartikelonderdelen:
– Raad voor de Rechtsbijstand en Toevoegingen € – 10,4 mln.
– Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) € – 1,6 mln.
De meevaller op de rechtsbijstand is het gevolg van de financieringssystematiek waarbij het budget gedurende het jaar wordt bijgesteld op basis van het aantal werkelijk afgegeven toevoegingen over de periode 1 september tot en met 31 augustus.
De totale uitgaven aan rechtsbijstand zijn ondanks deze verlaging hoger dan in de begroting voor 2015 was geraamd. Bij de WSNP is het aantal nieuwe schuldsaneringszaken lager dan geraamd.
Daarnaast bestaat de mutatie uit diverse posten kleiner dan € 5 mln.
Mutaties ontvangsten
Griffierechten
De instroom van civiele- en bestuurszaken bij de rechtbanken is lager dan geraamd. Als gevolg hiervan wordt een tegenvaller van € – 25,8 mln. op de griffieontvangsten verwacht voor 2015. Zie ook tabel belangrijkste ontvangsten.
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Stand vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
662.722 |
713.745 |
21.410 |
735.155 |
|
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie |
|||||
Personeel |
352.440 |
352.808 |
5.006 |
357.814 |
|
waarvan eigen personeel |
320.988 |
321.356 |
4.816 |
326.172 |
|
waarvan externe inhuur |
31.452 |
31.452 |
– 2.310 |
29.142 |
|
waarvan overig personeel |
0 |
0 |
2.500 |
2.500 |
|
Materieel |
102.367 |
102.432 |
499 |
102.931 |
|
waarvan ICT |
39.686 |
40.211 |
– 27.984 |
12.227 |
|
waarvan SSO's |
28.747 |
29.047 |
425 |
29.472 |
|
waarvan overig materieel |
33.934 |
33.174 |
28.058 |
61.232 |
|
Programma-uitgaven |
207.915 |
258.505 |
15.905 |
274.410 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
100,00% |
||||
33.2 Bestuur, informatie en technologie |
|||||
Bijdragen aan medeoverheden |
|||||
RIEC's/LIEC |
6.673 |
6.673 |
720 |
7.393 |
|
Uitstapprogramma's prostituees |
0 |
1.618 |
250 |
1.868 |
|
Overig bestuur, informatie en technologie |
1.627 |
1.627 |
19 |
1.646 |
|
Subsidies |
|||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid |
2.208 |
9.308 |
919 |
10.227 |
|
Keurmerk Veilig Ondernemen |
1.498 |
1.498 |
0 |
1.498 |
|
Uitstapprogramma's prostituees |
3.000 |
1.382 |
– 248 |
1.134 |
|
Overig bestuur, informatie en technologie |
0 |
1.925 |
0 |
1.925 |
|
Opdrachten |
|||||
Overig bestuur, informatie en technologie |
1.888 |
1.888 |
123 |
2.011 |
|
33.3 Opsporing en vervolging |
|||||
Bijdragen aan agentschappen |
|||||
Nederlands Forensisch Instituut |
65.320 |
65.673 |
4.570 |
70.243 |
|
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
|||||
College gerechtelijk deskundigen |
1.723 |
1.723 |
16 |
1.739 |
|
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties, mede-overheden |
|||||
PV-vergoedingen Bestuurlijke strafbeschikking |
0 |
11.500 |
0 |
11.500 |
|
Staatkundige hervorming Nederlandse antillen |
3.912 |
3.912 |
16 |
3.928 |
|
FIU-Nederland |
4.052 |
4.052 |
– 4.052 |
0 |
|
Overig opsporing en vervolging |
2.393 |
706 |
12.068 |
12.774 |
|
Subsidies |
|||||
Overig opsporing en vervolging |
2.712 |
2.712 |
– 846 |
1.866 |
|
Opdrachten |
|||||
Schadeloosstellingen |
17.395 |
50.895 |
42 |
50.937 |
|
Keten Informatie Management |
764 |
664 |
– 664 |
0 |
|
Onrechtmatige Detentie |
11.180 |
11.180 |
26 |
11.206 |
|
Gerechtskosten OM |
25.537 |
26.127 |
212 |
26.339 |
|
Resituties ontvangsten voorgaande jaren |
0 |
0 |
2.500 |
2.500 |
|
Verkeershandhaving OM |
33.543 |
33.543 |
80 |
33.623 |
|
Afpakken |
10.531 |
7.940 |
30 |
7.970 |
|
Bewaring, verkoop en vernieting in beslaggenomen goederen |
11.959 |
11.959 |
119 |
12.078 |
|
Overig opsporing en vervolging |
0 |
0 |
5 |
5 |
|
Ontvangsten |
1.066.898 |
1.068.425 |
– 108.800 |
959.625 |
|
waarvan Boeten en Transacties |
966.338 |
915.965 |
– 111.300 |
804.665 |
|
waarvan Afpakken |
90.560 |
142.460 |
0 |
142.460 |
Toelichting op beleidsartikel 33
Mutaties uitgaven
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM)
Het budget op het artikelonderdeel «Apparaatsuitgaven» wordt in het totaal met € 5,5 mln. verhoogd. De verhoging wordt voornamelijk verklaard door de toekenning van de loon- en bijstelling ad € 4,9 mln. op het apparaatsbudget. Daarnaast heeft binnen het apparaatsbudget Openbaar Ministerie een herschikking plaatsgevonden tussen de onderdelen personeel (€ – 29 mln.) en materieel budget (€ 29 mln.) op basis van een analyse van de realisatiecijfers op de verschillende budgetten bij het OM. Dit betreft een technische mutatie.
33.3 Opsporing en vervolging
• Het budget op het subartikelonderdeel «Nederlands Forensisch Instituut» is met € 4,6 mln. verhoogd. Deze verhoging wordt verklaard doordat in het kader van de afwikkeling MH-17 ramp, extra kosten, direct samenhangende met de ramp met de MH-17, worden verwacht van circa € 5 mln. waarvan € 4 mln. voor het NFI.
• Het budget op het subartikelonderdeel «overig opsporing en vervolging» is met € 12 mln. verhoogd ter dekking van de overschrijding die is ontstaan op diverse beleidsdoelstellingen binnen dit artikel. De overschrijding wordt voorzien van dekking door de ontstane meevallers op de Rechtsbijstand op artikel 32.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met € 108,8 mln. Deze verlaging wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de tegenvaller op de ontvangsten uit boetes en transacties van € – 111,3 mln. Deze wordt onder andere veroorzaakt door het door de politie sedert maart 2015 gevoerde coulancebeleid, een lagere opbrengst uit overtredingen en een mindere opbrengst uit opgelegde strafbeschikkingen. Zie ook tabel belangrijkste ontvangsten.
34 Sanctietoepassing
Stand vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
2.416.080 |
2.550.644 |
– 42.362 |
2.508.282 |
|
Programma-uitgaven |
2.416.080 |
2.550.644 |
– 52.737 |
2.497.907 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
99,47% |
||||
34.2 Preventieve maatregelen |
|||||
Bijdragen aan agentschappen |
|||||
Dienst Justis |
12.225 |
14.225 |
100 |
14.325 |
|
Bijdragen aan medeoverheden |
|||||
Overig preventieve maatregelen |
0 |
2.148 |
1.443 |
3.591 |
|
Subsidies |
|||||
Preventie bedrijfsleven |
5.800 |
0 |
0 |
0 |
|
Integriteit |
1.050 |
1.052 |
306 |
1.358 |
|
Centrum voor Criminaliteitsbestrijding en Veiligheid |
1.602 |
0 |
0 |
0 |
|
Overig preventieve maatregelen |
2.960 |
6.134 |
– 3.573 |
2.561 |
|
Opdrachten |
|||||
Kansspelbeleid |
1.085 |
1.085 |
3 |
1.088 |
|
Overig preventieve maatregelen |
4.067 |
1.024 |
3.140 |
4.164 |
|
Garanties |
|||||
Failissementscuratoren |
703 |
703 |
301 |
1.004 |
|
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring |
|||||
Bijdragen aan agentschappen |
|||||
DJI-gevangeniswezen-regulier |
1.128.774 |
1.237.114 |
– 18.447 |
1.218.667 |
|
DJI-Forensische zorg |
757.607 |
763.107 |
– 6.517 |
756.590 |
|
DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra |
99.209 |
98.981 |
– 314 |
98.667 |
|
CJIB |
88.649 |
101.864 |
– 204 |
101.660 |
|
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
|||||
Reclassering Nederland |
125.362 |
134.543 |
– 827 |
133.716 |
|
Leger des Heils |
21.025 |
22.159 |
– 2.569 |
19.590 |
|
Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland (SVG) |
62.885 |
66.287 |
– 693 |
65.594 |
|
Centraal Administratie Kantoor |
2.700 |
2.700 |
– 1.788 |
912 |
|
Bijdragen aan medeoverheden |
|||||
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring |
0 |
2.500 |
0 |
2.500 |
|
Subsidies |
|||||
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring |
0 |
0 |
475 |
475 |
|
Opdrachten |
|||||
Forensische zorg |
5.997 |
2.497 |
– 82 |
2.415 |
|
Vrijwilligerswerk gedetineerden |
3.200 |
3.200 |
– 2.492 |
708 |
|
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging |
18.486 |
15.221 |
– 13.994 |
1.227 |
|
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring |
9.169 |
3.917 |
– 634 |
3.283 |
|
34.4 Slachtofferzorg |
|||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
|||||
Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) |
5.321 |
6.992 |
33 |
7.025 |
|
Slachtofferhulp Nederland (SHN) |
34.043 |
35.982 |
– 2.116 |
33.866 |
|
Bijdragen aan medeoverheden |
|||||
Overig Slachtofferzorg |
0 |
0 |
3.940 |
3.940 |
|
Subsidies |
|||||
Stichting Slachtoffer in Beeld en onderzoeken (SiB) |
601 |
601 |
980 |
1.581 |
|
Overig Slachtofferzorg |
0 |
0 |
441 |
441 |
|
Opdrachten |
|||||
Slachtofferzorg |
8.200 |
6.800 |
– 5.536 |
1.264 |
|
Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) |
15.360 |
14.408 |
587 |
14.995 |
|
Voorschotregelingen schadevergoedingsmaatregelen |
0 |
700 |
0 |
700 |
|
Overig Slachtofferzorg |
0 |
4.700 |
– 4.700 |
0 |
|
Ontvangsten |
79.665 |
76.525 |
– 5.467 |
71.058 |
Toelichting op beleidsartikel 34
Mutaties uitgaven
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring
• Het budget van het agentschap DJI is verlaagd met € – 25,3 mln. Deze verlaging wordt in hoofdlijnen verklaard door de volgende mutaties:
– de dekking van het tekort op boeten en transacties voor € – 20,7 mln. door diverse genomen maatregelen op de VenJ-begroting. Zie ook tabel belangrijkste mutaties uitgaven.
– de kasbijdrage aan DJI is bijgesteld omdat de geraamde uitgaven voor o.a. planmatig onderhoud, Van Werk Naar Werk-budgetten en de transitiekosten voor Veldzicht niet in 2015, maar in latere jaren besteed zullen worden. Bij 1e suppletoire begroting 2016 zal de meerjarige bijdrage aan DJI binnen de begroting van VenJ in lijn worden gebracht met het actuele ritme van deze bestedingen (Op het artikelonderdeel 34.3 wordt € 41,9 mln. en op artikelonderdeel 35.3 wordt € 2,2 mln. verantwoord). Zie ook tabel belangrijkste uitgaven.
• De bijdrage aan het agentschap CJIB is verlaagd met € – 0,2 mln. Dit saldo bestaat onder andere uit de volgende mutaties:
– op de administratiekostenvergoeding CJIB wordt in 2015 een tegenvaller verwacht van € – 16,4 mln. De oorzaak is dat de instroom bij WAHV-zaken; OM afdoeningen; boetevonnissen en Europese geldelijke sancties, achter blijft bij de in de VenJ-begroting geraamde instroom over het jaar 2015. Met deze mutatie worden de uitgaven en ontvangstenkader in lijn gebracht met de actuele instroom.
– Bij de agentschappen is een eenmalige meevaller van € 7,2 mln. op het financieringsresultaat 2014 (artikel onderdeel 34.2 Justis 2,1 mln. en artikelonderdeel 34.3 CJIB € 5,1 mln.). De meevaller wordt door middel van een desaldering toegevoegd aan het budgettaire kader. Hierbij wordt het uitgaven en ontvangstenkader verhoogd.
– Diverse mutaties kleiner dan € 5 mln.
• Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging: de mutatie van circa € – 13,9 mln. bestaat uit diverse kleine mutaties.
• Toekenning loon- en bijstelling op het artikelonderdeel 34.3 van € 15,9 mln.
34.4 Slachtofferzorg
Het budget op het artikelonderdeel opdrachten slachtofferzorg wordt verlaagd met € – 5,5 mln. Deze mutatie bestaat uit diverse posten die kleiner zijn dan € 5 mln.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met € – 5,5 mln. De verlaging van dit budget wordt voornamelijk verklaard door de volgende onderdelen:
• Op de administratiekostenvergoeding CJIB wordt in 2015 een tegenvaller verwacht van € – 16,4 mln. Zie ook de toelichting bij de uitgaven.
• Outputfinanciering DJI: in 2014 was sprake van een lager bezetting bij de Dienst Justitiële Inrichtingen dan eerder geraamd, waardoor budget (€ 6,8 mln.) terugvloeit naar VenJ.
• Bij de agentschappen (Justis en CJIB) is een eenmalige meevaller van € 7,2 mln. op het financieringsresultaat 2014. Zie ook de uitgaven.
• Verder bestaat deze mutatie uit diverse posten < € 5 mln.
35 Jeugd
Stand vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
372.566 |
375.431 |
– 2.034 |
373.397 |
|
35.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming |
|||||
Personeel |
134.177 |
137.471 |
9.564 |
147.035 |
|
waarvan eigen personeel |
127.338 |
130.632 |
– 253 |
130.379 |
|
waarvan externe inhuur |
5.569 |
5.569 |
9.797 |
15.366 |
|
waarvan overig personeel |
1.270 |
1.270 |
20 |
1.290 |
|
Materieel |
32.744 |
32.864 |
– 866 |
31.998 |
|
waarvan ICT |
6.364 |
6.364 |
380 |
6.744 |
|
waarvan SSO's |
15.910 |
16.030 |
467 |
16.497 |
|
waarvan overig materieel |
10.470 |
10.470 |
– 1.713 |
8.757 |
|
Programma-uitgaven |
205.645 |
205.096 |
– 10.732 |
194.364 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
98,06% |
||||
35.2 Uitvoering jeugdbescherming |
|||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
|||||
Landelijk Bureau inning Onderhoudsbijdrage (LBIO) |
2.772 |
2.512 |
– 856 |
1.656 |
|
Bijdragen aan medeoverheden |
|||||
BES Voogdijraad |
1.248 |
1.173 |
2 |
1.175 |
|
Overig Uitvoering jeugdbescherming |
0 |
0 |
361 |
361 |
|
Subsidies |
|||||
Jeugdbescherming |
4.893 |
2.467 |
– 255 |
2.212 |
|
Overig Uitvoering jeugdbescherming |
0 |
0 |
526 |
526 |
|
Opdrachten |
|||||
Jeugdbescherming – Regeling tegemoetkoming adoptiekosten |
900 |
900 |
0 |
900 |
|
Stelsel Jeugdzorg |
100 |
4.600 |
– 3.004 |
1.596 |
|
Bestrijding huiselijke geweld en kindermisbruik |
277 |
0 |
55 |
55 |
|
35.3 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd |
|||||
Bijdragen aan agentschappen |
|||||
DJI – jeugd |
160.998 |
164.338 |
830 |
165.168 |
|
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
|||||
HALT |
11.723 |
11.638 |
13 |
11.651 |
|
Bijdragen aan medeoverheden |
|||||
Uitvoering jeugdbescherming |
0 |
3.550 |
– 1.350 |
2.200 |
|
Subsidies |
|||||
Overig Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd |
0 |
0 |
419 |
419 |
|
Opdrachten |
|||||
Risicojeugd & jeugdgroepen |
4.020 |
4.020 |
– 1.845 |
2.175 |
|
Projecten jeugd straf |
14.914 |
6.098 |
– 5.645 |
453 |
|
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies |
3.800 |
3.800 |
17 |
3.817 |
|
Ontvangsten |
1.487 |
6.552 |
7.888 |
14.440 |
Toelichting op beleidsartikel 35
Mutaties uitgaven
35.1 Apparaatsuitgaven Raad voor Kinderbescherming (RvdK)
Het personeelsbudget bij de Raad voor de Kinderbescherming wordt verhoogd met € 9,6 mln. Deze mutatie bestaat voor het grootste deel uit een bijdrage van € 6,6 mln. voor verbetering van inkoop, financieel beheer en ICT-beheer bij de Raad voor de Kinderbescherming.
35.3 Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd
Het budget op dit artikelonderdeel wordt totaal verlaagd met € – 7,6 mln. Deze mutatie wordt o.a. veroorzaakt door de volgende mutaties:
• Op het onderdeel Projecten jeugd is een meevaller geboekt van € – 4,2 mln.
• Een budgetoverheveling van € 5,3 mln. vanuit OCW naar VenJ in verband met de sluiting van JJI Amsterbaken en de daarmee samenhangende afbouw van scholen die verbonden zijn aan deze JJI.
• Diverse kleinere posten zoals o.a. de dekking op het tekort boeten en transacties en een meevaller van € – 2,2 mln. op het onderdeel DJI.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met € 7,9 mln. Deze mutatie bestaat uit posten die kleiner zijn dan € 5 mln.
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
Stand vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
248.052 |
262.333 |
– 534 |
261.799 |
|
Programma-uitgaven |
248.052 |
262.333 |
– 534 |
261.799 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
97,53% |
||||
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding |
|||||
Bijdragen aan agentschappen |
|||||
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding |
320 |
320 |
1 |
321 |
|
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
|||||
Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) |
30.807 |
30.807 |
246 |
31.053 |
|
Bijdragen aan medeoverheden |
|||||
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDuR) |
175.225 |
175.204 |
539 |
175.743 |
|
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding |
5.140 |
6.030 |
– 330 |
5.700 |
|
Subsidies |
|||||
Nederlands Rode Kruis |
1.693 |
1.693 |
1 |
1.694 |
|
Nationaal Veiligheids Instituut |
1.305 |
1.305 |
3 |
1.308 |
|
Onderwijs Veiligheidsregio's |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding |
2.057 |
8.957 |
5 |
8.962 |
|
Opdrachten |
|||||
Project NL-Alert |
5.931 |
5.931 |
14 |
5.945 |
|
Opdrachten NCSC |
3.628 |
2.673 |
8 |
2.681 |
|
Overig terrorismebestrijding |
500 |
1.017 |
– 267 |
750 |
|
Overig Nationale Veiligheid |
10.294 |
14.047 |
– 859 |
13.188 |
|
36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid |
|||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
|||||
Onderzoeksraad voor Veiligheid |
11.152 |
14.349 |
105 |
14.454 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
37 Vreemdelingen
Stand vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
757.030 |
1.224.708 |
549.185 |
1.773.893 |
|
Programma-uitgaven |
757.030 |
1.224.708 |
549.185 |
1.773.893 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
99,22% |
||||
37.2 |
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen |
||||
Bijdragen aan agentschappen |
|||||
Immigratie- en Naturalisatiedienst |
278.503 |
340.223 |
49.726 |
389.949 |
|
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
|||||
Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) |
399.951 |
793.189 |
479.719 |
1.272.908 |
|
Nidos-opvang |
23.273 |
29.573 |
13.823 |
43.396 |
|
Subsidies |
|||||
Vluchtelingenwerk Nederland (VWN) |
5.730 |
10.630 |
4 |
10.634 |
|
Overig toegang, toelating en opvang vreemdelingen |
1.654 |
1.654 |
– 1.187 |
467 |
|
Opdrachten |
|||||
Biometrie |
2.504 |
0 |
18 |
18 |
|
Vernieuwing Grensmanagement |
160 |
0 |
0 |
0 |
|
keteninformatisering |
14.537 |
17.141 |
– 2.034 |
15.107 |
|
Versterking vreemdelingenketen |
3.038 |
3.683 |
9.059 |
12.742 |
|
37.3 |
Terugkeer |
||||
Bijdragen aan agentschappen |
|||||
DJI (DVenO) |
8.400 |
8.400 |
20 |
8.420 |
|
Subsidies |
|||||
REAN-regeling ea |
6.424 |
6.859 |
9 |
6.868 |
|
Opdrachten |
|||||
Vreemdelingen vertrek |
12.856 |
13.356 |
28 |
13.384 |
|
Ontvangsten |
0 |
35.500 |
25.800 |
61.300 |
Toelichting op beleidsartikel 37
Mutaties uitgaven
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en Nidos
Het budget op deze subartikelonderdelen wordt in het totaal met € 63,5 mln. verhoogd. De verhoging wordt grotendeels verklaard door de volgende mutaties:
• Door de verhoogde asielinstroom zijn extra middelen noodzakelijk voor IND (€ 20 mln.) en Nidos (€ 9 mln.). Deze dekking geschiedt grotendeels door de inzet van de asielreserve. Een deel van de Nidos kosten (voogdij) worden uit de ODA-toerekeningen betaald. Zie ook tabel belangrijkste mutaties.
• De verhoogde raming voor de asielinstroom leidt tot hogere kosten bij de IND en NIDOS voor het in procedure nemen van asielzoekers en de begeleiding en opvang van minderjarige vreemdelingen (niet ODA). Onderuitputting op verschillende begrotingen wordt ingezet als dekking voor deze problematiek. Deze middelen € 26,5 mln., toegevoegd bij najaarsnota, zullen niet tot besteding komen in 2015 en worden d.m.v. de asielreserve doorgeschoven naar 2016. Zie ook tabel belangrijkste mutaties.
• De rest van de mutatie bestaat uit diverse posten < € 5 mln.
Centraal Opvang Asielzoekers
Dit budget wordt met € 479,7 mln. opgehoogd. Deze verhoging wordt voornamelijk verklaard door de volgende mutaties.
• De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden toegerekend aan ODA. Vanwege de hogere instroom is de ODA-toerekening bij augustusbrief verhoogd met € 139 mln. Zie ook tabel belangrijkste mutaties.
• Door de verhoogde asielinstroom zijn ook extra middelen (€ 8 mln.) ingezet voor Nidos.
• De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden toegerekend aan ODA. De raming voor de asielinstroom is naar boven bijgesteld. Door deze verhoogde raming neemt de toerekening met € 350 mln. aan ODA in 2015 bij najaarsnota toe. Dit leidt tot hogere opvangkosten bij het COA voor de opvang van asielzoekers in 2015 en 2016, immers de opvangkosten lopen door na de jaargrens.
Versterking vreemdelingenketen
Dit budget wordt met € 9 mln. verhoogd. Deze verhoging wordt voornamelijk verklaard door de volgende mutaties:
• In 2015 is € 13,3 mln. door het Kabinet beschikbaar gesteld voor de voorzienig op bed, bad en brood voor uitgeprocedeerde asielzoekers. Via een decentralisatie uitkering is een bedrag van € 10,3 mln. uitgekeerd aan de gemeenten. Het geld wordt uitgekeerd volgens een verdeelsleutel gebaseerd op de bed, bad en brood aantallen die gemeenten bij de VNG aanleveren. Het restant wordt gebruikt voor Terugkeer projecten.
• BHOS (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) draagt € 6 mln. bij aan het project uitstroom vergunninghouders met als doel de uitstroom naar gemeenten te verhogen.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met € 25,8 mln. Deze verhoging wordt voornamelijk verklaard door de stijging van de asielinstroom die tot hogere kosten leidt bij de IND en Nidos. Deze extra kosten van € 21 mln. worden uit de asielreserve gehaald. Dit leidt tot een ontvangst op dit artikel.
Stand vastgestelde begroting |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
387.481 |
26.654 |
414.135 |
25.426 |
439.561 |
|
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement |
||||||
Personeel |
236.640 |
12.140 |
248.780 |
24.824 |
273.604 |
|
waarvan eigen personeel |
199.151 |
9.889 |
209.040 |
18.309 |
227.349 |
|
waarvan externe inhuur |
35.031 |
2.169 |
37.200 |
6.829 |
44.029 |
|
waarvan overig personeel |
2.458 |
82 |
2.540 |
– 314 |
2.226 |
|
Materieel |
166.398 |
14.514 |
180.912 |
602 |
181.514 |
|
waarvan ICT |
10.364 |
4.125 |
14.489 |
3.606 |
18.095 |
|
waarvan SSO's |
107.944 |
7.656 |
115.600 |
1.368 |
116.968 |
|
waarvan overig materieel |
48.090 |
2.733 |
50.823 |
– 4.372 |
46.451 |
|
Ontvangsten |
706 |
54.486 |
55.192 |
21.793 |
76.985 |
Toelichting op niet-beleidsartikel 91
Mutaties uitgaven
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt verhoogd met € 25,4 mln. Deze verhoging wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:
• Justitiële Informatiedienst (JustID): JustID voert naast een aantal reguliere taken ook opdrachten uit voor derden, zoals het beheer van systemen. De vergoedingen ad € 16,2 mln. voor deze opdrachten worden door middel van een desaldering toegevoegd aan het budgettaire kader. Hierbij wordt het uitgaven, verplichtingen en ontvangstenkader verhoogd. Zie ook de toelichting bij de ontvangsten.
• Daarnaast bestaat de mutatie uit talrijke posten kleiner dan € 5 mln.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 21,8 mln. Deze ophoging wordt met name verklaard door:
• Justitiële Informatiedienst (JustID): JustID voert naast een aantal reguliere taken ook opdrachten uit voor derden, zoals het beheer van systemen. De vergoedingen voor deze opdrachten worden door middel van een desaldering van € 16,2 mln. toegevoegd aan het budgettaire kader. Hierbij wordt het uitgaven, verplichtingen en ontvangstenkader verhoogd.
Toelichting op niet-beleidsartikel 92
Stand vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
2.218 |
25.092 |
– 21.549 |
3.543 |
|
92.1 |
Nominaal en onvoorzien |
2.218 |
25.092 |
– 21.548 |
3.544 |
Nominaal en onvoorzien |
2.218 |
25.092 |
– 21.548 |
3.544 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Mutaties uitgaven
92.1 Nominaal en onvoorzien
Artikel 92 is een doorverdeelartikel en alle relevante mutaties zijn bij de betreffende artikelen toegelicht.
93 GEHEIM
Stand vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
3.058 |
3.058 |
8 |
3.066 |
|
93.1 Geheim |
|||||
Geheime uitgaven |
3.058 |
3.058 |
8 |
3.066 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden.
Exploitatieoverzicht Dienst Justitiële Inrichtingen
(tweede suppletoire begroting 2015)
Omschrijving |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) = (1) + (2) + (3) |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting |
Totaal geraamd |
|
Baten |
||||
Omzet moederdepartement |
2.154.988 |
39.952 |
– 24.474 |
2.170.466 |
Omzet overige departementen |
– |
– |
– |
– |
Omzet derden |
103.490 |
6.000 |
– |
109.490 |
Rentebaten |
250 |
– |
– |
250 |
Vrijval voorzieningen |
– |
– |
– |
– |
Bijzondere baten |
– |
– |
– |
– |
Totaal baten |
2.258.728 |
45.952 |
– 24.474 |
2.280.206 |
Lasten |
||||
Apparaatskosten |
1.164.219 |
8.802 |
6.814 |
1.179.835 |
– personele kosten |
1.043.446 |
8.802 |
7.525 |
1.059.773 |
– Waarvan eigen personeel |
993.446 |
8.802 |
7.525 |
1.009.773 |
– Waarvan externe inhuur |
50.000 |
50.000 |
||
Materiele kosten |
120.773 |
– 711 |
120.062 |
|
– waarvan ICT |
35.000 |
– 730 |
34.270 |
|
– Waarvan Bijdrage aan SSO's |
17.312 |
2.126 |
19.438 |
|
Materiele programmakosten |
1.060.148 |
3.050 |
– 31.288 |
1.031.910 |
Rentelasten |
2.161 |
2.161 |
||
Afschrijvingskosten |
||||
– materieel |
35.818 |
35.818 |
||
– waarvan ICT |
– |
|||
– immaterieel |
3.326 |
3.326 |
||
Overige lasten |
||||
– dotaties voorzieningen |
66.300 |
66.300 |
||
– bijzondere lasten |
– |
|||
Totaal lasten |
2.292.828 |
11.852 |
– 24.474 |
2.280.206 |
Saldo van baten en lasten |
– 34.100 |
34.100 |
– |
– |
Kasstroom overzicht Dienst Justitiële Inrichtingen
Omschrijving |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) = (1) + (2) + (3) |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting |
Totaal geraamd |
|
Rekening-courant RHB 1 januari 2015 |
165.459 |
165.459 |
||
Totaal operationele kasstroom |
20.000 |
20.000 |
||
Totaal investeringen (–/–) |
– 32.500 |
– 32.500 |
||
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
– |
– |
– |
– |
Totaal investeringskasstroom |
– 32.500 |
– 32.500 |
||
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) |
– |
– |
– |
– |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) |
– |
77.000 |
26 |
77.026 |
Aflossingen op leningen (–/–) |
– 23.305 |
– |
– |
– 23.305 |
Beroep op leenfaciliteit (+) |
32.500 |
– |
– |
32.500 |
Totaal financieringskasstroom |
9.195 |
– |
– |
9.195 |
Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4) |
162.154 |
77.000 |
26 |
239.180 |
Exploitatieoverzicht Immigratie en Naturalisatiedienst
(tweede suppletoire begroting 2015)
Omschrijving |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) = (1) + (2) + (3) |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting |
Totaal geraamd |
|
Baten |
||||
Omzet moederdepartement |
278.503 |
61.720 |
23.226 |
363.449 |
Omzet overige departementen |
– |
– |
||
Omzet derden |
53.860 |
– |
– |
53.860 |
Rentebaten |
– |
– |
||
Vrijval voorzieningen |
– |
– |
||
Bijzondere baten |
– |
– |
||
Totaal baten |
332.363 |
61.720 |
23.226 |
417.309 |
Lasten |
||||
Apparaatskosten |
265.870 |
52.420 |
27.026 |
345.316 |
– personele kosten |
196.560 |
48.730 |
22.026 |
267.316 |
– Waarvan eigen personeel |
171.560 |
33.730 |
– |
205.290 |
– Waarvan externe inhuur |
25.000 |
15.000 |
22.026 |
62.026 |
Materiele kosten |
69.310 |
7.490 |
1.200 |
78.000 |
– waarvan ICT |
1.000 |
1.000 |
||
– Waarvan Bijdrage aan SSO's |
31.000 |
31.000 |
||
Materiele programmakosten |
44.500 |
5.500 |
50.000 |
|
Rentelasten |
1.060 |
1.060 |
||
Afschrijvingskosten |
20.933 |
20.933 |
||
– materieel |
10.933 |
10.933 |
||
– waarvan ICT |
300 |
300 |
||
– immaterieel |
10.000 |
10.000 |
||
Overige lasten |
1.060 |
1.060 |
||
– dotaties voorzieningen |
– |
– |
||
– bijzondere lasten |
– |
– |
||
Totaal lasten |
332.363 |
61.720 |
23.226 |
417.309 |
Saldo van baten en lasten |
– |
– |
– |
– |
Kasstroom overzicht Immigratie en Naturalisatiedienst
Omschrijving |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) = (1) + (2) + (3) |
---|---|---|---|---|
|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting |
Totaal geraamd |
Rekening-courant RHB 1 januari 2015 |
19.608 |
– |
– |
19.608 |
Totaal operationele kasstroom |
20.933 |
– |
– |
20.933 |
Totaal investeringen (–/–) |
– 10.200 |
– 14.454 |
– |
– 24.654 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
– |
– |
– |
– |
Totaal investeringskasstroom |
– 10.200 |
– |
– |
– 10.200 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) |
– |
– |
– |
– |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) |
– |
– |
– |
– |
Aflossingen op leningen (–/–) |
– 20.212 |
– |
– |
– 20.212 |
Beroep op leenfaciliteit (+) |
10.200 |
14.454 |
– |
24.654 |
Totaal financieringskasstroom |
– 10.012 |
14.454 |
4.442 |
|
Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4) |
20.329 |
– |
– |
20.329 |
Exploitatieoverzicht Centraal Justitieel Incassobureau
(tweede suppletoire begroting 2015)
Omschrijving |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) = (1) + (2) + (3) |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting |
Totaal geraamd |
|
Baten |
||||
Omzet moederdepartement |
92.371 |
– |
8.473 |
100.844 |
Omzet overige departementen |
13.227 |
– |
– |
13.227 |
Omzet derden |
20.813 |
– |
– |
20.813 |
Rentebaten |
– |
– |
– |
– |
Vrijval voorzieningen |
– |
– |
– |
– |
Bijzondere baten |
– |
– |
– |
– |
Totaal baten |
126.411 |
8.473 |
134.884 |
|
Lasten |
||||
Apparaatskosten |
100.043 |
7.984 |
108.027 |
|
– personele kosten |
64.743 |
– |
5.653 |
70.396 |
– Waarvan eigen personeel |
51.054 |
– |
3.458 |
54.512 |
– Waarvan externe inhuur |
13.690 |
– |
2.195 |
15.885 |
Materiele kosten |
35.300 |
– |
2.331 |
37.631 |
– waarvan ICT |
7.850 |
– |
– |
7.850 |
– Waarvan Bijdrage aan SSO's |
9.190 |
– |
– |
9.190 |
Gerechtskosten |
16.542 |
– |
246 |
16.788 |
Afschrijvingskosten |
9.255 |
– |
228 |
9.483 |
– materieel |
9.255 |
– |
228 |
9.483 |
– waarvan ICT |
3.147 |
– |
78 |
3.225 |
– immaterieel |
– |
– |
– |
– |
Rentelasten |
571 |
– |
15 |
586 |
Overige lasten |
– |
– |
– |
– |
– waarvan dotaties voorzieningen |
– |
– |
– |
– |
– waarvan bijzondere lasten |
– |
– |
– |
– |
Totaal lasten |
126.411 |
– |
8.473 |
134.884 |
Saldo van baten en lasten |
– |
– |
Kasstroom overzicht Centraal Justitieel Incassobureau
Omschrijving |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) = (1) + (2) + (3) |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting |
Totaal geraamd |
|
Rekening-courant RHB 1 januari 2015 |
27.348 |
– |
– |
27.348 |
Totaal operationele kasstroom |
9.255 |
– |
5.975 |
15.230 |
Totaal investeringen (–/–) |
– 2.750 |
– |
– 5.750 |
– 8.500 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
– |
– |
– |
– |
Totaal investeringskasstroom |
– 2.750 |
– |
– 5.750 |
– 8.500 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) |
– |
– |
– |
– |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) |
– |
– |
– |
– |
Aflossingen op leningen (–/–) |
– 9.372 |
– |
4.776 |
– 4.596 |
Beroep op leenfaciliteit (+) |
2.750 |
– |
5.750 |
8.500 |
Totaal financieringskasstroom |
– 6.622 |
– |
10.526 |
3.904 |
Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4) |
27.231 |
– |
10.751 |
37.982 |
Exploitatieoverzicht Nederlands Forensisch Instituut
(tweede suppletoire begroting 2015)
Omschrijving |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) = (1) + (2) + (3) |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting |
Totaal geraamd |
|
Baten |
||||
Omzet moederdepartement |
65.320 |
353 |
4.570 |
70.243 |
Omzet overige departementen |
– |
– |
||
Omzet derden |
8.483 |
– |
– |
8.483 |
Rentebaten |
50 |
– |
– |
50 |
Vrijval voorzieningen |
– |
– |
||
Bijzondere baten |
– |
– |
||
Totaal baten |
73.853 |
353 |
4.570 |
78.776 |
Lasten |
||||
Apparaatskosten |
44.353 |
– |
549 |
44.902 |
– personele kosten |
41.780 |
– |
– |
41.780 |
– Waarvan eigen personeel |
40.380 |
– |
558 |
40.938 |
– Waarvan externe inhuur |
1.400 |
1.400 |
||
Materiele kosten |
2.573 |
– |
– 9 |
2.564 |
– waarvan ICT |
149 |
149 |
||
– Waarvan Bijdrage aan SSO's |
332 |
332 |
||
Materiele programmakosten |
– |
|||
Rentelasten |
300 |
300 |
||
Afschrijvingskosten |
4.223 |
4.223 |
||
– materieel |
4.223 |
4.223 |
||
– waarvan ICT |
500 |
500 |
||
– waarvan laboratoriumkosten |
3.723 |
3.723 |
||
– immaterieel |
– |
– |
||
Laboratoriumkosten |
24.977 |
353 |
4.021 |
29.351 |
– Waarvan Bijdrage aan SSO's |
7.168 |
7.168 |
||
Overige lasten |
– |
– |
||
– dotaties voorzieningen |
– |
– |
||
– bijzondere lasten |
– |
– |
||
Totaal lasten |
73.853 |
353 |
4.570 |
78.776 |
Saldo van baten en lasten |
– |
– |
– |
– |
Kasstroom overzicht Nederlands Forensisch Instituut
Omschrijving |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) = (1) + (2) + (3) |
---|---|---|---|---|
|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting |
Totaal geraamd |
Rekening-courant RHB 1 januari 2015 |
8.390 |
– |
– |
8.390 |
Totaal operationele kasstroom |
4.223 |
– |
– |
4.223 |
Totaal investeringen (–/–) |
– 4.495 |
– 1.145 |
– |
– 5.640 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
– |
– |
– |
– |
Totaal investeringskasstroom |
– 4.495 |
– 1.145 |
– |
– 5.640 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) |
– |
– |
– |
– |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) |
– |
– |
– |
– |
Aflossingen op leningen (–/–) |
– 4.069 |
– |
– |
– 4.069 |
Beroep op leenfaciliteit (+) |
4.495 |
1.000 |
– |
5.495 |
Totaal financieringskasstroom |
426 |
1.000 |
– |
1.426 |
Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4) |
8.544 |
– 145 |
– |
8.399 |
Exploitatieoverzicht Justitiële Uitvoeringsdienst, Toetsing, Integriteit, Screening
(tweede suppletoire begroting 2015)
Omschrijving |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) = (1) + (2) + (3) |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting |
Totaal geraamd |
|
Baten |
||||
Omzet moederdepartement |
13.105 |
2.729 |
– 657 |
15.177 |
Omzet overige departementen |
211 |
– |
18 |
229 |
Omzet derden |
16.228 |
855 |
3.002 |
20.085 |
Rentebaten |
– |
– |
– |
– |
Vrijval voorzieningen |
– |
– |
– |
– |
Bijzondere baten |
– |
– |
– |
– |
Totaal baten |
29.544 |
3.584 |
2.363 |
35.491 |
Lasten |
||||
Apparaatskosten |
29.544 |
3.584 |
2.363 |
35.491 |
– personele kosten |
18.155 |
2.834 |
– 799 |
20.190 |
– Waarvan eigen personeel |
15.293 |
756 |
– 993 |
15.056 |
– Waarvan externe inhuur |
2.216 |
1.632 |
1.152 |
5.000 |
Materiele kosten |
11.389 |
750 |
3.162 |
15.301 |
– waarvan ICT |
3.311 |
398 |
1.330 |
5.039 |
– Waarvan Bijdrage aan SSO's |
7.571 |
431 |
956 |
8.958 |
Rentelasten |
– |
– |
– |
– |
Totaal lasten |
29.544 |
3.584 |
2.363 |
35.491 |
Saldo van baten en lasten |
– |
– |
– |
Kasstroom overzicht Justitiële Uitvoeringsdienst, Toetsing, Integriteit, Screening
Omschrijving |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) = (1) + (2) + (3) |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting |
Totaal geraamd |
|
Rekening-courant RHB 1 januari 2015 |
6.721 |
– |
1.438 |
8.159 |
Totaal operationele kasstroom |
– |
– |
– |
– |
Totaal investeringen (–/–) |
– |
– |
– |
– |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
– |
– |
– |
– |
Totaal investeringskasstroom |
– |
– |
– |
– |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) |
– |
– |
2.044 |
2.044 |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) |
– |
– |
– |
– |
Aflossingen op leningen (–/–) |
– |
– |
– |
– |
Beroep op leenfaciliteit (+) |
– |
– |
– |
– |
Totaal financieringskasstroom |
– |
– |
2.044 |
2.044 |
Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4) |
6.721 |
– |
– 606 |
6.115 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34350-VI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.