In artikel V worden, onder vernummering van het tweede tot vierde lid, twee leden
ingevoegd, luidende:
2. In afwijking van het eerste lid, treden de in artikel I, onderdelen BC, BD, onder
a, GY en GZ, onder a, van deze wet, opgenomen wijzigingen van de artikelen 2.38, 2.39,
eerste lid, 3.40, en 3.41, eerste lid, van de Aanbestedingswet 2012 in werking met
ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin zij zijn geplaatst
en werken voor aanbestedingen waarvoor na 17 april 2016, maar voor inwerkingtreding
van artikel I van deze wet een aanbestedingsprocedure is gestart terug tot en met
18 april 2016, indien op die aanbesteding:
a. op grond van artikel 2.38 of artikel 3.40, zoals die artikelen luidden voor de
inwerkingtreding van de in de aanhef aangehaalde onderdelen van deze wet, de procedure
voor B-diensten, van toepassing was of kon zijn, en
b. op grond van artikel 2.38 of artikel 3.40, zoals die artikelen komen te luiden
na inwerkingtreding van artikel I, onderdelen BC en GY, van deze wet de procedure
voor sociale en andere specifieke diensten van toepassing is of kan zijn.
3. Artikel 4.33 van de Aanbestedingswet 2012 is niet van toepassing op een aanbesteding
waarop het tweede lid van toepassing is.
De nieuwe aanbestedingsrichtlijnen bepalen dat deze uiterlijk moeten zijn geïmplementeerd
op 18 april 2016. In de nieuwe aanbestedingsrichtlijnen komt de procedure voor B-diensten
niet langer voor. Voor de meeste diensten die onder de procedure voor B-diensten vielen,
kennen de aanbestedingsrichtlijnen de procedure voor sociale en andere specifieke
diensten, die door middel van het wetsvoorstel wordt geïmplementeerd. Deze procedure
geeft, anders dan de procedure voor B-diensten, door de verplichting de opdracht aan
te kondigen ondernemers het recht om vooraf op de hoogte te zijn van een aanbesteding.
Richtlijnconforme toepassing brengt dan ook met zich mee dat de procedure voor B-diensten
vanaf 18 april 2016 niet meer kan worden toegepast. Het is duidelijk dat de implementatiedatum
van 18 april 2016 niet zal worden gehaald. Totdat het wetsvoorstel tot wet is verheven
en in werking is getreden, kan evenwel vanaf 18 april 2016 tot aan die inwerkingtreding
geen rechtstreekse werking aan de nieuwe aanbestedingsrichtlijnen worden ontleend
ten aanzien van de procedure voor sociale en andere specifieke diensten. In die tussenliggende
periode dient een aanbestedende dienst in dat geval een reguliere in de wet geregelde
aanbestedingsprocedure te starten, waarop meer regels van toepassing zijn. De voorgestelde
wijziging voorkomt dit. Door in de voorgestelde wijziging aan enkele artikelen met
betrekking tot sociale en andere specifieke diensten terugwerkende kracht te verlenen,
kan of moet een aanbestedende dienst vanaf 18 april 2016 een procedure voor sociale
en andere specifieke diensten volgen (zie artikel 2.38, tweede lid, onderscheidenlijk
artikel 2.38, eerste lid). Dat is het geval indien het een overheidsopdracht betreft
waarop onder de huidige wet de procedure voor B-diensten van toepassing is of kan
zijn en onder het wetsvoorstel de procedure voor sociale en andere specifieke diensten.