Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 februari 2016
Bijgaand ontvangt u de derde Publieksrapportage Rijkswegennet van 20151.
Deze rapportage bevat jaarcijfers 2015 over het gebruik, de filezwaarte, de file-top10
en reistijdverlies. De rapportage toont de ontwikkeling ten opzichte van 2014 en schenkt
aandacht aan de laatste periode van 2015. Daarnaast krijgen openstellingen en werkzaamheden
van Rijkswaterstaat gericht op het verbeteren van de doorstroming op het rijkswegennet
en de hinder die dat veroorzaakt aandacht. Elke publieksrapportage bevat specifieke
thema’s, deze keer Beter Benutten, incidentmanagement en 130 kilometer per uur. In
de rapportage wordt aangegeven dat op ruim 49% van de snelwegen 130 km/u kan worden
gereden (de hele dag of alleen ’s avonds en ’s nachts). Dit is de stand per eind 2015.
Zoals u weet is dat intussen per 5 februari jl. uitgebreid naar 61%. Einddoel is om
op 77% van de wegen 130 km/u te kunnen rijden.
Belangrijkste bevindingen in deze rapportage
Deze rapportage schetst met name de ontwikkeling van de doorstroming in 2015.
Ten opzichte van 2014 is:
-
– het aantal afgelegde voertuigkilometers per jaar met 2,2 procent toegenomen tot 67,8
miljard voertuigkilometers. De groei in afgelegde kilometers manifesteert zich met
name in de randen van de spitsen en overdag.
-
– de jaarfilezwaarte met 26,8 procent gestegen naar 10,2 miljoen kilometerminuten. Files
zijn meer over het wegennet verdeeld dan in het verleden. Belangrijkste file-oorzaak
blijft hoge intensiteit (reguliere spitsfiles), gevolgd door ongevallen en incidenten.
-
– de A20 bij Rotterdam tussen Crooswijk en het Terbregseplein nummer 1 in de filetop-10
gebleven. De meeste filetop-locaties bevinden zich in de Randstad.
-
– het aantal uren dat alle weggebruikers gezamenlijk extra hebben moeten reizen, onder
andere doordat ze in de file stonden, gestegen met 22,3 procent. Hiermee komt het
reistijdverlies in 2015 op 55,6 miljoen uur voertuigverliesuren op jaarbasis.
In 2015 zijn in totaal 16 nieuwe weggedeelten opengesteld, waarvan 7 in het laatste
trimester. De A4 tussen Delft en Schiedam is geopend, op de A7/A8 zijn de spitsstroken
opengesteld en op de A15 zijn de laatste delen van het project Maasvlakte – Vaanplein
geopend. Meerdere openstellingen op de A15 hebben geleid tot behoorlijke verbeteringen
in reistijden.
Rijkswaterstaat heeft in 2015 onder andere gewerkt aan de grote projecten A4 Delft–Schiedam,
corridor Schiphol–Amsterdam–Almere en de A15 verbreding Maasvlakte–knooppunt Benelux.
Het aandeel files door werkzaamheden bedroeg in 2015 3,5 procent. Rijkswaterstaat
blijft hiermee onder de norm van 10 procent, zoals met u afgesproken (in 2006).
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus