Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 34150 nr. 6 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 34150 nr. 6 |
Vastgesteld 11 juni 2015
De commissie voor de Rijksuitgaven heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Minister van Financiën over het rapport van de Algemene Rekenkamer bij de Nationale verklaring 2015 (Kamerstuk 34 150, nr. 3).
De Minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 11 juni 2015. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.
De voorzitter van de commissie, Harbers
Adjunct-griffier van de commissie, Klapwijk
Vraag 1
Kunt u een geactualiseerd overzicht geven van de landbouwsubsidies die de lidstaten in de afgelopen tien jaar hebben ontvangen van de EU (graag per onderdeel uitsplitsten)?
Antwoord 1
De Staatssecretaris van Economische Zaken zal u deze informatie separaat zo spoedig mogelijk en uiterlijk in het najaar van 2015 doen toekomen via een verslag van de Landbouw- en Visserijraad. De informatie moet worden opgevraagd bij de Europese Commissie, hetgeen tijd kost.
Vraag 2
Kunt u een overzicht presenteren van de afdrachten per lidstaat aan de EU (bruto) en ontvangsten van elke lidstaat in de vorm van vergoedingen en subsidies?
Antwoord 2
De Europese Commissie verschaft een historisch overzicht van de afdrachten aan en ontvangsten uit de Europese begroting. Dit overzicht is geactualiseerd tot en met 2013 en is terug te vinden op de volgende website: http://ec.europa.eu/budget/figures/interactive/index_en.cfm.
Op basis van deze cijfers zijn onderstaand twee tabellen opgenomen. De eerste tabel geeft een overzicht van de afdrachten per lidstaat, met inzicht in de afzonderlijke componenten daarvan. In de tweede tabel zijn de ontvangsten per lidstaat opgenomen. Beide tabellen hebben betrekking op het jaar 2013.
BNI-afdracht |
BTW-afdracht |
Landbouw-heffing & in-voerrechten |
Subtotaal |
Innings-kosten |
Afdracht totaal |
|
---|---|---|---|---|---|---|
BE |
3.454 |
477 |
1.813 |
5.744 |
– 453 |
5.291 |
BG |
363 |
60 |
73 |
496 |
– 18 |
478 |
CZ |
1.245 |
200 |
229 |
1.674 |
– 57 |
1.617 |
DK |
2.316 |
290 |
391 |
2.997 |
– 98 |
2.899 |
DE |
24.321 |
1.804 |
4.335 |
30.460 |
– 1.084 |
29.376 |
EE |
165 |
25 |
29 |
219 |
– 7 |
212 |
IE |
1.318 |
202 |
281 |
1.801 |
– 70 |
1.731 |
EL |
1.590 |
204 |
150 |
1.944 |
– 37 |
1.906 |
ES |
9.084 |
1.292 |
1.324 |
11.700 |
– 331 |
11.369 |
FR |
19.037 |
2.837 |
1.890 |
23.764 |
– 472 |
23.292 |
IT |
14.016 |
1.732 |
1.893 |
17.641 |
– 473 |
17.168 |
CY |
146 |
24 |
20 |
190 |
– 5 |
185 |
LV |
222 |
26 |
28 |
276 |
– 7 |
269 |
LT |
306 |
43 |
74 |
423 |
– 18 |
405 |
LU |
268 |
43 |
15 |
326 |
– 4 |
322 |
HU |
811 |
109 |
121 |
1.041 |
– 30 |
1.011 |
MT |
66 |
11 |
12 |
89 |
– 3 |
86 |
NL |
4.484 |
260 |
2.410 |
7.155 |
– 603 |
6.552 |
AT |
2.694 |
334 |
219 |
3.246 |
– 55 |
3.191 |
PL |
3.329 |
501 |
512 |
4.342 |
– 128 |
4.214 |
PT |
1.453 |
226 |
152 |
1.831 |
– 38 |
1.793 |
RO |
1.215 |
154 |
140 |
1.509 |
– 35 |
1.474 |
SI |
316 |
52 |
77 |
445 |
– 19 |
426 |
SK |
646 |
68 |
115 |
828 |
– 29 |
799 |
FI |
1.746 |
285 |
170 |
2.202 |
– 43 |
2.159 |
SE |
3.570 |
199 |
590 |
4.359 |
– 148 |
4.211 |
UK |
11.982 |
2.527 |
3.412 |
17.921 |
– 853 |
17.068 |
HR |
195 |
32 |
15 |
242 |
– 4 |
238 |
Toelichting bij de tabel 1:
▪ De bijdrage voor de Britse korting is verrekend met de BNI-afdracht. Hetzelfde geldt voor bijdragen voor de lumpsum kortingen die Zweden en Nederland ontvangen.
▪ De landbouwheffingen betreffen de suikerheffingen en de landbouwheffingen; de invoerrechten betreffen de douaneheffingen.
▪ De inningskosten (perceptiekostenvergoedingen) hebben betrekking op de landbouwheffingen en de invoerrechten.
Categorie 1A |
Categorie 1B |
Categorie 2 |
Categorie 3 |
Categorie 4 |
Categorie 5 |
Categorie 6 |
Totaal |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
BE |
1.101 |
465 |
737 |
172 |
0 |
4.735 |
0 |
7.209 |
BG |
95 |
891 |
943 |
15 |
16 |
16 |
0 |
1.977 |
CZ |
91 |
3.562 |
1.211 |
13 |
0 |
16 |
0 |
4.893 |
DK |
252 |
72 |
1.047 |
15 |
0 |
50 |
0 |
1.435 |
DE |
1.563 |
4.572 |
6.636 |
92 |
0 |
193 |
0 |
13.056 |
EE |
26 |
681 |
237 |
21 |
0 |
8 |
0 |
973 |
IE |
194 |
97 |
1.529 |
12 |
0 |
42 |
0 |
1.874 |
EL |
245 |
4.232 |
2.651 |
45 |
0 |
41 |
0 |
7.215 |
ES |
1.030 |
5.606 |
6.902 |
120 |
0 |
95 |
0 |
13.752 |
FR |
1.509 |
2.603 |
9.619 |
168 |
0 |
340 |
0 |
14.239 |
IT |
932 |
5.586 |
5.600 |
180 |
0 |
257 |
0 |
12.554 |
CY |
25 |
104 |
77 |
8 |
0 |
13 |
0 |
227 |
LV |
39 |
657 |
351 |
8 |
0 |
8 |
0 |
1.063 |
LT |
121 |
1.100 |
622 |
29 |
0 |
10 |
0 |
1.881 |
LU |
163 |
19 |
51 |
14 |
0 |
1.350 |
0 |
1.598 |
HU |
178 |
3.908 |
1.778 |
22 |
7 |
15 |
0 |
5.910 |
MT |
11 |
110 |
17 |
29 |
0 |
6 |
0 |
174 |
NL |
660 |
394 |
954 |
163 |
0 |
92 |
0 |
2.264 |
AT |
240 |
291 |
1.263 |
47 |
0 |
21 |
0 |
1.862 |
PL |
190 |
10.658 |
5.157 |
125 |
20 |
29 |
0 |
16.179 |
PT |
133 |
4.435 |
1.533 |
31 |
0 |
31 |
0 |
6.163 |
RO |
69 |
2.953 |
2.459 |
28 |
32 |
19 |
0 |
5.561 |
SI |
45 |
536 |
195 |
27 |
3 |
8 |
0 |
814 |
SK |
58 |
1.381 |
566 |
11 |
0 |
10 |
0 |
2.026 |
FI |
180 |
368 |
894 |
29 |
0 |
26 |
0 |
1.497 |
SE |
342 |
289 |
907 |
92 |
0 |
32 |
0 |
1.661 |
UK |
1.442 |
665 |
3.958 |
115 |
0 |
128 |
0 |
6.308 |
HR |
23 |
0 |
2 |
43 |
138 |
9 |
75 |
290 |
Toelichting bij tabel 2: De tabel is ingedeeld naar de begrotingscategorie:
▪ Categorie 1A: Concurrentiekracht
▪ Categorie 1B: Cohesiebeleid
▪ Categorie 2: Landbouw
▪ Categorie 3: Veiligheid en Burgerschap
▪ Categorie 4: Extern Beleid
▪ Categorie 5: Administratie
▪ Categorie 6: Compensatie
Vraag 3
Wat gaat de regering doen met de aanbeveling om de afdrachten ook te verantwoorden in de Nationale verklaring?
Vraag 4
Wat gaat de regering doen met de aanbeveling om de afdrachten ook te verantwoorden in de Nationale verklaring? Ziet de regering aanleiding in de verschillende naheffingen om hier verandering in te brengen?
Antwoord 3 en 4
Het kabinet blijft bij haar standpunt de afdrachten niet op te nemen in de Nationale Verklaring. Zoals verwoordt in de bestuurlijke reactie op het rapport van de Algemene Rekenkamer bij de Nationale Verklaring 2015 geeft de naheffing geen aanleiding tot herziening van dit standpunt. Dit omdat het uiteindelijke netto-effect van een naheffing afhankelijk is van de wijziging van het BNI in andere lidstaten. Zonder de gegevens van deze andere lidstaten over de bijstelling van hun BNI cijfers, is de precieze omvang van een naheffing (of ontvangst) niet te bepalen. Het opnemen van de afdrachten in de Nationale Verklaring zal daarmee geen inzicht bieden in de hoogte van een eventuele naheffing. In het geval dat wijzigingen in de statistische gegevens daartoe aanleiding geven, worden deze betrokken in het reguliere begrotingsproces.
Vraag 5
In hoeverre neemt de regering de verbeterpunten voor het Europees Visserijfonds (EVF) over?
Antwoord 5
Alle aanbevelingen met betrekking tot het EVF worden overgenomen, met uitzondering van aanbeveling 6. Deze wordt gedeeltelijk overgenomen. Met name het laatste deel om bij het EVF dezelfde werkwijze bij bepaling van het foutpercentage als bij de structuurfondsen toe te passen. De reden hiervoor is dat de Europese Commissie geen aanleiding ziet om de systematiek voor de EVF periode aan te passen. Voor de periode 2014–2020 wordt de systematiek van de structuurfondsen op dit punt wel gelijk getrokken met het visserijfonds EFMZV.
Vraag 6
In hoeverre zijn de verbeterpunten voor het EVF voldoende om de problemen bij het EVF op te lossen?
Antwoord 6
De verbetermaatregelen zijn gebaseerd op de geconstateerde tekortkomingen door de Auditdienst Rijk. De implementatie van de verbetermaatregelen en de werking daarvan wordt ook beoordeeld door de Auditdienst Rijk. Daarnaast wordt er veelvuldig bilateraal overleg gevoerd tussen de Europese Commissie en Nederland om de ontstane problemen op te lossen.
Vraag 7
Waarom wijken de onrechtmatigheden van het Europees Sociaal Fonds (ESF) significant af van de norm van 2%, namelijk 4.6%, ondanks het feit dat er volgens de regering reeds voldoende maatregelen getroffen zijn?
Antwoord 7
De afwijking van de materialiteitsgrens van 2% wordt in belangrijke mate veroorzaakt door drie projecten. Bij één project zijn onregelmatigheden vastgesteld door de Auditautoriteit. Bij twee andere projecten bestaat nog onzekerheid over de subsidiabiliteit van de kosten.
De Auditautoriteit heeft vermoedens van onregelmatigheden, maar heeft door noodzakelijk aanvullend onderzoek haar controles nog niet afgerond. Daarom zijn alle kosten in deze twee projecten vooralsnog afgekeurd, wat een duidelijk verhogend effect heeft gehad op het foutenpercentage. De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft op 3 maart 2015 de Tweede Kamer hierover geïnformeerd.1
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34150-6.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.