Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 34031 nr. K |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 34031 nr. K |
Vastgesteld 22 mei 2019
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap1 heeft kennisgenomen van de brief van de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media van 20 december 2017 waarbij hij het in zijn opdracht verrichte onderzoek naar de effecten van meertalig onderwijs aanbiedt.2
Naar aanleiding hiervan heeft de commissie de Minister op 19 januari 2018 een brief gestuurd.
De Minister heeft op 22 mei 2019 gereageerd.
De commissie brengt bijgaand verslag uit van het gevoerde schriftelijk overleg.
De griffier van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Bergman
Aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
Den Haag, 19 januari 2018
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft met belangstelling kennisgenomen van uw brief van 20 december 2017 waarbij u het in uw opdracht verrichte onderzoek naar de effecten van meertalig onderwijs aanbiedt.3 De commissie kan u laten weten dat zij tevreden is over de wijze waarop hiermee de motie-Nooren c.s.4 over toegankelijkheid van het basisonderwijs is uitgevoerd.
Voor wat betreft de motie-Bruijn c.s.5 over het taalbeheersingsniveau van de leraar merkt de commissie het volgende op. Het eerste verzoek in genoemde motie was «ernaar te streven dat scholen het keurmerk vvto aanvragen, gebaseerd op de landelijke standaard vvto, waarmee het benodigde opleidingsniveau van de leraren wordt verzekerd». In de brief van 20 december wordt een dergelijk keurmerk «een wenselijke en logische stap» genoemd. Toch voert blijkens dezelfde brief slechts 14% van de scholen een vvto-keurmerk. U vraagt daarom Nuffic om in beeld te brengen of de beschikbare keurmerken hanteerbaar zijn voor scholen, en of deze een bredere bekendheid kunnen krijgen. De commissie wordt graag te zijner tijd van de resultaten van dit onderzoek op de hoogte gesteld.
De voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, G. de Vries-Leggedoor
Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 mei 2019
In mijn brief «Zicht op vroeg vreemdetalenonderwijs» heb ik aangekondigd Nuffic te vragen om in beeld te brengen of de beschikbare keurmerken voor vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) hanteerbaar zijn voor scholen en of deze een bredere bekendheid kunnen krijgen.6
In reactie op deze brief heeft u aangegeven graag te zijner tijd van de resultaten van dit onderzoek op de hoogte te worden gesteld (uw kenmerk 162265.u).
Nuffic heeft inmiddels het onderzoek afgerond. Bijgaand vindt u het onderzoeksrapport7 dat als publicatie op rijksoverheid.nl wordt geplaatst.
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob
Samenstelling:
Ten Hoeve (OSF), Koffeman (PvdD), De Vries-Leggedoor (CDA) (voorzitter), Ganzevoort (GL), Martens (CDA), Van Strien (PVV), P. van Dijk (PVV), Bruijn (VVD), Gerkens (SP), Van Apeldoorn (SP), Atsma (CDA), Van Hattem (PVV), Jorritsma-Lebbink (VVD), Köhler (SP), Nooren (PvdA), Pijlman (D66), Rinnooy Kan (D66), Schalk (SGP), Schnabel (D66) (vice-voorzitter), Bikker (CU), Klip-Martin (VVD), Sini (PvdA), Baay-Timmerman (50PLUS), A.J.M. van Kesteren (PVV), Van Zandbrink (PvdA).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34031-K.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.