34 000 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2015

Nr. 56 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 12 februari 2015

Bijgaand ontvangt u de derde Publieksrapportage Rijkswegennet van 20141. Deze rapportage biedt een samenhangend beeld van de belangrijkste ontwikkelingen op het rijkswegennet over de periode september tot en met december 2014. Naast een viermaandelijkse terugblik wordt in deze derde rapportage over 2014 ook op hoofdlijnen teruggekeken naar het hele jaar 2014 ten opzichte van 2013. De bundeling van informatie in deze Publieksrapportage Rijkswegennet maakt duidelijk wat het effect is van de inspanningen van Rijkswaterstaat op deze ontwikkelingen.

Inhoud van de rapportage

Deze rapportage bevat feiten en cijfers over de periode september t/m december 2014 en een jaaroverzicht van onder meer de volgende onderwerpen:

  • verandering in de totale afstand die het verkeer heeft afgelegd op het rijkswegennet en hoe dit is verdeeld over de dag;

  • filezwaarte, top50-filelocaties en file-oorzaken;

  • reisduur in de spits en betrouwbaarheid van de reisduur

  • recente openstellingen van wegen en de bijdrage daarvan aan de doorstroming;

  • geplande wegwerkzaamheden en de hinder die weggebruikers daarvan ondervinden;

  • Versoberingsmaatregel verlichting

  • Verhoging van de snelheidslimiet

  • Inhaalverbod vrachtverkeer

Viermaandelijks overzicht

De belangrijkste bevindingen van de afgelopen vier maanden zijn:

Doorstroming

Ten opzichte van vier maanden geleden:

  • is het aantal afgelegde kilometers op jaarbasis licht gestegen met 1,0 procent ten opzichte van 4 maanden geleden. Het aantal afgelegde kilometers op jaarbasis komt op 66,3 miljard kilometers;

  • is de filezwaarte met 3,0 procent gestegen tot 8,1 miljoen kilometerminuten op jaarbasis;

  • is de hoeveelheid uren die alle weggebruikers gezamenlijk extra hebben moeten reizen, onder andere doordat ze in de file stonden, gestegen met 5,4 procent. Hiermee komt het totale reisduurverlies op 45,4 miljoen uur op jaarbasis.

Openstellingen

  • Er zijn deze periode zijn acht nieuwe weggedeelten opengesteld.

Werkzaamheden

  • De afgelopen vier maanden is de hinder veroorzaakt door werkzaamheden gelijk gebleven en bedraagt 4,3 procent van de totale filezwaarte.

Komende periode

  • Om weggebruikers te informeren over de verkeershinder in 2015 wordt onder het label vanAnaarBeter een publiekscampagne gevoerd.

Versoberingsmaatregel verlichting

  • Sinds september 2013 is de verlichting op een groot aantal wegen ’s nachts tussen elf uur 's avonds en vijf uur 's ochtends uit. De huidige monitoringsperiode laat geen stijging van het aantal incidenten zien.

Verhoging snelheidslimiet

Met deze rapportage worden ook twee toezeggingen afgedaan die ik aan de Tweede Kamer heb gedaan met betrekking tot mijn snelhedenbeleid.

  • Vlak voor het eind van het jaar is de landelijke uitrol afgerond waarbij langs alle rijkswegen op de hele kilometer hectometerbordjes zijn geplaatst met daarop aangegeven de daar geldende maximumsnelheid.

  • Er is een overzichtskaart van het snelhedenbeeld toegevoegd.

Aanpassing Inhaalverbod Vrachtverkeer

  • Vanaf 15 september is er een nieuw inhaalverbod voor vrachtauto’s. De aanpassing van het inhaalverbod is begeleid met een gerichte communicatiecampagne voor de doelgroep.

Jaaroverzicht 2014

Aantal afgelegde kilometers

  • Ten opzichte van 2013 is het aantal afgelegde kilometers in 2014 met 2,0 procent gestegen van 65,0 tot 66,3 miljard kilometers.

  • Er werden in 2014 wederom meer kilometers afgelegd tijdens de spits.

Files

  • De jaarfilezwaarte is in 2014 met minder dan 1 procent gedaald en bedraagt 8,1 miljoen kilometerminuten.

  • Over heel 2014 gezien zijn de files door werkzaamheden in absolute zin met 15,3 procent afgenomen tot 340 duizend kilometerminuten.

  • Het percentage files veroorzaakt door werkzaamheden ten opzicht van het totaal is afgenomen van 4,9 procent in 2013 naar 4,3 procent in 2014.

  • Daarentegen is het aandeel files door ongevallen toegenomen van 16,4 procent in 2013 tot 18,2 procent in 2014.

Reisduurverlies

  • Het totale reisduurverlies over 2014 komt op 45,4 miljoen voertuigverliesuren. Ten opzichte van 2013 is het reisduurverlies gestegen met 5,9 procent. De helft van de stijging (1,2 miljoen uur) komt door lagere snelheden tussen de 50 en 100 kilometer per uur. De andere helft (1,3 miljoen uur) door extra reisduurverlies in files.

  • Het reisduurverlies in files is toegenomen met 4,8 procent. Mogelijk komt dit door een hoger percentage files door ongevallen, waarbij de snelheid in de file lager ligt.

Reisduur en betrouwbaarheid

  • Er zijn dit jaar iets meer trajecten (13 in 2014 tegenover 10 in 2013) waarbij de reisduur in de spits meer bedraagt dan de streefwaarde van anderhalf maal de reisduur bij 100 kilometer per uur. Op het hoogtepunt in 2008 waren dit er 31.

  • Landelijk gezien is de betrouwbaarheid van de reistijd in de spits 94 procent in 2014. Dit is gelijk aan 2013. In 2008 was dit 80%.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven