33 805 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2013 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2013 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1.

Leeswijzer

2

2.

Het beleid

2

2.1

Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

3

2.2

De Beleidsartikelen

5

 

31 Nationale politie

5

 

32 Rechtspleging en rechtsbijstand

6

 

33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

7

 

34 Sanctietoepassing

8

 

35 Jeugd

10

 

36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid

13

 

37 Vreemdelingen

14

2.3

De niet-beleidsartikelen

16

 

91 Apparaatsuitgaven kerndepartement

16

 

92 Nominaal en Onvoorzien

17

 

93 Geheim

18

1. LEESWIJZER

Dit is de tweede suppletoire begroting 2013 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2013.

In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel (paragraaf 2.1). Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10,0 mln.

In paragraaf 2.2 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In paragraaf 2.3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen. Hierin staan per beleidsartikel kolomsgewijs:

  • stand vastgestelde begroting 2013;

  • stand eerste suppletoire begroting 2013;

  • mutaties tweede suppletoire begroting 2013;

  • stand tweede suppletoire begroting 2013 met daarbij de budgetflexibiliteit.

Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2e suppletoire begroting 2013» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel technisch van aard zijn. Financieel technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingen mutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.

2. HET BELEID

In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de mutaties op de beleidsartikelen (2.2) en de mutaties op de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.

2.1 OVERZICHT BELANGRIJKSTE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES

Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2013 (Najaarsnota)

 

Beleidsartikel

Uitgaven

Belangrijkste suppletoire mutaties:

   
     

1. Bijdrage rechtspraak

32

40.000

2. Kapitaalslasten strafrechtelijke forensische zorg

34

26.673

3. Herschikking kaders door Masterplan DJI

34

50.684

4. Frictiekosten door sluiting justitiële inrichtingen

34, 35

106.000

5. Hercodering verantwoord begroten

35

– 10.482

6. Hogere ODA-toerekening door stijgende asielinstroom

37

29.245

7. Hercodering verantwoord begroten

91

10.482

8. Kasschuif nominaal en onvoorzien

92

– 20.000

Toelichting op de belangrijkste uitgavenmutaties

1. Bijdrage rechtspraak

Op basis van het prognosemodel justitiële ketens (PMJ), worden de geraamde uitgaven aan de rechtspraak bijgesteld.

2. Kapitaalslasten strafrechtelijke forensische zorg

Met ingang van 2007 zijn de exploitatiemiddelen voor de strafrechtelijke forensische zorg overgeheveld uit het algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten naar de begroting van het Ministerie van VenJ. De bijbehorende kapitaalslasten waren nog niet overgeheveld in afwachting van de ontwikkeling van een normatieve huisvestingscomponent (NHC). Inmiddels zijn afspraken gemaakt over de invoering van de NHC en is het resterende deel van de middelen naar VenJ overgeboekt.

3. Herschikking kaders door Masterplan DJI

Als gevolg van het aangepast Masterplan DJI dient een herschikking plaats te vinden van het budget op de verschillende artikelonderdelen van DJI. Zo zijn de taakstellingen uit het Regeerakkoord voornamelijk op het Gevangeniswezen ingeboekt, terwijl veel capaciteitsgerelateerde maatregelen van het (aangepaste) Masterplan DJI betrekking hebben op de overige sectoren.

4. Frictiekosten door sluiting justitiële inrichtingen

De uitvoering van het met de Tweede Kamer besproken Masterplan DJI (TK 24 587, nr. 535) heeft tot gevolg dat een aanzienlijk aantal justitiële inrichtingen wordt gesloten. Dit brengt onder andere frictiekosten ten aanzien van het vastgoed met zich mee. Deze kosten worden volledig gedragen door VenJ en op de begroting ingepast door middel van een kasschuif. Vooralsnog staan de benodigde middelen voor deze kasschuif gereserveerd op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën. Met deze mutatie wordt het gereserveerde bedrag voor 2013 naar de VenJ-begroting overgeheveld.

5. Hercodering verantwoord begroten

Een aantal technische en budgettaire neutrale hercoderingen waarmee de begrotingsindeling meer in lijn wordt gebracht met de uitgangspunten van Verantwoord Begroten.

6. Hogere ODA-toerekening door stijgende asielinstroom

De kosten voor de opvang van asielzoekers uit de zogenaamde DAC-landen worden in het eerste jaar van opvang toegerekend aan het budget voor ontwikkelingssamenwerking (ODA-budget). De verwachte asielinstroom 2013 is naar boven bijgesteld: er is met name sprake van een verhoogde instroom van asielzoekers met de Syrische en Somalische nationaliteit. De verwachte hogere instroom leidt tot een hogere ODA-toerekening. Dit wordt hiermee overgeheveld naar de begroting van VenJ.

7. Hercodering verantwoord begroten

Dit betreft een technische mutatie die noodzakelijk is om de budgetten binnen de artikelen in overeenstemming te brengen met de begrotingsindeling. Zie ook de toelichting bij punt 5.

8. Kasschuif nominaal en onvoorzien

Deze mutatie betreft een meerjarige budget neutrale kasschuif waarmee de begrote uitgaven in lijn worden gebracht met het te verwachten uitgavenpatroon.

Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2013 (Najaarsnota)

x € 1.000
 

Beleidsartikel

Ontvangsten

Belangrijkste suppletoire mutaties:

   
     

1. Griffierechten

32

– 40.000

2. Boeten en transacties

33

80.000

Toelichting op de belangrijkste ontvangstenmutaties

1. Griffierechten

Bij de griffierechten wordt een tegenvaller van € 40 mln. verwacht in 2013. De Raad heeft aangegeven dat het aantal handelszaken, zowel bij de rechtbank als bij de kantonrechter is gedaald. Ook het aantal familiezaken bij het kanton laat een dalende trend zien. Hierdoor vallen de ontvangsten uit griffierechten tegen. Een eventueel meerjarige doorwerking wordt in het kader van de begrotingsvoorbereiding 2015 bezien.

2. Boeten en transacties

Door een hoger dan verwachte instroom, wordt voor 2013 een meevaller bij boeten- en transactieontvangsten verwacht van € 80 mln. De hogere instroom wordt met name verklaard door de instroom vanuit de nieuwe trajectcontrole-systemen op de A2 en de A4.

2.2 DE BELEIDSARTIKELEN

31 NATIONALE POLITIE

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

5.535.250

5.256.456

– 4.826.932

429.524

           

Programma-uitgaven

5.220.150

5.256.456

2.737

5.259.193

Waarvan juridisch verplicht

     

99,95%

31.2 Bekostiging nationale politie

       
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

       
 

Nationale Politie

4.940.566

4.970.132

9.447

4.979.579

 

VtsPN

90.087

101.644

– 7.077

94.567

 

Politieacademie

132.295

132.320

332

132.652

 

Bijdrage mede-overheden

       
 

BES brandweer- en politiekorps

16.575

17.575

– 2

17.573

           

31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie

       
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

       
 

Bestuur en Organisatie

10.658

9.495

– 2

9.493

 

Informatiebeleid politie: Innovatieprojecten

5.318

5.318

– 1

5.317

 

Bijdragen mede-overheden

       
 

Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg

3.637

0

0

0

 

Subsidies

       
 

Subsidies in het kader van opsporing

700

700

50

750

 

Opdrachten

       
 

Providers

14.606

14.764

– 2

14.762

 

Kwaliteit en arbeidsvoorwaarden politie

1.208

8

– 8

0

 

Bijdragen Sociale fondsen

       
 

Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie

4.500

4.500

0

4.500

           

Ontvangsten

500

500

0

500

Artikel 31: Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel wordt aangewend voor onderwerpen op het gebied van kwaliteit en innovatie en technologische ontwikkelingen bij en voor de politie.

Toelichting op beleidsartikel 31

Mutaties uitgaven

31.2 Bekostiging nationale politie

Nationale Politie

De mutatie in het budget voor de Nationale Politie wordt met name verklaard door:

  • Frictiekosten politie centralisering flitsgegevens: de nationale politie ontvangt in 2013 compensatie voor de frictiekosten die ontstaan bij de centralisering van de verwerking van flitsgegevens bij het CJIB.

  • Hercoderen Verantwoord Begroten: een aantal technische en budgettaire neutrale hercoderingen waarmee de begrotingsindeling meer in lijn wordt gebracht met de uitgangspunten van Verantwoord Begroten.

VtsPN

De mutatie in het budget voor VtsPN betreft voornamelijk een technische mutatie. Deze mutatie is noodzakelijk om de begrotingsindeling meer in lijn te brengen met de uitgangspunten van Verantwoord Begroten.

Mutaties verplichtingen

Nationale Politie

Het betreft een technische mutatie. Deze mutatie is noodzakelijk in het kader van het Verbeterplan Financieel Beheer. Naar aanleiding hiervan zijn de voorschriften gewijzigd in de werkwijze waarop alle Geïntegreerde Verplichtingen Kasadministratie (GVKA)-onderdelen van het Ministerie van VenJ verplichtingen registreren en afwikkelen.

32 RECHTSPLEGING EN RECHTSBIJSTAND

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

1.522.621

1.540.457

– 7.856

1.532.601

           

32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad

       
 

Personeel

21.238

21.238

0

21.238

 

waarvan eigen personeel

20.470

20.470

0

20.470

 

waarvan externe inhuur

0

0

0

0

 

Materieel

4.330

4.330

50

4.380

 

waarvan ICT

510

510

0

510

 

waarvan SSO's

0

0

0

0

           

Programma-uitgaven

1.497.053

1.467.889

39.094

1.506.983

Waarvan juridisch verplicht

     

99,94%

32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel

       
 

Bijdrage ZBO/RWT

       
 

Raden voor rechtsbijstand

53.648

53.648

– 7

53.641

 

Bureau Financieel Toezicht

6.250

6.250

– 1

6.249

 

Subsidies

       
 

Stichting geschillencommissies

1.323

1.323

0

1.323

 

Overig toegang rechtsbestel

379

379

0

379

 

Opdrachten

       
 

Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP)

18.506

18.506

– 1.003

17.503

 

Toevoegingen rechtsbijstand

417.668

435.252

– 186

435.066

 

Overig toegang rechtsbestel

3.519

3.519

– 101

3.418

           

32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel

           
 

Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak

978.846

931.976

41.035

973.011

           
 

Bijdrage ZBO/RWT

       
 

College Bescherming Persoonsgegevens

7.610

7.586

– 1

7.585

 

College voor de Rechten van de Mens (CRM)

6.758

6.923

– 668

6.255

 

Bijdragen mede overheden

       
 

Bijdragen Rechtspleging

86

86

0

86

 

Subsidies

       
 

Subsidies rechtspleging

913

913

0

913

 

Subsidies wetgeving

1.342

1.342

26

1.368

 

Opdrachten

       
 

Opdrachten en onderzoeken rechtspleging

205

186

0

186

           

Ontvangsten

309.755

262.755

– 37.652

225.103

 

waarvan griffie

305.626

258.626

– 40.000

218.626

Artikel 32: Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd voor bestuurlijk gebonden uitgaven via diverse subsidiebeschikkingen, onder meer voor de Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken en de Nederlandse Orde van Advocaten. Daarnaast zijn er middelen gereserveerd voor de voor toezicht en onderzoek m.b.t. de rechtsbijstand, bijvoorbeeld op het terrein van rechtspraak, schuldsanering en rechtsbijstand. En een deel heeft betrekking op de bijdrage aan internationale organisaties en opdrachten en onderzoek op gebied van rechtspleging.

Toelichting op beleidsartikel 32

Mutaties uitgaven

32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel

Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak

Op basis van de uitkomsten van het prognosemodel justitiële ketens (PMJ) worden de geraamde uitgaven aan de rechtspraak bijgesteld.

Mutaties verplichtingen

Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak

De mutatie in het verplichtingenbudget betreft een technische mutatie. Deze correctie is noodzakelijk om het verplichtingenbudget in lijn te brengen met het uitgavenbudget.

Mutaties ontvangsten

Griffierechten

Bij de griffierechten wordt een tegenvaller van € 40 mln. verwacht in 2013. De Raad heeft aangegeven dat het aantal handelszaken, zowel bij de rechtbank als bij de kantonrechter is gedaald. Ook het aantal familiezaken bij het kanton laat een dalende trend zien. Hierdoor vallen de ontvangsten uit griffierechten tegen. Een eventueel meerjarige doorwerking wordt in het kader van de begrotingsvoorbereiding 2015 bezien.

33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

768.902

760.776

– 1.957

758.819

           

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie

       
 

Personeel

362.160

361.307

2.747

364.054

 

waarvan eigen personeel

329.994

328.084

2.251

330.335

 

waarvan externe inhuur

32.166

33.223

496

33.719

 

Materieel

209.451

206.632

– 3.940

202.692

 

waarvan ICT

39.769

40.708

708

41.416

 

waarvan SSO's

2.924

28.785

0

28.785

           

Programma-uitgaven

197.291

192.837

– 764

192.073

Waarvan juridisch verplicht

     

92,87%

33.2 Bestuur, informatie en technologie

       
 

Bijdrage aan mede-overheden

       
 

Regionale Informatie en Expertise Centrum (RIEC's)

Landelijke Informatie en Expertisecentrum (LIEC)

7.900

7.900

– 1

7.899

 

Overig bestuur, informatie en technologie

772

1.532

0

1.532

 

Subsidies

       
 

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)

2.500

0

0

0

 

Keurmerk Veilig Ondernemen

1.500

1.500

0

1.500

 

Overig bestuur, informatie en technologie

900

900

– 900

0

 

Opdrachten

       
 

Overig bestuur, informatie en technologie

771

771

895

1.666

           

33.3 Opsporing en vervolging

       
 

Bijdrage Agentschappen

       
 

Nederlands Forensisch Instituut (NFI)

69.366

68.332

– 59

68.273

 

Justis

1.042

0

0

0

 

Domeinen

12.399

12.307

512

12.819

 

Bijdrage ZBO/RWT

       
 

College Gerechtelijk Deskundigen

1.805

1.726

0

1.726

 

Bijdrage aan (inter)nationale organisaties,

mede-overheden

       
 

PV-vergoedingen Bestuurlijke strafbeschikking

14.460

14.460

– 2

14.458

 

Staatkundige hervorming Nederlandse Antillen (shna)

4.230

3.930

– 171

3.759

 

FIU-Nederland

18

18

0

18

 

Overig opsporing en vervolging

2.633

2.658

– 575

2.083

 

Subsidies

       
 

Vereniging tegen discriminatie

1.072

0

0

0

 

Overig opsporing en vervolging

2.258

2.405

1.550

3.955

 

Opdrachten

       
 

Schadeloosstellingen

21.944

21.944

– 3

21.941

 

Keten Informatie Management (KIM)

8.972

7.779

447

8.226

 

Onrechtmatige Detentie

6.211

6.211

– 1

6.210

 

Herontwerp Strafrechtketen

3.900

5.826

1.541

7.367

 

Gerechtskosten

25.638

25.638

– 4

25.634

 

Innovatieagenda

7.000

7.000

– 4.084

2.916

 

Overig opsporing en vervolging

0

0

91

91

           

Ontvangsten

1.046.498

981.498

82.252

1.063.750

 

waarvan Boeten en Transacties

976.938

911.938

80.000

991.938

 

waarvan Afpakken

59.560

59.560

0

59.560

Artikel 33: Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere de uitvoering van de prostitutiewet en de verdere opbouw van de Regionale Informatie- en Expertisecentra (Riec). Een deel op dit beleidsartikel is complementair noodzakelijk of anderszins bestuurlijk gebonden. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om projecten als Meld Misdaad Anoniem, Veiligheidshuizen, Regionale Arrondissementale Justitiële Beraden en bestrijding voetbalvandalisme.

Indien de middelen niet besteedbaar zijn, heeft dit consequenties voor de capaciteit bij het OM en het CJIB. et budget op dit artikel is volledig verplicht

Toelichting op beleidsartikel 33

Mutaties ontvangsten

Boeten en transacties

Door een hoger dan verwachte instroom, wordt voor 2013 een meevaller bij boeten- en transactieontvangsten verwacht van € 80 mln. De hogere instroom wordt met name verklaard door de instroom vanuit de nieuwe trajectcontrolesystemen op de A2 en de A4.

34 Sanctietoepassing

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

2.242.335

2.337.586

113.966

2.451.552

           

Programma-uitgaven

2.242.335

2.337.586

113.966

2.451.552

Waarvan juridisch verplicht

     

100,00%

34.2 Preventieve maatregelen

       
 

Bijdrage Agentschappen

       
 

Dienst Justis

14.019

15.560

1.214

16.774

 

Subsidies

       
 

Preventie bedrijfsleven

13.685

11.154

– 3.869

7.285

 

Subsidies Integriteit

5.853

5.168

– 3.801

1.367

 

Centrum voor Criminnaliteitsbestrijding en Veiligheid (CCV)

2.500

5.925

0

5.925

 

Overig preventieve maatregelen

8.203

8.233

– 1.259

6.974

           

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring

     
 

Bijdrage Agentschappen

       
 

DJI-gevangeniswezen-regulier

1.019.958

1.094.101

134.673

1.228.774

 

DJI-Forensische zorg

700.313

717.073

6.127

723.200

 

DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra

144.802

145.651

– 18.803

126.848

 

CJIB

9.631

28.389

8.826

37.215

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

       
 

Reclassering Nederland

140.915

139.403

– 3.053

136.350

 

Leger des Heils

23.486

23.169

– 1.951

21.218

 

Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland (SVG)

70.457

69.823

1.964

71.787

 

Subsidies

       
 

24 uurs nazorg gedetineerden

14.519

14.119

– 1.502

12.617

 

Opdrachten

       
 

Forensische zorg

3.566

1.087

– 64

1.023

 

Overig sanctietoepassing

22.026

11.578

– 5.229

6.349

           

34.4 Slachtofferzorg

       
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

       
 

Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM)

22.199

20.938

– 1.753

19.185

 

Slachtofferhulp Nederland (SHN)

25.603

25.615

1.846

27.461

 

Subsidies

       
 

Stichting Slachtoffer in Beeld en onderzoeken (SiB)

600

600

600

1.200

           

Ontvangsten

1.663

1.663

3.327

4.990

Artikel 34: Het budget op dit artikel is volledig verplicht.

Toelichting op beleidsartikel 34

Mutaties uitgaven

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring

Bijdrage Agentschappen

DJI-gevangeniswezen regulier

De mutatie wordt met name verklaard door:

  • Frictiekosten door sluiting justitiële inrichtingen

    De uitvoering van het met de Tweede Kamer besproken Masterplan DJI (TK 24 587, nr. 535) heeft tot gevolg dat een aanzienlijk aantal justitiële inrichtingen wordt gesloten. Dit brengt frictiekosten ten aanzien van het vastgoed met zich mee. Deze kosten worden volledig gedragen door VenJ en op de begroting ingepast door middel van een kasschuif. Vooralsnog staan de benodigde middelen voor deze kasschuif gereserveerd op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën. Met deze mutatie wordt het gereserveerde bedrag voor 2013 naar de VenJ-begroting overgeheveld. Zie ook artikel 35.

  • Herschikking kaders a.g.v. Masterplan DJI

    Als gevolg van het aangepast Masterplan DJI dient een herschikking plaats te vinden van het budget op de verschillende artikelonderdelen van DJI. Zo zijn de taakstellingen uit het Regeerakkoord voornamelijk op het Gevangeniswezen geboekt, terwijl veel capaciteitsgerelateerde maatregelen van het (aangepaste) Masterplan DJI betrekking hebben op de overige sectoren.

DJI-forensisch zorg

De mutatie wordt met name verklaard door:

  • Kapitaalslasten strafrechtelijke forensische zorg

    Met ingang van 2007 zijn de exploitatiemiddelen voor de strafrechtelijke forensische zorg overgeheveld uit het Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten naar de begroting van het Ministerie van VenJ. De bijbehorende kapitaalslasten waren nog niet overgeheveld in afwachting van de ontwikkeling van een normatieve huisvestingscomponent (NHC). Inmiddels zijn afspraken gemaakt over de invoering van de NHC en is het resterende deel van de middelen naar VenJ overgeboekt.

  • Herschikking kaders a.g.v. Masterplan DJI

    Als gevolg van het aangepast Masterplan DJI dient een herschikking plaats te vinden van het budget op de verschillende artikelonderdelen van DJI. Zo zijn de taakstellingen uit het Regeerakkoord voornamelijk op het Gevangeniswezen geboekt, terwijl veel capaciteitsgerelateerde maatregelen van het (aangepaste) Masterplan DJI betrekking hebben op de overige sectoren.

DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra

De mutatie in wordt met name verklaard door:

  • Herschikking kaders a.g.v. Masterplan DJI

    Als gevolg van het aangepast Masterplan DJI dient een herschikking plaats te vinden van het budget op de verschillende artikelonderdelen van DJI. Zo zijn de taakstellingen uit het Regeerakkoord voornamelijk op het Gevangeniswezen geboekt, terwijl veel capaciteitsgerelateerde maatregelen van het (aangepaste) Masterplan DJI betrekking hebben op de overige sectoren.

CJIB

De mutatie wordt met name veroorzaakt doordat wordt gewerkt aan de afbouw van materiele en personele overcapaciteit en de opbouw van een zogenaamde flexibele schil. Dit omdat de productie-instroom van vooral WAHV-zaken structureel een dalende trend vertoont.

Opdrachten

Overig Sanctietoepassing

Het budget op dit artikelonderdeel wordt verlaagd als gevolg van met name de volgende mutaties:

  • Programma USB

    Vanuit het programma uitvoeringsketen strafrechtelijke beslissingen (USB) worden middelen beschikbaar gesteld voor uitgaven voor onder meer de overdracht aan het CJIB en OM van executeerbare strafrechtelijke beslissingen.

  • Verbeterplan ISD

    Vanuit het programma overige sanctietoepassing wordt geld beschikbaar gesteld aan DJI voor de structurele financiering van het Verbeterplan ISD (Inrichting stelselmatige daders).

35 Jeugd

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

804.892

816.591

25.478

842.069

           

35.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming

       
 

Personeel

129.061

130.116

9.507

139.623

 

waarvan eigen personeel

114.546

115.926

9.509

125.435

 

waarvan externe inhuur

12.902

12.577

– 2

12.575

 

Materieel

32.256

35.064

739

35.803

 

waarvan ICT

6.451

5.992

7

5.999

 

waarvan SSO's

1.613

18.034

735

18.769

           

Programma-uitgaven

643.575

651.411

15.232

666.643

Waarvan juridisch verplicht

     

100,00%

35.2 Uitvoering jeugdbescherming en voogdij AMV's

       
 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

       
 

Landelijk Bureau inning Onderhoudsbijdrage (LBIO)

3.496

4.563

– 500

4.063

 

NIDOS – opvang

27.054

26.812

– 104

26.708

 

Bijdrage aan mede-overheden

       
 

Bureaus jeugdzorg – jeugdbescherming

283.135

291.807

11.191

302.998

 

Subsidies

       
 

Subsidies jeugdbescherming

5.481

5.317

– 399

4.918

 

Opdrachten

       
 

Jeugdbescherming – Regeling tegemoetkoming

adoptiekosten

4.000

2.025

– 100

1.925

 

Stelsel Jeugdzorg

1.280

980

– 980

0

 

Bestrijding huiselijke geweld en kindermisbruik

1.843

2.010

– 544

1.466

           

35.3 Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd

       
 

Bijdrage Agentschappen

       
 

DJI – jeugd

205.771

210.123

31.076

241.199

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

       
 

HALT

12.500

12.686

– 202

12.484

 

Bijdrage aan mede-overheden

       
 

Bureaus jeugdzorg – jeugdreclassering

67.449

69.502

– 3.259

66.243

 

Opdrachten

       
 

Bestrijding jeugdcriminaliteit & jeugdgroepen

14.777

12.125

– 10.566

1.559

 

Projecten jeugd straf

15.204

11.576

– 9.601

1.975

 

Veiligheidshuizen

1.585

1.885

– 780

1.105

           

Ontvangsten

2.800

1.487

7.550

9.037

Artikel 35: Het budget op dit artikel is volledig verplicht.

Toelichting op beleidsartikel 35

Mutaties uitgaven

35.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming,

Waarvan eigen personeel.

Op dit artikelonderdeel doet zich onder andere de volgende mutatie voor:

Op de apparaatsuitgaven bij de RvdK wordt een tegenvaller verwacht door een verkeerde PMJ-uitkomst als gevolg van een onjuist gebleken opgave van de gefinancierde beschikbare capaciteit van de Raad voor de Kinderbescherming.

35.2 Uitvoering jeugdbescherming en voogdij AMV's

Bijdrage aan mede-overheden

Bureaus jeugdzorg – jeugdbescherming

Het budget op dit artikelonderdeel wordt verhoogd als gevolg van onder andere de volgende mutatie:

  • Op dit budget wordt een tegenvaller verwacht als gevolg van een stijging van de voogdijzaken. Compensatie vindt te dele plaats door een daling van het aantal onder toezichtstellingen (OTS-en).

35.3 Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd

Bijdrage Agentschappen

DJI-jeugd

  • Frictiekosten door sluiting Justitiële inrichtingen

    De uitvoering van het met de Tweede Kamer besproken Masterplan DJI (Kamerstukken TK, 24 587, nr. 535) heeft tot gevolg dat een aanzienlijk aantal justitiële inrichtingen wordt gesloten. Dit brengt frictiekosten ten aanzien van het vastgoed met zich mee. Deze kosten worden volledig gedragen door VenJ en op de begroting ingepast door middel van een kasschuif. Vooralsnog staan de benodigde middelen voor deze kasschuif gereserveerd op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën. Met deze mutatie wordt het gereserveerde bedrag voor 2013 naar de VenJ-begroting overgeheveld. Zie ook artikel 34

  • Herschikking kaders a.g.v. Masterplan Dienst Justitiële Inrichtingen.

    Deze mutatie betreft een overboeking naar artikel 34. Zie voor een inhoudelijke toelichting van deze mutatie artikel 34.

  • Kosten GGZ-compensatie DJI.

    Met ingang van 2008 heeft er een overheveling plaatsgevonden van de curatieve (jeugd-)GGZ van de AWBZ naar de Zorgverzekeringswet (Zvw). DJI (sector JJI) en Nidos (in verband met zorgkosten voor alleenstaande minderjarige asielzoekers die onder voogdij staan) krijgen sinds 2008 de rekening van de GGZ-instellingen waar jongeren geplaatst zijn in het kader van hun PIJ-maatregel, waar die kosten voorheen door de AWBZ werden gedekt. Overeengekomen is dat VWS dit compenseert.

Opdrachten

Bestrijding jeugdcriminaliteit & jeugdgroepen

De mutatie wordt met name veroorzaakt door:

  • Hercodering Verantwoord Begroten

    Deze technische mutatie is noodzakelijk om de begrotingsindeling meer in lijn te brengen met de uitgangspunten van Verantwoord Begroten.

  • Transitieplan 2013 overdracht Beheer ICT-Voorzieningen Jeugdketen en Veiligheidshuizen

    Vanuit het programma Jeugdcriminaliteit en Jeugdgroepen is geld beschikbaar gesteld aan JustID. Dit betreft een bijdrage in de kosten van het Transitieplan 2013 voor de overdracht Beheer ICT-Voorzieningen Jeugdketen en Veiligheidshuizen.

  • PRIMA-gelden

    Vanuit de PRIMA-gelden (Programma Implementatie Agenda ICT-Beleid) worden middelen ontvangen van de Raad voor de Kinderbescherming. Middels een desaldering met de ontvangsten is het uitgavenkader opgehoogd.

  • Inzet van de meevaller

    Er is een meevaller van € 4,7 mln. Dit komt doordat de middelen voor «Toezicht keten» (keteninformatievoorziening) niet helemaal worden uitgegeven. De meevaller wordt ingezet ter dekking van de PMJ-tegenvaller bij de Raad voor de Kinderbescherming.

Projecten jeugd straf

Zorginkoop ten behoeve van gedragsbeïnvloedende maatregel (GBM).

De zorginkoop heeft als doel de implementatie van de GBM te bevorderen. Om de continuïteit van de beschikbaarheid van de zorg te waarborgen, tot het moment dat de stelselherziening in de jeugdzorg in de praktijk zijn beslag heeft gekregen, is er voor gekozen de inkoop van zorg voorlopig voort te zetten. Daarnaast zijn diverse kleine financieel technische mutaties doorgevoerd.

Mutaties ontvangsten

Het budget op dit artikelonderdeel wordt verhoogd als gevolg van met name de volgende mutaties:

  • Een meevaller bij de Landelijke Bureau Inning Onderhoudsbijdrage (LBIO) die wordt veroorzaakt door hogere ontvangsten op de alimentatieproducten dan geraamd.

  • Een meevaller als gevolg van de definitieve vaststelling over 2012 en het verkoop van een pand van HALT in Leiden.

  • Een ontvangst in het kader van het programma Bestrijding Jeugdcriminaliteit en Jeugdgroepen.

36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

205.242

202.301

499

202.800

           

Programma-uitgaven

205.242

202.301

499

202.800

Waarvan juridisch verplicht

     

98,51%

36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

       
 

Bijdrage ZBO/RWT's

       
 

Instituut Fysieke Veiligheid (IFV)

31.040

31.040

– 4

31.036

 

Bijdrage aan mede-overheden

       
 

Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDuR)

128.397

128.397

– 18

128.379

 

Overig nationale veiligheid

3.320

3.320

99

3.419

 

Subsidies

       
 

Nederlands Rode Kruis

1.850

1.850

0

1.850

 

Nationaal Veiligheids Instituut

1.040

1.040

265

1.305

 

Onderwijs Veiligheidsregio's

1.930

1.930

0

1.930

 

Overig nationale veiligheid

5.509

509

– 1

508

 

Opdrachten

       
 

Project NL-Alert

2.900

2.900

0

2.900

 

Opdrachten NCSC

4.164

4.464

– 751

3.713

 

Overig terrorismebestrijding

3.453

4.747

498

5.245

 

Overig nationale veiligheid

10.524

10.989

363

11.352

           

36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid

       
 

Bijdrage ZBO/RWT's

       
 

Onderzoeksraad voor Veiligheid

11.115

11.115

48

11.163

           

Ontvangsten

0

0

0

0

Artikel 36: Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere bewaken en beveiliging waaronder de kosten voor de air Marshalls

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.

37 Vreemdelingen

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

733.200

751.425

– 504.025

247.400

           

Programma-uitgaven

733.200

751.425

15.975

767.400

Waarvan juridisch verplicht

     

99,76%

37.2

Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

       
 

Bijdrage Agentschappen

       
 

Immigratie- en Naturalisatiedienst

267.534

291.534

20.558

312.092

 

Bijdrage ZBO/RWT's

       
 

Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA)

388.219

396.394

11.092

407.486

 

Subsidies

       
 

Vluchtelingenwerk Nederland (VWN) ea

6.216

6.216

– 686

5.530

 

Overig toegang, toelating en opvang vreemdelingen

0

0

585

585

 

Opdrachten

       
 

Programma Biometrie

8.013

7.763

– 5.561

2.202

 

Programma Vernieuwing Grensmanagement

12.014

6.014

– 2

6.012

 

Programma keteninformatisering

19.820

8.120

– 5.530

2.590

 

Versterking vreemdelingenketen

4.302

8.302

– 6.087

2.215

           

37.3

Terugkeer

       
 

Bijdrage Agentschappen

       
 

terugkeer vreemdelingen

8.400

8.400

– 1

8.399

 

Subsidies

       
 

REAN-regeling

6.600

6.600

– 1

6.599

 

Opdrachten

       
 

terugkeer vreemdelingen

12.082

12.082

1.608

13.690

           

Ontvangsten

0

0

0

0

Artikel 37: Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is bestuurlijk gebonden. Dit budget is bestemd voor (bijdragen aan) ontwikkelingen voor de vreemdelingenketen voor m.n. biometrische producten. En een deel is bestemd voor overdracht van verschillende projecten en producten aan de KMAR.

Toelichting op beleidsartikel 37

Mutaties uitgaven

37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

Bijdrage agentschappen

Immigratie- en naturalisatiedienst (IND)

  • Aanvullende bijdrage IND

    De aanvullende bijdrage voor de IND bestaat uit drie onderdelen. Het eerste betreft de extra kosten (vanwege hoge aantal aanmeldingen) van de uitvoering van de Regeling Langdurig Verblijvende Kinderen. Daarnaast levert VenJ een aanvullende bijdrage omdat de rechter de «Leges voortgezet verblijf na gezinshereniging» als te hoog heeft bestempeld. De leges zijn naar beneden bijgesteld en in het vierde kwartaal worden teveel betaalde leges terugbetaald. Als laatste wordt de bekostiging, conform de bekostigingsafspraken, naar boven aangepast vanwege een aangepaste instroom.

  • Budgettaire herverdeling IND

    Dit betreft een technische mutatie. Op basis van de meeste recente raming voor opvang en toelating (instroom) in 2013 is er budget overgeheveld van van Opvang (COA) naar Toelating (IND).

Bijdrage ZBO’s/RWT’s

Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA)

  • Extra instroom uit DAC-landen

    De kosten voor eerstejaarsopvang asiel van asielzoekers uit de zogenaamde DAC-landen worden toegerekend aan het budget voor ontwikkelings-samenwerking (ODA-budget). De verwachte asielinstroom 2013 is naar boven bijgesteld: er is met name sprake van een verhoogde instroom van asielzoekers met de Syrische en Somalische nationaliteit. De verwachte hogere instroom leidt tot een hogere ODA-toerekening.

  • Budgettaire herverdeling IND

    Dit betreft een technische mutatie. Als gevolg van de prognose voor opvang, toelating en behandeling op basis van de MPP-raming voor 2013 voor de vreemdelingenketen is er budget overgeheveld van Opvang (COA) naar Toelating (IND).

Opdrachten

Programma Biometrie

Kasschuif Directoraat Generaal Vreemdelingenzaken (DGVz)

Het kabinet Rutte/Verhagen heeft middelen toegekend voor drie grote programma’s in de vreemdelingenketen. Door wijzigingen in twee van de programma’s (Vernieuwing grensmanagement en Biometrie) is een aanpassing van het kasritme noodzakelijk. Daarnaast is het, naar aanleiding van de zaak Dolmatov, noodzakelijk om de keteninformatisering te versterken. Hiertoe wordt een organisatieonderdeel opgezet. Door een kasschuif aan te brengen over de jaren 2013 tot en met 2018 wordt het beschikbare budget in lijn gebracht met de voor die jaren voorziene uitgaven en de doorlooptijd van de uit te voeren projecten.

Programma Keteninformatisering

Advance Passenger Information (API) systeem. Het budget van € 5 mln. wordt overgeheveld naar Defensie omdat de KMAR het project API-3 overneemt van VenJ.

Programma Versterking vreemdelingenketen.

Dit artikelonderdeel wordt verlaagd door met name de mutatie op de aanvullende bijdrage IND. Zie voor een inhoudelijke toelichting het artikelonderdeel «Bijdrage Agentschappen IND».

Mutaties verplichtingen

Vreemdelingen

Het betreft een technische mutatie. Deze mutatie is noodzakelijk in het kader van het Verbeterplan Financieel Beheer. Naar aanleiding hiervan zijn de voorschriften gewijzigd in de werkwijze waarop alle Geïntegreerde Verplichtingen Kasadministratie (GVKA)-onderdelen van het Ministerie van VenJ verplichtingen registreren en afwikkelen.

2.3 DE NIET-BELEIDSARTIKELEN

91 APPARAATSUITGAVEN KERNDEPARTEMENT
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

436.911

463.483

18.991

482.474

           

91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement

       
 

Personeel

239.668

245.497

3.867

249.364

 

waarvan eigen personeel

204.212

208.896

– 7.590

201.306

 

waarvan externe inhuur

26.753

27.898

10.574

38.472

 

Materieel

197.243

217.986

15.124

233.110

 

waarvan ICT

15.923

11.569

17.782

29.351

 

waarvan SSO's

102.792

132.831

– 1.367

131.464

           

Ontvangsten

868

921

6.295

7.216

Toelichting op niet-beleidsartikel 91

Mutaties uitgaven

91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement

Personeel

Waarvan eigen personeel

De mutaties in het budget apparaatsuitgaven eigen personeel zijn voornamelijk technisch. Deze mutaties zijn noodzakelijk om de begrotingsindeling meer in lijn te brengen met de uitgangspunten van Verantwoord Begroten.

Waarvan externe inhuur

  • De mutaties in het budget apparaatsuitgaven externe inhuur zijn voornamelijk technisch. Deze mutaties zijn noodzakelijk om de begrotingsindeling meer in lijn te brengen met de uitgangspunten van Verantwoord Begroten.

  • Kasschuif Directoraat Generaal Vreemdelingenzaken (DGVz)

    Het kabinet Rutte/Verhagen heeft middelen toegekend voor drie grote programma’s in de vreemdelingenketen. Door wijzigingen in twee van de programma’s (Vernieuwing grensmanagement en Biometrie) is een aanpassing van het kasritme noodzakelijk. Daarnaast is het, naar aanleiding van de zaak Dolmatov, noodzakelijk om de keteninformatisering te versterken. Hiertoe wordt een organisatieonderdeel opgezet waar deze taken in worden geborgd. Door een kasschuif aan te brengen over de jaren 2013 tot en met 2018 wordt het beschikbare budget in lijn gebracht met de voor die jaren voorziene uitgaven en de doorlooptijd van de uit te voeren projecten. Zie ook artikel 37.

Materieel

Waarvan ICT

De mutatie in dit budget wordt voornamelijk verklaard door:

  • De mutatie in het budget apparaatsuitgaven materieel ICT betreft voornamelijk een technische mutatie. Dit is noodzakelijk om de begrotingsindeling meer in lijn te brengen met de uitgangspunten van Verantwoord Begroten.

  • Op dit budget wordt een tekort verwacht wegens aanschaf van softwarelicenties in verband met licentiesharing.

  • Interne herverdeling van het apparaatsbudget voor financiering van het Verbeterplan Financieel Beheer.

Waarvan SSO’s

De mutatie in dit budget wordt voornamelijk veroorzaakt door:

  • Meevaller nieuwbouw

    Er doet zich een meevaller voor van € 6,6 mln. Deze meevaller wordt veroorzaakt omdat de gerealiseerde uitgaven lager zijn dan aanvankelijk geraamd. Dit komt doordat ten tijde van het opstellen van raming met name de kosten voor ICT nog niet bekend waren.

  • Beheer Leonardo

    Betreft een technische mutatie waarbij het budget aan de beheerder DJI wordt overgedragen.

Materieel overig

Op dit budget doet zich een meevaller voor van € 7 mln. op het budgetonderdeel Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) vanwege een verschuiving in de planning van de huisvesting van Eurojust.

Mutaties ontvangsten

De mutatie in de ontvangsten wordt met name veroorzaakt door:

Justitiële Informatiedienst (JustID). Dit betreft een vergoeding door derden voor uitgevoerde opdrachten, zoals het beheer van systemen.

92 NOMINAAL EN ONVOORZIEN
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

73.814

34.670

– 32.422

2.248

           

Apparaat-uitgaven

73.814

23.625

– 21.377

2.248

92.1 Nominaal en onvoorzien

73.814

23.625

– 21.377

2.248

 

92.1.1 Nominaal en onvoorzien

73.814

23.625

– 21.377

2.248

           

Ontvangsten

0

0

0

0

Toelichting op niet-beleidsartikel 92

Mutaties uitgaven

92.1 Nominaal en onvoorzien

Kasschuif nominaal en onvoorzien

Deze mutatie betreft voornamelijk een meerjarige budget neutrale kasschuif waarmee de begrote uitgaven in lijn worden gebracht met het te verwachten uitgavenpatroon.

Mutaties verplichtingen

Nominaal en onvoorzien

De mutatie in het verplichtingenbudget betreft een technische mutatie. Deze correctie is noodzakelijk om het verplichtingenbudget in lijn te brengen met het uitgavenbudget.

93 GEHEIM
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

3.057

3.057

0

3.057

           

Programma-uitgaven

3.057

3.057

0

3.057

93.1 Geheim

3.057

3.057

0

3.057

 

93.1.1 Geheime uitgaven

3.057

3.057

0

3.057

           

Ontvangsten

0

0

0

0

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden.

Naar boven