Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 september 2014
Op 11 april 2014 stuurde ik u de Voorkeursbeslissing ERTMS met als bijlage de basisrapportage
(Kamerstuk 33 652, nr. 14). In vervolg hierop stuur ik u bij deze, conform de regeling Grote Projecten de eerste
voortgangsrapportage ERTMS. In deze voortgangsrapportage wordt verslag gedaan over
de periode 1 april 2014 tot 1 juli 2014.
Daarnaast stuur ik u het samenwerkingsconvenant dat ik recent met ProRail en NS heb
gesloten. Hierin hebben wij gezamenlijk de afspraken vastgelegd ten aanzien van de
samenwerking voor het programma ERTMS in de Planuitwerkingsfase.
De voortgangsrapportage geeft inzicht in de voortgang van het programma en (veranderingen
in) risico’s, planning, financiën, etc. Zoals gewenst door de Tweede Kamer, gaat de
voortgangsrapportage daarnaast bijvoorbeeld ook in op kostenbeheersing en go/no-go
momenten. De beheersing van dit programma heeft mijn voortdurende aandacht. Ik blijf
sturen op een goede en zorgvuldige voortgang en zal zo nodig tijdig beheersmaatregelen
nemen.
Deze eerste voortgangsrapportage laat zien dat in deze periode een aantal belangrijke
eerste stappen zijn gezet voor de inrichting van een goede programmaorganisatie en
Planuitwerkingsfase. Zo is het overkoepelend Plan van Aanpak vastgesteld, is de risico-inventarisatie
geactualiseerd, zijn kaders voor het vervolg vormgegeven. Verder is gewerkt aan het
opzetten van de gezamenlijke programmaorganisatie (er wordt vanuit 1 locatie gewerkt)
en is een convenant met afspraken over de samenwerking voorbereid. Daarnaast zijn
verschillende gesprekken gevoerd in uw Kamer en met stakeholders, onder andere over
materieelombouw. De toezeggingen aan en aandachtspunten van uw Kamer uit deze en eerdere
gesprekken worden uiteraard meegenomen in de voortgangsrapportage en het programma.
Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de laatste stand van zaken omtrent ATB-Vv.
Het werk aan deelplannen van aanpak, het samenwerkingsconvenant en bijvoorbeeld materieelombouwafspraken
is ook na de verslagperiode van deze voortgangsrapportage onverminderd doorgegaan.
In de periode vanaf 1 juli hebben de werkzaamheden geresulteerd in het vaststellen
van het Plan van Aanpak voor de kwartiermakersfase, het opstellen van de deelplannen,
het benoemen van de programmadirecteur (start 1 november 2014) en de ondertekening van het samenwerkingsconvenant tussen mijn ministerie,
ProRail en NS. Daarnaast heb ik besloten om de pilot Amsterdam-Utrecht tot begin 2015
te verlengen om de ervaringen met Dual Signalling uit te breiden en zo voldoende leerervaringen
op te doen voor het programma. Ik hoop u met deze voortgangsrapportage voldoende te
hebben geïnformeerd en hierover op 20 november 2014 het geplande debat te kunnen voeren.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld