Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 april 2013
In mijn brief van 28 maart jl.1 heb ik u nader geïnformeerd over het verankeren van de onafhankelijkheid van de schadeprocedures.
Uw Kamer heeft in de motie Vos/Van Tongeren (Kamerstuk 33 529, nr. 4) verzocht een onafhankelijke ombudsfunctie te creëren waar bewoners terecht kunnen
met vragen en zorgen over de gaswinning en daardoor ontstane schade. Met deze brief
wil ik u nader informeren over de invulling van deze ombudsfunctie.
Aanleiding
Als gevolg van zwaardere aardbevingen, samenhangend met de gaswinning in de provincie
Groningen, is er sprake van meer schade met betrekking tot gebouwen en een sterk toenemend
aantal schademeldingen. Die schadeclaims worden ingediend bij de operator van het
Groningen-gasveld, de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM).
Op verschillende manieren wordt er gewerkt aan verbetering van de schadeafhandelingsprocedure.
Schadeclaims die bij de NAM in behandeling zijn, dienen de wettelijk vastgestelde
procedure te volgen (§6.2, Mijnbouwwet). De NAM heeft de invulling van deze procedure
recent aangepast en uitgebreid, gericht op een meer persoonlijke en goede, duurzame
afhandeling van de schade. Daarnaast kan men conform de wettelijk vastgestelde procedure
een vraag om advies indienen bij de Tcbb als men niet tevreden is over een afgehandelde
claim. De Technische commissie bodembeweging (Tcbb) is gestart met de evaluatie van
de procedure rond de schadeafhandeling, zoals ik heb aangekondigd in mijn brief van
28 maart jl. Deze evaluatie wordt voor de zomer afgerond.
Onderstaande acties zijn gericht op verdere verbeteringen in het proces van schadeafhandeling.
Borgen goede afhandeling schadeclaims
Voor de afhandeling van individuele klachten over lopende schade-afhandelingsprocedures
wordt een centraal punt (Ombudsfunctie) ingericht. Het betreft een breed scala van
klachten over het verloop van de procedure vanaf de melding van schade bij de NAM
tot de uiteindelijke afhandeling van de schade door de NAM. Dit centrale meldpunt
wordt aangestuurd door een onafhankelijke raadsman.
De heer mr. Leendert Klaassen, voorzitter van het College van Bestuur van Stenden
Hogeschool, heeft zich bereid verklaard om per direct de rol van de onafhankelijke
raadsman op zich te nemen. De heer Klaassen is tussen 1984 – 2003 burgemeester geweest
van twee gemeenten in de provincie Groningen. Hij is voor deze taak voorgedragen door
Groningse bestuurders.
Inrichting Ombudsfunctie
Het centraal meldpunt is ingericht bij de Dienst Landelijk Gebied (DLG) in Groningen.
Een telefoonnummer en een e-mailadres zullen beschikbaar gesteld worden, waar mensen
naartoe kunnen bellen en e-mailen om hun klacht te melden. Tevens zal op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gas
informatie over het meldpunt worden gepubliceerd.
De onafhankelijke raadsman onderhoudt – op basis van de rapportages van het centrale
meldpunt- nauw contact met de NAM over de gemelde klachten en kan daarover aanbevelingen
doen. Tevens kan hij contact opnemen met individuele klagers en aandacht vragen bij
de NAM voor bijzondere situaties, bijvoorbeeld bij Rijksmonumenten en zeer uitzonderlijke
schade gevallen. Vanuit het meldpunt zullen de door de NAM te nemen stappen nauwgezet
worden gevolgd. Er zal over de voortgang van de afhandeling van de klacht contact
worden gehouden met de indiener daarvan.
De onafhankelijke raadsman zal niet alleen individuele klachten bezien, maar ook eventuele
trends bekijken en van daaruit aanbevelingen doen om het schadeproces te verbeteren.
De overzichten van de DLG zullen onder andere als input dienen voor de evaluatie van
de schadeafhandelingsprocedure, die door de Tcbb wordt uitgevoerd. De Tcbb zal de
expertise en de aanbevelingen van de onafhankelijke raadsman betrekken bij de uit
te voeren evaluatie.
De onafhankelijke raadsman brengt periodiek verslag uit aan mij en onderhoudt tevens
contact met de bestuurders uit de regio. Dit verslag (of een relevante samenvatting
daarvan) zal ook openbaar worden gemaakt.
De onafhankelijke raadsman zal nadere afspraken maken over de afhandeling van eventuele
klachten die bij de Nationale Ombudsman worden ingediend, die betrekking hebben op
de schadeprocedure in verband met de gaswinning Groningen.
Aan de hand van de beschreven invulling van de Ombudsfunctie verwacht ik dat de onafhankelijkheid
van de schadeprocedures op een goede en zorgvuldige wijze geborgd wordt.
De minister van Economische Zaken,
H.G.J. Kamp