Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 mei 2020
Met deze brief informeer ik u, mede namens de Minister voor Rechtsbescherming (JenV)
voor het toezicht op jeugdzorg, dat het Jaarbeeld 2019 en Klachtbeeld 2019 van de
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (hierna: inspectie) digitaal beschikbaar zijn op
de website van de inspectie (www.igj.nl).
Jaarbeeld1
De inspectie ziet het als haar taak om goede samenwerking in zorgnetwerken te stimuleren.
Netwerkzorg was dan ook weer een belangrijk thema in 2019. Door goede samenwerking
in zorgnetwerken kunnen zorgverleners de risico’s voor de kwaliteit en veiligheid
van de zorg verkleinen. In 2019 had de inspectie specifieke aandacht voor de persoonlijke
zorgnetwerken van kwetsbare kinderen en de samenwerking rond kwetsbare ouderen.
Ook e-health blijft zich verder ontwikkelen. Innovatief gebruik van informatie- en
communicatietechnologie in de zorg schept nieuwe kansen en mogelijkheden. Maar brengt
ook nieuwe risico’s met zich mee. De inspectie heeft in 2019 zorgaanbieders in verschillende
sectoren bezocht om te kijken hoe ze met digitale ontwikkelingen omgaan.
De beschikbaarheid van voldoende deskundig personeel in de zorg was ook een belangrijk
aandachtspunt in 2019. Dit thema kwam vaak naar voren bij reguliere toezichtbezoeken.
Daarnaast is met een meer beschouwende blik gekeken. Zo analyseerde de inspectie in
de sector ggz of eventuele personeelsproblemen een rol speelden bij gemelde calamiteiten.
Binnen de verpleeghuiszorg hield de inspectie thematisch toezicht op arbeidsmarktkrapte.
Andere thema’s die in 2019 bijzondere aandacht van de inspectie hebben gehad zijn
onder andere Brexit, nieuwe wetgeving, preventie en het burgerperspectief. De inspectie
heeft haar beelden en conclusies op al deze onderwerpen in 2019 in diverse publicaties
uitgebracht zoals rapporten, factsheets en toezichtkaders.
Klachtbeeld2
Voor de zesde keer stelde het Landelijk Meldpunt Zorg het Klachtbeeld op. Met het
klachtbeeld wil het Landelijk Meldpunt Zorg inzicht bieden en transparantie daarover
bevorderen met betrekking tot klachten in de zorg.
Het Landelijk Meldpunt Zorg ontving in 2019 7317 klachten. Het merendeel van de klachten
(71 procent) ging over professioneel handelen, veiligheid en communicatie. Ter vergelijking:
in 2018 was dat 66 procent. Ongeveer 10 procent van de klachten heeft het Landelijk
Meldpunt Zorg in 2019 ter beoordeling voorgelegd aan de inspectie. Alle andere klachten
stuurt het Landelijk Meldpunt Zorg door naar de inspectie als signaal. Deze signalen
worden door de inspectie meegenomen in haar toezicht.
De onderwerpen van klachten zijn heel verschillend. Toch zijn er elk jaar een paar
thema’s die opvallend vaak naar voren komen. In 2019 gaven terugroepacties van medicatie,
medicatietekorten, wachtlijstproblematiek in de GGZ en implantaten, de meeste aanleiding
voor burgers om contact op te nemen met het Landelijk Meldpunt Zorg.
Met dit Klachtbeeld levert het Landelijk Meldpunt Zorg een bijdrage aan het vergroten
van de transparantie over klachten in de zorg en de afhandeling daarvan. Voor het
Landelijk Meldpunt Zorg is verbetering van de klachtenafhandeling in de zorg een doorgaand
aandachtspunt.
Toekomst
De inspectie heeft in 2019 haar nieuwe meerjarenbeleidsplan (MJB) opgesteld. Daarin
staan haar doelstellingen en ambities voor de jaren 2020–2023. Ook in 2020, waarin
door Covid-19 een geheel nieuwe dynamiek is ontstaan, blijft de inspectie werken aan
het vergroten van het vertrouwen van burgers en zorgaanbieders in het toezicht van
de inspectie. Daardoor kan de inspectie bijdragen aan hun vertrouwen in de kwaliteit
en veiligheid van gezondheidszorg en jeugdhulp in Nederland.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
H.M. de Jonge