Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 november 2013
In uw brief d.d. 31 oktober 2013 vraagt u om een reactie op het bericht «Lastige bouwvergunning
extra plaag ondernemers» uit de Telegraaf.
In het bericht wordt gewezen op de ranglijst van de Wereldbank waarbij het ondernemingsklimaat
in verschillende landen wordt vergeleken. In het rapport «Doing Business 2014» van
de Wereldbank wordt onder andere gekeken naar het verkrijgen van alle toestemmingen
en aansluitingen in verband met de bouw van een opslagloods in de grootste ondernemingstad
van een land. In de Nederlandse situatie is gekeken naar Amsterdam.
Nederland komt voor het onderdeel «dealing with permits» op de ranglijst van alle
189 landen als 97e op de lijst. Vorig jaar scoorde Nederland iets beter (83), maar de uitkomsten corresponderen
feitelijk met die van vorig jaar. In die zin is het in Nederland niet moeilijker geworden
dan in voorgaande jaren. Wel zijn er veertien landen beter gaan scoren dan wij dit
jaar en vorig jaar hebben gedaan.
Er kan de kanttekening worden geplaatst dat de beoordeling door de Wereldbank plaatsvindt
op basis van één theoretische casus en dat er bij die casus vraagtekens te plaatsen
zijn. Dit neemt echter niet weg dat Nederland niet hoog scoort en er verbeteringen
nodig en mogelijk zijn.
Met de inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) is eind
2010 ingezet op procedurele vereenvoudiging en meer vergunningvrij bouwen. Nederland
is de afgelopen twee jaren qua aantal procedures en snelheid van de procedures dan
ook vooruitgegaan in vergelijking tot wat in de rapportages van de jaren daarvoor
is aangegeven.
Het kabinet zet in op het verder vereenvoudigen van voorschriften en procedures op
het terrein van het omgevingsrecht. Dit, zodat in aankomende jaren vooruitgang geboekt
kan worden. De Omgevingswet is in voorbereiding, waarmee een stelselwijziging wordt
beoogd die vanaf 2018 in werking zou moeten treden. De Omgevingswet moet er voor zorgen
dat activiteiten eenvoudig en beter tot stand kunnen komen. Daarnaast ben ik bezig
met een stelsel van private kwaliteitsborging in de bouw. De Wereldbank noemt het
werken met private toetsing, het werken met risicoklassen (doelgroepen) en een one-stop-shop
benadering als algemene succesfactoren. Onderdeel van de private kwaliteitsborging
is ook de private toetsing, die tot gevolg kan hebben dat de doorlooptijd van de procedure
versnelt.
Vooruitlopend op deze ontwikkelingen wordt ingezet op het wegnemen van knelpunten
in de regelgeving over het bouwen. Een voorbeeld hiervan is de kortgeleden door de
minister van Infrastructuur en Milieu aan uw Kamer aangeboden algemene maatregel van
bestuur in verband met het permanent maken van de Crisis- en herstelwet en het aanbrengen
van enkele verbeteringen op het terrein van het omgevingsrecht.
U ontvangt naar verwachting eind van dit jaar van mij de brieven met mogelijkheden
voor de verdere aanpak van praktijkknelpunten in het omgevingsrecht en de private
kwaliteitsborging in de bouw.
De Minister voor Wonen en Rijksdienst,
S.A. Blok