Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 september 2018
Hierbij bied ik uw Kamer de versterkte handhavingsstrategie mest aan1. De strategie is erop gericht om fraude met mest tegen te gaan en de naleving van
de mestregelgeving te verbeteren.
Kernpunten van de versterkte handhavingsstrategie mest
De versterkte handhavingsstrategie mest is erop gericht om overtredingen bij de aanwending,
transport en verwerking van mest aan te pakken en uit te bannen. Kernelementen van
de strategie zijn intensivering van samenwerking tussen verschillende toezichthouders
en slimmer gebruik van moderne technologie. Op basis van een risicoanalyse zijn gebieden
in het land en delen van de mestketen waar het risico van niet-naleving van de mestregels
het grootst is, geïdentificeerd. Toezicht en handhaving worden grotendeels gebieds-
en risicogericht ingericht en de samenwerking tussen controlerende en handhavende
instanties wordt versterkt, onder meer door betere informatie-uitwisseling tussen
verschillende overheidsinstanties en gezamenlijke handhavingsacties.
De handhavingsstrategie gaat gepaard met het vergroten en verbeteren van de capaciteit
voor uitvoering, toezicht en handhaving van de mestregelgeving bij de Nederlandse
Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl).
Het vergroten van de capaciteit hiervoor bij de NVWA wordt deels mogelijk gemaakt
door de vermindering van fysieke controles bij derogatiebedrijven uit hoofde van de
derogatiebeschikking 2018–2019. Daarnaast investeer ik middelen vanuit het budget
voor het zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn voor onder andere de ontwikkeling van
ICT-maatregelen bij RVO.nl, vormgeving van gebiedsgericht handhaven en het mogelijk
maken van digitaal en «real time» verantwoorden van transport en aanwending van mest.
De versterkte handhavingsstrategie mest is geen statisch document. Op basis van de
ontwikkelingen in de markt en analyses van waar het risico van niet-naleving van de
regelgeving het grootst is, wil ik de toezichts- en handhavingscapaciteit gericht
inzetten. Op deze manier wil ik samen met decentrale overheden en samenwerkingspartners
in het publieke domein verder vormgeven aan adequaat toezicht en handhaving.
Relatie met sectorplan van aanpak mestfraude
Met de handhavingsstrategie geef ik mijn inzet weer om, samen met de partners in het
publieke domein, de naleving van de mestregelgeving te verbeteren. De voorliggende
handhavingsstrategie is onafhankelijk van het sectorplan van aanpak om fraude met
mest tegen te gaan. Dat laat onverlet dat ik voortvarende uitvoering van het sectorplan
cruciaal acht. De aanpak van fraude met mest is immers allereerst de verantwoordelijkheid
van de sector zelf is. Ik blijf dan ook nauwlettend toezien op voortvarende uitvoering
van het sectorplan en zal uw Kamer op korte termijn separaat informeren over de stand
van zaken hieromtrent.
Vervolgproces derogatie Nitraatrichtlijn 2020–2021
Met deze handhavingsstrategie geef ik invulling aan artikel 4.2 van de derogatiebeschikking
Nitraatrichtlijn 2018–2019. Ik zal op korte termijn een verzoek indienen bij de Europese
Commissie voor verlenging van de derogatie voor de jaren 2020 en 2021, op basis van
het zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn. Ik verwacht uw Kamer hier in het najaar
nader over te kunnen informeren.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
C.J. Schouten