32 793 Preventief gezondheidsbeleid

Nr. 22 MOTIE VAN HET LID ARIB

Voorgesteld tijdens het Notaoverleg van 5 maart 2012

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende, dat uit onderzoek blijkt dat reclame voor ongezonde voedingsmiddelen effectief is, omdat blijkt dat kinderen die reclame zien van ongezonde voedingsmiddelen meer gaan eten van het geadverteerde product en ook in het algemeen meer ongezonde voedingsmiddelen consumeren;

van mening, dat ouders en kinderen ondersteuning van de overheid verdienen om weerbaar te zijn tegen de commerciële druk van fabrikanten van ongezonde voedingsmiddelen en dat duidelijk is dat zelfregulering niet werkt;

verzoekt de regering het reclameverbod voor reclame gericht op kinderen tot zeven jaar uit te breiden tot een verbod op reclame gericht op kinderen tot twaalf jaar en aan overtreding van dit verbod sancties te verbinden,

en gaat over tot de orde van de dag.

Arib

Naar boven