Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 32757 nr. 121 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 32757 nr. 121 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 maart 2016
Met mijn brief van 19 november 2015 informeerde ik uw Kamer over de aanpak van strijdige en discutabele certificaten ten opzichte van de Europese Bouwproductenverordening (Construction Products Regulation, CPR) (Kamerstuk 32 757, nr. 117). In deze brief bericht ik u over de voortgang en het vervolg van de aanpak op deze strijdige en discutabele certificaten.
Aanpassing in lijn met de Europese Verordening Bouwproducten
Naar aanleiding van een signaal door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is gebleken dat bij circa een derde van de beoordelingsrichtlijnen (BRL-en) die onder het erkende stelsel van certificatie in de bouw vallen, sprake is van strijdigheid of mogelijke strijdigheid met de Europese Bouwproductenverordening (CPR). Hoewel er ook in 2014 al actie is ondernomen, en een aantal partijen hun BRL-en in lijn heeft gebracht met de Europese verordening bouwproducten, bleek dat nog steeds niet voor alle BRL-en te gelden. In de zomer van 2015 heb ik hierover met KOMO, Bouwend Nederland, de Aannemersfederatie Nederland en het Nederlands Verbond Toelevering Bouw (NVTB) overleg gehad. Daarbij heb ik aangegeven dat partijen tot 1 maart 2016 de tijd krijgen om de betreffende BRL-en aan te passen of aan te tonen dat er geen sprake is van strijdigheid met de CPR. Tevens heb ik aangegeven dat als dit niet binnen de gestelde termijn tot correcte BRL-en leidt, dat ik dan genoodzaakt ben om de strijdige certificaten uit het stelsel te halen.
Opschoning certificaten in het erkende stelsel per 1 maart
Stichting Bouwkwaliteit (SBK) heeft het proces tot aanpassing en toelichting gefaciliteerd. Hierop hebben zij van BRL-houders enkele aangepaste BRL-en ontvangen. Een groot deel van de BRL-en valt buiten het erkende stelsel. KOMO heeft mij namelijk per brief geïnformeerd hun BRL-en per 29 februari uit het erkende stelsel te halen. Deze BRL-en worden daarmee niet langer door de overheid erkend.
Gezien de bovenstaande ontwikkelingen, is per 1 maart de lijst van bestaande BRL-en in het erkende stelsel opgeschoond. Doordat KOMO uit het erkende stelsel stapt, zullen slechts een aantal BRL-en in het erkende stelsel overblijven. Deze BRL-en zijn deels bestaande BRL-en die niet ter discussie stonden in november 2015 en deels aangepaste en nieuwe BRL-en.
Ruimte aan CE-markering op bouwproducten
Doordat de wetgeving van de CE-markering op bouwproducten vanaf 2013 rechtstreekse werking heeft in Nederland, wordt deze regelgeving voor de bouw belangrijker. Dit betekent dat bij een vergunningaanvraag de beoordeling op CE-markering centraal staat. De CE-markering op een bouwproduct geeft informatie over de prestatie van het product op de essentiële kenmerken (eigenschappen) voor de toepassing van het product. De CE-markering en de meegeleverde informatie hebben als doel de afnemer van het product, o.a. bouwers, constructeurs en architecten, hierover te informeren. Aan de hand van deze informatie kan de gebruiker beoordelen of het product al dan niet geschikt is voor de toepassing die hij voor ogen heeft (in een bouwdeel) en of het bouwwerk met dat product kan voldoen aan de geldende bouwtechnische eisen. Bij producten met CE-markering volgt de aansluiting aan de bouwregelgeving uit de door de fabrikant opgegeven testmethoden en waarden.
De CE-markering en de prestatieverklaring zijn voor het bevoegd gezag voldoende bewijs dat het product ook daadwerkelijk de door de fabrikant aangegeven prestatie op de essentiële kenmerken kan leveren voor de toepassing waarvoor het is getest. De overheid mag als markttoezichthouder voor wat betreft de door de fabrikant aangegeven prestatie op de essentiële kenmerken, alleen afgaan op wat er in de prestatieverklaring van de fabrikant staat. Hierbij controleert de ILT op aanwezigheid van de CE-markering op de bouwproducten en de prestatieverklaring die daar bij hoort. Ook ziet ze toe op de volledigheid en juistheid van de informatie over de prestaties van het product. Zij kijkt of de kenmerken van de bouwproducten, mede aan de hand van de productietestresultaten van de fabrikant, overeenkomen met de door de fabrikant op de CE-markering aangegeven kenmerken. Ook controleert ze op ongeoorloofd gebruik van de CE-markering.
Het is niet toegestaan om een product op de markt te brengen onder een privaat kwaliteitskeurmerk die dezelfde kenmerken beslaat als de al van toepassing zijnde CE-markering op het product. Indien er geen verplichting tot CE-markering is voor een bepaald bouwproduct, kan er gebruik gemaakt worden van private kwaliteitsborginginstrumenten.
Ik vertrouw erop dat ik met deze brief Uw Kamer voldoende heb geïnformeerd over de aanpak strijdige en discutabele BRL-en in het erkende stelsel.
De Minister voor Wonen en Rijksdienst, S.A. Blok
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32757-121.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.