Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 februari 2011
In de brief aan uw Kamer van 17 juni 2010 (kamerstukken
32 123 XI, nr. 77) informeerde mijn ambtsvoorganger u over de adviezen van de rijksvertegenwoordiger de heer Van den Berg en over de resultaten
van het Bestuurlijk Overleg op 28 januari 2010. Zoals aangegeven werken rijk, provincie Noord-Holland, stadsregio Amsterdam
en gemeente Amsterdam toe naar een voorkeursbeslissing voor het project ZuidasDok in 2011, conform de adviezen van de commissie
Elverding. Deze voorkeursbeslissing willen wij nemen in de vorm van een structuurvisie ZuidasDok, conform artikel 2.3, tweede
lid, van de Wet ruimtelijke ordening (Wro). Conform artikel 2.3, derde lid WRO leg ik u een beschrijving voor van de inrichting
van de voorgenomen rijksstructuurvisie ZuidasDok. De rijksstructuurvisie zal in nauwe samenwerking met de minister van Economische
Zaken, Landbouw en Innovatie en de regionale partners worden opgesteld.
In het huidige regeerakkoord is de Zuidas expliciet genoemd als economische ontwikkellocatie, welke maximaal zal worden gefaciliteerd
door het kabinet. Het project ZuidasDok is de combinatie van stedelijke ontwikkeling en het vergroten van de capaciteit van
weg en openbaar vervoer en bestaat globaal uit de infrastructuur bundel (A10 Zuid, trein, metro en bijbehorend talud) ter
hoogte van de Zuidas Amsterdam. Het gebied Zuidas Amsterdam wordt verder ontwikkeld tot een toplocatie van internationaal
belang.
Zuidas Amsterdam wordt doorsneden door de A10, spoor, tram en metro. De bundel aan hoofdinfrastructuur moet de komende jaren
worden uitgebreid om aan de toenemende vervoersvraag te kunnen voldoen. Het betreft de uitbreiding van de A-10 Zuid en het
accommoderen van de reizigersgroei per spoor door verbetering van de functionaliteit en kwaliteit van het station. Voor de
korte termijn is al besloten om de capaciteit op de A-10 Zuid (3 rijstroken) uit te breiden met een spitsstrook.
Het spoor wordt voor 2020 verdubbeld naar 4 sporen. Met het oog op de situatie na 2020 wordt de A10-Zuid verbreed naar 5 rijstroken
en wordt een verdere spooruitbreiding naar 6 sporen overwogen. De bundel van hoofdinfrastructuur is essentieel voor de bereikbaarheid
van de Noordvleugel van de Randstad, maar is tegelijkertijd een bron van geluid en luchtverontreiniging. Ook legt de doorsnijding
van het gebied door de infrastructuurbundel beperkingen op aan de ontwikkeling van de Zuidas als complete stad.
Er zijn verschillende kansrijke manieren om de doelstelling van het project ZuidasDok te kunnen realiseren:
– «Dok onder de grond» is een alternatief waarbij uiteindelijk alle infrastructuur van A10, trein en metro ter hoogte van de
Zuidas ondergronds zal worden gebracht. In platte (niet gestapelde) tunnels die naast elkaar in het dok komen te liggen, over
nagenoeg de gehele breedte van de dokzone.
– «Gestapelde sporen» is een alternatief waarbij de infrastructuur van de A10 en de trein ondergronds worden gebracht. De metro
wordt bovengronds aangelegd, boven de treinsporen. Varianten van dergelijke stapeling van infrastructuur zijn mogelijk.
– «Sporen bovengronds» is een alternatief waarbij de infrastructuur van de A10 ondergronds wordt gebracht. De sporen van trein
en metro komen bovengronds, grotendeels op constructies, hoger dan het huidige dijkniveau om voldoende ruimte te geven aan
het station en daarmee verband houdende functies.
Voor de drie kansrijke alternatieven gelden twee varianten ten aanzien van de spoorcapaciteit; 6-sporigheid en 4-sporigheid
(al dan niet met een ruimtereservering voor 2 extra sporen). In alle alternatieven en varianten worden de mogelijkheden voor
de openbaar vervoer terminal en de mogelijkheden voor de stedelijke ontwikkeling uitgewerkt.
Belangrijke bouwstenen voor de onderbouwing van de voorkeursbeslissing zijn een op te stellen milieueffectrapportage en maatschappelijke
kosten-batenanalyse. De milieueffectrapportage volgt de procedure van de plan-m.e.r. op grond van de Wet milieubeheer. Als
eerste stap in de procedure is een Notitie Reikwijdte en Detailniveau ZuidasDok opgesteld waarin staat omschreven op welke
wijze het MER ZuidasDok wordt ingericht.
De structuurvisie is een besluit van de rijksoverheid. Om tot zijn recht te laten komen dat de toekomstige ontwikkeling van
de Zuidas ook van belang is voor regionale overheden en tal van maatschappelijke organisaties, burgers en bedrijven, zal de
structuurvisie in nauwe dialoog met hen worden opgesteld. Daarnaast hebben rijk, provincie Noord-Holland, stadsregio Amsterdam
en gemeente Amsterdam het voornemen om tot een bestuursovereenkomst te komen, met daarin afspraken over de realisatie van
ZuidasDok. Deze bestuursovereenkomst wil ik tegelijkertijd met de structuurvisie gereed hebben.
Als door het kabinet wordt besloten tot het nemen van een voorkeursbeslissing zal dit aan uw Kamer worden voorgelegd. Met
de vaststelling van de structuurvisie met daarin het Voorkeursalternatief kan de vervolgprocedure worden gestart. Ik maak
u erop attent dat ZuidasDok voor deze vervolgprocedure valt onder de Crisis- en Herstelwet (CHW) met de daarbij behorende
stroomlijning van procedures.
De minister van Infrastructuur en Milieu,
M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus