Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 april 2014
Tijdens de behandeling van mijn begroting heeft uw Kamer de motie Kuiken Elias1aangenomen die het kabinet verzoekt om de onduidelijkheid bij automobilisten over
de maximumsnelheid op snelwegen binnen een halfjaar aantoonbaar weg te nemen en uw
Kamer hierover te informeren.
In mijn antwoord2 op Kamervragen van het lid Bashir (Aanhangsel Handelingen II 2013/14, nr. 638) heb ik u mijn vier sporen aanpak toegelicht waarmee ik verwacht een flinke impuls
te kunnen geven aan de tevredenheid van de weggebruiker over de aanduiding van de
maximumsnelheid. Deze aanpak richt zich op harmonisering van de snelheden, bebording,
in car informatievoorziening en communicatie.
In het vervolg van deze brief informeer ik u over de voortgang van mijn vier sporen
aanpak.
1. Harmonisering van de snelheden
Wanneer de snelheid kan worden verhoogd vanwege veiligheid en regelgeving op het gebied
van geluid, luchtkwaliteit en natuur wordt dit op een zodanige wijze gedaan dat er
steeds langere trajecten ontstaan met één maximumsnelheid. Zo heb ik op 24 december
2013 de snelheid op de A73 en A16 verhoogd zodat hier langere trajecten zijn ontstaan
met één maximumsnelheid. Door de situatie jaarlijks te monitoren verwacht ik dat ik
stapsgewijs kan groeien naar een hoofdwegennet waar op ruim 70 procent 130km/h gereden
kan worden tegen 48 procent nu.
2. Bebording
Naar aanleiding van de door uw Kamer aangenomen motie heb ik Rijkswaterstaat verzocht
verschillende opties uit te werken om de aanduiding van de maximumsnelheid langs de
weg te verbeteren. De verschillende opties heb ik gewogen aan de hand van o.a. de
criteria «eenduidig voor de weggebruiker» en «gebruik van bewezen techniek» waarna
ik besloten heb om vanaf 1 juni de hectometerbordjes op alle autosnelwegen op de hele
kilometer te voorzien van een snelheidsaanduiding. Bij wegen met drie of meer rijstroken
worden de hectometerbordjes ook links van de weg voorzien van een snelheidsaanduiding.
Op de spitsstrooktrajecten zullen de hectometerbordjes niet worden aangepast omdat
hier de snelheid frequent met kantelwalsborden wordt aangegeven.
De uitrol van de hectometerbordjes zal corridorsgewijs plaatsvinden waarbij in de
eerste tranche de corridors van de A1, A2, A4, A12 en A15 (24 procent van het wegennet)
voorzien worden hectometerbordjes met een snelheidsaanduiding op de hele km. Vanaf
de zomer tot het einde van dit jaar zullen de hectometerbordjes op de hele km op de
overige wegen van een snelheidsaanduiding worden voorzien. Ik verwacht de kosten voor
het aanbrengen van de hectometerbordjes (ca. € 2,3 mln.) te kunnen dekken uit de gereserveerde
middelen voor de invoering van 130 km/h.
3. In car informatievoorziening
4 van de 10 weggebruikers maakt gebruik van zijn navigatiesysteem en laat zich daarbij
tevens informeren over de geldende maximumsnelheid. Via het ITS spoor van het programma
Beter Benutten wordt data over de maximumsnelheid gestructureerd verzameld en ontsloten.
Alle serviceproviders en App-bouwers kunnen deze data vertalen in hun dienstverlening
aan reizigers. Sinds 27 maart zijn vijf nieuwe reisinformatiediensten beschikbaar.
Deze diensten geven de reiziger zowel voorafgaand als tijdens de reis realtime reisinformatie
en tonen onder andere de maximumsnelheid op het hoofdwegennet. De diensten zijn via
apps en websites beschikbaar voor smartphone, tablet en pc.
4. Communicatie
In de communicatieboodschap over de maximumsnelheden wordt o.a. aandacht besteed aan
de verschillende maximumsnelheden op het hoofdwegennet, de aanduiding ervan langs
de weg, en de «in car» mogelijkheden voor de weggebruiker om zich te laten informeren
over de maximumsnelheid.
De communicatie vindt plaats langs de weg door het verspreiden van factsheets bij
tankstations, billboards op verzorgingsplaatsen en publicaties in print en online
media.
Door de hectometerbordjes te voorzien van een snelheidsaanduiding, aanvullende communicatieacties
en de introductie van apps voor reisinformatie en snelheidsaanduiding verwacht ik een belangrijke stap te zetten in het
verbeteren van de tevredenheid van de weggebruiker over de maximumsnelheid. Door middel
van de gebruikerstevredenheidsonderzoeken van Rijkswaterstaat blijf ik de mening van
de weggebruiker volgen.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus