32 500 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2011

Nr. 75 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 december 2010

Hierbij treft u de rapportage Minder Hinder aan over het 3de kwartaal van 2010. Met deze rapportage houd ik u op de hoogte van de resultaten die Rijkswaterstaat boekt om de hinder als gevolg van werkzaamheden te beperken.

In deze rapportage ga ik achtereenvolgens in op de volgende onderwerpen:

  • Ontwikkeling files ten gevolge van wegwerkzaamheden;

  • Flankerende maatregelen;

  • Beleving door weggebruikers;

  • Communicatie;

  • Planning werkzaamheden komende periode (bijlage).

Ontwikkeling files ten gevolge van wegwerkzaamheden

In het 3de kwartaal van 2010 is 12,3% van de files (in kilometerminuten) veroorzaakt door wegwerkzaamheden. Dat is fors hoger dan in eerdere jaren in het 3de kwartaal het geval was en wordt veroorzaakt door de vele wegwerkzaamheden. Tot en met het 3e kwartaal van 2010 is 7,2% van de files veroorzaakt door wegwerkzaamheden en blijft daarmee onder de met u afgesproken1 grens van 10%. De prognose voor geheel 2010 is dat het aandeel files veroorzaakt door wegwerkzaamheden tussen de 8 en 9 procent uitkomt.

De zwaarste files door werkzaamheden stonden in het 3de kwartaal van 2010 op de A12 van Utrecht naar Den Haag. Tussen Woerden en Gouda werden 62,1 duizend kilometerminuten geregistreerd. Dit is veel hinder voor één project, maar het komt overeen met de verwachting doordat bewust gekozen is voor een korte maar hevig uitvoeringsperiode in de zomermaanden. Door deze werkwijze is het project ruim een half jaar eerder opgeleverd dan aanvankelijk gepland was.

Bovengenoemde cijfers zijn gebaseerd op registratie door het Verkeerscentrum Nederland (VCNL) als mede op analyses en onderzoeken door de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van Rijkswaterstaat. Inbegrepen zijn alle wegwerkzaamheden in het kader van MIT, ZSM en Variabel Onderhoud.

Figuur: Het aandeel filezwaarte door wegwerkzaamheden ten opzichte van de totale filezwaarte uitgesplitst per kwartaal.

Figuur: Het aandeel filezwaarte door wegwerkzaamheden ten opzichte van de totale filezwaarte uitgesplitst per kwartaal.

Flankerende maatregelen

Wanneer bij grootschalige werkzaamheden de kans op aanzienlijke hinder groot is, wordt automobilisten die reizen op het traject waar de wegwerkzaamheden plaatsvinden een alternatief aangeboden.

In het 3de kwartaal van 2010 is het vanAnaarBeter-kaartje, een OV alternatief, ingezet bij werkzaamheden op de:

  • A12 tussen Woerden en Gouda (1639 kaartjes)

  • A2 tussen Everdingen en Deil (12 038 kaartjes)

  • N65 tussen Den Bosch en Tilburg (2400 kaartjes)

  • A1 tussen Watergraafsmeer en Muiderberg (1871 kaartjes)

  • A2 tussen Eindhoven en Roermond en Eindhoven en Venlo (846 kaartjes)

In verband met de werkzaamheden op de A12 tussen Utrecht en Den Haag kon de regelmatige weggebruiker van dit traject in aanmerking komen voor de A12MinderHinder-pas van medio juli tot augustus. Met deze pas kon gratis van de trein gebruik worden gemaakt. Ruim 900 weggebruikers maakten hier gebruik van, wat resulteerde in circa 600 voertuigen dagelijks minder op de weg. De waardering voor dit initiatief was groot (8,7).

In de regio Arnhem–Nijmegen is gestart met de uitgifte van de A50 Minder Hinder (proef)pas. Regelmatige weggebruikers van de A50 kunnen in eerste instantie gedurende drie maanden kosteloos gebruik maken met het openbaar vervoer waarna deze pas tegen sterk gereduceerd verlengd kan worden.

Beleving door weggebruikers

Door middel van belevingsonderzoeken wordt vanaf 2006 ieder kwartaal de mate van tevredenheid van automobilisten en vrachtwagenchauffeurs gemeten over de wijze waarop Rijkswaterstaat wegwerkzaamheden uitvoert. Ook in het 3de kwartaal van 2010 is er een belevingsonderzoek gedaan.

De meerderheid van de weggebruikers (63%) is tevreden over de manier waarop de hinder door wegwerkzaamheden wordt beperkt. Deze tevredenheid is licht gedaald ten opzichte van het vorige kwartaal (66%).

Redenen voor ontevredenheid blijven hetzelfde:

  • Het te laat aangeven van werkzaamheden (8%).

  • Het aanpassen van de snelheid terwijl er niet gewerkt wordt (7%)

Ondanks de lichte daling in de tevredenheid is het aandeel weggebruikers dat aangeeft minder last te hebben van wegwerkzaamheden significant gestegen van 22% naar 28%.

Communicatie

Tijdens de behandeling van de begroting 2010 heb ik u toegezegd nader onderzoek te doen naar de mogelijkheden om nieuwe media in te zetten om weggebruikers te informeren over wegwerkzaamheden. Inmiddels volgen 2700 personen Rijkswaterstaat via Twitter. Via dit account wordt informatie over Rijkswaterstaat en wegwerkzaamheden verstuurd.

Van de ontwikkeling van een eigen App. om weggebruikers te informeren over wegwerkzaamheden heb ik afgezien aangezien deze al gratis beschikbaar wordt gesteld door verschillende marktpartijen.

In het 3de kwartaal is landelijk geadverteerd rondom de vakantie-uittochten om de weggebruiker te attenderen op wegwerkzaamheden, afsluitingen en eventuele alternatieven. Met persberichten is de boodschap, «U op vakantie, wij aan het werk», overgebracht om te benadrukken dat we alles op alles zetten om de hinder als gevolg van wegwerkzaamheden te voorkomen.

Informatie over wegwerkzaamheden is te vinden op de vanAnaarBeter website. Deze heeft in de maanden juli en augustus 322 duizend bezoekers getrokken. Dit is een aanzienlijke stijging ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2009 (221 duizend bezoeker in 3 maanden).

Komende periode

In het 4de kwartaal zijn er diverse ingrijpende werkzaamheden die hinder kunnen betekenen voor de weggebruiker. Ik blijf de ontwikkeling van de files door wegwerkzaamheden nauwlettend in de gaten houden en houdt u met deze rapportage op de hoogte van de bereikte resultaten.

De minister van Infrastructuur en Milieu,

M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

BIJLAGE PLANNING WERKZAAMHEDEN 3e KWARTAAL 2010

Onderstaand de belangrijkste trajecten waarop grootschalige werkzaamheden zijn uitgevoerd in het 2e kwartaal van 2010:

  • A2 Everdingen–Deil; Verbreding snelweg

  • A50 Valburg–Eewijk; Verbeteren stalen brugdek

  • A28 Zwolle–Lankhorst; Aanleg spitsstrook

  • A27 Everdingen–Utrecht; Aanleg spitsstrook

  • A12 Woerden–Gouda; Aanleg spitsstrook

  • A9 Badhoevedorp–Raasdorp; Aanleg spitsstrook

  • A1 Watergraafsmeer–Muiderberg: Aanleg spitsstrook en onderhoud stalen brug

  • A58 Vlaketunnel; Groot onderhoud tunnel

Trajecten waarop in het 4de kwartaal van 2010 gewerkt gaat worden

  • A50 Valburg–Eewijk; Verbeteren stalen brugdek

  • N33 Gieten–Stadskanaal; Vergroten veiligheid

  • A1 Watergraafsmeer–Muiderberg; Aanleg spitsstrook en onderhoud stalen brug

  • A28 Utrecht–Amersfoort; Aanleg spitsstrook

  • A65 Den Bosch–Breda; Groot asfalt onderhoud

  • A59 Knooppunt Empel–Knooppunt Hooipolder; Groot asfalt onderhoud

  • A27 Hooipolder–Gorinchem; Groot asfalt onderhoud

  • A67 Leenderheide–Helden; Groot asfalt onderhoud

Trajecten waarop permanent wordt gewerkt met hinder:

  • A2 Amsterdam–Utrecht; Verbreding snelweg

  • A2 Knooppunt Everdingen–knooppunt Deil; Verbreding snelweg

  • A4 Burgerveen–Leiden; Verbreding snelweg

Voor een overzicht van de projecten die in 2010 in voorbereiding zijn, starten en/of eindigen, treft u in bijlage 1 de standlijn per 30-09-2010 aan.


XNoot
1

Tweede Kamer vergaderjaar 2005–2006 30 300 A, nr. 26.

Naar boven