Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 maart 2019
In mijn brieven van 3 april en 31 mei 20181 heb ik u geïnformeerd over het project PHS Meteren-Boxtel. In dat project wordt onder
meer een nieuwe verbindingsboog bij Meteren en een verdiepte ligging in Vught gerealiseerd.
Zoals ik u in mijn brieven heb aangegeven, is dit project van groot belang om de Betuweroute
beter te gebruiken, de omgevingshinder langs de Brabantroute te verminderen (o.a.
in Dordrecht, Breda en Tilburg), ruimte te maken voor extra reizigerstreinen op de
Brabantroute, en tot slot om een robuuster netwerk voor spoorgoederenvervoer mogelijk
te maken.
Ik ben vorig jaar, na het uitbrengen van het Ontwerp-Tracébesluit op werkbezoek geweest
bij Meteren-Boxtel om van de omwonenden van het traject ter plaatse te horen welke
zorgen er bij hen leven in verband met het spoorgoederenvervoer en in het bijzonder
bij dit traject. Zij hebben in die gesprekken aangegeven met name verontrust te zijn
over de toenemende overlast van o.a. geluid en trillingen door de langsrijdende goederentreinen.
Zoals ik in mijn brieven heb geschetst trek ik mij die zorgen aan, en heb ik om die
reden extra maatregelen laten onderzoeken die de ergste toename van de hinder kunnen
beperken. Dat onderzoek is inmiddels uitgevoerd en ik informeer u hierbij graag over
de verdere maatregelen die ik op basis van de uitkomsten tref.
Ik pak de ergste toename van hinder aan door deze route te benoemen als een stillere
spoorgoederenroute, een zogenaamde Quieter Route, op het hele tracé Meteren-Boxtel. Daarnaast zal ik extra trillingsmaatregelen in
Vught-noord realiseren. Tenslotte stel ik aanvullende financiële middelen beschikbaar
als medefinanciering voor extra maatregelen, indien de andere overheden die alsnog
willen laten realiseren.
Op 31 januari 2019 is in het Europese comité Railway Interoperability and Safety de
besluitvorming afgerond over de regels voor het vaststellen van stillere spoorgoederenroutes
(TSI Noise over de zogenaamde Quieter Routes, zie ook Kamerstuk 29 984, nr. 764). De publicatie van de Europese verordening verwacht ik in het 2e kwartaal 2019.
Op basis van deze verordening dienen vervoerders per december 2024 op drukke spoorgoederenroutes
verplicht gebruik te maken van stillere wagons (nieuw of bestaande wagons met aangepast
remsysteem). Nederland heeft zich in Europees verband hiervoor de laatste jaren intensief
ingezet. Mijn inzet is dan ook om o.a. de Betuweroute en de Brabantroute aan te wijzen
als stillere spoorgoederenroutes, waarmee de geluidsoverlast ook langs deze trajecten
zal afnemen.
Het tracé Meteren-Boxtel voldoet, na opening van de Meterenboog, aan de criteria en
wordt daarmee ook een Quieter Route. Op deze wijze zal een forse bijdrage worden geleverd aan het reduceren van spoorweggeluid.
Bijgaand stuur ik u een afschrift van mijn brief aan de bestuurders die betrokken
zijn bij het project PHS Meteren-Boxtel2. In die brief geef ik de bestuurders aan hoe ik met de resultaten van de onderzoeken
naar extra hinderbeperkende maatregelen omga.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer