Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | 32360-IIA nr. 1 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | 32360-IIA nr. 1 |
Aangeboden 19 mei 2010
Ontvangsten (bedragen x € 1000)
Inhoudsopgave Jaarverslag 2009 Staten-Generaal (IIA)
A. | Algemeen | 6 |
1. | Aanbieding en dechargeverlening | 6 |
2. | Leeswijzer | 9 |
B. | Beleidsverslag | 10 |
3. | Tabel budgettaire gevolgen van beleid voor IIA | 10 |
4. | De artikelen | 11 |
1. Wetgeving en controle Eerste Kamer | 11 | |
2. Uitgaven ten behoeve van de leden en oud-leden Tweede Kamer, alsmede de leden van het Europees Parlement | 15 | |
3. Wetgeving en controle Tweede Kamer | 17 | |
4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | 22 | |
5. | De niet-beleidsartikelen | 23 |
10. Nominaal en onvoorzien | 23 | |
6. | Bedrijfsvoeringsparagraaf | 24 |
C. | Jaarrekening | 26 |
7. | De Verantwoordingsstaat | 26 |
8. | De Saldibalans | 27 |
9. | Wet openbaarmaking uit publieke middelen gefinancierde topinkomens | 31 |
1. AANBIEDING EN DECHARGEVERLENING
Aan de voorzitters van de Eerste en Tweede Kamer van de Staten-Generaal.
Hierbij bied ik het Jaarverslag met betrekking tot de begroting van de Staten-Generaal (IIA) over het jaar 2009 aan. Onder verwijzing naar de artikelen 63 en 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verzoek ik de beide Kamers van de Staten-Generaal de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties decharge te verlenen over het in het jaar 2009 gevoerde financiële beheer.
Ten behoeve van de oordeelsvorming van de Staten-Generaal over dit verzoek tot dechargeverlening is door de Algemene Rekenkamer als externe controleur op grond van artikel 82 van de Comptabiliteitswet 2001 een rapport opgesteld. Dit rapport wordt separaat door de Algemene Rekenkamer aan de Staten-Generaal aangeboden. Het rapport bevat de bevindingen en het oordeel van de Rekenkamer met betrekking tot:
a. het gevoerde financieel en materieelbeheer;
b. de ten behoeve van dat beheer bijgehouden administraties;
c. de financiële informatie in de jaarverslagen;
d. de saldibalans;
e. de totstandkoming van de informatie over het gevoerde beleid en de bedrijfsvoering;
f. de in het jaarverslag opgenomen informatie over het gevoerde beleid en de bedrijfsvoering.
Bij het besluit tot dechargeverlening dienen verder de volgende, wettelijk voorgeschreven, stukken te worden betrokken:
a. het Financieel jaarverslag van het Rijk over 2009;
b. het voorstel van de slotwet over het jaar 2009 die met het onderhavige jaarverslag samenhangt;
c. het rapport van de Algemene Rekenkamer over het jaar 2009 met betrekking tot de onderzoeken van de centrale administratie van ’s Rijks schatkist en van het Financieel jaarverslag van het Rijk;
d. de verklaring van goedkeuring van de Algemene Rekenkamer met betrekking tot de in het Financieel jaarverslag van het Rijk over 2009 opgenomen rekening van uitgaven en ontvangsten van het Rijk over 2009, alsmede met betrekking tot de Saldibalans van het Rijk over 2009 (de verklaring van goedkeuring, bedoeld in artikel 83, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001).
Het besluit tot dechargeverlening kan niet worden genomen, voordat de betrokken slotwet is aangenomen en voordat de verklaring van goedkeuring van de Algemene Rekenkamer is ontvangen.
Dechargeverlening door de Tweede Kamer
Onder verwijzing naar artikel 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verklaart de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal dat de Tweede Kamer aan het hiervoor gedane verzoek tot dechargeverlening tegemoet is gekomen door een daartoe strekkend besluit, genomen in de vergadering van
De Voorzitter van de Tweede Kamer,
Handtekening:
Datum:
Op grond van artikel 64, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2001 wordt dit originele exemplaar van het onderhavige jaarverslag, na ondertekening van de hierboven opgenomen verklaring, ter behandeling doorgezonden aan de voorzitter van de Eerste Kamer.
Dechargeverlening door de Eerste Kamer
Onder verwijzing naar artikel 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verklaart de voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal dat de Eerste Kamer aan het hiervoor gedane verzoek tot dechargeverlening tegemoet is gekomen door een daartoe strekkend besluit, genomen in de vergadering van
De Voorzitter van de Eerste Kamer,
Handtekening:
Datum:
Op grond van artikel 64, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 wordt dit originele exemplaar van het onderhavige jaarverslag, na ondertekening van de hierboven opgenomen verklaring, doorgezonden aan de Minister van Financiën.
Het jaarverslag over 2009 bestaat conform de regelgeving uit de volgende delen:
A. het algemene deel met o.a. dechargeverlening;
B. de totaaltabel (IIA) budgettaire gevolgen van beleid;
C. de jaarrekening.
De paragraafindeling van de artikelen 1 en 3 is als volgt:
1. Algemeen
2. Speerpunten 2009
3. Budgettaire gevolgen van beleid
3a. Financiële toelichting
3b. Beleidsmatige toelichting (tabel beleidsprestaties)
4. Nader geoperationaliseerde doelstellingen
Voor de afwijkende opbouw van de artikelen 2 en 4 is gekozen om de volgende redenen.
De artikelen 2, 3 en 4 hebben betrekking op de Tweede Kamer. De bedrijfsvoeringsparagraaf van alle artikelen is opgenomen in hoofdstuk 6. Aangezien in de begroting voor artikel 4 geen beleidsdoelstellingen zijn geformuleerd is ervoor gekozen om de paragrafen 2, 3b en 4 weg te laten.
Er is alleen een inhoudelijke toelichting gegeven bij opmerkelijke verschillen tussen de oorspronkelijke vastgestelde begroting 2009 en de realisatie 2009.
In 2009 zijn de tolerantiegrenzen voor de rechtmatigheid op hoofdstukniveau niet overschreden en is er sprake van een getrouw beeld. Een toelichting op de rechtmatigheid per College is te vinden in de bedrijfsvoeringparagraaf.
In tegenstelling tot het jaarverslag 2008 zijn de bedrijfsvoeringsparagrafen van de artikelen nu in een apart hoofdstuk ondergebracht in het beleidsverslag.
3. TABEL BUDGETTAIRE GEVOLGEN VAN BELEID
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000) | |||||||
Totaalbegroting IIA | Realisatie 2005 | Realisatie 2006 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Vastgestelde begroting | Verschil |
Verplichtingen | 124 036 | 114 159 | 131 278 | 130 839 | 133 274 | 133 588 | 314 |
Uitgaven | 115 576 | 115 783 | 131 597 | 130 016 | 134 657 | 133 588 | – 1 069 |
Ontvangsten | 2 975 | 3 546 | 4 173 | 4 193 | 8 331 | 2 454 | – 5 877 |
Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
1. Algemene beleidsdoelstelling
De hoofdtaak van de Eerste Kamer is dat zij aan het eind van het wetgevende proces een totaaloordeel velt over een wetsvoorstel. De Kamer pleegt de ter afhandeling aan haar voorgelegde wetsvoorstellen te toetsen aan een aantal kwaliteitscriteria die grofweg aangeduid kunnen worden als: rechtmatigheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid. De Eerste Kamer heeft ook de taak de regering te controleren, een taak die veelal in samenhang met de beoordeling van wetsvoorstellen wordt uitgeoefend. Naast wetgeving beoordeelt de Kamer ook verdragen en andere regelgeving (voorgehangen algemene maatregelen van bestuur).
De Eerste Kamer opereert niet alleen in een nationale, maar ook in een internationale context. Zij besteedt in ruime mate aandacht aan internationale en in het bijzonder Europese ontwikkelingen en de doorwerking van Europese regelgeving in de nationale regelgeving. De opportuniteit van voorgenomen Europese wetgeving heeft de afgelopen jaren binnen de Europese Unie versterkte aandacht gekregen van nationale parlementen, ook van het Nederlandse en daarbinnen ook in het bijzonder van de Eerste Kamer. Daarnaast wordt jaarlijks de verenigde vergadering verzorgd.
De strategische ambities van de Huishoudelijke Commissie, het College van Senioren en de Griffier over de werkwijze en organisatie van de Eerste Kamer voor de periode 2003–2008, zijn weergegeven in de notitie De Kanteling, die in november 2003 formeel is vastgesteld.
Hierin zijn de volgende doelstellingen geformuleerd:
1. versterking van de inhoudelijke ondersteuning aan leden en commissies ten behoeve van de pro – activiteit in de toetsing van wetgeving en de controle van het regeringsbeleid;
2. actief zichtbaar maken van de wijze waarop de Kamer haar taken vervult – mede in het licht van verantwoording- richting burgers, maatschappelijke organisaties en andere instellingen, bestuur en media;
3. samenwerking met de Tweede Kamer op het terrein van de ondersteunende activiteiten.
De speerpunten voor 2009 lagen in het verlengde van deze strategische doelstellingen.
Het maatschappelijk effect hiervan ligt in de borging van de kwaliteit in de toetsing van wetgeving en controle op het regeringsbeleid, bij een toename van de werkzaamheden.
In het kader van de actieve zichtbaarheid en verantwoording over de taken en de uitvoering daarvan, is verder geïnvesteerd in de informatievoorziening, de voorlichting en in publiciteitsactiviteiten. Dit waren met name investeringen in de website.
De samenwerking met de Tweede Kamer heeft gestalte gekregen in het bundelen van een aantal ondersteunende diensten, waarbij de dienstverlening in een dienstverleningsovereenkomst zijn vastgelegd. Dit brengt overigens geen directe consequenties voor de begroting met zich mee.
Het maatschappelijk effect is een grotere efficiency en doelmatigheid van de ondersteuning aan de Eerste Kamer.
3. Budgettaire gevolgen van beleid
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000) | |||||||
1: Wetgeving en controle Eerste Kamer | Realisatie 2005 | Realisatie 2006 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Vastgestelde begroting | Verschil |
Verplichtingen | 9 780 | 8 842 | 9 736 | 9 371 | 10 430 | 10 358 | – 72 |
Uitgaven | 9 655 | 9 038 | 9 285 | 9 452 | 10 677 | 10 358 | – 319 |
1. apparaat | 5 721 | 5 297 | 5 461 | 5 554 | 6 662 | 6 395 | – 267 |
2. vergoedingen voorzitter en leden EK | 3 763 | 3 721 | 3 790 | 3 856 | 3 973 | 3 920 | – 53 |
3. verenigde vergadering | 171 | 20 | 34 | 42 | 42 | 43 | 1 |
Ontvangsten | 70 | 77 | 96 | 123 | 85 | 79 | – 6 |
Het verschil tussen realisatie 2009 en de Ontwerpbegroting is uitsluitend ontstaan in apparaat EK. Grotendeels is dit een gevolg van het niet volledig uitputten van het personeelsbudget qua salarissen; qua inhuur externen is er een overschrijding door o.a. een comptabel a.i. Tussen de begrote formatie en werkelijke bezetting is een verschil opgetreden. Invullen van vacature(s) heeft bij EK lange tijd in beslag genomen.
Parlementair drukwerk is een overschrijding; e.a. ligt in het feit dat er in 2009 voor het jaar 2010 een voorschot is betaald van € 199 687,– waarvoor een korting van 2% is bedongen.
De post aanschaf relatiegeschenken is ook overschreden, omdat er een aantal nieuwe artikelen is toegevoegd en op voorraad ligt. CES 2009 was begroot op € 350 000,– Totale uitgaven waren€ 295 076; het restant bedrag zou niet besteed worden conform afspraak. Dit niet bestede bedrag zit in het totale restant t.o.v. de begroting 2009.
Beleidsprestaties 2009 | Realisatie |
Apparaat | |
• Het verzorgen van de Openbare vergaderingen | Ja |
• Het verzorgen van Commissievergaderingen | Ja |
• Het informeren van Kamerleden | Ja |
• Het onderhouden van externe betrekkingen | Ja |
• Het faciliteren van activiteiten betrekking hebbende op het wetgevingsproces | Ja |
• Versterken van de inhoudelijke ondersteuning | Ja |
• Het actief zichtbaar maken van de wijze waarop de Kamer haar taken vervult | Ja |
• Samenwerking met de Tweede Kamer op het terrein van de ondersteunende activiteiten | Ja |
Vergoedingen voorzitter en leden Eerste Kamer | |
• Het verzorgen van vergoedingen aan Voorzitter en leden | Ja |
Verenigde Vergadering | |
• Het verzorgen van de Verenigde Vergadering | Ja |
4. Nader geoperationaliseerde doelstellingen
Verdere ontwikkeling van wetgevingsdossiers
Deze doelstelling draagt bij aan de borging van de kwaliteit in de toetsing van wetgeving en de controle op het regeringsbeleid.
Scholing van beleidsmedewerkers en informatiespecialisten.
Versterking van de informatievoorziening
Deze doelstelling draagt bij aan het kunnen leveren van snelle en volledige informatie aan de diverse doelgroepen.
– Verdere verbetering van de Eerste Kamer – website.
– Doorontwikkeling educatieve website ’Derde Kamer’ (in samenwerking en cofinanciering met de Tweede Kamer)
Intensivering van publiciteit en representatie
Deze doelstelling draagt bij aan de zichtbaarheid van de Eerste Kamer, en aan een actieve verantwoording over de taakuitoefening.
– Gericht inviteren van relevante actoren en doelgroepen.
Vergroten van de toegankelijkheid van het Eerste Kamer – gebouw
Deze doelstelling draagt bij aan de bekendheid en zichtbaarheid van de Eerste Kamer als instituut, en doet recht aan het openbare karakter daarvan.
– Openstelling voor publiek.
Versterking van de ICT – voorzieningen
Deze doelstelling draagt bij aan een hedendaagse informatieen communicatie infrastructuur, waarmee leden en ambtenaren effectief hun werk kunnen doen.
– Upgraden ICT – infrastructuur.
Artikel 2: Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer, alsmede leden van het Europees Parlement
1. Algemene beleidsdoelstelling
Het zorg dragen voor het doen van uitgaven met betrekking tot:
– de schadeloosstelling en de reis- en overige kosten van de leden van de Tweede Kamer,
– de wachtgelden van oud-leden van de Tweede Kamer en hun nabestaanden,
– de schadeloosstelling van de Nederlandse leden van het Europese Parlement.
Niet van toepassing.
3. Budgettaire gevolgen van beleid
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000) | |||||||
2: Uitgaven ten behoeve van leden en (oud)-leden Tweede Kamer en alsmede leden van het Europees Parlement | Realisatie 2005 | Realisatie 2006 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Vastgestelde begroting | Verschil |
Verplichtingen | 29 768 | 29 128 | 35 013 | 31 677 | 31 549 | 32 432 | 883 |
Uitgaven | 29 767 | 29 123 | 35 020 | 31 678 | 31 549 | 32 432 | 883 |
1. schadeloosstelling | 19 384 | 19 366 | 20 661 | 20 232 | 21 476 | 20 726 | – 750 |
2. pensioenen en wachtgelden | 8 092 | 7 461 | 11 996 | 9 016 | 8 622 | 9 325 | 703 |
3. schadeloosstellingen Europarlementariërs | 2 291 | 2 296 | 2 363 | 2 430 | 1 451 | 2 381 | 930 |
Ontvangsten | 353 | 369 | 469 | 351 | 195 | 286 | 91 |
Na de EU-verkiezingen worden de Europarlementariërs vanuit Brussel betaald. Dit verklaart de lagere realisatie.
Beleidsprestaties 2009 | Realisatie |
Door een gerichte inzet van outplacementfaciliteiten wordt beoogd de gevolgen van het beroep op de wachtgeldregeling te beperken | N.V.T. |
4. Nader geoperationaliseerde doelstellingen
Kengetallen m.b.t. artikelonderdeel 2.2 pensioenen en wachtgelden
Overzicht aantallen pensioenen en wachtgelden oud-leden
Specificatie in aantallen per ultimo | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
Pensioenen oud-leden | 344 | 370 | 385 | 379 | 385 | 381 |
Wachtgelden oud-leden | 91 | 62 | 120 | 91 | 82 | 57 |
Totaal | 435 | 432 | 505 | 470 | 467 | 438 |
Specificatie inzake de werkzaamheden van de Kamer (in aantallen) | ||||
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
Vergaderingen | ||||
Plenaire vergaderingen | 100 | 106 | 111 | 109 |
Commissievergaderingen | ||||
– openbaar | 714 | 829 | 1 310 | 1 341 |
– besloten | 609 | 592 | 431 | 379 |
Overige vergaderingen | 5 321 | 7 569 | 8 568 | 8 668 |
Werkbezoeken commissies | ||||
Binnenland | 32 | – | 36 | 54 |
Buitenland | 23 | – | 35 | 17 |
Wetsvoorstellen, moties en vragen | ||||
Ingediende wetsvoorstellen | 269 | 214 | 285 | 184 |
– initiatief wetsvoorstellen | 23 | 9 | 14 | 6 |
– rijksbegrotingen | 18 | 20 | 20 | 20 |
– fondsen | 8 | 7 | 8 | 8 |
– suppletoire begrotingen | 45 | 46 | 76 | 52 |
In stemming gebrachte wetsvoorstellen* | 290 | 262 | 236 | 204 |
Ingediende moties | 1 170 | 1 968 | 2 543 | 2 616 |
– aangenomen* | 488 | 601 | 686 | 889 |
– verworpen* | 432 | 993 | 1 334 | 1 213 |
– ingetrokken | 84 | 89 | 105 | 91 |
– aangehouden*/** | 38 | 137 | 104 | 92 |
– gewijzigd | 74 | 111 | 212 | 212 |
– in behandeling*/** | – | 3 | 0 | 0 |
– vervallen*** | 54 | 34 | 102 | 119 |
Schriftelijke vragen | 1 772 | 2 671 | 3 002 | 3 029 |
– waarvan beantwoord* | 2 014 | 2 677 | 2 972 | 2 952 |
Mondelinge vragen | 92 | 113 | 134 | 135 |
Interpellaties | 5 | 4 | 8 | 12 |
Ingediende moties per fractie | Aantal | Schriftelijke vragen per fractie | Aantal |
SP | 571 | SP | 742 |
VVD | 353 | PVV | 390 |
PVV | 292 | CDA | 454 |
CDA | 318 | VVD | 367 |
PvdA | 296 | PvdA | 371 |
Groenlinks | 260 | PVDD | 194 |
PVDD | 127 | GroenLinks | 191 |
D66 | 143 | D66 | 146 |
ChristenUnie | 160 | SGP | 48 |
SGP | 49 | ChristenUnie | 68 |
Verdonk | 47 | Verdonk | 58 |
Artikel 3: Wetgeving en controle Tweede Kamer
1. Algemene beleidsdoelstelling
Naast de apparaatskosten van de Tweede Kamer in strikte zin, zijn onder dit artikel ook de budgetten voor onderzoek, drukwerk kamerstukken, fractieondersteuning, uitzending van leden en, indien van toepassing, enquêtes opgenomen.
De in de begroting genoemde speerpunten (zie ook onderstaande paragraaf 3b en de daarbij behorende nadere toelichting) zijn grotendeels succesvol gerealiseerd.
3. Budgettaire gevolgen van beleid
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000) | |||||||
3: Wetgeving en controle Tweede Kamer | Realisatie 2005 | Realisatie 2006 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Vastgestelde begroting | Verschil |
Verplichtingen | 82 863 | 74 598 | 84 760 | 87 963 | 90 100 | 89 325 | – 775 |
Uitgaven | 74 528 | 76 031 | 85 523 | 87 058 | 91 237 | 89 325 | – 1 912 |
1. apparaat | 53 972 | 58/662 | 57 417 | 61 553 | 64 918 | 64 945 | 27 |
2. onderzoeksbudget | 222 | 530 | 1 020 | 469 | 755 | 1 057 | 302 |
3. drukwerk | 2 847 | 2 793 | 3 030 | 2 821 | 3 075 | 2 803 | – 272 |
4. fractiekosten | 17 347 | 18 933 | 23 057 | 21 747 | 22 186 | 20 097 | – 2 089 |
5. uitzending leden | 140 | 315 | 244 | 468 | 303 | 423 | 120 |
Ontvangsten | 2 540 | 3 070 | 3 577 | 3 673 | 8 051 | 2 066 | – 5 985 |
De afwijking op de fractiekosten is het gevolg van de bevoorschottingswensen van de fracties op grond van de vigerende regeling.
Bijgelegenheid van de eerste suppletoire begroting 2009 was sprake van de volgende mutaties:
Omschrijving | Bedrag (€ x 1 000) |
ICT Budget | 1 500 |
Huis voor Democratie en Rechtsstaat | 500 |
Overloop projecten | 1 100 |
Afrekening SDU | – 5 |
Totaal | 3 095 |
Betreft de middelen uit 2008 die beschikbaar komen voor diverse ICT-projecten die voortvloeien uit de veranderingen binnen de dienst Automatisering.
De Tweede Kamer is betrokken bij de oprichting van het Huis voor Democratie en Rechtsstaat. De middelen zijn bestemd voor de activiteiten die in 2009 tot uitvoering komen.
Een aantal projecten uit 2008 komt in 2009 tot uitvoering.
Bijgelegenheid van de tweede suppletoire begroting 2009 was sprake van de volgende mutaties:
Omschrijving | Bedrag (€ x 1 000) |
Uitgave ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer alsmede leden Europese Parlement | 1 045 |
Reeds opgenomen in ontwerpbegroting 2010 | 2 142 |
Bijdrage Huis voor Democratie | – 500 |
Overloop parlementaire zelfreflectie | – 1 200 |
Extra inkomsten fractiekosten | 3 800 |
Bijdrage vier stromen beleid | – 350 |
Intertemporele compensatie ICT projecten (2011) | – 4 000 |
Intertemporele compensatie rekencentrum (2012) | – 4 000 |
Onderzoeksbudget | 33 |
Drukwerk | 36 |
Fractiekosten | 863 |
Uitzending Leden | 7 |
Interparlementaire betrekkingen | 17 |
Totaal | – 2 107 |
Dit betreft een bijdrage van de Tweede Kamer aan het project Huis voor democratie en rechtsstaat. De planning was in 2009 uitgaven te doen voor het Huis voor de Democratie en Rechtstaat. Door omstandigheden is dit niet doorgegaan en is besloten dit uit te stellen tot 2010.
Onderzoek Parlementaire Zelfreflectie
Een deel van de onderzoekskosten voor de uitvoering van de aanbevelingen van de Parlementaire Zelfreflectie wordt doorgeschoven naar 2010.
Zowel de uitgaven als de inkomsten (art. 3.5) voor de fractiekosten zijn toegenomen. Per saldo is dit neutraal.
Dit is een bijdrage van de Tweede Kamer aan de begrotingen van Wonen, Werken en Integratie (Rijksgebouwendienst) voor fysieke aanpassingen.
De uitvoering van het ICT project AV-faciliteit schuift door naar 2011. De AV-voorzieningen moeten bijdragen aan het toegankelijk en transparant maken van het functioneren van het parlement. De realisatie van de AV voorzieningen zal programmatisch geschieden. Dat houdt in dat bestaande en nieuwe projecten ingepast worden binnen het programma. Kenmerkend voor de projecten is dat zij een hoog ICT gehalte hebben. Dat dit project in 2009 niet meer tot uitgaven heeft geleid is vooral gelegen in de behoefte aan een betere en meer integrale projectaanpak en visie. Hiervoor wordt 2010 gebruikt. De verwachting is dat pas in 2011 en 2012 overgegaan wordt tot daadwerkelijke (technische) realisatie. Deze uitgaven hebben een eenmalig karakter en zijn vooral gericht op het inlopen van technische achterstanden. Wel wordt in beheers- en onderhoudslastenvoorzien. Deze worden in de toekomst opgevangen binnen de reguliere begroting.
Het project vervanging rekencentrum schuift door naar 2012. De Kamer beschikt thans over een rekencentrum. Al jaren bestaat de noodzaak om het rekencentrum te moderniseren en uit te breiden. Er waren plannen om dit al in 2009 te doen. Er is echter voor gekozen met een aantal noodmaatregelen de levensduur van het bestaande rekencentrum te verlengen en daarna op zoek te gaan naar een lange termijnoplossing. Hiervoor worden gesprekken gevoerd met de Rijksgebouwendienst.
Beleidsprestaties 2009 | Realisatie |
1 Versterken van de onderzoeksfuncties van de Kamer | |
• Toekomst- en onderzoeksagenda Een van de aanbevelingen uit het door de Kamer aangenomen rapport ’Vertrouwen en Zelfvertrouwen’ betrof de Toekomst- en onderzoeksagenda. Inmiddels heeft de Kamer de onderzoeksagenda vastgesteld en laten bestaan uit: Toekomstverkenning jeugdzorg, Toekomstverkenning centrale indicatiestelling en Onderzoek doeltreffendheid inburgering. | Ja |
2 Verdere optimalisering EU-ondersteuning | |
• Betrokkenheid Kamer bij Europese besluitvorming Ten aanzien van de doelstelling ’Versterking van de ondersteuning van de Kamer en haar commissies op EU-gebied’, heeft de Kamer in 2009 verdere actie ondernomen op basis van de aanbevelingen uit het rapport «Parlement aan Zet». De betrokkenheid van de Kamer bij Europese besluitvorming is vervroegd en geïntensiveerd door middel van een verdere inburgering van het mechanisme dat voorafgaand aan iedere Europese raadsvergadering de Nederlandse minister die daaraan deelneemt, overleg voert met de Kamer. | Ja |
• Benaming ’EU-voorstel’ toegevoegd aan het Parlis-informatiesysteem Belangrijke Europese wetgevingsvoorstellen krijgen in de Kamer meer aandacht. Afgelopen jaar is besloten een speciale categorie met de benaming ’EU-voorstel’ toe te voegen aan het Parlis-informatiesysteem van de Kamer, opdat de workflow van deze voorstellen in de Kamer beter kan worden gevolgd. | Ja |
• Informatievergaring De informatievergaring door de Kamer is in 2009 onder meer verder versterkt doordat in een speciale procedureregeling in het Reglement van Orde is vastgelegd hoe de Kamer om zal gaan met het nieuwe instrument van het behandelvoorbehoud op belangrijke Europese voorstellen. | Ja |
3 Samenhangende informatievoorziening en inbedding in- en externe communicatie. | |
De realisatie van de doelstelling is vormgegeven middels programma’s. Het eerste programma «Zoeken en Vinden» betreft projecten zoals het verbeteren van de zoekmachine van de Tweede Kamer (Autonomy), zodat zowel medewerkers binnen de Tweede Kamer als daarbuiten informatie op snelle en adequate wijze kunnen vinden. | Ja |
4 Het Huis voor Democratie en Rechtsstaat | |
Er is gestart met bouwkundige aanpassingen aan de gebouwen van de Tweede Kamer in het kader van het zogenaamde 4-stromen beleid. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk om fysiek de bezoekersstromen te kunnen begeleiden. | Ja |
Raad van Toezicht In 2009 is gestart met het werven van leden voor de Raad van Toezicht voor het Huis. | Ja |
5 Energiebesparing | |
• Bewustwordingscampagne Bij de Raming in 2007 heeft de Voorzitter de toezegging gedaan een bewustwordingscampagne te ontwikkelen die energiebesparend gedrag op de werkplek stimuleert. Er is een bewustwordingscampagne gestart.De campagne bestond uit : rondleidingen, posters, columns en filmavonden. | Ja |
• Vervanging Lampen Een andere duurzame maatregel was het vervangen van de lampen in de Plenaire Zaal door LED verlichting. | Ja |
6 Taakstelling en uitbesteding taken | |
• Uitbesteding schoonmaak De afgelopen drie jaar is bij wijze van proef het schoonmaakonderhoud van de buitengebouwen uitbesteed. Uiteindelijk is besloten tot uitbesteding van delen van het schoonmaakonderhoud. De huidige medewerkers Schoonmaakonderhoud blijven in dienst van de Tweede Kamer. Wel is een gericht uitstroombeleid ontwikkeld. | Ja |
• Taakstelling De Kamer heeft een personele taakstelling voorgenomen van 28,3 fte in 2011. Op basis van de nu bekende beleidsvoornemens en O&F rapporten wordt deze al op dit moment bijna gerealiseerd. Er dient een nog aantal fte aan taakstelling gerealiseerd te worden. | Nee |
7 Versterking financiële functie van de werkorganisatie | |
• Herbezinning en reorganisatie In 2009 is verder geïnvesteerd in de financiële functie. De herbezinning en de daarbij behorende reorganisatie zijn afgerond. De blik is nu gericht op de doorgroei van Financial controller naar Management controller. | Ja |
• IT-innovaties Stapsgewijs worden IT-innovaties uitgerold. De digitale dinerbon is gekomen als vervanger van de papieren dinerbon. Ook de traditionele restaurantfactuur is verdwenen en vervangen door een elektronische nota. Afgelopen zomer is een begin gemaakt met het digitaal bestellen van goederen en diensten. Begin 2010 zal het digitaal bestellen worden geïmplementeerd in de gehele organisatie. | Bijna gereed |
8 Verdere optimalisering personeelsbeleid | |
De HRM-strategie van de Stafdienst Personeel & Organisatie voor de periode 2008–2011 ziet toe op het vormgeven van optimale en duurzame inzetbaarheid voor alle medewerkers door een personeelsbeleid te voeren dat maatwerk levert. Deze strategie richt zich op de vier hoofdthema’s motivatie, betrokkenheid, competenties en gezondheid met als leidraad een kwalitatieve én kwantitatieve afstemming tussen organisatiedoelstellingen en medewerkers. In 2009 werden de onderstaande instrumenten ontwikkeld, ingezet en geoptimaliseerd. | Loopt |
• Arbobeleid: In 2009 zijn de voorbereidingen getroffen voor een Preventief medisch onderzoek onder de medewerkers van 50 + bij de Beveiligingsdienst, Bodedienst & Postzaken, Restaurantbedrijf en Facilitaire Dienst. Het onderzoek zal in februari 2010 plaatsvinden en de resultaten zullen in april 2010 bekend zijn.Op 5 november 2009 heeft de gezondheidsdag plaatsgevonden voor de politieke en de ambtelijke organisatie. In 2010 wordt de focus gelegd op verdere bewustwording van een gezonde leefstijl en op de verantwoordelijkheid van werkgever en werknemer voor een duurzame inzetbaarheid van medewerkers in de meest brede zin. | Loopt |
• Management Development programma: Het MT heeft op 14 december 2009 een voorstel van de projectgroep voor een Management Development Programma goedgekeurd. Na goedkeuring van de diensthoofden en instemming van de OR begin 2010 begint het offertetraject voor de selectie van een trainingsbureau. | Wordt opgestart |
• Afronding opstellen competentieprofielen. Alle 167 competentieprofielen zijn gereed. Actualisering en uitbreiding van het competentiewoordenboek, het daaraan aanpassen van de oudere profielen en het publiceren van alle profielen op intranet gebeurt in de eerste helft van 2010. | Ja |
• Verdere invoering nieuwe gesprekscyclus: De invoering van de nieuwe gesprekscyclus is met de laatste trainingen in november afgerond. Een tussentijdse evaluatie met conclusies en aanbevelingen volgt begin 2010. | Ja |
4. Nader geoperationaliseerde doelstellingen
De Kamer heeft een personele taakstelling voorgenomen van 28,3 fte in 2011. Op basis van de nu bekende beleidsvoornemens en O&F rapporten wordt deze al op dit moment bijna gerealiseerd. Er dient een nog aantal fte aan taakstelling gerealiseerd te worden. In de loop van 2010 zullen de ontbrekende fte aan taakstelling door middel van natuurlijk verloop worden ingevuld.
Management Development programma:
Het MT heeft op 14 december 2009 een voorstel van de projectgroep voor een Management Development Programma goedgekeurd. Na goedkeuring van de diensthoofden en instemming van de OR begin 2010 begint het offertetraject voor de selectie van een trainingsbureau. Met de start van het Management Development programma is gewacht totdat alle competentieprofielen zijn opgesteld en de nieuwe gesprekscyclus is verankerd in de organisatie. Het MD programma en de nieuwe gesprekscyclus hebben iets meer tijd gekost dan vooraf ingeschat.
Artikel 4: Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
1. Algemene beleidsdoelstelling
Het onder dit artikel opgenomen budget betreft, naast de apparaatskosten van de Griffie interparlementaire betrekkingen, tevens de kosten van de interparlementaire activiteiten.
N.v.t.
3. Budgettaire gevolgen van beleid
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000) | |||||||
4: Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | Realisatie 2005 | Realisatie 2006 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Vastgestelde begroting | Verschil |
Verplichtingen | 1 625 | 1 591 | 1 769 | 1 828 | 1 194 | 1 473 | 279 |
Uitgaven | 1 626 | 1 591 | 1 769 | 1 828 | 1 194 | 1 473 | 279 |
2. apparaat griffie interparlementaire betrekkingen | 452 | 414 | 487 | 436 | 0 | 0 | 0 |
3. interdepartementale betrekkingen | 1 174 | 1 177 | 1 282 | 1 392 | 1 194 | 1 473 | 279 |
Ontvangsten | 12 | 30 | 31 | 46 | 0 | 23 | 23 |
Nadere uitsplitsing realisatie artikelonderdeel 4.3 Interparlementaire betrekkingen (in € 1 000) | |||
Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Begroting 2009 | |
01. uitzending leden naar internationale organen | 489 | 428 | 604 |
02. aandeel Nederland in de kosten van interparlementaire organen | 525 | 511 | 482 |
03. contacten tussen de parlementen van het koninkrijk | 110 | 20 | 100 |
04. ontvangst van buitenlandse parlementsleden en delegaties van internationale organen | 80 | 48 | 117 |
05. subsidie aan de Nederlandse groep van de Union Interparlementaire | 188 | 187 | 170 |
Totaal | 1 392 | 1 194 | 1 473 |
N.v.t.
4. Nader geoperationaliseerde doelstellingen
Geen.
Artikel 10. Nominaal en Onvoorzien
3. Budgettaire gevolgen van beleid
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000) | |||||||
10: Nominaal en onvoorzien | Realisatie 2005 | Realisatie 2006 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Vastgestelde begroting | Verschil |
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. loonbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. prijsbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wetgeving en controle Eerste Kamer
De begrotingsuitvoering is rechtmatig verlopen. In het jaar 2009 zijn er diverse stappen gezet en uitgevoerd om het financiële beheer te verbeteren.
2. Totstandkoming (niet financiële) beleidsinformatie
De Eerste Kamer zal in 2010 bijzondere aandacht geven aan de administratieve procedure rondom de totstandkoming van de niet financiële informatie.
3. Financieel- en materieel beleid de daarvoor bijgehouden administraties
Er zijn inventarisaties van diverse activa aanwezig. In 2010 zal worden nagegaan of deze volledig zijn. In 2009 is aandacht gegeven aan de juiste en tijdige vastlegging van aangegane verplichtingen. In 2010 blijft dit een specifiek aandachtspunt.
In 2009 is een EU-aanbestedingstraject met betrekking tot de catering afgerond. De aanbesteding is gedaan met behulp van een extern bureau. Nadat de aanbesteding gegund was heeft de voormalige cateraar bezwaar tegen de gevolgde procedure aangetekend. Mede op advies van de Landsadvocaat is besloten de aanbesteding opnieuw te doen. Dit traject is inmiddels afgerond.
De Eerste Kamer zal de Administratieve Organisatie in 2010 opnieuw laten beschrijven.
Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer, alsmede leden van het Europees parlement
Geen specifieke opmerkingen behorend bij dit artikel. Voor het overige wordt verwezen naar het artikel wetgeving en controle Tweede Kamer.
Wetgeving en controle Tweede Kamer
De begrotingsuitvoering is rechtmatig verlopen.
2. Financieel- en materieelbeheer
De Tweede Kamer is in 2009 gestart met het scannen en het elektronisch verwerken van de ontvangen inkoopfacturen. Een traject dat in 2010 wordt voortgezet door ook het interne aanvraag- en goedkeuringsproces (inkoopproces) te digitaliseren. In dat kader worden de opmerkingen van de Rijksauditdienst over de functiescheiding ter harte genomen bij de inrichting van de goedkeuringstrajecten in de systemen.
De Tweede Kamer werkt op dit moment aan een model om het materieelbeheer te borgen binnen de reguliere bedrijfsvoering. Die borging wordt gerealiseerd met behulp van de PDCA-cyclus. Een belangrijk element daarin is het regelmatig uitvoeren van een audit om vast te stellen of genomen maatregelen werken of dat nieuwe maatregelen nodig zijn. Dit traject wordt fasegewijs ingevoerd en wordt medio 2011 afgerond.
De Tweede Kamer onderkent de noodzaak van het regelmatig uitvoeren van een audit op de verwerking van de salarissen door Centric IT Solutions en zal in 2010 een TPM onderzoek door een accountantskantoor uit laten voeren.
Wetgeving controle Eerste en Tweede Kamer
Geen specifieke opmerkingen behorend bij dit artikel. Voor het overige wordt verwezen naar het artikel wetgeving en controle Tweede Kamer.
Verantwoordingsstaat 2009 Staten-Generaal (IIA) | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (2) – (1) | ||||||||
Art. | Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil | ||||||
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvang-sten | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvang-sten | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvang-sten | ||
Totaal | 133 588 | 2 454 | 134 657 | 8 331 | 2 834 | 5 877 | ||||
Beleidsartikelen | ||||||||||
1 | Wetgeving en controle Eerste Kamer | 10 358 | 10 358 | 79 | 10 430 | 10 677 | 85 | 72 | 319 | 6 |
2 | Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer alsmede leden van het Europees Parlement | 32 432 | 32 432 | 286 | 31 549 | 31 549 | 195 | – 883 | – 883 | – 91 |
3 | Wetgeving en controle Tweede Kamer | 89 325 | 89 325 | 2 066 | 90 100 | 91 237 | 8 051 | 775 | 1 912 | 5 985 |
4 | Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | 1 473 | 1 473 | 23 | 1 194 | 1 194 | 0 | – 279 | – 279 | – 23 |
Niet-beleidsartikelen | ||||||||||
10 | Nominaal en onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
SALDIBALANS PER 31 DECEMBER 2009 VAN DE STATEN-GENERAAL (II A) | ||||||
1) | Uitgaven 2009 | 134 657 172 | 2) | Ontvangsten 2009 | 8 331 097 | |
3) | Liquide middelen | 33 250 | ||||
4) | Rekening-courant RHB | 4a) | Rekening-courant RHB | 124 268 888 | ||
5) | Uitgaven buiten begrotingsverband (intra-ciomptabele vorderingen) | 262 938 | 6) | Ontvangsten buiten begrotingsverband (intra-comptabele schulden) | 2 353 374 | |
7) | Openstaande rechten | 7a) | Tegenrekening openstaande rechten | |||
8) | Extra-comptabele vorderingen | 194 762 | 8a) | Tegenrekening extra-comptabele vorderingen | 194 762 | |
9a) | Tegenrekening extracomptabele schulden | 9) | Extra-comptabele schulden | |||
10) | Voorschotten | 56 890 711 | 10a) | Tegenrekening voorschotten | 56 890 711 | |
11a) | Tegenrekening garantieverplichtingen | 7 211 461 | 11) | Garantieverplichtingen | 7 211 461 | |
12a) | Tegenrekening openstaande verplichtingen | 6 666 675 | 12) | Openst. verplichtingen | 6 666 675 | |
13) | Deelnemingen | 13a) | Tegenrekening deelnemingen | |||
TOTAAL | 205 916 968 | TOTAAL | 205 916 968 |
Toelichting op de saldibalans van de Staten-Generaal (II A) over het jaar 2009
Ad 1 en 2. Uitgaven en ontvangsten 2009
Bij de begrotingsuitgaven en -ontvangsten zijn de gerealiseerde uitgaven en ontvangsten opgenomen met betrekking tot het jaar waarvoor de Rijksrekening nog niet door de Tweede Kamer is goedgekeurd.
De post liquide middelen is opgebouwd uit het saldo bij de banken (gebaseerd op het laatste dagafschrift) en de contante gelden aanwezig in de kluis van de kasbeheerders.
Het totaalbedrag van € 33 250 is als volgt opgebouwd:
Eerste Kamer | € | 1 787 |
---|---|---|
Tweede Kamer | € | 31 463 |
Totaal | € | 33 250 |
Op de Rekening-courant met de Rijkshoofdboekhouding is de financiële verhouding met het ministerie van Financiën weergegeven. Opgenomen is het bedrag in overeenstemming met het saldobiljet van genoemd departement.
Ad 5. Uitgaven buiten begrotingsverband (intra-comptabele vorderingen)
Het bedrag van € 262 938 aan uitgaven buiten begrotingsverband is als volgt opgebouwd:
a Vorderingen kasbeheerders Staten-Generaal: | ||
Eerste Kamer | € | 6 103 |
Tweede Kamer | € | 256 835 |
Totaal | € | 262 938 |
Ad a. Vorderingen kasbeheerders Staten-Generaal
De vorderingen van de Eerste Kamer bestaan onder andere uit debiteuren (€ 4 228).
Het grootste deel van de vorderingen van de Tweede Kamer bestaat uit voorschotten reizen (€ 165 673) en voorschotten loon (€ 8 785).
Ad 6. Ontvangsten buiten begrotingsverband (intra-comptabele schulden)
Het bedrag van € 2 353 374 aan ontvangsten buiten begrotingsverband is als volgt opgebouwd:
a Schulden kasbeheerders Staten-Generaal: | ||
Eerste Kamer | € | 206 606 |
Tweede Kamer | € | 2 146 768 |
Totaal | € | 2 353 374 |
Ad a. Schulden kasbeheerders Staten-Generaal
De intra-comptabele schulden van de Eerste Kamer bestaan voor het grootste gedeelte uit personeel, werkgever en leden afdrachten december (€ 194 367).
De intra-comptabele schulden van de Tweede Kamer bestaan voor het grootste gedeelte uit afdracht loonheffing, sociale premies en pensioenen (€ 2 125 728).
Ad 8. Extra-comptabele vorderingenAd 8a. Tegenrekening extra-comptabele vorderingen
Het totaalbedrag van € 194 762 is als volgt opgebouwd:
Eerste Kamer | € | 0 |
---|---|---|
Tweede Kamer | € | 194 762 |
Totaal | € | 194 762 |
De posten van de Tweede Kamer betreffen een vorderingen op diverse debiteuren (€ 194 762).
Ad 10. Extra-comptabele voorschottenAd 10a. Tegenrekening extra-comptabele voorschotten
De saldi van de per 31 december 2009 openstaande voorschotten en van de in 2009 afgerekende voorschotten kunnen als volgt worden gespecificeerd:
Stand openstaande voorschotten per 31 december 2009:
Eerste Kamer | € | 122 970 |
---|---|---|
Tweede Kamer | € | 56 767 741 |
Totaal | € | 56 890 711 |
Overzicht afgerekende voorschotten in 2009:
Eerste Kamer | € | 107 908 |
---|---|---|
Tweede Kamer | € | 43 886 768 |
Totaal | € | 43 994 676 |
Toelichting stand openstaande voorschotten:
De posten van de Eerste kamer bestaat uit voorschotten Loyalis 2006–2009 (€ 122 970)
De posten van de Tweede Kamer bestaan uit voorschotten Fracties 2009 (€ 21 113 728) die zijn verstrekt.
Daarnaast zijn in 2006, 2007, 2008 en 2009 voorschotten verstrekt aan Loyalis (€ 35 359 485). Afwikkeling van deze voorschotten kan plaatsvinden nadat een (goedkeurende) accountantsverklaring is ontvangen.
Ad 11. Openstaande garantieverplichtingenAd 11a. Tegenrekening openstaande garantieverplichtingen
Het bedrag van € aan openstaande garanties is als volgt opgebouwd:
Garanties 1 januari 2009 | € | 6 828 923 | |
Verleende garanties in 2009 | € | 382 538 | + |
€ | 7 211 461 | ||
Vervallen garanties | € | 0 | –/– |
Totaal openstaande garanties per 31 december 2009 | € | 7 211 461 |
De garanties vloeien voort uit het gestelde in de regeling «Tegemoetkoming in de kosten van de fracties».
Ad 12. Openstaande verplichtingenAd 12a. Tegenrekening openstaande verplichtingen
Het bedrag van € 6 666 012 aan openstaande verplichtingen is als volgt opgebouwd:
Verplichtingen 1 januari 2009 | € | 8 068 665 | |||
Aangegane verplichtingen in 2009 | € | 139 058 629 | + | ||
€ | 147 127 294 | ||||
Tot betaling gekomen in 2009 | € | 138 689 420 | |||
Negatieve bijstellingen verplichtingen uit eerdere begrotingsjaren | € | 1 771 199 | |||
€ | 140 460 619 | –/– | |||
Totaal openstaande verplichtingen per 31 december 2009 | € | 6 666 675 |
Gegevens zijn ontleent aan de administratie van de kasbeheerders.
C. 9 Wet openbaarmaking uit publieke middelen gefinancierde topinkomens
Op grond van artikel 6 van de Wet openbaarmaking uit publieke middelen gefinancierde topinkomens (Stb. 2006, 95) is een overzicht opgenomen van de medewerkers die in het verslagjaar meer verdiend hebben dan het gemiddelde belastbare loon van de ministers. Dit gemiddelde belastbare jaarloon is voor 2009 vastgesteld op € 188 000 (was in 2008 € 181 000). Voor de Hoge Colleges van Staat heeft de publicatieplicht betrekking opde navolgende functionarissen.
Bedragen in euro’s. | ||||||
Organisatie | Functie | Belastbaar jaarloon 2008 | Pensioenafdrachten en overige voorzieningen betaalbaar op termijn 2008 | Totaal 2008 | Belastbaar jaarloon 2009 | Pensioenafdrachten en overige voorzieningen betaalbaar op termijn 2009 |
Tweede Kamer der Staten Generaal | medewerker | 53 729 | 20 620 | 74 349 | 93 720 | 9 488 |
Ontslagvergoeding 2009 | Totaal 2009 | Motivering | Opmerkingen |
596 658 | 699 866 | Stamrecht aanvulling op FPU en ouderdomspensioen. Op verzoek van de rechter is een regeling overeengekomen met de bestaande FPU-rechten van betrokkene als uitgangspunt. Het genoemde bedrag heeft betrekking op meerdere jaren en bestaat uit de gebruteerde FPU-rechten en een compensatie voor het pensioenverlies. | Ontslag per 1-5-2009.In het belastbaar loon van 2009 is nog een ontslaguitkering van € 35 000 opgenomen. In 2009 hebben diverse nabetalingen over 2008 plaatsgevonden. |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32360-IIA-1.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.