32 317 JBZ-Raad

Nr. 90 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 29 november 2011

Hierbij bied ik u, mede namens de Minister voor Immigratie en Asiel en de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, het verslag van de bijeenkomst van het Gemengd Comité en de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken van 27 en 28 oktober jl. aan.

De minister van Veiligheid en Justitie,

I. W. Opstelten

Verslag van de bijeenkomst van het Gemengd Comité en de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken, 27-28 oktober 2011 te Luxemburg

Belangrijkste resultaten

Het Voorzitterschap constateerde voldoende steun voor de wijziging van Verordening (EG) 1931/2006 in het specifieke geval van de regio Kaliningrad.

Betreffende de kwalificatierichtlijn en de richtlijn voor de gecombineerde vergunning is er op het laatste openstaande punt, de concordantietabellen, een akkoord bereikt tussen de Raad en het Europees Parlement.

Het voorstel voor een verordening betreffende een gemeenschappelijk Europees kooprecht betreft een harmonisatie van het recht inzake koop van de lidstaten door het creëren van een tweede (optioneel) regime binnen het nationale recht van de lidstaten. Lidstaten erkennen over het algemeen het belang van een dergelijk tweede regime.

Aan de voorgestelde de richtlijn minimumnormen voor rechten etc. van slachtoffers, gaven Lidstaten brede steun.

Wat betreft de mededeling over het Europees systeem voor het traceren van terrorismefinanciering, gaven veel Lidstaten, waaronder Nederland, aan dat zij in beginsel niet negatief staan tegenover zo’n systeem, maar dat zij nog geen positie hebben gekozen en wachten op het impact assessment dat aanstaande is.

I. IMMIGRATIE EN ASIEL

Raad – wetgevende besprekingen

1. Gemeenschappelijk Europees asielstelsel (GEAS)– Stand van zaken

Tijdens de Raad heeft er geen discussie tussen de lidstaten plaatsgevonden over de verschillende dossiers van het gemeenschappelijk Europees asielstelsel (GEAS). Het Voorzitterschap informeerde de lidstaten per onderdeel over de stand van zaken.

Betreffende de kwalificatierichtlijn is er op het laatste openstaande punt, de concordantietabellen, een akkoord bereikt. Ten aanzien van de opvangrichtlijn en de asielprocedurerichtlijn meldde het Voorzitterschap dat de eerste lezingen zijn afgerond en dat mogelijke compromissen worden besproken op ambtelijk niveau. Betreffende Eurodac heeft de Commissie nog geen herzieningsvoorstel gepresenteerd in verband met de tegenstand van het Europees Parlement. Bij de onderhandelingen ten aanzien van de Dublin II-verordening is het opschortingsmechanisme van de baan. Er wordt nu gesproken over het asielevaluatiemechanisme.

2. Voorstel van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Verordening (EG) 1931/2006 (Klein Grensverkeer) inzake het opnemen van de regio Kaliningrad en zekere Poolse administratieve districten in het betreffende grensgebied– Stand van zaken

Zie agendapunt 8 van dit verslag.

3. Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende één enkele aanvraagprocedure voor een gecombineerde vergunning voor onderdanen van derde landen om op het grondgebied van een lidstaat te verblijven en te werken en betreffende een gemeenschappelijk pakket rechten voor werknemers uit derde landen die legaal in een lidstaat verblijven– Informatie van het voorzitterschap betreffende de stand van zaken na tripartiete overeenstemming inzake concordantietabellen

Het Voorzitterschap informeerde de Raad over het besluit van het Europees Parlement om het voorstel van de Raad en de Commissie over een verklaring bij de concordantietabellen over te nemen. Hiermee is er op het laatste openstaande punt een akkoord bereikt en bestaat er overeenstemming tussen de Raad en het EP over zowel de richtlijn voor een gecombineerde vergunning als de kwalificatierichtlijn.

4. Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad inzake minimumnormen voor de erkenning van onderdanen van derde landen en staatlozen als vluchteling of als persoon die anderszins internationale bescherming behoeft, en de inhoud van de verleende bescherming– Informatie van het voorzitterschap betreffende de stand van zaken na tripartiete overeenstemming inzake concordantietabellen

Zie agendapunt 3 van dit verslag.

Raad – niet-wetgevende besprekingen

5. Grieks Nationaal Actieplan inzake asielhervorming en migratiebeheer

Griekenland presenteerde de stand van zaken met betrekking tot het nationale actieplan (GAP). Hoewel het erkenningspercentage omhoog gaat (erkenning vluchtelingenstatus en toekenning subsidiaire beschermingsstatus) en bestaande opvanglocaties worden verbeterd, staat Griekenland voor een aantal uitdagingen. De instroom van migranten is nog steeds zeer hoog, met name in de Evros-regio. Frontex-operaties hebben geholpen bij migratiebeheer, maar worden nu afgebouwd omdat er in 2012 geen operaties zijn voorzien. De druk van de Troika in het kader van de financieel-economische crisis op besparingen brengt mogelijkerwijs de implementatie van het GAP in gevaar. Als laatste roept Griekenland op druk te houden op de terug- en overnameovereenkomst van de EU met Turkije omdat daar één van de oorzaken voor de hoge instroom ligt.

Het Europees Ondersteuningsbureau voor Asielzaken (EASO) informeerde de Raad over de eerste ervaringen van het jonge agentschap, met name over de uitvoering van het Operationeel Plan dat EASO samen met Griekenland, de lidstaten en de Commissie uitvoert voor de komende twee jaar. Frontex gaf kort aan welke operaties er nog zijn op gebied van land-, zee- en luchtgrenzen en terugkeer in Griekenland. Daarbij werd gepleit voor het versterken van de capaciteit aan de Griekse grenzen. Verder prees Frontex de goede samenwerking met EASO en EUROPOL.

De Commissie schetste de grote verbondenheid van de Commissie, de lidstaten, de agentschappen en andere partners bij het ondersteunen van Griekenland. De Commissie ging ook in op de problemen die er nog zijn en welke acties door Griekenland en de agentschappen kunnen worden genomen.

Voor de JBZ-Raad op 13 en 14 december zullen EASO en Frontex op basis van alle informatie een document opstellen met alle te ondernemen acties.

6. Mededeling over een Europese agenda voor integratie van derdelanders– Presentatie door de Commissie en eerste gedachtewisseling

Eurocommissaris Malmström refereerde aan de discussie tijdens de informele JBZ-Raad van 18 juli jl. De meeste derdelanders integreren goed in lidstaten. De commissaris wees, mede onder verwijzing naar de huidige moeilijke economische tijden, echter ook op problemen zoals op het gebied van arbeidsparticipatie en gezondheid.

Integratie gebeurt in lidstaten zelf en niet vanuit Brussel. Eurocommissaris Malmström benadrukte het nut van het delen van ervaringen op het terrein van integratie. De Commissie heeft hiervoor gemeenschappelijke indicatoren opgesteld. Ten slotte pleitte Malmström voor een hogere graad van onderlinge coördinatie op dit terrein en beter inzicht in de beschikbare financiële middelen.

Staatssecretaris Teeven verwelkomde namens Nederland de mededeling en benadrukte het belang van aandacht voor dit onderwerp op Europees niveau. Nederland mist echter wel twee punten in de mededeling. Allereerst is de mededeling beperkt tot de doelgroep van derdelanders. Aangezien integratie van EU-burgers lidstaten van de EU voor soortgelijke uitdagingen plaatst, betreurt Nederland deze beperking. Daarnaast wordt aandacht gemist voor het feit dat kansarme migranten druk leggen op de ontvangende samenlevingen en het daaraan gekoppelde probleem van gebrekkige integratie. Mede daarom moet op EU-niveau voldoende ruimte blijven bestaan voor lidstaten om integratievoorwaarden te stellen.

Het Voorzitterschap sloot de discussie met de boodschap dat er bij de Raad op 13 en 14 december Raadsconclusies met betrekking tot het onderwerp zullen voorliggen.

Gemengd Comité

7. Visuminformatiesysteem (VIS)– Stand van zaken

Het Voorzitterschap meldde dat het visuminformatiesysteem (VIS) twee weken geleden succesvol in werking is getreden in de eerst aangewezen regio, te weten Noord-Afrika.

De Commissie benadrukte verheugd te zijn over de tijdige implementatie en gaf aan dat lidstaten ook al gebruik kunnen maken van het VIS voor andere regio’s. Enkele lidstaten, waaronder België en Estland, maken hiervan al gebruik.

8. Voorstel van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Verordening (EG) 1931/2006 (Klein Grensverkeer) inzake het opnemen van de regio Kaliningrad en zekere Poolse administratieve districten in het betreffende grensgebied– Stand van zaken

Het Voorzitterschap lichtte het belang toe van de wijziging van Verordening (EG) 1931/2006 in het specifieke geval van de regio Kaliningrad en verwees naar de Raadsverklaring waarin staat dat het wijzigingsvoorstel geen precedentwerking heeft. Verder benadrukte het Voorzitterschap het aanbod van de Commissie om de implementatie periodiek te beoordelen door middel van rapporten.

Het Voorzitterschap constateerde voldoende steun voor het voorstel en zal het Europees Parlement hierover informeren.

9. Mededeling «Slimme grenzen»– Presentatie door de Commissie

Na een introductie van het Voorzitterschap, presenteerde de Commissie de mededeling «slimme grenzen». In de mededeling worden voorstellen over een Europees in- en uitreissysteem (EES) en een Europees geregistreerd reizigersprogramma (RTP) uiteengezet. Deze voorstellen hebben als doel een bijdrage te leveren aan het verbeteren van het grenstoezicht in de Europese Unie. Voordat de Commissie met wetgevende voorstellen komt, wil de Commissie de visie van de Raad en het Europees Parlement ten aanzien van een EES en een RTP horen.

Nederland gaf aan de plannen van de Commissie voor een effectiever en efficiënter grenstoezicht van de EU in beginsel te kunnen ondersteunen, indien deze bijdragen aan de veiligheid van de EU en het Schengengebied. De verdere uitwerking van de voorstellen uit de mededeling wordt met belangstelling tegemoet gezien. Nederland benadrukte het belang van het kostenaspect voor Nederland. Voordat er besluitvorming plaats vindt in de Raad, dient de meerwaarde van de voorgestelde systemen te worden afgezet tegen de kosten. Verder pleitte Nederland voor het meenemen van de ervaringen met SIS en VIS bij de nadere uitwerking van de voorstellen.

Naast Nederland gaven ook enkele andere lidstaten aan in beginsel positief tegenover de voorstellen in de mededeling te staan. Wel werd de Commissie gevraagd om de kosten en baten verder te analyseren.

De Commissie bedankte de lidstaten voor hun bijdragen en kondigde aan in het tweede kwartaal van 2012 met voorstellen te komen. Naar verwachting wordt het onderwerp opnieuw geagendeerd voor de volgende JBZ-Raad op 13 en 14 december 2011.

10. Diversen

– Grensoverschrijdend rondreizende criminaliteit (op verzoek Frankrijk)

Frankrijk wees op het recente fenomeen van rondtrekkende bendes afkomstig uit Centraal- en Oost-Europa, die met name in Frankrijk en Duitsland voor veel inbraken zorgen. Frankrijk benadrukte het belang van een betere uitwisseling van gegevens tussen de autoriteiten van de lidstaten, onderling en met Europol. Frankrijk stelde voor bij de volgende JBZ-Raad een discussie over dit onderwerp te voeren. Europol en het Voorzitterschap onderstreepten beide het belang van dit onderwerp.

– Russische visa voor luchtvaartpersoneel (op verzoek Tsjechië)

Rusland heeft verzocht af te zien van de visumplicht voor kortverblijvend vluchtpersoneel. De Commissie pleitte voor een wederzijdse vrijstelling van visumplicht in het kader van het visumfacilitatieprogramma.

Nederland heeft bilaterale afspraken met Rusland over dit onderwerp. De visumproblematiek met Rusland inzake luchtpersoneel heeft voor Nederland daarom geen consequenties.

II. VEILIGHEID EN JUSTITIE, GRONDRECHTEN EN BURGERSCHAP

Raad – wetgevende besprekingen

11. Gemeenschappelijk recht inzake koop– Presentatie door de Commissie

De Commissie presenteerde een voorstel voor een verordening betreffende een gemeenschappelijk Europees kooprecht. Het voorstel is bedoeld om – ondanks het succes van de interne markt – resterende belemmeringen bij de grensoverschrijdende handel weg te nemen. Het betreft een harmonisatie van het recht inzake koop van de lidstaten door het creëren van een tweede (optioneel) regime binnen het nationale recht van de lidstaten. Dit tweede regime dient uniform te zijn binnen de EU en maakt een integrerend deel uit van het op de transactie toepasselijke nationale recht inzake koop.

Commissaris Reding gaf aan dat elk jaar 26 miljard euro per jaar wordt verloren door juridische geschillen bij grensoverschrijdende handel. Zij gaf ook aan dat het midden- en kleinbedrijf disproportioneel wordt getroffen door het probleem van grensoverschrijdende koopcontracten. In het voorstel wordt volgens de commissaris uitgegaan van een hoog niveau van consumentenbescherming.

Lidstaten erkennen over het algemeen het belang van een dergelijk tweede regime.

Op de JBZ-raad van 13 en 14 december 2011 zal een selectie van onderwerpen besproken worden: rechtsgrondslag, niveau van consumentenbescherming en het daadwerkelijke effect van het voorstel.

12. Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad over het recht op toegang tot een raadsman in strafzaken en over het recht op communicatie in geval van arrestatie– Oriënterend debat

Het Voorzitterschap informeerde de Raad over de stand van zaken. Er moet volgens het Voorzitterschap een instrument komen dat voldoende flexibel is, opdat bestaande tradities en systemen kunnen blijven bestaan.

Er was geen ruimte voor discussie met de Lidstaten. Het onderwerp wordt op de JBZ-raad in december opnieuw geagendeerd.

13. Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende minimumnormen voor rechten, hulp en bescherming slachtoffers van criminaliteit– Oriënterend debat

Het voorstel voor een richtlijn geeft minimumnormen voor de rechten van slachtoffers van criminaliteit. De richtlijn moet het betreffende Kaderbesluit uit 2001 vervangen. Dit KB is door veel lidstaten niet goed geïmplementeerd.

Lidstaten gaven brede steun aan het voorstel. Lidstaten konden over het algemeen instemmen met rechten van slachtoffers op basis van hun rol in het nationale recht. Daarnaast zijn Lidstaten akkoord met een individuele benadering bij het bepalen van kwetsbaarheid van een slachtoffer. De opname van kinderen als kwetsbare groep slachtoffers, staat voor een overgrote meerderheid van Lidstaten niet ter discussie. Voorts merkten Lidstaten op dat de huidige begrotingsbeperkingen hun weerslag moeten hebben op dit dossier.

Ook Nederland is voorstander van een algemene benadering, dat wil zeggen dat kwetsbaarheid moet worden vastgesteld op basis van een individuele beoordeling en niet op grond van het type delict. Het voorstel in de richtlijn dat de omvang van de individuele beoordeling afhankelijk is van de ernst van het delict en de omvang van de schade bij het slachtoffer, is daarbij een noodzakelijke randvoorwaarde.

Nederland sprak waardering uit voor het voorstel, maar merkte op dat de rol van slachtoffers niet alleen van het relevante nationale rechtsstelsel kan afhangen. Het risico daarvan is namelijk rechtsonzekerheid, met name voor slachtoffers die in een andere lidstaat dan waar zij wonen slachtoffer worden van een delict. De meeste lidstaten vonden die bepaling wel aanvaardbaar.

14. Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende bestrijding van seksueel misbruik, seksuele exploitatie van kinderen en kinderpornografie– Stand van zaken

Het voorzitterschap informeerde de Raad over de laatste stand van zaken met betrekking tot de richtlijn bestrijding seksueel misbruik, seksuele exploitatie van kinderen en kinderpornografie. Afronding van de onderhavige richtlijn hing samen met de horizontale discussie tussen de Raad, het Europees Parlement en de Commissie over het opnemen in richtlijnen van een bepaling die lidstaten ertoe verplicht op bij de notificatie transponeringstabellen mee te sturen. Die horizontale discussie is inmiddels afgerond, concordantietabellen vindt de Commissie voor de onderhavige richtlijn niet nodig, en het Europees Parlement heeft het voorstel betreffende de onderhavige richtlijn met overweldigende meerderheid aangenomen. De Commissie is daarover zeer verheugd.

Raad – niet-wetgevende besprekingen

15. Mededeling van de Commissie «Naar een sterker Europees antwoord op drugs»– Presentatie door de Commissie

De Commissie presenteerde de mededeling «Naar een sterker Europees antwoord op drugs». Drugs bedreigen volgens Commissaris Reding nog steeds de maatschappij, waarbij de opbrengsten op 225 miljard euro worden geschat. De Commissie heeft besloten dat er geen nieuwe Europese strategie nodig is, maar een actieplan. De mededeling heeft als kernpunten: versteviging van de EU wetgeving ten aanzien van psychoactieve stoffen, meer harmonisatie van wetgeving ten aanzien van definities van aan drugs gerelateerde misdrijven, nieuwe EU wetgeving ten aanzien van controle op chemicaliën, meer samenwerking op internationaal niveau en versterking van de wetgeving op het terrein van confiscatie.

Het Voorzitterschap concludeerde dat gezamenlijke definities van drugsfeiten en eenduidige procedures nodig zijn, om het drugsprobleem aan te pakken.

16. Voorstel voor een Europeees pact tegen synthetische drugs

De Raad nam het Europees pact tegen synthetische drugs aan. De voorgestelde doelen stroken met het Nederlandse beleid en de aanpak die V&J, OM en politie voorstaan en is in lijn met de EU prioriteiten tussen 2011 en 2013 in de strijd tegen georganiseerde misdaad. De implementatie van het Pact zal geschieden via de toepasselijke EU beleidscyclus.

Het Pact bestaat uit vier pijlers:

  • bestrijding van de productie van synthetische drugs

  • bestrijding van de handel in synthetische drugs en precursoren

  • maatregelen tegen nieuwe pro-actieve stoffen

  • training voor het ontdekken en ontmantelen van laboratoria

17. Jaarrapport 2011 over de stand van het drugsprobleem in Europa– Presentatie door het EMCDDA

Het European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction (EMCDDA) presenteerde het nog vertrouwelijke jaarverslag 2011 over de stand van het drugsprobleem in Europa. Het EMCDDA vindt de recente mededeling (punt 15) een cruciale stap in de bestijding van het drugsprobleem. Het rapport is sinds 15 november 2011 openbaar.

18. Mededeling van de Commissie over een Europees systeem voor het traceren van terrorismefinanciering: beschikbare opties– Oriënterend debat

De Commissie presenteerde haar mededeling van 13 juli 2011 en legde als belangrijkste vraag voor of lidstaten een eigen EU-systeem voor het traceren van terrorismefinanciering willen (ontwikkelen). Er is immers een systeem van de Verenigde Staten waarvan de EU ook profiteert. Veel lidstaten, waaronder Nederland, staan in beginsel niet negatief tegenover zo’n systeem, maar hebben nog geen definitieve positie gekozen, in afwachting van een nadere uitwerking van de mededeling en het bijbehorende impact assessment.

De staatssecretaris van Veiligheid en Justitie gaf aan dat de mededeling een nuttige eerste verkenning is. Hij benadrukte dat Nederland nog geen definitief standpunt over de wenselijkheid van een Europees systeem heeft, maar dat, indien er toe zou worden overgegaan, een Europese aanpak nodig is en een rol van Europol daarbij voor de hand ligt. De autonomie van de veiligheidsdiensten van de lidstaten moet eveneens gewaarborgd zijn. De staatssecretaris gaf aan dat Nederland zorgen heeft over het kennelijke verschil in beleving over de meest geëigende vervolg op de TFTP-overeenkomst tussen de Commissie en het Europees Parlement.

19. Mededeling over samenwerking op JBZ-terrein in het Oostelijk Partnerschap– Oriënterend debat

De Commissie presenteerde de mededeling en gaf aan dat het nodig is de samenwerking op JBZ-terrein met de partnerlanden beter te structureren. De samenwerking moet focussen op migratie, asiel, grensbewaking en strafrecht, welke onderwerpen met elkaar zijn verbonden.

De Lidstaten hebben brede algemene steun uitgesproken voor de mededeling, maar op onderdelen hebben vrijwel alle Lidstaten punten van kritiek. Met name zijn de Lidstaten het erover eens dat voor de samenwerking met de partnerlanden geen nieuwe structuren moeten worden opgezet. Op basis van de besprekingen in de genoemde bijeenkomsten zal het Voorzitterschap concept raadsconclusies opstellen. Het Voorzitterschap zal de raadsconclusies ter vaststelling agenderen voor de JBZ-raad van 13 en 14 december.

Nederland hecht veel waarde aan het Oostelijk Partnerschap als instrument om de Europese samenwerking met de Oostelijke buurlanden van de EU te versterken en de politieke toenadering en economische integratie van deze landen met de EU te steunen. Het partnerschap biedt bovendien een kader om onder meer de rechtsstaat en het politieke systeem van deze landen te hervormen en op Europese leest te schoeien.

20. Overeenkomst tussen de EU en de Verenigde Staten over gegevensbescherming– Stand van zaken (besloten zitting)

Tijdens een besloten zitting werd de Raad op de hoogte gesteld van de stand van zaken van de onderhandelingen tussen de Europese Commissie en de Verenigde Staten over een overkoepelende overeenkomst over de bescherming van de gegevens van Europese en Amerikaanse burgers.

21. Europese opleiding juridische beroepsbeoefenaren

De Raad nam de raadsconclusies over de Europese opleiding van juridische beroepsbeoefenaren aan. Juridische training met betrekking tot EU zaken is cruciaal aangezien het wederzijds vertrouwen bij juridische beroepsbeoefenaren van verschillende Lidstaten in elkaars rechtsstaten verstevigd. De EU heeft zichzelf ten doel gesteld om in 2020 de helft van het aantal juridische beroepsbeoefenaren dergelijke training te laten volgen.

22. Onderhandelingen EU-VS over de doorgifte van passagiersgegevens– stand van zaken (besloten zitting)

De Europese Commissie informeerde in een besloten zitting de Raad over de stand van zaken van de onderhandelingen met de Verenigde Staten voor een nieuwe overeenkomst over de doorgifte van passagiersgegevens (PNR, Passenger Name Records).

23. Voorstel voor een richtlijn strafrechtelijke sancties voor handel met voorkennis en marktmanipulatie– presentatie door de Commissie

De Commissie heeft op 20 oktober 2011 een pakket maatregelen gepresenteerd om handel met voorkennis en marktmanipulatie tegen te gaan. Het betreft een ontwerp-verordening over handel met voorkennis en marktmanipulatie (marktmisbruik) en een ontwerp-richtlijn over strafrechtelijke sancties voor handel met voorkennis en marktmanipulatie. Het is deze richtlijn die op de JBZ-Raad door de Commissie werd gepresenteerd.

De ontwerp-richtlijn stelt minimumregels vast voor strafrechtelijke sancties op de ernstigste vormen van marktmisbruik, te weten handel met voorkennis en marktmanipulatie. De richtlijn verplicht de lidstaten bepaalde gedragingen als misdrijf te bestempelen en effectieve, proportionele en afschrikkende strafrechtelijke sanctiemaatregelen te nemen. De richtlijn gaat niet in op de omvang van de sancties (strafmaat). Volgens de Commissie is het vaststellen van strafrechtelijke sancties noodzakelijk, omdat het bestaande handhavingsinstrumentarium van de bestaande richtlijn marktmisbruik 2003/5/EG (Market Abuse Directive of MAD) tekort zou schieten.

Gemengd Comité

24. SIS II– Stand van zaken

Het Voorzitterschap benadrukte het belang van voortgang. De stand van zaken komt nader aan de orde tijdens de Raad in december. Er wordt nog steeds gestreefd het SIS II operationeel te hebben in het eerste kwartaal van 2013.

24. Diversen

Spanje meldde dat de Baskische afscheidingsbeweging ETA vorige week in een officiële verklaring het geweld heeft afgezworen. De lidstaten en de Commissie feliciteerden Spanje met dit nieuws.

Naar boven