32 214
Instellen baten-lastendienst GBO.Overheid

nr. 1
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 10 november 2009

Ter griffie van de Tweede Kamer der Staten-Generaal ontvangen op 11 november 2009. e wens over het voorgenomen besluit nadere inlichtingen te ontvangen kan door of namens de Kamer of door ten minste dertig leden van de Kamer te kennen worden gegeven uiterlijk op 11 december 2009.   De Kamer kan zich tegen het voorgenomen besluit uitspreken uiterlijk op 11 december 2009 dan wel binnen veertien dagen na het verstrekken van de in de vorige volzin bedoelde inlichtingen.

In overeenstemming met de voorhangprocedure van artikel 10 van de Comptabiliteitswet 2001 informeer ik u, mede namens de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, over mijn voornemen over te gaan tot het instellen van de baten-lastendienst GBO.Overheid. Indien uw Kamer zich niet binnen 30 dagen na ontvangst van deze kennisgeving of binnen 14 dagen na het verstrekken van nadere inlichtingen uitspreekt tegen het voorgenomen besluit, dan zal GBO.Overheid op 1 januari 2010 de tijdelijke status van baten-lastendienst krijgen.

De gemeenschappelijke beheerorganisatie GBO.Overheid biedt publieke dienstverleners een samenhangende ICT-infrastructuur, zodat burgers en bedrijven betrouwbaar, snel en gemakkelijk elektronisch zaken met hen kunnen doen. Deze infrastructuur bestaat uit generieke ICT-producten in vier productlijnen, te weten: Toegang, Gegevensuitwisseling, Informatiebeveiliging en Standaardisatie. Daarbij kan gedacht worden aan producten als DigiD, de Overheidstransactiepoort en de Overheidsservicebus. Daarmee draagt GBO.Overheid bij aan de doelstelling van het kabinet om de lastendruk te verminderen en de dienstverlening aan burgers en bedrijven te verbeteren (op www.gbo.overheid.nl is een uitgebreidere toelichting over de organisatie te vinden). Per 1 januari 2010 gaat GBO.Overheid verder onder de naam Logius. Dat is tevens het moment waarop de organisatie overstapt op de Rijksbrede huisstijl.

De instellingsvoorwaarden

In het voorbereidingstraject is door het ministerie van Financiën en mijn ministerie gezamenlijk een startdocument opgesteld. Dit document maakt vooraf helder op welke aspecten GBO.Overheid zal worden getoetst ter voorbereiding op de verkrijging van de definitieve status van baten-lastendienst, uiterlijk per 1 januari 2013. De te toetsen aspecten zijn gebaseerd op de drie instellingsvoorwaarden zoals die zijn vastgelegd in de Regeling baten-lastendiensten 2007. In het onderstaande wordt toegelicht op welke wijze GBO.Overheid zal realiseren dat zij uiterlijk 1 januari 2013 aan deze instellingsvoorwaarden voldoet.

1. Een aantoonbare verbetering van de doelmatigheid

Een belangrijke doelstelling van de vorming van een baten-lastendienst is de verbetering van de doelmatigheid. Basisindicatoren daarvoor zijn de kostprijs en kwaliteit van de producten en diensten. Doelmatigheid kan worden bereikt door een lagere kostprijs (bij gelijke kwaliteit) of een hogere kwaliteit (bij gelijke kostprijs). Deze kengetallen geven in opeenvolgende jaren inzicht in de ontwikkeling van de doelmatigheid.

GBO.Overheid heeft een aantal indicatoren ontwikkeld waarmee zij inzicht geeft in de meerjarige doelmatigheidsverbetering. Voorbeelden daarvan zijn de kostprijs, de klanttevredenheid en de doorlooptijd van processen. In het jaarverslag van mijn ministerie over 2010 zal voor het eerst worden gerapporteerd over de ontwikkeling van de doelmatigheid.

2. Voldoende doelmatigheidsprikkels in het resultaatgerichte sturingsmodel

De tweede instellingsvoorwaarde houdt in dat het sturingsmodel van een baten-lastendienst resultaatgericht is en voldoende doelmatigheidsprikkels bevat. Bij GBO.Overheid wordt dit gerealiseerd door de verschillende belangen die de eigenaar en opdrachtgevers van GBO.Overheid hebben. De directeur-generaal Bestuur en Koninkrijksrelaties is als eigenaar van GBO.Overheid verantwoordelijk voor de continuïteit van de organisatie en zal vanuit die verantwoordelijkheid bewaken dat GBO.Overheid tegen kostendekkende tarieven producten en diensten levert. De opdrachtgevers van GBO.Overheid zullen echter streven naar een zo hoog mogelijke kwaliteit tegen een zo laag mogelijk tarief. Door deze verschillende belangen wordt GBO.Overheid gedwongen inzichtelijk te maken dat zij zo doelmatig mogelijk opereert. De eigenaar zal ook prestatieafspraken met GBO.Overheid maken over de doelmatigheid van de bedrijfsvoering. GBO.Overheid zal daarover rapporteren in het kader van de planning- en controlcyclus. De verbetering van de doelmatigheid zal ook gemonitoord worden door middel van audits en periodiek evaluatieonderzoek.

3. Koppeling tussen producten en kosten

Een baten-lastendienst moet door middel van een kostprijsmodel de koppeling tussen producten en kosten leggen. Het kostprijsmodel moet voldoen aan de criteria van transparantie en betrouwbaarheid en moet zodanig zijn ingericht dat een voor- en nacalculatie en een verschillenanalyse gemaakt kunnen worden. GBO.Overheid heeft een dergelijk kostprijsmodel opgesteld aan de hand waarvan de kostprijs van haar producten en diensten wordt bepaald. Aan dit kostprijsmodel zijn ook heldere afspraken gekoppeld over de wijze van bekostiging van producten en diensten (opdrachtgevers- en gebruikersfinanciering) en het verrekenen van meer- en minderwerk bij wisselende afname van producten en diensten door gebruikers.

Ministeriële verantwoordelijkheid

De ministeriële verantwoordelijkheid bij baten-lastendiensten houdt in dat de minister door het parlement ter verantwoording kan worden geroepen voor het gehele handelen van de dienst. Als minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zullen mijn bevoegdheden ten aanzien van GBO.Overheid volledig intact blijven.

Wijze van informeren van de Tweede Kamer

GBO.Overheid wordt als baten-lastendienst voor het eerst gepresenteerd in de eerste suppletore begroting over het uitvoeringsjaar 2010. Dan wordt een baten-lastendienstparagraaf opgenomen, waarin tevens de definitieve openingsbalans wordt gepresenteerd. Vervolgens wordt GBO.Overheid opgenomen in het reguliere proces van begroting en verantwoording.

Tot slot

Ik ben ervan overtuigd dat GBO.Overheid op verantwoorde wijze zal functioneren als een naar doelmatigheid en effectiviteit strevende baten-lastendienst en vertrouw er daarom op dat u mijn voornemen tot het instellen van de baten-lastendienst GBO.Overheid steunt.

De minster van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

G. ter Horst

Naar boven