Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 december 2016
Tijdens het AO preventie van 14 december jl. heb ik uw Kamer toegezegd om voor het
kerstreces te laten weten of een convenant tussen supermarkten en andere verkooppunten
tot stand is gekomen. Dit naar aanleiding van uw motie van 10 november jl. (Kamerstuk
34 550 XVI, nr. 64) waarin u vraagt wetgeving voor te bereiden, indien er geen convenant ligt. Ik verwijs
u ook naar de moties van 2 juli 2015 (Kamerstuk 32 011, nr. 41) en 28 januari 2016 (Kamerstuk 34 234, nr. 24). Met de laatstgenoemde motie vraagt u ook de andere verkooppunten naast het CBL
te betrekken bij een convenant.
Ik constateer dat CBL (brancheorganisatie voor supermarkten) als enige brancheorganisatie
bereid is om tabaksproducten per 2020 daadwerkelijk uit het zicht te halen. Het CBL
stelt dit wel afhankelijk van de deelname van andere verkooppunten. Ook vraagt CBL
om een schriftelijke bevestiging van de ACM dat de voorwaarden in haar convenant geen
mededingingsproblemen opleveren.
Andere brancheorganisaties zijn bereid om stappen te zetten om te komen tot verminderde
zichtbaarheid van tabaksproducten, maar niet tot invoering van een boogde displayban.
De NSO (brancheorganisatie voor tabak- en gemakszaken) is overeengekomen dat tabak
en gemakszaken per 2020 afzien van gevelreclame en het uitstallen van tabaksproducten
in de etalage van de winkels. Ook is ze bereid om onderzoek te doen naar verdere maatregelen
in de winkel om het jeugdroken verder terug te dringen. Ze wijst een displayban echter
af vanwege het economische belang van tabak voor haar omzet.
De VNPI, BOVAG en BETA (brancheorganisaties voor tankstations) geven aan dat zij toe
willen naar een verminderde zichtbaarheid van tabaksproducten en dat zij afspraken
tot een gedeeltelijke displayban in juli 2019 afgerond kunnen hebben. Daarbij verwijzen
ze naar het klantenprofiel van de tankshops en het economische belang van tabak voor
de omzet van de tankshops. Aanvullend stellen ze als voorwaarde dat een schriftelijke
bevestiging van de ACM is gewenst.
De brancheorganisatie voor automaten, TZN, is bereid om de tabaksautomaten die de
tabaksproducten in het zicht tonen, voor medio 2017 te vervangen (circa 100 automaten).
Ook wil ze de zogenaamde packshot-indicators op de knoppen van een automaat in het
eerste kwartaal van 2017 aanpassen aan de regelgeving om pakjes met afschrikwekkende
afbeeldingen te tonen. Verder is TZN bereid om de visuals op automaten verder aan
te passen, al zou het merendeel van de automaten al zijn voorzien van visuals met
een NIX 18 uitstraling.
Ik constateer dat het CBL als enige organisatie een volledige displayban voorstelt
conform voornoemde moties indien andere branches met het oog op een gelijk speelveld
dit ook doen. Nu dit niet het geval is, concludeer ik dat een vrijwillig convenant
niet tot de mogelijkheden behoort. Ik zal daarom conform moties en toezeggingen wetgeving
voorbereiden. Daarbij zal ik bezien of een nadere differentiatie, met oog op jongeren,
mogelijk en wenselijk is.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
M.J. van Rijn