nr. 20
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 juni 2009
In antwoord op uw brief ontvangen op 15 juni jongstleden (2009Z10284/2009D29207)
voorzie ik u graag van een eerste reactie. Deze reactie is tweeledig. Allereerst
zal ik ingaan op ons voorstel om de uitvoering van de motie Pechtold (Kamerstuk
31 951, nr. 11) te bewerkstelligen. Daarna zal ik ingaan op uw voorstel
om te komen tot een scherpere verantwoording.
Motie Pechtold c.s.
In de motie Pechtold is de regering verzocht om de realisatie van de kabinetsdoelstellingen
beter controleerbaar en afrekenbaar te maken. Vooropgesteld moet worden dat
over de 74 doelstellingen en de 10 projecten al informatie is opgenomen in
de departementale jaarverslagen.
Zoals bekend, wordt de totstandkoming van deze zogenoemde niet-financiële
informatie in de jaarverslagen betrokken in de controle van de departementale
auditdiensten. De Algemene Rekenkamer toetst vervolgens het proces van totstandkoming
en voert een review uit op de werkzaamheden van de auditdiensten. Kortom,
deze beleidsinformatie wordt met de nodige waarborgen gepresenteerd in de
departementale jaarverslagen.
De samenhang tussen het delivery-overzicht en de presentatie van de kabinetsdoelstellingen
in de jaarverslagen kan verder worden versterkt. Een mogelijke versterking
is om de jaarlijkse tussenstappen per kabinetsdoelstelling welke ten grondslag
liggen aan het delivery-overzicht, expliciet en voor zover mogelijk per doelstelling
in het departementale jaarverslag op te nemen. Op die manier kan in de departementale
jaarverslagen per doelstelling worden vastgesteld welke stappen per jaar waren
voorgenomen en wat daarvan daadwerkelijk is gerealiseerd. Zo kan de informatie
die de basis biedt voor de verantwoordingsbrief en het delivery-overzicht
het reguliere controletraject van het departementale jaarverslag doorlopen.
Met deze versterking wordt ook tegemoet gekomen aan de wens, zoals opgenomen
in de motie Pechtold, om te komen tot een nadrukkelijker koppeling tussen
de begroting en het delivery-overzicht welke is gevoegd bij de verantwoordingsbrief.
In deze verdere versterking van de samenhang tussen het delivery-overzicht
en de departementale jaarverslagen, zie ik meer toegevoegde waarde voor verbetering
van de controleerbaarheid en afrekenbaarheid van de kabinetsdoelstellingen
dan in een uitbreiding van de controle op het delivery-overzicht en de verantwoordingsbrief.
De beoordeling van de voortgang van het kabinetsprogramma (inclusief het kleurgebruik
groen, rood en grijs) is en blijft een kwestie van politieke afwegingen. Doelstelling
van het verantwoordingsdebat is om juist over deze politieke afwegingen in
de verantwoordingsbrief het debat met de Kamer te voeren.
Ik treed graag met u en de Algemene Rekenkamer verder in overleg over
de verdere uitvoering van dit voorstel en de motie.
Meer focus in verantwoordingsdebat
Zoals u in uw brief aangeeft, is in het recente debat over de verantwoordbrief
over 2008 de suggestie gedaan om in de toekomst het verantwoordingsdebat toe
te spitsen op een aantal onderwerpen dat de Kamer zelf belangrijk vindt en
waarover zij specifiek en diepgaander geïnformeerd wil worden. In uw
brief worden een aantal onderwerpen als voorbeeld genoemd. Het kabinet heeft
vanwege het algemeen politieke karakter van het verantwoordingsdebat de voorkeur
om in het debat de relatie met het beleidsprogramma te bewaren. Vooruitlopend
op de evaluatie van het «Experiment Verbetering begroting en verantwoording»,
neem ik de suggestie om het verantwoordingsdebat toe te spitsen op een aantal
onderwerpen graag over. Ik stel het op prijs als door de Kamer een beperkte
selectie aan onderwerpen wordt gekozen tijdens het debat over de Voorjaarsnota
2009. Om de focus te behouden kan gedacht worden aan maximaal 2 onderwerpen
geselecteerd door de Kamer en maximaal 2 door het kabinet.
Naast de onderwerpen die de Kamer selecteert, kan ook het kabinet een
selectie van onderwerpen vast stellen. Na vaststelling van de onderwerpen
door Kamer en kabinet moet in nader overleg worden bezien of hiermee voldoende
focus en diepgang van het debat kan worden bereikt. Vervolgens kunnen de gekozen
onderwerpen in de periode voorafgaand aan het verantwoordingsdebat diepgaander
onderzocht worden. Te denken valt aan openbare hoorzittingen, toegesneden
werkbezoeken en/of het organiseren van beleidsdoorlichtingen.
Deze onderwerpen kunnen dan bij het verantwoordingsdebat over 2009 (in
2010) centraal staan. De resultaten kunnen zodoende meegenomen worden in de
evaluatie van het «Experiment Verbetering begroting en verantwoording»
in de zomer van 2010.
De minister van Financiën,
W. J. Bos