Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 november 2020
Door middel van deze brief informeer ik u over enkele luchtvaartonderwerpen, te weten:
Luchtruimwijzigingen
Ik ben samen met de Staatssecretaris van Defensie verantwoordelijk voor de besluitvorming
over route- en procedurewijzigingen in het Nederlandse luchtruim. Dergelijke wijzigingen
worden om verschillende redenen doorgevoerd, bijvoorbeeld om de overlast voor de omgeving
te beperken of ter optimalisatie van de veiligheid en/of efficiency van het vliegverkeer.
Recent heb ik op verzoek van LVNL besloten om (1) een vertrekroute van Schiphol te
wijzigen als resultaat van het traject Hinderbeperking Schiphol nabij Bodegraven en
(2) de indeling van het luchtruim in Sector 3 (één van de vijf luchtruimsectoren die
LVNL gebruikt om aankomend en vertrekkend luchtverkeer voor de luchthavens Schiphol,
Eindhoven, Rotterdam te stroomlijnen) boven de provincie Zeeland en Zuid-Holland te
optimaliseren.
Wijziging vertrekroute
Voor de wijziging van de vertrekroute vanaf de Kaagbaan ter hoogte van Bodegraven
(genaamd KUDAD) is onderzoek gedaan of het mogelijk is om de route vanaf de Kaagbaan
te optimaliseren voor geluid. Het routevoorstel levert per saldo een positief effect
van 118 minder ernstig gehinderden binnen de 48 dB(A) Lden contour. Het voorstel is besproken in de Omgevingsraad Schiphol (ORS) en de ORS heeft
hierover positief geadviseerd naar het ministerie. Het voorstel zal door LVNL per
3 december 2020 worden geïmplementeerd.
Wijziging indeling sector 3
Sector 3 is een drukke en complexe sector. Om de veiligheid te verbeteren, de complexiteit
te reduceren, de werklast voor LVNL te verminderen en eventuele capaciteitsverhoging
in de toekomst op te vangen, is een wijziging van Sector 3 voorgesteld. Met het wijzigingsvoorstel
kan het naderende verkeer voor Schiphol, Eindhoven en Rotterdam efficiënter worden
afgehandeld als de intensiteit in de sector oploopt. De optimalisatie bevindt zich
op grotere vlieghoogte (boven de 6.000 voet, circa 1.800 meter) waardoor LVNL geen
extra overlast op de grond verwacht. Op verzoek van mijn ministerie heeft LVNL overleg
gevoerd met de provincies Zeeland en Zuid-Holland over de voorgenomen wijziging en
zijn afspraken met de beide provincies gemaakt om de effecten van de wijziging actief
te monitoren. Het wijzigingsvoorstel zal door LVNL per 3 december 2020 worden geïmplementeerd.
Vogelmonitoring Lelystad Airport
In juli van dit jaar heb ik uw Kamer twee onderzoeken toegezonden met betrekking tot
de vogelmonitoring op Lelystad Airport (Kamerstuk 31 936, nr. 797). Hierop is door Lelystad Airport een vogelmonitoringsprogramma opgesteld, dat is
besproken in de regiegroep vogelmonitoring Lelystad Airport. Hierin is afgesproken
dat de luchthaven vanaf 1 januari 2021 de monitoring zal starten en de inzet van een
3D-radar zal onderzoeken. Na een half jaar zal worden bezien of de resultaten van
de monitoring leiden tot verdere optimalisatie van het vogelmonitorings-programma.
Nieuwe Europese regelgeving voor drones
Per 31 december treedt de nieuwe Europese regelgeving voor drones in werking. Om te
zorgen dat dronevliegers weten wat de EU-regels zijn, zet ik in op een communicatietraject
met een gerichte aanpak per doelgroep. Publieksonderzoeks-bureau MARE heeft hiervoor
het bijgevoegde doelgroeponderzoek uitgevoerd1.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga