31 936 Luchtvaartbeleid

Nr. 819 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 5 november 2020

Door middel van deze brief informeer ik u over enkele luchtvaartonderwerpen, te weten:

  • Luchtruimwijzigingen;

  • Vogelmonitoring Lelystad Airport;

  • Nieuwe Europese regelgeving voor drones.

Luchtruimwijzigingen

Ik ben samen met de Staatssecretaris van Defensie verantwoordelijk voor de besluitvorming over route- en procedurewijzigingen in het Nederlandse luchtruim. Dergelijke wijzigingen worden om verschillende redenen doorgevoerd, bijvoorbeeld om de overlast voor de omgeving te beperken of ter optimalisatie van de veiligheid en/of efficiency van het vliegverkeer. Recent heb ik op verzoek van LVNL besloten om (1) een vertrekroute van Schiphol te wijzigen als resultaat van het traject Hinderbeperking Schiphol nabij Bodegraven en (2) de indeling van het luchtruim in Sector 3 (één van de vijf luchtruimsectoren die LVNL gebruikt om aankomend en vertrekkend luchtverkeer voor de luchthavens Schiphol, Eindhoven, Rotterdam te stroomlijnen) boven de provincie Zeeland en Zuid-Holland te optimaliseren.

Wijziging vertrekroute

Voor de wijziging van de vertrekroute vanaf de Kaagbaan ter hoogte van Bodegraven (genaamd KUDAD) is onderzoek gedaan of het mogelijk is om de route vanaf de Kaagbaan te optimaliseren voor geluid. Het routevoorstel levert per saldo een positief effect van 118 minder ernstig gehinderden binnen de 48 dB(A) Lden contour. Het voorstel is besproken in de Omgevingsraad Schiphol (ORS) en de ORS heeft hierover positief geadviseerd naar het ministerie. Het voorstel zal door LVNL per 3 december 2020 worden geïmplementeerd.

Wijziging indeling sector 3

Sector 3 is een drukke en complexe sector. Om de veiligheid te verbeteren, de complexiteit te reduceren, de werklast voor LVNL te verminderen en eventuele capaciteitsverhoging in de toekomst op te vangen, is een wijziging van Sector 3 voorgesteld. Met het wijzigingsvoorstel kan het naderende verkeer voor Schiphol, Eindhoven en Rotterdam efficiënter worden afgehandeld als de intensiteit in de sector oploopt. De optimalisatie bevindt zich op grotere vlieghoogte (boven de 6.000 voet, circa 1.800 meter) waardoor LVNL geen extra overlast op de grond verwacht. Op verzoek van mijn ministerie heeft LVNL overleg gevoerd met de provincies Zeeland en Zuid-Holland over de voorgenomen wijziging en zijn afspraken met de beide provincies gemaakt om de effecten van de wijziging actief te monitoren. Het wijzigingsvoorstel zal door LVNL per 3 december 2020 worden geïmplementeerd.

Vogelmonitoring Lelystad Airport

In juli van dit jaar heb ik uw Kamer twee onderzoeken toegezonden met betrekking tot de vogelmonitoring op Lelystad Airport (Kamerstuk 31 936, nr. 797). Hierop is door Lelystad Airport een vogelmonitoringsprogramma opgesteld, dat is besproken in de regiegroep vogelmonitoring Lelystad Airport. Hierin is afgesproken dat de luchthaven vanaf 1 januari 2021 de monitoring zal starten en de inzet van een 3D-radar zal onderzoeken. Na een half jaar zal worden bezien of de resultaten van de monitoring leiden tot verdere optimalisatie van het vogelmonitorings-programma.

Nieuwe Europese regelgeving voor drones

Per 31 december treedt de nieuwe Europese regelgeving voor drones in werking. Om te zorgen dat dronevliegers weten wat de EU-regels zijn, zet ik in op een communicatietraject met een gerichte aanpak per doelgroep. Publieksonderzoeks-bureau MARE heeft hiervoor het bijgevoegde doelgroeponderzoek uitgevoerd1.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven