31 936 Luchtvaartbeleid

Nr. 782 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 juni 2020

Conform mijn brief van 30 januari1 ontvangt u de Handhavingsrapportages 2019 van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) en Maastricht Aachen Airport (MAA)2. In deze brief wordt kort de kern van de bevindingen voor RTHA en MAA weergegeven. Daarnaast vindt u in deze brief een overzicht van de bevindingen voor Lelystad Airport (LA). De handhavingsrapportage voor Groningen Airport Eelde wordt niet bij deze brief aangeboden, omdat dit een andere gebruiksperiode betreft (van april tot april).

Gebruiksjaar 2019

Wettelijk is bepaald dat elk jaar door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een verslag moet worden uitgebracht over de naleving van de milieuregels en de grenswaarden voor de geluidbelasting door de exploitant en de gebruikers van nationale luchthavens over de periode van een gebruiksjaar. Voor LA, RTHA en MAA geldt als gebruiksjaar, de periode van 1 november tot en met 31 oktober van het daarop volgende jaar. De ILT stelt vervolgens een handhavingsrapportage op waarin de resultaten van het toezicht staan.

Lelystad Airport

Omdat LA nog niet open is gesteld voor commercieel verkeer volstaat een overzicht van de bevindingen in alleen deze brief, waarmee verslag wordt gedaan over het gebruiksjaar 2019. De belangrijkste bevindingen en acties van de inspectie over het gebruiksjaar 2019 zijn:

  • Uit de «berekeningsrapportage geluid» over het gebruiksjaar 2019 van Lelystad Airport blijkt of de luchthaven zich in het gebruiksjaar 2019 aan de geluidsnormen en regels voor de nacht (artikel 3 en 4 van het Luchthavenbesluit Lelystad) heeft gehouden.

  • Bij de beoordeling van deze rapportage heeft de ILT controles uitgevoerd op de vluchten die tussen 23:00 uur en 07:00 zijn uitgevoerd. Daarbij heeft de inspectie gebruik gemaakt van aanvullende informatie van de luchthaven over de vluchten tussen 23:00 uur en 06:00 uur, en tussen 06:00 uur en 07:00 uur, omdat de regels voor de nacht niet tot 07:00 uur, maar tot 06:00 uur gelden. Het gaat in totaal om 10 vluchten.

  • De ILT heeft geconstateerd dat Lelystad Airport zich aan de regels voor de nacht heeft gehouden.

  • Op basis van de ontvangen «berekeningsrapportage geluid» stelt de ILT vast dat de geluidsnormen in het gebruiksjaar 2019 niet overschreden zijn.

Rotterdam The Hague Airport

De kern van de bevindingen en acties van de inspectie over het gebruiksjaar 2019 zijn:

  • De ILT heeft geconstateerd dat de geluidsnormen in het gebruiksjaar 2019 niet zijn overschreden.

  • In verband met een overschrijding van een geluidsnorm bij Schiedam in 2018 heeft de ILT maatregelen aan RTHA opgelegd die door de luchthaven correct zijn uitgevoerd. De maatregelen hebben als effect gehad dat de geluidsnorm bij Schiedam niet opnieuw is overschreden.

  • Uit onderzoek van de ILT naar de nachtvluchten is gebleken dat er geen overtredingen zijn geweest.

  • Twee luchtvaartbedrijven hebben van de ILT een waarschuwing gekregen, omdat ze zonder geldige reden van de vertrekroute zijn afgeweken. Daarbij hebben zich geen veiligheidsrisico’s voorgedaan.

Maastricht Aachen Airport

De kern van de bevindingen en acties van de inspectie over het gebruiksjaar 2019 zijn:

  • De ILT heeft geconstateerd dat de geluidsnormen in het gebruiksjaar 2019 niet zijn overschreden.

  • De ILT heeft bij controle van de vliegbewegingen na 23:00 uur geen onrechtmatigheden geconstateerd.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga


X Noot
1

Kamerstuk 31 936, nr. 716

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven