Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 juni 2020
Conform mijn brief van 30 januari1 ontvangt u de Handhavingsrapportages 2019 van Rotterdam The Hague Airport (RTHA)
en Maastricht Aachen Airport (MAA)2. In deze brief wordt kort de kern van de bevindingen voor RTHA en MAA weergegeven.
Daarnaast vindt u in deze brief een overzicht van de bevindingen voor Lelystad Airport
(LA). De handhavingsrapportage voor Groningen Airport Eelde wordt niet bij deze brief
aangeboden, omdat dit een andere gebruiksperiode betreft (van april tot april).
Gebruiksjaar 2019
Wettelijk is bepaald dat elk jaar door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
een verslag moet worden uitgebracht over de naleving van de milieuregels en de grenswaarden
voor de geluidbelasting door de exploitant en de gebruikers van nationale luchthavens
over de periode van een gebruiksjaar. Voor LA, RTHA en MAA geldt als gebruiksjaar,
de periode van 1 november tot en met 31 oktober van het daarop volgende jaar. De ILT
stelt vervolgens een handhavingsrapportage op waarin de resultaten van het toezicht
staan.
Lelystad Airport
Omdat LA nog niet open is gesteld voor commercieel verkeer volstaat een overzicht
van de bevindingen in alleen deze brief, waarmee verslag wordt gedaan over het gebruiksjaar
2019. De belangrijkste bevindingen en acties van de inspectie over het gebruiksjaar
2019 zijn:
-
• Uit de «berekeningsrapportage geluid» over het gebruiksjaar 2019 van Lelystad Airport
blijkt of de luchthaven zich in het gebruiksjaar 2019 aan de geluidsnormen en regels
voor de nacht (artikel 3 en 4 van het Luchthavenbesluit Lelystad) heeft gehouden.
-
• Bij de beoordeling van deze rapportage heeft de ILT controles uitgevoerd op de vluchten
die tussen 23:00 uur en 07:00 zijn uitgevoerd. Daarbij heeft de inspectie gebruik
gemaakt van aanvullende informatie van de luchthaven over de vluchten tussen 23:00
uur en 06:00 uur, en tussen 06:00 uur en 07:00 uur, omdat de regels voor de nacht
niet tot 07:00 uur, maar tot 06:00 uur gelden. Het gaat in totaal om 10 vluchten.
-
• De ILT heeft geconstateerd dat Lelystad Airport zich aan de regels voor de nacht heeft
gehouden.
-
• Op basis van de ontvangen «berekeningsrapportage geluid» stelt de ILT vast dat de
geluidsnormen in het gebruiksjaar 2019 niet overschreden zijn.
Rotterdam The Hague Airport
De kern van de bevindingen en acties van de inspectie over het gebruiksjaar 2019 zijn:
-
• De ILT heeft geconstateerd dat de geluidsnormen in het gebruiksjaar 2019 niet zijn
overschreden.
-
• In verband met een overschrijding van een geluidsnorm bij Schiedam in 2018 heeft de
ILT maatregelen aan RTHA opgelegd die door de luchthaven correct zijn uitgevoerd.
De maatregelen hebben als effect gehad dat de geluidsnorm bij Schiedam niet opnieuw
is overschreden.
-
• Uit onderzoek van de ILT naar de nachtvluchten is gebleken dat er geen overtredingen
zijn geweest.
-
• Twee luchtvaartbedrijven hebben van de ILT een waarschuwing gekregen, omdat ze zonder
geldige reden van de vertrekroute zijn afgeweken. Daarbij hebben zich geen veiligheidsrisico’s
voorgedaan.
Maastricht Aachen Airport
De kern van de bevindingen en acties van de inspectie over het gebruiksjaar 2019 zijn:
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga