Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 oktober 2019
Tijdens het AO Vliegveiligheid op 3 april jl. (Kamerstuk 29 665, nr. 359) heb ik toegezegd dat ik EASA zou verzoeken om de Europese aanpak en het gevolgde
proces te evalueren en de Kamer hierover te informeren. Tijdens het AO Luchtvaart
op 11 september jl. (Kamerstuk 31 936, nr. 695) heb ik tevens toegezegd de Kamer over de verschillende stappen van EASA inzake de
openstelling van het luchtruim voor de Boeing 737 MAX te informeren. Met deze brief
informeer ik u over beide toezeggingen.
Europese evaluatie
Op 12 maart jl., twee dagen na het noodlottige ongeval met een Boeing 737 MAX van
Ethiopian Airlines, hebben verschillende Europese lidstaten separaat van elkaar hun
luchtruim gesloten voor dit type toestel. Diezelfde dag kondigde EASA maatregelen
af waardoor een vliegverbod met dit type toestel van, naar en boven Europa van kracht
werd. Van een gezamenlijke aanpak onder regie van EASA leek daardoor op dat moment
geen sprake.
Nederland heeft tijdens de EASA-Managementboard in juni 2019 om een evaluatie verzocht.
De overige lidstaten reageerden hierop terughoudend en hebben het voorstel toen niet
ondersteund. Ik heb u hierover in juli per brief geïnformeerd (Kamerstuk 31 936, nr. 645) en gewezen op het feit dat er nog een schriftelijk verzoek om evaluatie bij EASA
lag. Tevens heb ik u geïnformeerd dat er op 5 september 2019 een extra EASA-Managementboard over dit onderwerp zou plaatsvinden en toegezegd de Kamer daarover nader te
informeren. Met deze brief informeer ik u over de uitkomsten.
In de EASA-Managementboard van 5 september jl. heeft EASA aangegeven dat er verbeteringen
in procedures rondom coördinatie, communicatie en tijdigheid met de lidstaten hebben
plaatsgevonden. In de praktijk betekent dit dat de lidstaten beter en sneller geïnformeerd
worden als er sprake is van een ongeval of ernstig incident. Hierdoor is een snellere
en met de lidstaten afgestemde besluitvorming door EASA mogelijk. De maatregelen die
EASA rondom een vliegtuigongeluk op 14 juli 2019 met negen doden in Zweden heeft genomen,
hebben laten zien dat deze verbeteringen in coördinatie, communicatie en tijdigheid
in de praktijk goed werken.
Op dit moment zijn de inspanningen van EASA erop gericht om nu de huidige problematiek
rondom de Boeing 737 MAX op te lossen. In de EASA-Managementboard is afgesproken dat
nadat dit proces is afgerond er gekeken zal worden welke lessen er nog meer getrokken
kunnen worden ten aanzien van het validatie- en certificatieproces en de invulling
van de bestaande bilaterale afspraken betreffende certificering, bijvoorbeeld tussen
EASA en de FAA. Ik zal uw Kamer over de uitkomsten daarvan te zijner tijd informeren.
Openstelling luchtruim door EASA
Zoals ik hiervoor aangaf zijn momenteel de inspanningen van EASA erop gericht om de
huidige problematiek rond de Boeing 737 MAX op te lossen. Op dit moment is nog geen
duidelijkheid te geven op welke termijn deze inspanningen ertoe gaan leiden dat de
eerdere maatregel van EASA om operaties met dit type toestel op te schorten weer kan
worden ingetrokken. Zodra hierover meer duidelijkheid ontstaat, zal ik u nader infomeren.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga