Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 december 2018
Op 14 december jl. heeft de ministerraad ingestemd met het verder in procedure brengen
van ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenbesluit Lelystad in verband met
onder andere wijziging van de wettelijke contouren en grenswaarden en vaststelling
van aanvullende handhavingspunten. In de bijlage van deze brief treft u dit ontwerpbesluit
aan1.
Inhoud ontwerpbesluit
In de MER-actualisatie is geconstateerd dat de contouren voor geluid en externe veiligheid
en de grenswaarden in handhavingspunten beperkt wijzigen ten opzichte van de contouren
en grenswaarden uit het MER 2014 en het Luchthavenbesluit. Naar aanleiding daarvan
heb ik in mijn brief aan de Tweede Kamer van 21 februari 2018 (Kamerstuk 31 936, nr. 462) toegezegd dat het Luchthavenbesluit zal worden gewijzigd. Het ontwerpbesluit dient
ter uitvoering van deze toezegging.
Daarnaast wordt met het ontwerpbesluit, in aanvulling op de vastgelegde maximale gebruiksruimte,
uitgedrukt in grenswaarden in handhavingspunten, de aanvullende grenswaarde van 45.000
vliegtuigbewegingen voor handelsverkeer per jaar in het Luchthavenbesluit vastgelegd.
Bovendien worden aanvullende handhavingspunten in het Luchthavenbesluit opgenomen.
Ook deze wijzigingen zijn aangekondigd in genoemde brief van 21 februari 2018.
Verder wordt de zogenoemde extensieregeling (met betrekking tussen start en landingen
tussen 23.00 en 00.00 uur) aangescherpt, worden enkele kaarten bij het Luchthavenbesluit
geactualiseerd en wordt het proces van monitoring toegelicht.
Het maximum van 10.000 vliegtuigbewegingen wordt, zoals nader toegelicht in mijn brief
aan uw Kamer van 28 november 2018 (Kamerstuk 31 936, nr. 526) geborgd via een ministeriële regeling en wordt gepubliceerd in de luchtvaartgids.
Procedure
Conform artikel 8.71 van de Wet luchtvaart zal het ontwerpbesluit in de Staatscourant
bekend worden gemaakt om een ieder de gelegenheid te geven om binnen zes weken wensen
en bedenkingen kenbaar te maken (zienswijzeprocedure). Het ontwerpbesluit zal ook
via de regionale bladen worden aangekondigd en zal verder op de website van platform
participatie (www.platformparticipatie) worden gepubliceerd. Daarnaast zullen in de provincies Friesland, Drenthe, Noord-Holland,
Flevoland, Gelderland en Overijsel informatiebijeenkomsten worden gehouden over het
ontwerpbesluit. In verband met de noodzakelijke voorbereidingen voor deze zienswijzeprocedure
en gelet ook op de wenselijkheid deze procedure te starten na de kerstperiode, zal
de zienswijzeprocedure op 11 januari 2019 starten.
Op 11 januari 2019, gelijktijdig met de bekendmaking in het kader van de zienswijzeprocedure,
start ook de formele voorhangprocedure en heeft uw Kamer de mogelijkheid zich uit
te spreken over het ontwerpbesluit. Gelijktijdig met de bekendmaking in het kader
van de zienswijzeprocedure zal ik het ontwerp aan de voorzitter van de Eerste Kamer
der Staten generaal verzenden.
Mijn reactie op de ingediende zienswijzen zullen worden opgenomen in de nota van antwoord.
De nota van antwoord geeft ook aan welke punten uit de zienswijzen hebben geleid tot
een aanpassing van het besluit.
Op basis van de uitkomsten van de zienswijzeprocedure en na afronding van de voorhangprocedure
zal het ontwerpbesluit aan de Afdeling advisering van de Raad van State worden voorgelegd,
waarna het kabinet alle relevante informatie in samenhang zal beoordelen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga