Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 mei 2018
Tijdens het plenair debat over Schiphol en Lelystad 15 mei jl. (Handelingen II 2017/18,
nr. 80, Debat over Schiphol en Lelystad Airport) heeft de Kamer gevraagd naar achtergrond
en de stand van zaken van twee onderzoeken van de Europese Commissie naar arbeidsomstandigheden
in de luchtvaart.
Tijdens de Transportraad van 8 juni 2017 (Kamerstuk 21 501-33, nr. 659) heeft Nederland de Europese Commissie gevraagd om de sociale dimensie in de luchtvaart
(opnieuw) actief op te pakken en te agenderen. Daarbij heeft Nederland gevraagd om
de witte vlekken op het terrein van «pay to fly constructies» en de rol en activiteiten van private arbeidsbemiddelingsbureaus in de Europese
luchtvaartsector in beeld te brengen. De oproep van Nederland past binnen het beleid
van de Europese Commissie om de sociale dimensie in de luchtvaart integraal mee te
nemen in de Europese Aviation Strategy die door de Europese Commissie op 7 december
2015 is uitgebracht.
Dit voorjaar heeft de Europese Commissie een onafhankelijke consultant opdracht gegeven
om een studie uit te voeren naar arbeidsomstandigheden van het vliegend personeel
in de Europese- en internationale luchtvaartsector. Met de studie wil de Europese
Commissie een completer beeld krijgen van de verschillende arbeidsverhoudingen en
-overeenkomsten van het vliegend personeel en de rol die private arbeidsbemiddelingsbureaus
in de luchtvaartsector spelen. Hiermee hoopt de Europese Commissie een beter beeld
van de issues (binnen de sociale dimensie) te krijgen waar het vliegend personeel
mee te maken heeft en de lacunes in bestaande wet- en regelgeving te identificeren.
Nederland heeft van deze gelegenheid gebruik gemaakt om richting de Europese Commissie
het belang van een eerlijk en fatsoenlijk speelveld in de luchtvaartsector te onderstrepen.
Concurrentie tussen luchtvaartmaatschappijen moet plaatsvinden op basis van de kwaliteit
van de geleverde dienst, niet op basis van arbeidsvoorwaarden. Daarbij heeft Nederland
aangegeven de Europese Commissie te danken nader onderzoek te verrichten, maar dat
neemt niet weg dat het wenselijk en noodzakelijk blijft dat er binnen de Europese
Unie feiten worden verzameld, ervaringen worden gedeeld en informatie wordt uitgewisseld
over dit onderwerp. Hierbij moet specifiek gekeken worden naar private arbeidsbemiddelingsbureaus
en «pay to fly constructies». Het is van groot belang dat er voortgang wordt gemaakt op dit belangrijke onderwerp
en daarom heeft Nederland de Europese Commissie opgeroepen om opnieuw een planning
op te stellen voor de verdere Europese aanpak.
De Europese Commissie heeft aangegeven de resultaten van de studie naar verwachting
in het najaar van 2018 te publiceren. Zoals aangegeven tijdens het plenair debat over
Schiphol en Lelystad op 15 mei jl. (Handelingen II 2017/18, nr. 80, Debat over Schiphol
en Lelystad Airport) zal ik de Kamer over deze resultaten informeren.
In navolging van de luchtvaart summit die in 2016 door het Nederlandse EU voorzitterschap
is georganiseerd, wordt op 2 en 3 oktober 2018 door het Oostenrijkse EU voorzitterschap
een tweede luchtvaart summit georganiseerd. Het doel van deze summit is het bespreken
en evalueren van de uitkomsten en resultaten van de Europese Aviation Strategy. Tijdens
deze summit staat ook de sociale dimensie in de luchtvaartsector geagendeerd. De Kamer
wordt over de uitkomsten van deze summit geïnformeerd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga